Muzyka XX wieku Patronat medialny

4. Dni Muzyki: Andrzej Panufnik - Patronat MEAKULTURY

4-dni-muzyki-andrzej-panufnik-patronat-meakultury
4. Dni Muzyki: Andrzej Panufnik, materiały prasowe

Ideałem jest kompozycja, w której poetycka treść łączy się z doskonałością konstrukcji...  Muzyka uzyskuje wieczne piękno z idealnej równowagi emocji i intelektu.

—  Andrzej Panufnik

Dni Muzyki to wydarzenie muzyczne i naukowe, które dedykowane jest zawsze określonemu twórcy – rodzimemu lub obcemu, prezentowanemu na tle epoki. Kładziemy przy tym szczególny nacisk na przedstawianie polskich kompozytorów i umiejscawianie ich w kontekście europejskim. Koncerty mają za zadanie nie tylko ukazać najpełniej, jak tylko jest to możliwe, twórczość bohatera Dni Muzyki, lecz także przybliżyć muzykę z danej epoki, utwory rówieśników, patronów lub kompozycje prezentujące pokrewną stylistykę. Mieliśmy już przyjemność poświęcić Dni Muzyki Aleksandrowi Tansmanowi (2007), Bohuslavowi Martinů (2009) i Karolowi Szymanowskiemu (2012).

Czwarta edycja jest dla nas dużym wyzwaniem. Dzięki uprzejmości i życzliwości wielu osób udało nam się zorganizować najbardziej rozbudowaną odsłonę Dni Muzyki. Mamy nadzieję, że planowane trzy koncerty orkiestrowe, koncert chóralny, współpraca z licznym gronem utalentowanych muzyków będą okresem wspaniałych doznań artystycznych i inspiracją twórczą nie tylko dla studentów naszej uczelni. W ramach projektu odbędzie się również międzynarodowa sesja naukowa Pozostać wiernym sobie – Andrzej Panufnik i kompozytorzy emigracyjni XX wieku organizowana przez Panią dr Ewę Siemdaj w dniach 23-24 października.

Andrzej Panufnik jest emblematyczną postacią dla kultury polskiej. Symbolem twórcy, który musi być wolny, by jego sztuka mogła być prawdziwa. Program koncertów opracowaliśmy tak, aby przypomnieć i dostrzec twórczość nie tylko Panufnika, ale także kompozytorów emigracyjnych pochodzących z różnych stron świata, kultur i narodowości. Chcemy, tak jak poprzednio, ukazać cechy oryginalne i twórcze w osobowości naszego patrona, a także ukazać dorobek polskich i zagranicznych kompozytorów drugiej połowy XX wieku.

Mamy głęboką nadzieję, że to przedsięwzięcie naukowo-artystyczne stanie się dzięki społeczności Akademii Muzycznej już po raz czwarty ważnym wydarzeniem w życiu kulturalnym miasta Krakowa. Z całego serca gorąco zapraszamy na wszystkie koncerty i wykłady. Rozpoczynamy 19 października. 

PROGRAM FESTIWALU 4. DNI MUZYKI: ANDRZEJ PANUFNIK

 19-26 PAŹDZIERNIKA 2014

19 października / 20:00

Kościół św. Katarzyny, ul. Augustiańska 7

Koncert inauguracyjny 4. Dni Muzyki: Andrzej Panufnik w ramach cyklu „Jeszcze Polska Muzyka”

Mieczysław Wajnberg - Koncert wiolonczelowy op.43

I Adagio

II Moderato

III Allegro

IV Allegro

Andrzej Panufnik - IX Symfonia “Sinfonia della Speranza”

Jan Kalinowski - wiolonczela

Orkiestra Akademii Beethovenowskiej

Jacek Kaspszyk - dyrygent

20 października / 19:00

Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Krakowie im. Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Akademia Muzyczna w Krakowie, ul. Św. Tomasza 43

Liczba i przestrzeń

Andrzej Panufnik - Arbor Cosmica (1983)

I Andante moderato

II Allegretto

III Andante con moto

IV Prestissimo possibile

V Moderato

VI Lento-moderato-vivacissimo

VII Larghetto

VIII Molto allegro

IX Andantino

X Molto vivace

XI Adagietto

XII Presto

Aleksander Tansman - Tryptyk (1930)

Allegro risoluto

Andante

Finale. Presto

Mauricio Kagel - Scenario (1988)

Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej w Krakowie

Maciej Tworek - dyrygent

Elena Lola Loli - grafika

21 października / 19:00

Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa w Krakowie, ul. Kopernika 26

Andrzej Panufnik w kręgu kompozytorów angielskich

Andrzej Panufnik - Song to the Virgin Mary na chór a capella

Roxanna Panufnik - All Shall Be Well na wiolonczelę solo i chór

John Tavener - Svyati na wiolonczelę solo i chór

Tarik O’Regan - Threshold of Night na chór a capella

Eric Whitacre - Five Hebrew Love Songs na chór i kwartet smyczkowy

Temuna

Kala Kalla

Larov

Eyze sheleg

Rakut

Beata Urbanek-Kalinowska - wiolonczela

Kwartet smyczkowy ILUM:

Agnieszka Bugla (I skrzypce), Maciej Klich (II skrzypce), Karolina Drwięga (altówka), Magdalena Sokołów (wiolonczela)

Zespół Wokalny Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie

Adam Korzeniowski - dyrygent

22 października / 19:00

Aula  “Florianka”, ul. Basztowa 8

W kręgu pieśni: wpływy i inspiracje cz. I

Andrzej Panufnik - Pieśni walki podziemnej

Niech się podniesie lud

Warszawskie dzieci

Pieśń żołnierska

Żegnaj!

oraz pieśni Chopina, Moniuszki, Paderewskiego

Magdalena Pikuła - sopran

Iga Caban - sopran

Ksenia Matsuk - sopran

Magdalena Niedbała - sopran

Dawid Makosz - fortepian

Gajusz Kęska - fortepian

23 października / 19:00

Aula  “Florianka”, ul. Basztowa 8

W kręgu pieśni: wpływy i inspiracje cz. II

Andrzej Panufnik - Hommage a Chopin (1949, rev.1955)

                            Dreamscape (1977)

                            Love Song (1976)

Gösta Nystroem - Songs by the sea (1942)

Francis Poulenc - Le cafaron

       C’est aini que tu es

       Voyage à Paris

       Violon

       Hotel

Igor Strawiński - Die Novize o.6 nr 1

                         Der Heilige Tau op.6 nr 2

Paul Ruders - Star Prelude and Love Fugue na fortepian solo (1990)

Leonard Bernstein - I hate music

Petra Jablonski - mezzosopran

Patrik Jablonski – fortepian

Sesja naukowa: Pozostać wiernym sobie – Andrzej Panufnik i kompozytorzy emigracyjni XX wieku – dr Ewa Siemdaj

24 października / 19:00

Aula  “Florianka”, ul. Basztowa 8

Andrzej Panufnik i kompozytorzy emigracyjni cz. I

Andrzej Panufnik - Pentasonata na fortepian (1984)

I  Allegretto scherzoso, molto ritmico

II Andantino amoroso, molto cantabile

III Contemplativo, molto rubato

IV Andantino amoroso, molto cantabile

V Allegretto scherzoso, molto ritmico

Mariola Cieniawa – fortepian

Andrzej Panufnik – Reflections na fortepian (1968)

Martyna Zakrzewska - fortepian

Andrzej Panufnik - Kwartet smyczkowy nr 2 “Messages” (1980)

Mieczysław Wajnberg - Kwartet smyczkowy nr 2 op.3/145

I Allegro

II Andante

III Allegretto

IV Presto

Kwartet smyczkowy Messages

Marcin Suszycki (skrzypce I), Oriana Masternak (skrzypce II), Maria Dudka (altówka), Beata Urbanek-Kalinowska (wiolonczela

Sesja naukowa: Pozostać wiernym sobie – Andrzej Panufnik i kompozytorzy emigracyjni XX wieku – dr Ewa Siemdaj

25 października / 18:00

Aula  “Florianka”, ul. Basztowa 8

Andrzej Panufnik i kompozytorzy emigracyjni cz. II

Igor Strawiński - Trzy utwory na klarnet solo (1919)

Levan Tskhadadze - klarnet

Marta Ptaszyńska - Light breaks where no sun shines na flet solo

Agata Igras-Sawicka - flet

Andrzej Panufnik - Pięć pieśni ludowych (1940, reconstructed 1945, rev. 1959)

Od Zwolenia

Od Przysuchy

Od Olkusza

Od Kazanowa

Od Janowca

Natalia Czuhaj - sopran

Agata Igras-Sawicka - flet

Natalia Jarząbek - flet

Levan Tskhadadze - klarnet

Karol Sikora - klarnet

Dariusz Rogowski - klarnet basowy

Andrzej Panufnik - Kwintet Akademicki na flet, obój, dwa klarnety i fagot (1953, rev.1956)

Natalia Jarząbek - flet

Dawid Szot - obój

Levan Tskhadadze - klarnet

Karol Sikora - klarnet

Małgorzata Wygoda - fagot

Iannis Xenakis - Charisma na klarnet i wiolonczelę

Levan Tskhadadze - klarnet

Jan Kalinowski - wiolonczela

György Ligeti - Sonata na wiolonczelę solo (1948-1953)

Dialogo – Adagio, rubato, cantabile

Capriccio – Presto con slancio

Adam Krzeszowiec - wiolonczela

Andrzej Panufnik - Triangles (1972)

Trikona I

Trikona II

Yantra

Agata Igras-Sawicka - flet

Agata Kielar-Długosz - flet

Monika Frątczak - flet

Adam Krzeszowiec - wiolonczela

Jan Kalinowski - wiolonczela

Adam Woźniak - wiolonczela

26 października / 18:00

Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Krakowie im. Krystyny Moszumańskiej-NazarAkademia Muzyczna w Krakowie, ul. Św. Tomasza 43

Koncert finałowy 4. Dni Muzyki: Andrzej Panufnik

Andrzej Panufnik - Kołysanka (1947, rev.1955)

Andrzej Panufnik - Koncert fortepianowy (1962, rev. 1970, 1972, Intrada - 1982)

I Entrata

II Molto tranquillo

III Molto agitato

Witold Lutosławski - Koncert na orkiestrę (1950-1954)

I. Intrada

II. Capriccio notturno ed Arios

III. Passacaglia, Toccata e Chorale

Marek Szlezer - fortepian

Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej we Wrocławiu

Wojciech Rodek - dyrygent

Szczegółowy program znajduje się na stronie internetowej www.amuz.krakow.pl

Opublikowano: 2014-10-10

Przewiń do góry lub wróć do poprzedniej strony.

Przeczytaj również

Wypowiedz się

Opinie mogą dodawać tylko zarejestrowani użytkownicy.

logowanie i rejestracja
Wydanie 259