Biznes muzyczny

AI w branży muzycznej

Tomasz Trzciński

ai-w-branzy-muzycznej
pixabay.com/ Gerd Altmann

Pierwsze eksperymenty z użyciem urządzeń sterowanych sztuczną inteligencją w przestrzeni publicznej podejmuje się dzisiaj z ogromną ostrożnością (przykładem mogą tu być autonomiczne samochody Google). W społecznej świadomości funkcjonują przecież wizje z książek lub filmów science-fiction, mówiące o zagrożeniach płynących z wykorzystania sztucznej inteligencji. Jednym z tych nich jest utrata kontroli nad urządzeniami lub aplikacjami kontrolowanymi przez AI. 

Użytkownicy

Sztuczna inteligencja przenika też stopniowo – choć nieco dyskretnie – do współczesnej branży muzycznej. 

To przecież na informatycznych algorytmach opiera się działania wielu serwisów internetowych oferujących lub promujących muzykę. Najlepszym przykładem są tu serwisy streamingowe sprzedające pliki dźwiękowe: Spotify, Deezer, Tidal i inne.
Bardzo wiele osób zna takie ich funkcje, jak sugerowane playlisty czy podpowiedzi podobnych wykonawców. W niektórych przypadkach te „propozycje” s
ą sugerowane nie przez ludzi, ale przez aplikacje monitorujące zachowanie danego użytkownika oraz innych użytkowników. 

Funkcje te są bardzo przydatne, pomagają użytkownikom w eksploracji szerokiego spektrum współczesnej sceny muzycznej. Ja sam odkryłem jak dotąd, kilkunastu świetnych – a nieznanych mi w ogóle wcześniej – wykonawców w ramach takich gatunków, jak indie-rock, rock progresywny czy muzyka elektroniczna.

Jest to bez wątpienia bardzo praktyczny i pożyteczne sposób wykorzystania AI w branży muzycznej. 

To wszystkie te, w których pojawia się „zależność” odbiorców serwisów streamingowych od algorytmów, co skazuje odbiorców na „informatyczne lenistwo”, odbiera im własną inicjatywę. Zawsze warto poszukać samodzielnie i odnaleźć wykonawców mniej sterylnych czy po prostu mniej profesjonalnych. 

Muzycy 

Ale to nie wszystko. Sztuczna inteligencja może osłabić możliwości kontaktu muzyków ze światem dziennikarzy muzycznych. Oddając w ręce algorytmów poszukiwanie nowych artystów przez dziennikarzy, promujemy elitarną grupę muzyków, którzy spełniają kryteria „faworyzowane” przez dany algorytm. 

Produkcja

Warto też wspomnieć, że AI „wkrada się” powoli do procesu samej produkcji utworów. Przykładem niech będą płyty zespołu Amnesia Scanner. Zespół ten został okrzyknięty objawieniem współczesnej muzyki elektronicznej, zwłaszcza w obrębie nurtu IDM. Ciekawostką jest jednak fakt, że linie wokalne niektórych utworów – mocno przetworzone przez soft i efekty – są generowanie w sposób komputerowy w oparciu o działanie algorytmu, który do tego służy. Dla wielu ludzi ta płyta stanowi rodzaj fotografią współczesnej kultury i cywilizacji. Stąd pewnie zachwyty nad zespołem. Jednak z drugiej strony możemy postawić pytanie: „co z elementem ludzkim, tym elementem, który jest kreatywny i piękny?”. Ta muzyka zdaje się być odarta z tego piękna...

Kolejnym przykładem wykorzystania AI w muzyce są programy do tworzenia muzyki. Pozwalają one powierzyć aplikacji i jej algorytmom takie elementy nowych utworów, jak linia melodyczna, przebieg rytmiczny czy harmonia. Gdy się posiada taki program, w zasadzie niepotrzebna jest już inwencja twórcza czy znajomość teorii muzyki. Wystarczy wybrać jeden z wielu schematów i nacisnąć enter... Przykładem takiego rozwiązania może być program DAW – ORB Composer. Zyskuje on dzisiaj ogromną popularność.

Nie wiemy na razie, jak sztuczna inteligencja wpłynie wkrótce na kształt rynku muzycznego. Moje obawy dotyczą osłabienia ludzkiej kreatywności i wyobraźni w zakresie tworzonej lub wyszukiwanej muzyki. Obawiać się można również tego, że w coraz większym stopniu dziennikarstwo muzyczne i sprzedaż muzyki mogą być wkrótce kontrolowane przez algorytmy. Czy pozostaje nam tylko pozostać przy starej dobrej muzyce, którą już znamy i nie przejmować się?

Dofinansowano z środków Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS



SPIS TREŚCI:

 

PUBLIKACJE

Mistycyzm we współczesnej polskiej muzyce rozrywkowej – Ziemowit Słodkowski

Mistycyzm we współczesnej zagranicznej muzyce rozrywkowej – Ziemowit Słodkowski

 

EDUKATORNIA

Dziennikarstwo muzyczne w dobie nowych technologii – Tomasz Trzciński

Quasi-operowy śpiew pionierów heavy metalu – Klaudia Popielska

 

FELIETON

AI w branży muzycznej – Tomasz Trzciński

Od kryptowalut po bluzy kangury – Ziemowit Słodkowski

 

WYWIADY

Iwona Król: z ducha Twin Peaks – Wojtek Krzyżanowski

Hania Piosik: muzyczne skarby są w nas – Wojtek Krzyżanowski

 

RECENZJE

Podróż kosmiczna w operze na podstawie Space Opery – Klaudia Popielska

Wolność, równość, braterstwo albo śmierć wykonania – Lidia Bialucha

 

KOSMOPOLITA

Strawiński inspiruje – Dorota Relidzyńska

Bob Dylan – pierwszy poeta rocka – Paweł Cybulski


Opublikowano: 2019-06-09

Przewiń do góry lub wróć do poprzedniej strony.

Przeczytaj również

Wypowiedz się

Opinie mogą dodawać tylko zarejestrowani użytkownicy.

logowanie i rejestracja
Wydanie 286