felietony

Muzyka dla Dzieci – numer specjalny

Muzyka dla dzieci to oczywiście temat-ocean. Z okazji Dnia Dziecka, w naszym  numerze specjalnym staraliśmy się spojrzeć na nią z kilku stron: biorąc pod uwagę umuzykalnianie dzieci, ich edukację muzyczną  oraz  komponowanie utworów “dziecięcych” czy też kierowanych do  dzieci. Najważniejsze jednak było dla nas podkreślenie, jak istotne  jest poważne spojrzenie na potrzebę wychowywania dzieci w otoczeniu muzyki czy też po prostu zanurzania ich w muzyce.

Muzyka jest dzieciom potrzebna!

Muzyka pozytywnie wpływa na rozwój dzieci, wspomagając pamięć, zdolności analizy, podzielność uwagi, koordynację i orientację, zdolności manualne, spostrzegawczość, płynność mowy, dykcję, koncentrację, wyobraźnię i kreatywność. Właściwie każda aktywność muzyczna od słuchania muzyki, przez śpiewanie i grę na instrumencie aż po ruch w rytm  muzyki dostarcza dzieciom istotnych bodźców, wspomagając nie tylko rozwój mózgu, ale też kompetencje społeczne.

Jak pisze Maria Przychodzińska:

Muzyka sprzyja poznawaniu przez dzieci własnej psychiki, głównie uświadamianiu własnych przeżyć i potrzeb emocjonalnych, a także przeżyć i potrzeb rówieśników[1].

W numerze znajdziecie odpowiedzi na pytania :

-jak muzykę dla dzieci tworzy i jak im śpiewa Ania Broda (wywiad Karoliny Kizińskiej z wokalistką)

-jak Fundacja Muzyka jest dla Wszystkich stara się wspomagać edukację muzyczną dzieci (recenzja Karoliny Kizińskiej poświęcona serii płyt Smykofonia)

-jakie utwory stworzone zostały dla małych adeptów gry na fortepianie w XX w. i jakie są tajniki nauczania dzieci gry na fortepianie (artykuł Sylwii Kuczyńskiej)

-na czym polega umuzykalnianie dzieci wg. teorii Edwina E. Gordona (tekst Jolanty Gawryłkiewicz z Polskiego Towarzystwa Gordonowskiego)

-czy opera dziecięca może w dzisiejszych czasach odnieść międzynarodowy sukces (tekst Marii Majewskiej)           

Życzymy Państwu miłej lektury a Wszystkim Dzieciom składamy najlepsze życzenia z okazji Dnia Dziecka!

Redaktorką niniejszego numeru specjalnego jest dr Karolina Kizińska – muzyk, dyrygentka, nauczycielka muzyki, doktor kulturoznawstwa w zakresie kultury muzycznej, członkini redakcji Meakultury, założycielka Szkoły Muzyki Kompozytornia.


[1] Przychodzińska M., Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju, WSiP, Warszawa, 1989, s. 55.

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć