statuetki konkursowe, fot. Bartosz Dąbrowski

felietony

Konkurs Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA – numer specjalny

Gala wręczenia nagród w Konkursie Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA już za nami. Po świętowaniu, przemówieniach i gratulacjach przyszedł czas na trwały owoc konkursu – publikację numeru specjalnego MEAKULTURY złożonego z nagrodzonych tekstów.

By utrwalić emocje konkursowe, publikujemy w Meandrach relację z Gali wraz ze zdjęciami, a cały numer jest tak barwny i różnorodny, jak barwne okazały się teksty laureatów konkursu. Można tu znaleźć zarówno teksty o muzyce klasycznej (operowej, liturgicznej, współczesnej), jak i popularnej. Są wśród nich recenzje, felietony, ale także przekrojowe artykuły.

Anna R. Burzyńska (Publikacje) wnikliwie i z dużą erudycją analizuje spektakl De Materie Louisa Andriessena w inscenizacji Heinera Goebbelsa. Karolina Kolinek-Siechowicz (Recenzje) relacjonuje festiwal w Jarosławiu i opisuje doświadczenie szczególnej, religijno-kulturowej wspólnoty, jaką tworzą uczestnicy tego wydarzenia. Barbara Kinga Majewska (Kosmopolita) opisuje swój pobyt na Letnich Kursach Nowej Muzyki w Darmstadt wraz z całą cielesnością, a nawet zapachem muzykowania…

Maciej Froński (Meandry) pisze o „Warszawiaku” Manu Chao przez pryzmat swoich życiowych historii, a nawet własnych przekładów tekstów piosenek.

Blogerka, Aleksandra Bliźniuk (Edukatornia) przedstawia sylwetkę Almy Mahler, rzucając światło nie tylko na okoliczności historyczne, w jakich żyła, ale także jej osobiste przeżycia.

I wreszcie, debiutantka, Katarzyna Trzeciak (Recenzje) recenzuje spektakl Orfeusza i Eurydyki Christopha Willibalda Glucka w reżyserii Mariusza Trelińskiego … w windzie, nawiązując do losów głównej bohaterki.

Na numer specjalny złożyły się teksty z czasopism muzycznych, teatralnych, folkowych. Są wśród nich “Ruch Muzyczny”, “Didaskalia”, “Glissando”, “Gadki z Chatki”. Tekst Aleksandry Bliźniuk ukazał się na blogu, a tekst debiutancki został opublikowany po raz pierwszy.

Nagroda Specjalna trafiła do rąk wybitnego amerykańskiego krytyka muzycznego, Alexa Rossa. Mamy nadzieję, że będzie on odtąd częściej gościł w Polsce i że niebawem przeczytamy kolejne jego teksty.

Zapraszamy  do lektury, a sami mamy jeden postulat wobec autorów: tylko tak dalej!

——-

Konkurs otrzymał wsparcie finansowe z Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAIKS

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć