Altówka Wojciech Topa 2021, zdjęcie własne

Meandry

O(d)czarowanie. Altówka

Od redakcji

Inspiracją do stworzenia numeru tematycznego o altówce stał się niesamowity projekt 3V –  Vision Viola Voyage. Inicjatorem projektu jest Pan Ad. dr MBA Krzysztof Komendarek-Tymendorf – wykładowca klasy altówki i kameralistyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, altowiolista solista, pedagog, protagonista altówki przygląda się wizerunkowi i percepcji instrumentu w zestawieniu z pozostałymi chordofonami z tej rodziny. Fundacja Ars Sine Qua Non połączyła swoje siły z Fundacją Meakultura w ramach kampanii społecznej Save the Music. W projekcie bierze udział wybitny lutnik – Samuel Zygmuntowicz. Więcej na ten temat przeczytają Państwo w wywiadzie z Samuelem Zygmuntowiczem, który przeprowadzili Marlena Wieczorek oraz Krzysztof Komendarek-Tymendorf [TUTAJ].


Ciepły dźwięk, głębokie i miękkie brzmienie – mowa o altówce, prawdopodobnie najbardziej niedocenianym na przestrzeni wieków instrumencie. Długo była przedmiotem żartów i stereotypów, nazywano ją pogardliwie „te większe skrzypce”. Dzisiaj przeżywa swój złoty wiek – ze względu na swoje walory brzmieniowe jest często wybierana przez kompozytorów, świetnie odnajduje się w repertuarze solowym oraz kameralnym, zachwyca publiczność.

Jak zatem dać się altówce oczarować, a dzięki temu ją odczarować? Z niesprawiedliwymi opiniami o tym pięknym instrumencie rozprawia się dr Krzysztof Komendarek-Tymendorf w swoim felietonie Altówka – brzydkie kaczątko czy już urodziwy łabędź bez kompleksów rodziny smyczkowej?. Jednocześnie zarysowuje najnowsze trendy w rozwoju tego instrumentu. Wraz z Kingą Wiśniewską w jej tekście Nie oceniaj altówki po stereotypach i żartach. Poznaj jej historię prześledzić możemy drogę altówki od czasów najdawniejszych, przez pionierskich lutników tworzących te instrumenty, aż po pierwsze utwory, które na altówkę powstały.

Dać się oczarować altówce możemy po zapoznaniu się z muzyką powstałą na ten instrument. Zaproszeniem do posłuchania jest recenzja Gabrieli Jarosz Odkrywając altówkę i wraz z altówką. Recenzja „Quantum of Silence” Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa. Płyta z kompozycjami solowymi prezentuje cały wachlarz możliwości brzmienia i wszechstronności tego instrumentu.

Nikola Haręża dzieli się spojrzeniem na kobietę altowiolistkę w publikacji Altówka jest kobietą. Rebecca Clarke – życie, twórczość i walka o siebie. Jest to szersze spojrzenie na życie i twórczość żyjącej na przełomie XIX i XX wieku Rebecci Clarke – twórczyni bodaj najpiękniejszej sonaty altówkowej, która stała się żelazną pozycją repertuarową we współczesnej altowiolistyce.

O sztuce budowania altówki i o znaczeniu altowiolistyki opowiada lutnik Samuel Zygmuntowicz w wywiadzie z dr Marleną Wieczorek i dr. Krzysztofem Komendarkiem-Tymendorfem. Dzieli się także swoim doświadczeniem, tworzeniem instrumentu dla Isaaca Sterna oraz własnymi prognozami dla przyszłości altówki.

Aby dać się oczarować, należy dać szansę. Niech dzieje się odczarowanie!

________

Lista tekstów:

  • Krzysztof Komendarek-Tymendorf, Altówka – brzydkie kaczątko czy już urodziwy łabędź bez kompleksów rodziny smyczkowej?, TUTAJ
  • Gabriela Jarosz, Odkrywając altówkę i wraz z altówką. Recenzja „Quantum of Silence” Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa, TUTAJ
  • Nikola Haręża, Altówka jest kobietą. Rebecca Clarke – życie, twórczość i walka o siebie, TUTAJ
  • Kinga Wiśniewska, Nie oceniaj altówki po stereotypach i żartach. Poznaj jej historię, TUTAJ
  • Marlena Wieczorek, Krzysztof Komendarek-Tymendorf, „Altówka powstała przed skrzypcami i była przedstawiana na starych obrazach jako instrument aniołów”. Wywiad z Samuelem Zygmuntowiczem, TUTAJ

Partnerem wydania numeru o altówce jest fundacja Ars Sine Qua Non

 Partnerem Meakultura.pl jest Fundusz Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS

ZAiKS Logo

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć