Zdjęcie za: http://fotos.lainformacion.mx/arte-cultura-y-espectaculos/artes-general/reina-sofia_13Jl

felietony

Polak laureatem Międzynarodowej Nagrody im. Królowej Zofii

O. prof. dr hab. Piotr Nawrot jest werbistą, muzykologiem, pracownikiem naukowym UAM w Poznaniu, współpracuje także z departamentem muzykologii w Ministerstwie Kultury w Boliwii i pełni funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Renesansu i Baroku Amerykańskiego Misiones de Chiquitos. Piotr Nawrot za tą działalność oraz za zaangażowanie w gromadzenie, zachowanie, rozpowszechnianie muzyki misyjnej Indian Chiquito i Moxo, jak również za rekonstrukcję partytur muzycznych Archiwum Misyjnego Indian Chiquito, odebrał dnia 7 marca 2012 roku w Hiszpanii prestiżową, Międzynarodową Nagrodę im. Królowej Zofii (Reina Sofia). Na uroczystości obecni byli nie tylko przedstawiciele ministerstw czy ambasad ale przede wszystkim sama Królowa. Celem nagrody jest docenianie ważnych prac realizowanych przez instytuty iberoamerykańskie na polu zachowania oraz restauracji dziedzictwa kulturowego, materialnego i duchowego Wspólnoty Iberoamerykańskiej.

Działalność Piotra Nawrota zyskała jednogłośne uznanie Jury VII edycji konkursu. Jest ona rzeczywiście niezwykle bogata. Jak pisze Tomasz Szyszka (SVD), w latach osiemdziesiątych XX wieku, kiedy prowadzono prace remontowo-konserwatorskie w kościołach byłych redukcji w Boliwii i Paragwaju, odkryto manuskrypty utworów muzycznych z przełomu XVII i XVIII w. Ten cenny, ale bardzo sfatygowany materiał trzeba było zabezpieczyć, a następnie opracować. O. Piotr Nawrot spędził dużo czasu w wioskach i byłych redukcjach, aby uporządkować manuskrypty, które następnie zostały poddane konserwacji i umieszczone w archiwach. Opracowane na nowo utwory z archiwów Concepción oraz San Ignacio de Moxos są następnie wydawane. Dodatkowo Piotr Nawrot jest też dyrektorem wspomnianego powyżej festiwalu muzycznego, którego kolejne edycje gromadzą coraz więcej wykonawców i odbiorców. Elementem przyciągającym artystów z całego świata jest nie tylko muzyka baroku z XVII i XVIII w. z redukcji jezuickich, ale nade wszystko możliwość wykonania tej muzyki w miejscach historycznych – tam, gdzie muzyka ta powstawała i była wykonywana przez samych Indian [1].

——————-

Tomasz Szyszka (SVD), cytat z arykułu Muzyka Baroku Misyjnego, “Misjonarz” nr 10/2008

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć