th

Wieczór z Kabaretem Starszych Panów - cz. 1

Wasowski i Przybora w kreacji Panów A i B to aktorzy oszczędni, posługujący się subtelnymi, delikatnymi środkami, ze szczególnym wyczuciem zaznaczający wszelkie dwuznaczne sytuacje. Urzekali odbiorcę niedopowiedzianą aluzją, zmianą barwy głosu, jego wielce znaczącym zawieszeniem. Ich wyczucie było zniewalające.
th

Video wykład. Dziennikarstwo muzyczne

Piotr Metz opowiada o swoich wywiadach z artystami, o tym, jak trzeba się do nich przygotować i o co warto pytać, by przełamać bariery komunikacyjne i poruszyć w rozmowie tematy nieoczywiste. Doradza, w  jaki sposób należy respektować wolę, a nawet znużenie rozmówcy i przypomina, że wywiad to nierówna gra, a najwięcej zależy  w niej od pierwszego pytania…
th

Na czubkach palców. Historia point

Początki baletu związane są z dworskimi widowiskami i sięgają końca XVI wieku. Tańczono wówczas w obszernych, bogato zdobionych strojach i butach na wysokim obcasie. W XVIII wieku Włoszka Maria Camargo, jedna z pierwszych profesjonalnych kobiet-tancerek na scenie, wprowadziła niemałą rewolucję w ubiorze, między innymi zastępując pantofelki na obcasie płaskimi, umożliwiającymi wykonywanie skoków.
th

Video wykład. Nostalgia w muzyce popularnej. Próba diagnozy zjawiska

Prof. dr hab. Marek Jeziński (UMK) opowiada o wykorzystaniu nostalgii w muzyce popularnej oraz mitologizacji i idealizacji przeszłości z tym związanej; poza elementami pamięci biograficznej, tym, co zyskuje tu wartość nostalgiczną, okazuje się sama historia muzyki popularnej.
th

Video wykład. Czego badacze rocka nie wiedzą o rapie

Dr Tomasz Kukołowicz mówi o wszystkim tym, co badacze muzyki chcieliby wiedzieć o rapie, ale bali się zapytać. Broniąc hiphopu przed zarzutami, iż nie jest „prawdziwą” muzyką i nie wymaga od wykonawców większych umiejętności, przedstawia swoją próbę przygotowania instrumentarium badawczego do analizy hiphopu, opowiada też o specyfice raperskiego świata.
th

Video wykład. Kultura muzyczna półperyferii

Prof. UMK dr hab. Krzysztof Abriszewski analizuje nierówność dochodów artystów i dystrybucji dóbr kultury na przykładzie twórczości muzycznej, odwołując się do koncepcji kapitalistycznego systemu świata Immanuela Wallersteina. Badacz ukazuje asymetrię przepływu produktów i przepływu funduszy między centrum a półperyferiami.
th

Jean Sibelius – Finlandia op. 26

„Co czyni ten poemat symfoniczny tak atrakcyjnym? Z pewnością jego prosty styl. To utwór, którego tematy pochodzą wyłącznie „z góry”. Czysta inspiracja” – tak pisał w pamiętniku 1911 roku Jean Sibelius o Finlandii. Nieugaszony symbol kraju nie był jednak bezpośrednią kontrofensywą przeciwko carowi Mikołajowi II, ale raczej jednym z najlepszych owoców długotrwałej muzycznej taktyki, prowadzonej przez Sibeliusa od 1896 roku.
th

Video wykład - część XXIII. Co to jest kultura muzyczna?

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury" (Poznań 2007). Zapraszamy na część dwudziestą pierwszą.
th

Video wykład - część XXII. Muzyka postmodernistyczna 1

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury" (Poznań 2007). Zapraszamy na część dwudziestą drugą.
th

Kto nam wychował kompozytorów?

Kim byłby Johann Sebastian Bach, gdyby nie zajmował się muzyką? Może zostałby piekarzem i wówczas spędzałby całe dnie na wałkowaniu ciasta, a nie na wałkowaniu dzieł Johanna Adama Reinkena czy Vincenta Lübecka?
th

Video wykład - część XXI. Jak pisać o muzyce religijnej?

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury" (Poznań 2007). Zapraszamy na część dwudziestą pierwszą.

111121325

logowanie i rejestracja