th

Chopin u Jagodzińskiego

W historii muzyki polskiej wyróżnić można zjawisko o charakterze artystycznego fenomenu, określanego mianem polskiej szkoły jazzu. Począwszy od rozkwitu gatunku w Polsce, będącego swoistego rodzaju odpowiedzią artystów na twarde realia komunistyczne, kompozycje nadwiślańskich jazzmanów były projekcją słowiańskiego ducha (zjawiska trudnego, swoją drogą, do zdefiniowania słowami, lecz wyraźnie, instynktownie wyczuwalnego).
th

Opera (1)

Bohdan Pociej (1933-2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany - ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część - "Opera".
th

Wariacje (3)

Bohdan Pociej (1933-2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany - ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część - "Wariacje".
th

Video wykład - Skąd się biorą emocje w muzyce? cz. I

Jaki jest związek między muzyką i emocjami? Czy muzyka przedstawia nasze stany wewnętrzne? Czy naśladuje nasze zachowania? Jak kształtowały się poglądy na tę sprawę i co było w nich przedmiotem największych kontrowersji? O tym wszystkim opowiada filozof muzyki, dr hab. Krzysztof Guczalski
th

Video wykład - częsć XI. Neoklasycyzm

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury" (Poznań 2007). Zapraszamy na część jedenastą.
th

Wariacje (2)

Bohdan Pociej (1933-2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany - ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część - "Wariacje".
th

Mozartowskie „Wesele Figara” według Petera Sellarsa czyli empire state busting

Ty Mozarcie chciałeś zerwać pęta feudalizmu, rozsadzić mury absolutyzmu. Sellars zdaje się wybiegać o krok naprzód. Nie tylko akcentuje, że ostatnie słowo niekoniecznie należeć musi do tego, kto jest postawiony wyżej, lecz także sugeruje, że wieża ponowoczesnej demokracji musi kiedyś runąć.
th

Święta w Mistrzowskim wydaniu

W okresie tak szczególnym, związanym z rodzinną atmosferą i kolędami, warto wspomnieć utwory, które w ciągu wieków towarzyszyły Bożemu Narodzeniu. Tak ważne dni stanowiły dla kompozytorów zarówno możliwość, jak i wyzwanie dla stworzenia wyjątkowej oprawy muzycznej. W tym kontekście nie można pominąć postaci Jana Sebastiana Bacha, kompozytora tak znaczących dzieł jak choćby Pasje, Oratorium Wielkanocne, Oratorium na Wniebowstąpienie, czy właśnie Oratorium Bożonarodzeniowe.
th

Video wykład - część X. Mieczysław Wajnberg

O skomplikowanych i trudnych losach Mieczysława Wajnberga - Polaka, Żyda i Rosjanina, o specyfice twórczości tego kompozytora oraz jej recepcji, o muzyce rosyjskiej po II wojnie światowej i polityce kulturalnej w Związku Radzieckim opowiada dr hab. Krzysztof Moraczewski
th

Wariacje (1)

Bohdan Pociej (1933-2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany - ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część - "Wariacje".
th

Preludium, toccata i fantazja na instrumenty klawiszowe

Bohdan Pociej (1933-2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany - ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część - "Preludium, toccata i fantazja na instrumenty klawiszowe":

118192025

logowanie i rejestracja