statuetki konkursowe, fot. Bartosz Dąbrowski

felietony

Druga edycja Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych – numer specjalny

Za nami druga edycja Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA zorganizowanego przez Fundację MEAKULTURA. Po miesiącach konkursowych zmagań, po uroczystej Gali przychodzi czas na refleksję i spokojną lekturę tekstów, które w tym roku przyniosły laury swoim autorom.

Chcąc utrwalić niezapomniane chwile w fotograficznym kadrze, publikujemy w Meandrach fotorelację z Gali Finałowej, a cały numer dedykujemy laureatom konkursu, jurorom oraz wszystkim, którzy przyczynili się do sukcesu tegorocznej edycji. Wśród nagrodzonych tytułów znalazły się zarówno teksty o muzyce klasycznej, współczesnej, jak i filmowej czy popularnej. Mają one postać recenzji, esejów, a także przekrojowych artykułów.

Paweł Siechowicz (Recenzje) z fantazją i erudycją opisuje radiową relację z koncertu Giuliana Carmignoli. Antoni Michnik (Publikacje) opisuje warstwę dźwiękową Gwiezdnych Wojen wskazując na jej związki z muzyką eksperymentalną, zwłaszcza z nurtem muzyki konkretnej. Magdalena Romańska (Meandry) nawołuje do czułości, radości oraz poszukiwania więzi z sobą i z innymi w interpretacji muzyki dawnej. 

Blogerka i krytyk muzyczny, Dorota Kozińska (Edukatornia) w poruszający, a zarazem rzeczowy sposób opowiada historię wystawienia opery Brundibár w Terezinie.

Publikujemy także wywiad Elizy Moraczewskiej z Krzysztofem Bilicą. Laureat Nagrody Fundacji MEAKULTURA opowiada w nim o swoich pasjach muzyczno-literackich oraz o tym, dokąd zaprowadziła go muzyka Chopina.

Nagroda Specjalna trafiła do rąk wybitnego brytyjskiego krytyka muzycznego, Johna Allisona. O nagrodzonym tekście i wypowiedzi przesłanej z okazji wręczenia nagrody piszemy w dziale Kosmopolita.

Polecamy także tekst Karoliny Dąbek (meakultura.pl) o niezwykłych doświadczeniach słuchania muzyki, nagrodzony w kategorii debiutu oraz artykuł Olgi Drendy na temat polskiej piosenki zamieszczony w rubryce Mea Culpa. Piotr Metz wyróżnił go Nagrodą Indywidualną za to, że przywraca właściwe proporcje debacie na temat disco polo, a równocześnie pomaga lepiej zrozumieć, jak doszło do powstania tego gatunku.

Na numer specjalny złożyły się teksty z czasopism drukowanych i internetowych, a także z blogów muzycznych. Są wśród nich “Muzyka W Mieście”, “Glissando”, “De musica”, “Dwutygodnik” oraz blog “Upiór w operze”.

Zapraszamy  do lektury, a autorów już dziś prosimy o kolejne teksty!

Karolina Dąbek – laureatka nagrody dla debiutanta oraz Nagrody Redaktora Naczelnego PWM, fot. Bartosz Dąbrowski

Olga Drenda – laureatka Nagrody Indywidualnej Piotra Metza za najlepszy tekst o muzyce popularnej, fot. Bartosz Dąbrowski

——-

Konkurs otrzymał wsparcie Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAIKS

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć