Mecenat prywatny w Anglii

th

Podsumowanie badania „Prywatne finansowanie kultury”, które powstało dla Arts Council England (ACE). Obrazuje ono dynamikę zmian  w pozyskiwaniu środków  dla organizacji pozarządowych w sektorze kultury i sztuki w Anglii.


Finansowanie kultury w Szwajcarii

th

Szwajcarska oferta kulturalna jest bardzo bogata. Rozpoznawalne na całym świecie wydarzenia odbywają się zarówno w dużych, jak i małych ośrodkach. Na festiwal w Lucernie przyjeżdża rocznie ok. 140 tys. uczestników. Dwutysięczne Verbier odwiedza co roku kilka tysięcy melomanów, a podczas jazzowego festiwalu w Montreux przez miasteczko przepływa prawie 200 tys. osób.

Taniec na wulkanie – koncert w kraterze

th

Muzyka jazzowa przemierzała od czasów swojego powstania w początkach XX wieku najróżniejsze przestrzenie – ulice, domy publiczne, kabarety, wielkie sale taneczne, klimatyczne kluby, filharmonie. A jednak projekt Macieja Fortuny zatytułowany „Słowiański” pokazuje, że nadal da się znaleźć na ziemi miejsca, gdzie jazz do tej pory nie dotarł.



Na skrzypcach do Stanów

th

Jednym z europejskich jazzmenów, którzy próbowali szczęścia za Oceanem był polski skrzypek Zbigniew Seifert. Jazz stał się jego pasją od czasów licealnych, kiedy zafascynowała go muzyka Johna Coltrane’a, i to tej właśnie muzyce (nie zaś karierze skrzypka wirtuoza, choć i taką mógł z powodzeniem obrać) poświęcił swoje życie.

American Dream? Kompozytorzy europejscy w Stanach Zjednoczonych

th

Stany Zjednoczone są krajem imigrantów. Stworzone przez kolonizatorów europejskich jako państwo, w którym konstytucja gwarantuje swobody obywatelskie i gospodarcze, przyjęły miliony szukających wolności i sukcesu emigrantów ekonomicznych i politycznych.



Bohuslav Martinu: emigrant

th

Koleje życia Bohuslava Martinů (1890–1959) i jego „wypadek” z emigracją, która miała być epizodem, a stała się modus vivendi – początkowo z wyboru, później z konieczności – przypominają poniekąd losy Polaka – Antoniego Szałowskiego. Inna jest jednak ranga twórczości Martinů, wykraczającej poza łatwą etykietkę neoklasycyzmu, inna – osobowość i determinanty życiowych wyborów.

Wokół krytyki muzycznej – międzynarodowa konferencja naukowa w Barcelonie

th

Hiszpańskie Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini we współpracy z Societat Catalana de Musicologia z Barcelony już po raz trzeci organizuje konferencję naukową poświęconą krytyce muzycznej. To chyba jedna z niewielu konferencji w Europie, która od kilku lat gromadzi specjalistów z ośrodków naukowych na całym świecie i koncentruje swój program wyłącznie wokół zagadnień związanych z krytyką muzyczną danego okresu w historii muzyki.



Adrian Thomas - Brytyjczyk, naukowiec, bloger. O wielbicielu muzyki polskiej

th

Nazwisko Adriana Thomasa znane jest melomanom z całego świata przede wszystkim ze względu na szereg jego publikacji o muzyce polskiej XX wieku, które zostały wydane na przestrzeni kilku ostatnich dekad. Spośród nich do najbardziej znanych należy pierwsza na świecie i jedyna dotąd monografia poświęcona Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu z 1997 roku (wydanie polskie z 1998 roku) oraz książki i artykuły dotyczące twórczości Witolda Lutosławskiego, Grażyny Bacewicz i Andrzeja Panufnika. Skąd takie zainteresowanie muzyką polską u brytyjskiego muzykologa? Jak doszło do powstania prowadzonego przez Thomasa bloga onpolishmusic.com?

Co-Composition: Radical Collaboration

th

A few years ago, I told one of my teachers that I was working on a piece of music with my friend and former band-mate Sam Kidel, a producer of electronic dance music. My teacher asked why, followed quickly by a much more cutting question: Who stands to gain more from this”? I was shocked by the egocentrism and competitiveness which this implied, and answered him with some confused combination of I don’t know” and Why not both?”.



Międzynarodowe Letnie Kursy Kompozytorskie SYNTHETIS

th

Kursy w Radziejowicach to doskonała okazja do poznania wybitnych artystów z całego świata. Organizatorom bardzo zależy na tym, by zapewnić każdemu z uczestników możliwość rozwijania swoich artystycznych umiejętności przy jednoczesnym podnoszeniu kwalifikacji. Właśnie dlatego duży nacisk kładziony jest na bezpośredni kontakt i interakcję między uczniami a wykładowcami.

Starożytne brzmienia we współczesnosci

th

Wbrew pozorom odtworzenie muzyki starożytnej nie jest łatwym zadaniem. Na szczęście wśród współczesnych artystów istnieją tacy, którzy badaniom nad dawnymi kulturami poświęcili swoją działalność.



1221‹ poprzednie

logowanie i rejestracja
Wydanie 264