Wokół krytyki muzycznej – międzynarodowa konferencja naukowa w Barcelonie

th

Hiszpańskie Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini we współpracy z Societat Catalana de Musicologia z Barcelony już po raz trzeci organizuje konferencję naukową poświęconą krytyce muzycznej. To chyba jedna z niewielu konferencji w Europie, która od kilku lat gromadzi specjalistów z ośrodków naukowych na całym świecie i koncentruje swój program wyłącznie wokół zagadnień związanych z krytyką muzyczną danego okresu w historii muzyki.


Adrian Thomas - brytyjczyk, naukowiec, bloger. O wielbicielu muzyki polskiej

th

Nazwisko Adriana Thomasa znane jest melomanom z całego świata przede wszystkim ze względu na szereg jego publikacji o muzyce polskiej XX wieku, które zostały wydane na przestrzeni kilku ostatnich dekad. Spośród nich do najbardziej znanych należy pierwsza na świecie i jedyna dotąd monografia poświęcona Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu z 1997 roku (wydanie polskie z 1998 roku) oraz książki i artykuły dotyczące twórczości Witolda Lutosławskiego, Grażyny Bacewicz i Andrzeja Panufnika. Skąd takie zainteresowanie muzyką polską u brytyjskiego muzykologa? Jak doszło do powstania prowadzonego przez Thomasa bloga onpolishmusic.com?

Co-Composition: Radical Collaboration

th

A few years ago, I told one of my teachers that I was working on a piece of music with my friend and former band-mate Sam Kidel, a producer of electronic dance music. My teacher asked why, followed quickly by a much more cutting question: Who stands to gain more from this”? I was shocked by the egocentrism and competitiveness which this implied, and answered him with some confused combination of I don’t know” and Why not both?”.



Międzynarodowe Letnie Kursy Kompozytorskie SYNTHETIS

th

Kursy w Radziejowicach to doskonała okazja do poznania wybitnych artystów z całego świata. Organizatorom bardzo zależy na tym, by zapewnić każdemu z uczestników możliwość rozwijania swoich artystycznych umiejętności przy jednoczesnym podnoszeniu kwalifikacji. Właśnie dlatego duży nacisk kładziony jest na bezpośredni kontakt i interakcję między uczniami a wykładowcami.

Starożytne brzmienia we współczesnosci

th

Wbrew pozorom odtworzenie muzyki starożytnej nie jest łatwym zadaniem. Na szczęście wśród współczesnych artystów istnieją tacy, którzy badaniom nad dawnymi kulturami poświęcili swoją działalność.



„Orion” Kaiji Saariaho

th

Orion Kaiji Saariaho to kompozycja przeznaczona na wielką orkiestrę, która powstała w 2002 roku na zamówienie the Cleveland Orchestra. Tytułowa postać zaczerpnięta z mitologii greckiej to tajemniczy myśliwy, syn Posejdona, obdarzony umiejętnością chodzenia po wodzie. 

Czy muzyka ma istotę? Międzynarodowa konferencja muzykologiczna „Essence and Context: A Conference Between Music and Philosophy”

th

31 sierpnia 2016 roku w Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru w Wilnie miała miejsce niezwykle zajmująca konferencja na temat istoty muzyki i jej kontekstów, która trwała do 3 września 2016 roku. Było to jedno z tych wydarzeń, które zintegrowały światowej klasy muzykologów i filozofów muzyki.



Polscy prelegenci na „Essence and Context: A Conference Between Music and Philosophy”

th

Wśród prelegentów międzynarodowej konferencji muzykologicznej „Essence and Context” w Wilnie (31.08–3.09.2016) nie zabrakło przedstawicieli naszego kraju, którzy z godnością dzielili się ze światem swoimi rozważaniami na temat istoty muzyki i jej kontekstów.

Nagroda Specjalna III edycji Konkursu Kropka

th

Nagrodę Specjalną III edycji Konkursu KROPKA za tekst o muzyce polskiej opublikowany poza granicami Polski otrzymał David Pountney za artykuł "André Tchaikowsky: from Warsaw to Belmont via a wardrobe"Recenzja opery Andrzeja Czajkowskiego "Kupiec wenecki" ukazała się w "The Guardian"



Dlaczego oglądam Eurowizję?

th

W powszechnej opinii Eurowizja jest świętem kiczu i kampu, w którym najmniej ważna jest muzyka. Nie jest to zdanie bezpodstawne, jednak Eurowizja to znacznie więcej: projekt społeczno-polityczny, fenomen kulturowy, ważna część powojennej historii Europy i showbiznesu. Kiedy odkryłem ten bogaty świat znaczeń i odniesień, który niesie za sobą Konkurs, zafascynowałem się nim z iście neofickim zapałem, który jak dotąd nie gaśnie – wręcz przeciwnie! Jednak wszystkim, którzy wciąż oceniają mnie przez pryzmat eurowizyjnego stereotypu, chciałbym wyjaśnić, dlaczego oglądam Eurowizję.

Anatomia grozy według Abla Korzeniowskiego

th

Z twórczością Abla Korzeniowskiego zetknęłam się po raz pierwszy, oglądając serial Penny Dreadful. Zdecydowanie była to miłość od pierwszego wejrzenia – piękne długie wiolonczelowe frazy z czołówki od razu mnie kupiły. Później było już tylko lepiej. 



1221‹ poprzednie

logowanie i rejestracja
Wydanie 260