Festiwale Niemcy

Geo-sounds

Ewa Chorościan

geo-sounds

W ostatnich czasach jesteśmy zasypywani z różnych stron projektami interdyscyplinarnymi, w których muzyka współdziała z innymi dziedzinami sztuki i nauki. Czy można wymyślić w tym zakresie jeszcze coś zaskakującego? Projekt geo-sounds, którego inicjatorem jest geolog dr hab. Frank W. Junge, udowadnia, że jest to możliwe.

Na stronie projektu możemy przeczytać:

Już od wielu lat geolog Frank W. Junge poszukiwał sposobów, by w kreatywny sposób przybliżać innym wiedzę o tym, jak powstał węgiel brunatny. Jak sprawić, by inni ludzie poczuli, co działo się na Ziemi przez 50 milionów lat? Będąc na koncercie muzyki klasycznej, zrozumiał, że także przemiany w krajobrazie można przedstawić za pomocą dźwięków! Zwrócił się do kompozytora Steffena Reinholda i do reżyserki Ani-Christin Winkler, którzy z entuzjazmem podjęli się sformułowania koncepcji projektu geo-sounds: uczniowie mieszkający tam, gdzie znajdują się złoża węgla brunatnego wspólnie stworzą kompozycję na ten temat.[1]

Inicjatywa dr Junge połączyła 50 uczniów z pięciu niemieckich i polskich miast: Drezna, Markkleeberga, Lipska, Krakowa i Zgorzelca. Opiekę merytoryczną objęli kompozytorzy: Carsten Hennig, Knut Müller, Steffen Reinhold, Piotr Peszat oraz Dominik Lewicki. Do projektu przyłączyła się również Mendelssohn Kammerorchester Leipzig, która dokonała nagrań skomponowanych przez uczniów motywów. Każda z pięciu grup uczestników otrzymała zadanie opracowania muzycznego jednego z etapów powstawania węgla brunatnego. Uczniowie musieli zatem za pomocą dźwięków zobrazować powstanie torfu, okres mórz i rzek, epokę lodowcową oraz czasy ocieplenia i praczłowieka. Spotykali się siedmiokrotnie na wspólnych warsztatach, aby komponować, muzykować i wymieniać się doświadczeniami. Żeby „dogłębnie” poznać temat, uczestnicy brali również udział w wycieczkach do kopalni odkrywkowych, a także tworzyli prace plastyczne, np. przy użyciu pyłu węglowego lub piasku. Ich zmagania prezentuje filmik:

youtube=h6Nz1rOks4M

Efekty ich pracy można podziwiać na stronie projektu: http://www.geo-sounds.de/.

Projekt zainaugurował koncert 22 maja 2013 roku w Wichernhaus Görlitz, podczas którego zaprezentowano 45 minutową pięcioczęściową kompozycję. Jednocześnie utwór zaistniał też na stronie internetowej projektu. Ponieważ ideą dr Junge było ukazanie w przeciągu roku zmian geologicznych zachodzących w ciągu milionów lat, dlatego muzyka prezentowana na stronie nieustannie się zmienia. Ostatnie 63 sekundy trwającego rok utworu, będą prezentować ostatnie 100 lat wydobycia węgla brunatnego. Zabrzmią one 22 maja 2014 w OSTRALE – Centrum Sztuki Współczesnej w Dreźnie, podczas koncertu finałowego zatytułowanego Drapacze chmur, elektryczny las i świeże powietrze w słoikach? Wtedy to Mendelssohn Kammerorchester Leipzig wraz z uczniami z  Niemiec i Polski zakończy projekt geo-sounds. Jednocześnie rozpocznie jednak kolejną podróż – tym razem w przyszłość - snując wizję przemian w krajobrazie, spowodowanych wydobyciem węgla, podczas PERFORMATYWNEGO LABORATORIUM DŹWIĘKU. Ten, zapowiadający się niezwykle interesująco koncert, zostanie powtórzony 24 maja o godzinie 19.00 w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie.

 

geo-sounds_Workshopauftakt Mai 2013 in Goerlitz_Foto von A.-C. Winkler


[1] Źródło: http://www.geo-sounds.de/

Opublikowano: 2014-05-16

Przewiń do góry lub wróć do poprzedniej strony.

Przeczytaj również

Wypowiedz się

Opinie mogą dodawać tylko zarejestrowani użytkownicy.

logowanie i rejestracja
Wydanie 283