Promocja kultury polskiej Numer specjalny Krytyka muzyczna

Jak Cię słyszą, tak Cię piszą - o polskiej muzyce w prasie zagranicznej w 2015 roku

Iwona Granacka

jak-cie-slysza-tak-cie-pisza-o-polskiej-muzyce-w-prasie-zagranicznej-w-2015-roku
autorka grafiki - Iwona Grancka

O jakich polskich twórcach pisała w minionym roku prasa zagraniczna? Jakie wydarzenia związane z polską muzyką przykuły uwagę krytyków muzycznych za granicą? Zachęcamy do lektury wybranych anglojęzycznych artykułów, wywiadów i recenzji!

Poniższe zestawienie nie jest ani kompleksowym zbiorem wszystkiego, co napisano o muzyce polskiej za granicą w 2015 roku, ani próbą wyróżnienia najlepszych czy najbardziej popularnych tekstów z prasy międzynarodowej. To subiektywny przegląd ciekawych wywiadów, artykułów i recenzji dotyczących wydarzeń oraz postaci związanych z muzyką polską, które w jakiś sposób przykuły uwagę zagranicznych krytyków muzycznych. Aby dodatkowo zawęzić zakres poszukiwań, zestawienie ograniczono do ogólnodostępnych w Internecie tekstów anglojęzycznych. Nie mogło zabraknąć w nim artykułów, które dotyczą najważniejszych dla polskiej muzyki klasycznej wydarzeń mijającego roku: 17. Konkursu Chopinowskiego, premiery „Króla Rogera” w Covent Garden oraz debiutu Mariusza Trelińskiego w Metropolita Opera w Nowym Yorku.

1. Agata Zubel, Contemporary Music’s Multiple Threat / The New York Times

«She is like a virtuosa performer,» Mr. Zeigler, the cellist, said. «In classical music, to actually have classical composers writing compositions on paper, that is a very unusual thing, and she does everything at such a high level. She is a special talent, for sure.»

O Agacie Zubel, jej dzieciństwie, muzycznym dojrzewaniu, pracy z muzykami i tworzeniu, na tle przygotowań do festiwalu Wratislavia Cantans pisze dla New York Times’a amerykańska dziennikarka Ginanne Brownell Mitic.

http://www.nytimes.com/2015/10/28/arts/international/agata-zubel-contemporary-musics-multiple-threat.html

GI NO NE WA MO - film poświęcony twórczości Agaty Zubel-Moc

2. Cult Fame and Its Discontents / The New Yorker

The Fourth Symphony is a conscious summing-up; the ailing composer may have sensed that it would be his valediction.

Alex Ross, krytyk muzyczny związany od ponad 20 lat z New Yorker’em, zwycięzca pierwszej edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA  w kategorii Nagroda Specjalna pisze o Henryku Mikołaju Góreckim, a przede wszystkim o jego IV Symfonii, która miała swoje światowe premiery na przełomie 2014 i 2015 roku.

http://www.newyorker.com/culture/cultural-comment/cult-fame-discontents

3. Maciej Lewenstein: Quantum Mechanics of Polish Jazz / All About Jazz

(…) in contrast to many European countries jazz in Poland is not an «entertainment for oldies» — in contemporary Poland, jazz is being played and listened to by young people, the audience at jazz concerts is an amazing mix of 15th to 80-y years old.

Obszerny wywiad z polskim fizykiem, wielbicielem jazzu i autorem książki Polish jazz recordings and beyond przeprowadził dla internetowego magazynu All About Jazz Cezary Lerski. O znanych i nieznanych przedstawicielach polskiej sceny jazzowej, pracy nad książką i o tym, co wspólnego ma muzyka improwizowana z fizyką opowiada Maciej Lewenstein.

http://www.allaboutjazz.com/maciej-lewenstein-quantum-mechanics-of-polish-jazz-krzysztof-komeda-by-cezary-l-lerski.php

4. Bartok’s darkness overpowers Tchaikovsky’s light in Met’s double bill / New York Classical Review

The pairing of Tchaikovsky’s Iolanta and Bartók’s Duke Bluebeard’s Castle was a perplexing one, and not because of the stylistic contrast between the two scores—though the murky depths of Bartók’s dark imagination admittedly make Tchaikovsky’s tuneful writing feel like an amuse-bouche.

Reżyser Mariusz Treliński i tenor Piotr Beczała na najsłynniejszej nowojorskiej scenie operowej. Eric C. Simpson recenzuje debiut polskiego reżysera w Metropolitan Opera.

http://newyorkclassicalreview.com/2015/01/bartoks-darkness-overpowers-tchaikovskys-light-in-mets-double-bill/

Iolanta/Bluebeard's Castle - trailer

5. Chopin movement music to ears of Polish tourism officials / The Guardian

Hundreds of thousands of visitors seem to agree, flocking to the land of Chopin’s birth not only to hear his music, but to see where he lived his formative years, and gain an understanding of what shaped him as a composer and a man.

Andrew MacDowall w swoim artykule dla The Guardian pisze o popularności muzyki Chopina w krajach azjatyckich, miejscach związanych z kompozytorem i rozwijanej w ostatnich latach turystyce chopinowskiej.

http://www.theguardian.com/music/2015/apr/08/chopin-movement-music-to-ears-of-polish-tourism-officials

6. Canada’s year at the 2015 Chopin Competition: reflections by Iko Bylicki, Charles Richard-Hamelin, Garrick Ohlsson and Nelson Goerner / Vancouver Classical Music

2015 was certainly Canada’s year at the Warsaw International Chopin Competition, with Charles Richard-Hamelin securing the silver medal and Yike (Tony) Yang finishing fifth. This was the first time in 40 years that Canadian artists had achieved any real distinction at this competition.

Rozbudowana relacja z Konkursu Chopinowskiego dla kanadyjskiego portalu internetowego. Nieco odmienne spojrzenie na jedno z najważniejszych wydarzeń muzycznych tego roku.

http://www.vanclassicalmusic.com/canadas-year-at-the-2015-chopin-competition/

Charles Richard-Hamelin / źródło: Wikipedia, 

7. Exploring the inner levels of the mind: Szymanowski's Król Roger at the Royal Opera / Bachtrack

Król Roger is an opera with amazing music, of which the Royal Opera Orchestra and Chorus give a storming account. Holten’s production does an impressive job of exploring its concepts – perhaps more psychologically than philosophically. It’s a production well worth exploring – just be prepared to expand your horizons as to what opera can be and mean.

David Karlin recenzuje operę „Król Roger” Karola Szymanowskiego, która po 40 latach wróciła na londyńską scenę operową. Opisuje triumf duńskiego reżysera Kaspera Holtena i znakomitego polskiego barytona Mariusza Kwietnia, którzy przyczynili się do zapisania kolejnej ważnej karty w historii polskiej opery.

https://bachtrack.com/review-krol-roger-holten-pappano-kwiecien-royal-opera-london-may-2015

[Bonus: BBC Radio o Karolu Szymanowskim i jego operze, http://www.bbc.co.uk/programmes/b05s355n]

Król Roger - trailer

Opublikowano: 2016-01-03

Przewiń do góry lub wróć do poprzedniej strony.

Przeczytaj również

Wypowiedz się

Opinie mogą dodawać tylko zarejestrowani użytkownicy.

logowanie i rejestracja
Wydanie 271