Dominik Karski

felietony

"Między nimi a wiecznością nie było więcej niż minuta i pół" – multimedialna opera Dominika Karskiego

Dominik Karski to kompozytor, którego utwory od wielu lat są stale obecne na scenie muzyki nowej w Europie, USA i Australii. Muzyka Karskiego skupia się na poszukiwaniu nowych struktur brzmieniowych i muzycznych doznań poprzez eksploracje fizyczności wydobywania dźwięku. Już 30 maja w Toruniu zabrzmi multimedialna opera tego kompozytora zatytułowana Między nimi a wiecznością nie było więcej niż minuta i pół, skomponowana do libretta Pawła Krzaczkowskiego. Wydarzenie to otworzy międzynarodowy festiwal młodej muzyki nowej Słuchalnia – muzyczne znaki czasu.

Dominik Karski studiował kompozycję w Perth i Brisbane pod kierunkiem Briana Howarda i Stephena Cronina, w roku 2012 uzyskał stopień doktora kompozycji na University of Melbourne. W ramach doktoratu tworzył pod kierunkiem Chayi Czernowin na Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien (Austria) w latach 2006/07. Karski został uznany w Australii poprzez nagrody: 2003 Albert H. Maggs Composition Award (The University of Melbourne) i 1998 ABC Young Composers’ Award. Uczestniczył  w ISCM World New Music Days Trans-it 2004 w Szwajcarii, Gaudeamus Music Week w Amsterdamie, w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. A. Panufnika w Krakowie (I nagroda), Akademie Schloss Solitude w Stuttgarcie oraz w forach międzynarodowych Le Nouvel Ensemble Moderne: FORUM 2000 (Australia/Kanada) i 2001 Rencontres de musique nouvelle (Kanada).

Ważniejsze wydarzenia z ostatnich lat działalności Dominika Karskiego to wykonania jego utworów przez polski zespół Flute o’clock, Małgorzatę Walentynowicz w duecie z niemieckim barytonem Frankiem Wörnerem (Musica Polonica Nova 2014), szwedzką skrzypaczkę Karin Hellqvist (głośna premiera Certainty’s Flux na Warszawskiej Jesieni 2013 oraz wydanie utworu na płycie CD przez wytwórnię For Tune), jak również projekty twórcze zrealizowane ze szkockim flecistą Richardem Craigiem (streamforms na flet basowy prezentowane w Szwecji, Anglii i USA oraz wydane na płycie CD w Anglii; pre-seed na flecistę i zespół zrealizowane przy współpracy ze SMASH ensemble w Hiszpanii) oraz szwedzką solistką kontrabasowego fletu prostego Paetzolda – Anną Petrini (Superb Imposition prawykonane na festiwalu Musica Electronica Nova 2011 we Wrocławiu oraz wydane na płycie CD w Szwecji nagrodzonej „Nutida Sound” Best Contemporary Music CD of 2012). Studiował kompozycję w Perth i Brisbane pod kierunkiem Briana Howarda i Stephena Cronina, w roku 2012 uzyskał stopień doktora kompozycji na University of Melbourne. W ramach doktoratu tworzył pod kierunkiem Chayi Czernowin na Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien (Austria) w latach 2006/07. Karski został uznany w Australii poprzez nagrody: 2003 Albert H. Maggs Composition Award (The University of Melbourne) i 1998 ABC Young Composers’ Award. Uczestniczył  w ISCM World New Music Days Trans-it 2004 w Szwajcarii, Gaudeamus Music Week w Amsterdamie, w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. A. Panufnika w Krakowie (I nagroda), Akademie Schloss Solitude w Stuttgarcie oraz w forach międzynarodowych Le Nouvel Ensemble Moderne: FORUM 2000 (Australia/Kanada) i 2001 Rencontres de musique nouvelle (Kanada). Muzyka Karskiego skupia się na poszukiwaniu nowych struktur brzmieniowych i muzycznych doznań poprzez eksploracje fizyczności wydobywania dźwięku.

zespół flute o’clock: materiały promocyjne

Inspirowana esejem Italo Calvino z jego Wykładów amerykańskich opera Dominika Karskiego z multimedialną scenografią Pawła Modzelewskiego to słowno-muzyczna fantazja na temat pierwszych telegrafów i ich roli w ukształtowaniu naszego życia pod dyktando prędkości. Tytułowe półtorej minuty jest zapowiedzią dążenia do skrupulatnej kontroli czasu, dzielonego na najdrobniejsze wycinki. W wyciszonym, sfragmentaryzowanym utworze na dwa flety, tam tamy i głos oraz taśmę, telegraf gra rolę inspiracji, niemal bohatera – dla tekstu, muzyki, wreszcie dla scenografii w formie multimedialnych projekcji Pawła Modzelewskiego. Gra także jako instrument, otwierający nowe światy dźwiękowe, które eksplorują Wiktor Milczarek i Alessandro Facchini w partii taśmy, wykorzystującej nagrania transatlantyckich kabli. Mieszczące się tylko w kompozytorskiej wyobraźni Karskiego niezwykłe możliwości fletów odkryje przed nami unikalny i znaczący dla polskiej muzyki nowej duet Flute O’Clock, ściśle współpracujący także z twórcą „Między nimi a wiecznością…”. Efekt tej współpracy doświadczony na żywo okaże się tym ciekawszy, że muzyka kompozytora skupia się na poszukiwaniach w obrębie relacji wykonawca-instrument, na fizyczności wydobywania dźwięku. Warto zobaczyć i usłyszeć z bliska, jak rozwija się ta relacja i jak może wyglądać opera XXI wieku z głębokim podtekstem literackim.

Objęte patronatem honorowym Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego wykonanie opery nie będzie jedyną dawką spektaklu i elektroniki tego dnia. Po krótkiej przerwie Michał Libera i Alessandro Facchini zaprezentują wersję na żywo sztuki radiowej M. Libery & _Kelo Invisible City, która reprezentowała Polskę na Ars Acustica 2015. Widmowe, bo tylko słyszalne a niewidzialne miasto powstanie na chwilę z głosów warszawiaków, artykułujących pojedyncze słowa z tekstów Italo Calvino. Podwójny spektakl tego wieczoru, wychodząc od literatury, poprzez głosy, elektronikę i grę, wykreuje wizję rzeczywistości w dźwiękach i wyobraźni –  a nawet w obrazach – jak przystało na CSW.

Każdy, kto zechce, będzie mógł o tym – i o czym zechce – porozmawiać na otwartym spotkaniu z twórcami i wykonawcami obydwu utworów 31 maja o 12.00 w Czytelni CSW.

Międzynarodowy festiwal młodej muzyki nowej Słuchalnia – muzyczne znaki czasu to tematyczny przegląd twórczości polskich kompozytorów z roczników 70. i 80. tropem motywów przewodnich spektaklu i elektroniki. Jedyny w Polsce Północnej festiwal współczesnej muzyki poważnej i jedyny w kraju festiwal nowej muzyki o unikalnej niemal całorocznej formule na 11 koncertach zaprezentuje najbardziej interesujące kameralne projekty uznanych młodych twórców z ostatnich lat. Utwory polskich kompozytorów (Jaskot, Karski, Laskowski, Prasqual, Woźny, Zapała, Zych), w tym prawykonania światowe (m. in. koncert prawykonań zamówień zespołu Kwadrofonik), zabrzmią w dialogu z aktualnie powstającą muzyką zagraniczną (Ablinger, Hosokawa, Neuwirth, Sanchez-Verdu) i klasyką awangardy II połowy XX wieku (Grisey, Kurtag, Stockhausen).

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć