Barok Renesans Płyty

Nowa płyta w polskiej serii zespołu The Sixteen. "Helper and Protector"

nowa-plyta-w-polskiej-serii-zespolu-the-sixteen-helper-and-protector

Helper and Protector to już czwarta płyta z tzw. polskiej serii brytyjskiego zespołu The Sixteen. Płyta ukazuje utwory stworzone przez włoskich mistrzów z przełomu renesansu i baroku w kręgu kapeli królewskiej Zygmunta III Wazy. W tym czasie kompozytorzy, podróżując swobodnie po Europie, odnajdywali swoje miejsce także w Rzeczypospolitej.

Na nagraniu znalazła się m.in. pierwsza kompletna rejestracja Missa super Iniquos odio habui, dwuchórowej mszy Luki Marenzio, opartej na jego 8-głosowym motecie Iniquos odio habui. Utwór miał swoje prawykonanie w 1596 roku w Kolegiacie św. Jana w Warszawie pod batutą samego kompozytora.

Dla polskiego króla, Zygmunta III Wazy, muzyka była elementem ceremoniału, który podkreśla splendor władzy. Służyło temu m.in. utrzymywanie specjalnej kapeli, złożonej z muzyków pochodzących także z innych krajów, zwłaszcza z Włoch.  Z kapelą tą w różnych okresach swojej działalności związany był właśnie Marenzio (1553-1599) oraz wykształcony w Wenecji Vincenzo Bertolusi (1550-1608) czy Asprilio Pacelli (1570-1623).

Tytuł płyty nawiązuje do słów "Ty jesteś obrońcą moim i moją tarczą/Adiutor et susceptor meus es tu" (Ps 119). Przywołane w motecie Marenzia, mogą symbolizować faktycznego adresata kompozycji, króla Zygmunta.

W polskiej serii wydanej przez brytyjską firmę CORO ukazały się także m.in. Missa Concertata la Lombardesca Bartłomieja Pękiela, a także poprzednia płyta Blossoming vine, poświęcona włoskim mistrzom działającym w Polsce.

The Sixteen
Eamonn Dougan - dyrygent
"Helper and Protector"
Italian Maestri in Poland – Luca Marenzio, Asprilio Pacelli, Vincenzo Bertolusi

Opublikowano: 2016-05-13

Przewiń do góry lub wróć do poprzedniej strony.

Przeczytaj również

Wypowiedz się

Opinie mogą dodawać tylko zarejestrowani użytkownicy.

logowanie i rejestracja
Wydanie 267