Muzyka elektroniczna

Elektryfikacja

Wojtek Krzyżanowski

elektryfikacja
fb.com/ckncentrala

Niektórzy badacze muzyki elektronicznej uważają, że każdy dźwięk dobiegający z głośnika możemy zakwalifikować jako muzykę elektroniczną. Jeśli tak, to słuchamy jej jeszcze więcej, niż nam się wydaje - nawet Bach odtwarzany z komputera tak naprawdę składa się z dźwięków mniej lub bardziej przetworzonych elektronicznie. 

Popularne (60%) w ostatnim czasie disco polo jest już rasową muzyką elektroniczną - często używa elektrycznych gitar, perkusji i keyboardów... Skoro, jak może się wydawać, i tak od muzyki elektronicznej nie uciekniemy, warto się zastanowić, co takiego może nam ona zaoferować. Przede wszystkim - różnorodność. 

W niniejszym numerze spróbujemy zaprezentować diametralnie różne spojrzenia na muzykę elektroniczną oraz wiele jej różnych obliczy, środowisk, gatunków. 

Dobrochna Zalas i Luiza Sadowska odwołają się do klasyka muzyki eksperymentalnej oraz elektronicznej: John Cage posłuży jako punkt wyjścia do rozważań na temat współczesnej opery oraz twórczości Nama June Paika. Piotr Tkacz w swoich publikacjach podejmie ważne dla polskiej muzyki elektronicznej i jednocześnie nieco zapomniane tematy - wytwórnię OBUH oraz środowisko neurobot. Pojawią się u nas również sylwetki wykształconych kompozytorów elektroakustycznych młodszego pokolenia - Rafał Zapała oraz Marzena Komsta - w głęboko humanistycznej analizie Karola Furtaka. Felieton Roberta Gogola w abstrakcyjny, poetycki sposób przybliży nam istotę duchowości muzyki elektronicznej i pokaże jak do niej dotrzeć. Monika Winnicka zaś wytłumaczy, w jaki sposób nagrywa się ścieżki dźwiękowe do filmów. Właściwie każdy pisze o nieco innej muzyce elektronicznej, nieco pod innym kątem, ale żadne wypowiedzi nie są sprzeczne. Nawet różnice zdań, które wyszły w naszej recenzji-ankiecie (Rumuński Spektralizm, Dawid Srokowski, Radosław Sirko, Rafał Zapała) ... W numerze znajdziecie również akcent muzyki pozaeuropejskiej - Mikołaj Kierski opisał dla nas szalenie interesującą scenę global bassu oraz funkcjonujący na niej polsko-angolski projekt Lua Preta. Spojrzymy również bliżej - Natalia Chylińska oraz Hubert Karmiński opowiedzą o niesamowicie aktywnych scenach muzycznych ich rodzinnych okolic - Trójmiasta i Torunia. A jeśli już zmierzamy w stronę bardziej młodzieżową - zespół Niemoc wyjawił nam w rozmowie, jak to zrobić, żeby zagrać na Open'er Festival! Mamy również prawdziwą gratkę dla miłośników artystycznych memów internetowych i młodej polskiej elektroniki - zadaliśmy kilka pytań legendarnemu w pewnych kręgach Ehh hahah. To jeszcze nie wszystko - Sebastian Dembski przeanalizuje to, czy rozwój muzyki musi być nierozerwalnie połączony z rozwojem technologii oraz zarysuje pewne społeczno-polityczne horyzonty takich rozważań. A jeśli jeszcze znajdzie się ktoś, komu nie przepalą się kabelki w głowie od ilości zdarzeń i tematów, które prezentujemy - na deser zapraszamy do recenzji surrealnych audiowizualnych animacji z youtube, które wymęczą każdego. Powodzenia!

Spis treści numeru Elektryfikacja :

Felietony:

Robert Gogol, Oskubany Kaczan (o duchowości w muzyce elektronicznej)

Monika Winnicka, Technika Foley

Karol Furtak, O potencjale tkwiącym w impresywnych właściwościach muzyki elektronicznej. "Desire" Marzeny Komsty

Wywiady

Wojtek Krzyżanowski, Motor napędowy [memy]. Wywiad z Ehh hahah

Wojtek Krzyżanowski, Post-punk, elektronika lat 80., internet - wywiad z zespołem Niemoc

Recenzje

Dobrochna Zalas, Rumuński Spektralizm, Rafał Zapała, Dawid Srokowski, Radosław Sirko, Wojtek Krzyżanowski, Elektronika PL - metarecenzja

Wojtek Krzyżanowski, Cyber-surrealizm

Publikacje

Piotr Tkacz, Neurobot

Piotr Tkacz, OBUH

Edukatornia

Dobrochna Zalas, Czy opera może się jeszcze odegrać?

Sebastian Dembski, „Technologia nie jest zła ani dobra, nie jest też neutralna.”

Kosmopolita

Mikołaj Kierski, Lua Preta - afrykański ogień

Luiza Sadowska, Nam June Paik, interactive art

Rekomendacje

Hubert Karmiński, Toruńska scena muzyczna

Natalia Chylińska, W przestrzeni. Wokół muzyki elektronicznej

 

 

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Kultura – Interwencje 2018

nck


Opublikowano: 2018-08-31

Przewiń do góry lub wróć do poprzedniej strony.

Przeczytaj również

Wypowiedz się

Opinie mogą dodawać tylko zarejestrowani użytkownicy.

logowanie i rejestracja
Wydanie 272