Lester Young, źródło: YouTube

Meandry

Jazz jest młody(ch)

Jazz to przede wszystkim witalność – tak o tym nieco ponad stuletnim gatunku muzycznym pisze w swoich wspomnieniach 82-letni Jerzy Milian, wybitny muzyk jazzowy i kompozytor. Skoro witalność, to także energia i swoboda, którą od zawsze w najbardziej nieskrępowany sposób potrafiły (i nadal potrafią!) wyrazić młode pokolenia jazzmanów. Dlatego po intensywnej jesieni, obfitującej w konkursy, festiwale i warsztaty krytyki jazzowej, piszemy o tym, że jazz jest wiecznie młody(ch).

Rozmawiamy z muzykami stawiającymi pierwsze kroki na scenie jazzowej i z tymi, o znacznie większym doświadczeniu, choć wciąż młodymi duchem. W dziale wywiadów polecamy rozmowy z gdańskim zespołem Algorhythm oraz z wokalistką, Krystyną Stańko. Relacjonujemy również zmagania młodych wykonawców – o Blue Note Poznań Competition 2017 piszą młodzi krytycy muzyczni, uczestnicy warsztatów zorganizowanych przez Meakulturę. 

Młodzieńcza energia pcha też muzyków czasem w zupełnie nieoczekiwane zakątki świata – jak wnętrze wulkanu, gdzie zagrał zespół Macieja Fortuny, o czym donosimy w dziale Kosmopolita. W dziale Publikacji prezentujemy teksty zarówno o młodych zainspirowanych historią jazzu (Izabela Rydzewska, Język muzyczny Raphaela Rogińskiego…), jak też o samej historii (Maria Zarycka, Dźwięki jazzu w Ebony Concerto Igora Strawińskiego). Będzie również o młodszych krewnych jazzu – Jędrzej Wieloch przygląda się związkom soulu i hip-hopu. W „młodym” numerze znalazły się również artykuły dotyczące klasyków polskiego jazzu – sylwetkę Zbigniewa Seiferta przybliża Maria Zarycka, natomiast Iwona Granacka recenzuje zbiór wspomnień Jerzego Miliana Wiem i powiem.

W najnowszym numerze nie tylko piszemy o młodych wykonawcach, ale też zwracamy się do młodych słuchaczy jazzu. Iwona Granacka w tekście Daj się zainspirować… przekonuje, ile satysfakcji i inspiracji daje wolontariat podczas jazzowych festiwali, natomiast Marta Szostak w jednym ze swoich felietonów wspomina własne młodzieńcze jazzowe fascynacje, w drugim zaś zastanawia się, w jaki sposób w ogóle zacząć słuchać jazzu. Do młodych adeptów jazzu, choć nie tylko do nich, skierowane są nasze rekomendacje – aplikacja mobilna „Poznań Miliana” i 12 Points Festival. 

Życzymy przyjemnej lektury!

 

Spis treści numeru Jazz jest młody(ch):

Meandry:

Ewa Chorościan, Iwona Granacka, Jazz jest młody(ch)

Max Skorwider, Max i Single – Etta James

Felietony:

Marta Szostak, Anatomia słuchacza

Marta Szostak, ”Baddest vocal cats on the planet”, czyli jazz na 6

Wywiady:

Grzegorz Piotrowski, „Jestem człowiekiem zespołu” – rozmowa z Krystyną Stańko

Natalia Chylińska, „Dajemy sobie czas na rozwój” – wywiad z zespołem Algorhythm

Recenzje:

“Blue Note Poznań Competition” 2017 w relacjach młodych krytyków

Iwona Granacka, „Wiem i powiem”. Dobrze brzmiący życiorys Jerzego Miliana

Publikacje:

Maria Zarycka, Dźwięki jazzu w Ebony Concerto Igora Strawińskiego

Izabela Rydzewska, Język muzyczny Raphaela Rogińskiego na przykładzie albumu „Raphael Rogiński plays John Coltrane and Langston Hughes. African Mystic Music”

Edukatornia:

Jędrzej Wieloch, Więź rodzinna – o relacjach soulu i hip-hopu

Iwona Granacka, Daj się zainspirować. Festiwale jazzowe i wolontariat

Kosmopolita:

Ewa Chorościan, Taniec na wulkanie – koncert w kraterze

Justyna Raczkowska, Na skrzypcach do Stanów

Rekomendacje:

Ewa Chorościan, Aplikacja „Poznań Miliana”

Iwona Granacka, 12 Points Festival

___________________

Numer powstał dzięki wsparciu Urzędu Miasta Poznania


Wesprzyj nas
Warto zajrzeć