fot. Bartosz Dąbrowski

Meandry

Laureaci Konkursu KROPKA 2016 – numer specjalny

Drodzy Czytelnicy!

Już po raz trzeci mamy przyjemność zaprezentować na łamach MEAKULTURY najlepsze teksty o muzyce wyróżnione przez jury Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA. Serdecznie dziękujemy redakcjom czasopism: Dwutygodnik.com, “Gazeta Magnetofonowa”, “Glissando”, “Muzyka W Mieście”, “Ruch Muzyczny” za możliwość przedruku. W numerze specjalnym znajdą Państwo artykuły uhonorowane w III edycji Konkursu Grand Prix, dwiema Nagrodami Głównymi (w kategorii recenzja/relacja oraz artykuł/felieton), Nagrodą Dyrektora-Redaktora Naczelnego PWM i Nagrodą Indywidualną Piotra Metza. Przypominamy również opublikowany w MEAKULTURZE tekst Karoliny Anny Pawłowskiej nagrodzony Wyróżnieniem dla Debiutanta oraz publikujemy wywiad Anny Wyżgi przeprowadzony z Leszkiem Gnoińskim, laureatem Nagrody Publiczności za najlepszą książkę o muzyce z 2016 roku. W zakładce Kosmopolita zamieściliśmy list przesłany przez laureata Nagrody Specjalnej, Davida Pountneya. W rekomendacjach przybliżamy sylwetki laureatów dwóch nagród dla autorów zasłużonych dla krytyki muzycznej: Marka Zwyrzykowskiego (Nagroda Specjalna Sekcji Muzykologów ZKP) i Tomasza Szachowskiego (Nagroda Fundacji MEAKULTURA). Poniżej prezentujemy też garść wspomnień z Gali rozdania nagród, która odbyła się 28 maja 2017 w siedzibie PWM.

Spis treści numeru specjalnego – Laureaci Konkursu KROPKA 2016 

Felietony:

Jakub Dymek – Bez winylu (Nagroda Dyrektora-Redaktora Naczelnego PWM)

Dominik Gac – Let The World Burn (Nagroda Indywidualna Piotra Metza za tekst o muzyce popularnej)

Wywiady:

Anna Wyżga – Nieustanni w tangu. Wywiad z Leszkiem Gnoińskim (Nagroda Publiczności)

Recenzje:

Krzysztof Marciniak – Międzynarodowe Letnie Kursy Nowej Muzyki w Darmstadcie (Nagroda Główna – recenzja/relacja)

Karolina Anna Pawłowska – Ratując Pigmejów od zapomnienia (Wyróżnienie dla Debiutanta)

Publikacje:

Małgorzata Gąsiorowska – Kanon XIX/XX: Kisielewski (Nagroda Główna – artykuł/felieton)

Edukatornia:

Kaja Prusinowska – Mama ma, trochę dobra, trochę zła (Grand Prix)

Kosmopolita:

David Pountney – Nagroda Specjalna III edycji Konkursu Kropka

Rekomendacje:

Marek Zwyrzykowski – Nagroda Specjalna Sekcji Muzykologów ZKP

Tomasz Szachowski – Nagroda Fundacji MEAKULTURA

Laureaci i Jurorzy, fot. Daniel Zieliński


KRYTYCY ZWYCIĘŻYLI, NAGRODY ROZDANE!

Za najlepsze teksty i najciekawszą książkę o muzyce, ale też za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej – w niedzielę, w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie wręczono nagrody Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA.

Powołany do życia i organizowany przez Fundację MEAKULTURA Konkurs Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA odbył się już po raz trzeci. Jurorzy tegorocznej edycji – Daniel Cichy, Waldemar Kuligowski, Paweł Gancarczyk, Miłosz Bembinow, Ewa Szczecińska, Mariusz Gradowski oraz Rafał Księżyk – przeczytali ponad 200 tekstów o muzyce opublikowanych w minionym roku zarówno w branżowych czasopismach, jak też na portalach czy blogach muzycznych. – Wiele się z nich dowiedzieliśmy. Dziś możemy poznać ich autorów – mówił podczas wczorajszej gali Daniel Cichy, Dyrektor-Redaktor Naczelny PWM i przewodniczący jury konkursu. – Czy dzięki tej inicjatywie przybyło miejsc, przestrzeni, w których można pisać o muzyce? Tego nie wiem. Wiem natomiast, że o muzyce pisze się dziś coraz ciekawiej – podkreślał Cichy. 

Jurorzy, fot. Daniel Zieliński

Grand Prix za najlepszy tekst o muzyce – 3 tys. zł oraz zestaw głośnikowy MAESTRO III firmy Tonsil o wartości ok. 2,5 tys. zł – otrzymała Kaja Prusinowska za artykuł „Mama ma, trochę dobra, trochę zła…” („Muzyka w Mieście”). – Naprawdę nie spodziewałam się tej nagrody – nie kryła wzruszenia zwyciężczyni konkursu. – Mój nagrodzony tekst ukazał się w numerze „Muzyki w Mieście”, który dotyczył inicjacji muzycznych. Korzystając zatem z okazji chciałabym podziękować wszystkim tym, dzięki którym moje inicjacje muzyczne miały miejsce – dodała Prusinowska.

Kaja Prusinowska, fot. Daniel Zieliński

W kategorii artykuł/felieton Nagrodę Główną – 1,5 tys. zł – odebrała Małgorzata Gąsiorowska za tekst „Kanon XIX/XX: Kisielewski” („Ruch Muzyczny”), natomiast w kategorii recenzja/relacja Krzysztof Marciniak za artykuł „Międzynarodowe Letnie Kursy Nowej Muzyki w Darmstadcie” („Glissando”). Wyróżnienie dla debiutanta przyznano w tym roku Karolinie Annie Pawłowskiej za tekst „Ratując Pigmejów od zapomnienia” (Meakultura.pl), zaś Nagrodę Specjalną dla dziennikarza zagranicznego piszącego o polskiej muzyce otrzymał David Pountney za artykuł „André Tchaikowsky: from Warsaw to Belmont via a wardrobe” („The Guardian”). 

Aleksander Przybylski i Aleksandra Chmielewska wręczają Wyróżnienie dla Debiutanta Karolinie Annie Pawłowskiej, fot. Daniel Zieliński

Nagrodę Indywidualną Piotra Metza otrzymał Dominik Gac za tekst „Let The World Burn” („Gazeta Magnetofonowa”), a Nagrodę Dyrektora-Redaktora Naczelnego PWM Jakub Dymek za artykuł „Bez winylu” (Dwutygodnik.com). 

Przyznana po raz pierwszy w historii konkursu Nagroda Specjalna Sekcji Muzykologów ZKP trafiła zaś do wieloletniego publicysty Polskiego Radia – Marka Zwyrzykowskiego.

Marek Zwyrzykowski z nagrodą Nagrodą Specjalną Sekcji Muzykologów ZKP, fot. Daniel Zieliński

Podczas gali poznaliśmy także laureata ufundowanej po raz pierwszy w ramach konkursu Nagrody Publiczności za najlepszą książkę o muzyce wydaną w 2016 r. Otrzymał ją Leszek Gnoiński za – książkę „Republika. Nieustanne tango”. – Grzegorz Ciechowski i Republika to bardzo ważne elementy polskiej kultury ostatnich 30-40 lat. Mam nadzieję, że ta książka to udowadnia – powiedział Gnoiński.

Nagrodę Fundacji MEAKULTURA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej otrzymał natomiast związany od wielu lat z Polskim Radiem i magazynem Jazz Forum dziennikarz i krytyk muzyczny Tomasz Szachowski. – My krytycy, dziennikarze piszący o muzyce jesteśmy trochę jakby między młotem a kowadłem. Pomiędzy melomanami, a twórcami. I wydaje mi się, że musimy bardzo dbać o to, aby zachować to miejsce pomiędzy, bo reprezentujemy interesy publiczności wobec twórców, ale też interesy twórców wobec publiczności – podkreślał Szachowski. – Pojawia się czasem taki trudny moment, kiedy twórca nagra nie najlepszą płytę, zagra nie najlepszy koncert. Najprościej jest przejść do porządku dziennego, ale jest naszym obowiązkiem zwrócić życzliwie uwagę. Bo jeśli mówimy o kwestii wiarygodności, to życzliwość jest podstawą naszej działalności w stosunku do twórcy. My im życzymy jak najlepiej. I oni powinni o tym wiedzieć, bo czekają na te nasze słowa, nawet o tym nie najlepszym występie – dodał.

Maciej Makowski, Marlena Wieczorek, Tomasz Szachowski, Ewa Schreiber,

fot. Daniel Zieliński

Uroczystą galę wręczenia nagród Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA uświetnili swymi występami znakomici muzycy: saksofonista Cezariusz Gadzina i wiolonczelista Krzysztof Lenczowski oraz klawesynista Maurycy Raczyński. Ceremonię prowadził aktor Maciej Makowski. 

Cezariusz Gadzina, fot. Daniel Zieliński

Krzysztof Lenczowski, fot. Daniel Zieliński

Maurycy Raczyński, fot. Daniel Zieliński

Maciej Makowski, fot. Daniel Zieliński

Marlena Wieczorek i Maurycy Raczyński, fot. Daniel Zieliński

Fundatorzy nagród Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA: 

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego 

Stowarzyszenie Autorów ZAIKS 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne 

Firma Tonsil 

Instytut Muzyki i Tańca 

Instytut Adama Mickiewicza 

Firma Warner Classics 

Firma DUX 

Kwiaty ufundowała kwiaciarnia „Kwiatowy Styl”

Numer specjalny dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć