Akademia Muzyczna w Poznaniu, fot. Agata Ożarowska-Nowicka

Meandry

Wokół 46. "Poznańskiej Wiosny Muzycznej". Numer specjalny

Drodzy Czytelnicy,

Oddajemy do Waszych rąk numer specjalny pisma MEAKULTURA – Wokół 46. “Poznańskiej Wiosny Muzycznej”. Znajdziecie w nim owoc warsztatów krytyki muzycznej przeprowadzonych przez Fundację MEAKULTURA dzięki wsparciu Miasta Poznania. Będzie to obszerna, mozaikowa relacja złożona z refleksji młodych krytyków, formułowanych na bieżąco po festiwalowych koncertach. Sprawozdanie z przebiegu samych warsztatów przedstawia Ewa Chorościan.

46. edycja “Poznańskiej Wiosny Muzycznej” stała się dla nas także pretekstem do przybliżenia fenomenu polskiej muzyki współczesnej. Krzysztof Meyer, jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku, w swoim videowykładzie zdradza tajniki polityki kulturalnej, jaka obowiązywała w krajach oddzielonych niegdyś “żelazną kurtyną”. Dowiadujemy się m.in., jak wyglądały początki Festiwalu “Warszawska Jesień” i dlaczego młodzi polscy twórcy byli rozchwytywani przez naszych zachodnich sąsiadów. W dziale wywiadów zamieszczamy obszerną rozmowę Marii Majewskiej i Ewy Schreiber z Krzysztofem Pendereckim, symbolem polskiej szkoły kompozytorskiej, jednym z najbardziej rozpoznawalnych polskich twórców na świecie. Potwierdzeniem jego pozycji jest nagroda Grammy, którą otrzymał w lutym b.r. za płytę Penderecki conducts Penderecki, vol. 1 wydaną przez Warner Music Poland. Próbując odpowiedzieć na pytanie, czy awangardowa muzyka eletroniczna polskich twórców może przemawiać dzisiaj do dzieci i młodzieży, ruszamy do zielonogórskich szkół podstawowych, gimnazjów i liceów (artykuł Filipa Awłasa).

Prezentujemy osiągnięcia młodych twórców (recenzja płyty “Emerge” Tomasza Jakuba Opałki autorstwa Iwony Granackiej). Nawiązujemy też do programu Muzyka naszych czasów, który miał swoją pierwszą odsłonę 11 marca w Lusławicach. 20 kwietnia kolejny już koncert cyklu odbył się w Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Nie zapominając o naszych wschodnich sąsiadach, przyglądamy się wykonawstwu muzyki współczesnej na Ukrainie. Przewodnikiem po ukraińskim życiu muzycznym będzie zespół Sed Contra Ensemble, goszczący na tegorocznym festiwalu “Poznańska Wiosna Muzyczna” (artykuł Ewy Chorościan w dziale “Kosmopolita”).

Dla wielu osób muzyka współczesna wciąż pozostaje ogromnym wyzwaniem percepcyjnym. O tym, jak można rozumieć brzydotę (i piękno) muzyki w dzisiejszych czasach, pisze w swoim felietonie Karolina Dąbek.

I wreszcie, wokół muzyki współczesnej nigdy nie może zabraknąć kontrowersji. Tych, które wynikają ze spraw estetycznych oraz tych uzależnionych od instytucji, finansów, hierarchii i władzy. Prezentujemy krótki komentarz w związku z przerwaniem koncertu, do jakiego doszło 3 kwietnia w Poznaniu w czasie występu duetu ElettroVoce.

Serdecznie zapraszamy do lektury i już teraz wyczekujemy na kolejne edycje “Poznańskiej Wiosny Muzycznej”…

Redaktorkami numeru specjalnego są Ewa Schreiber i Ewa Chorościan

Numer ukazuje się dzięki wsparciu Urzędu Miasta Poznania

Wokół 46. “Poznańskiej Wiosny Muzycznej” – spis treści:

Felietony:

Ewa Schreiber, Marlena Wieczorek – Przerwany koncert, niepreparowany fortepian

Ewa Chorościan – Warsztaty krytyki muzycznej z Fundacją MEAKULTURA

Karolina Dąbek – Wzór na piękno muzyki

Wywiady:

Maria Majewska, Ewa Schreiber – “Na świecie jest za dużo przeciętnych kompozycji. Pozostaną tylko te najlepsze”. Wywiad z Krzysztofem Pendereckim

Recenzje:

46 “Poznańska Wiosna Muzyczna” w relacjach młodych krytyków

Iwona Granacka – Na przekór eksperymentom. “Emerge” Tomasza Jakuba Opałki

Publikacje:

Filip Awłas – Awangarda polskiej muzyki elektronicznej w opiniach dzieci i młodzieży

Edukatornia:

Krzysztof Meyer – Video wykład. Wpływ zimnej wojny na polską szkołę kompozytorską

Kosmopolita:

Ewa Chorościan – Sed Contra Ensemble i muzyka współczesna na Ukrainie

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć