Między wierszami. O poszukiwaniu opowieści w muzyce rozrywkowej

th

Czy muzyka rozrywkowa to tylko czysta rozrywka? Czy muzyka „lekka, łatwa i przyjemna" może nieść przekaz, który ma określony kształt, złożoność, fabułę? Czy słowa Olgi Tokarczuk mogą być wskazówką w poszukiwaniu historii w formach, które z założenia mają służyć relaksowi, zabawie czy stanowić tło muzyczne?


Krzysztof Komeda. Z Poznania do Hollywood

th

Dwunasta edycja festiwalu Nostalgia zbudowana była wokół twórczości Krzysztofa Komedy. Jego sylwetkę przybliża Jacek Sobczyński.

Kaseta magnetofonowa – chwilowa moda czy trend na przyszłość?

th

Kiedyś królowała na półkach domów na całym świecie. Jej pojawienie się przyniosło niezwykły rozwój rynku wydawniczego, a sama muzyka mogła nareszcie towarzyszyć słuchaczowi w prawie każdych warunkach. Czy powrót kasety magnetofonowej to tylko retro-moda czy nowa nisza z potencjałem dla wydawców i dystrybutorów?



Mieczysław Wajnberg o przyszłości altówki

th

Altówka to instrument przyszłości. Analiza muzykologiczna oraz wrażenia estetyczne, jakich dostarcza, stawiają go na równi z innymi. 

Mieczysław Wajnberg, Fiodor Drużynin. Altówka „wyzwolona”

th

Mieczysław Wajnberg traktował altówkę jako instrument o wysokiej śpiewności. Fiodor Drużynin uważał ją za instrument, który może brzmieć przenikliwie, przejmująco i bardziej zatrważająco niż nawet skrzypce.



Spotify czy Neo-Muzak? Serwisy strumieniowe jako dziedzictwo Muzaka

th

Wraz z rozwojem internetu pojawiło się wiele portali i aplikacji oferujących tzw. strumieniowe (streamingowe) udostępnianie muzyki. W pewnym określonym zakresie ich oferta to nowoczesna forma muzaka. 

Korporacja Muzak i jej produkt

th

W Oxford English Dictionary pojęcie „Muzak” definiowane jest jako nazwa własna systemu nagrań muzycznych dla fabryk, restauracji, supermarketów i tym podobnych. Ponieważ słowo to stało się eponimem, w zapisie z małej litery funkcjonuje ono jako nazwa gatunkowa odnosząca się do każdej muzyki tła.



Uwiecznić ruch – o funkcjach tańca w filmie - cz. 1

th

Wzajemne przenikanie się sztuk jest zjawiskiem obecnym od wieków, ale w obecnych czasach wydaje się czymś powszechnym. Intermedialność przenika obecnie zarówno utwory kultury wysokiej, jak i niskiej, niekiedy tworząc szokujące połączenia. Bardzo popularnym współcześnie medium, w którym najpełniej realizuje się idea przenika

Uwiecznić ruch – o funkcjach tańca w filmie - cz. 2

th

Wzajemne przenikanie się sztuk jest zjawiskiem obecnym od wieków, ale w obecnych czasach wydaje się czymś powszechnym. Intermedialność przenika obecnie zarówno utwory kultury wysokiej, jak i niskiej, niekiedy tworząc szokujące połączenia. Bardzo popularnym współcześnie medium, w którym najpełniej realizuje się idea przenikania różnych sztuk, jest film. Choć jest to dziedzina stosunkowo nowa, to na pewno najprężniej rozwijająca się w ostatnim stuleciu. 



Mistycyzm we współczesnej polskiej muzyce rozrywkowej

th

Chrześcijańskie ikony, buddyjskie mandale, posągi przedstawiające różnorakie bóstwa – od zarania dziejów religia była niezwykle mocno związana ze sztuką. Muzyka nie jest tu żadnym wyjątkiem; jest wręcz doskonałym przykładem dziedziny sztuki, na którą wiara miała ogromny wpływ.

Mistycyzm we współczesnej zagranicznej muzyce rozrywkowej

th

W jednym ze swoich artykułów ksiądz profesor Marek Chmielewski definiuje doświadczenie mistyczne jako „bezpośrednie, pewne, bardzo intensywne, krótkotrwałe i niewyrażalne zjednoczenie z Bogiem”. W jakich formach przejawia się mistycyzm w muzyce zachodniej? Druga część analizy Ziemowita Słodkowskiego. 



1223‹ poprzednie

logowanie i rejestracja
Wydanie 288