th

Jazz. No walls – geneza polsko-niemieckich kontaktów jazzowych

Na II Festiwalu Muzyki Jazzowej w Sopocie w 1957 r. pojawiła się licząca 11 osób grupa muzyków i działaczy z RFN. Jak to było możliwe w czasach, gdy Polska i Niemcy nie utrzymywały ze sobą stosunków dyplomatycznych?
th

Fantazja instrumentalna - semantyka, genologia i syndrom gatunku

Poprzez periodyzację oraz określenie cech i znaczenia fantazji autorka podejmuje próbę stworzenia modelu weryfikacji kompozycji pod względem spełniania założeń syndromu tego gatunku, pomocnego z punktu widzenia analizy i interpretacji dzieła.
th

Wpływ muzyki na uczenie się języka obcego

W dowolnym języku człowiek uczy się czterech głównych sprawności – mówienia, słuchania, czytania i pisania. Muzyka to często nie tylko dźwięki, ale także słowa, dlatego wykorzystywanie piosenek w nauczaniu języka może pomóc zarówno w rozwijaniu tych umiejętności, jak również poznawaniu kultury czy podnoszeniu motywacji do nauki.
th

Podobieństwa między muzyką a językiem

Muzyka i język otaczają nas od pierwszych chwil życia, przenikając się wzajemnie. Z pozoru tak różne, łączy je jednak kilka podobieństw związanych ze sposobem przyswajania, umiejętnościami produktywnymi i receptywnymi, ośrodkami, które są zaangażowane w produkcję dźwięków podczas mówienia i śpiewania. Podobieństwa te pozwalają na postawienie pytania: czy język i muzyka mogą wpływać na siebie i stymulować się wzajemnie?
th

„Salade” Dariusa Milhauda

W jednym z rozdziałów autobiografii poświęconemu sezonowi baletowemu w roku 1924, kompozytor opisuje swoją wyprawę na włoską Sardynię. Twórca zauroczony autentycznością i dzikością wyspiarskiego krajobrazu oraz malowniczymi kostiumami mieszkańców, szczegółowo relacjonuje kolejne etapy podróży, elementy architektury i piękno śródziemnomorskiej natury. Co takiego narodziło się z tej inspiracji? Anna Rusin opisuje inspiracje i okoliczności powstania ballet chanté, a także analizuje dzieło Milhauda.
th

Am.Bic-ja i S.ztuka. O muzyce dla teatru tańca Aleksandry Bilińskiej

Czy współczesny człowiek potrafi w pogoni dzisiejszego świata, zatrzymać się na chwilę, by zastanowić́ nad celem wzajemnej gonitwy? Czy potrafi dostrzec piękno? Czy potrafi uszanować kulturę, tradycję i ich źródła? Czy w chronicznym dążeniu do perfekcji, pamięta o „sobie”? Rozważania na temat muzyki we współczesnym świecie na przykładzie twórczości Aleksandry Bilińskiej prowadzi Marta Kleszcz.
th

Funkcja, charakter, kanon. O polskich tańcach narodowych

Jaki jest kanon polskich tańców narodowych i jaką pełnią funkcję? Ich charakterystykę i kryteria przedstawia Michalina Manowska.
th

Emocje w muzyce

Muzyka stanowi istotny element sfery publicznej. Jest sztuką abstrakcyjną w swej formie, a jednocześnie głęboko oddziałującą na ludzkią emocjonalność, która stanowi jeden z ważniejszych czynników determinujących odbiór muzyki.
th

Historia tańca - historia ludzkości

Historia tańca rozpoczyna się niemal równocześnie z historią ludzkości. Taniec towarzyszył człowiekowi od zawsze, we wszystkich sferach życia codziennego – Kinga Rolka przedstawia rys historyczny tańca. 
th

Stres oraz zaburzenia behawioralne w życiu zwierząt vs. zastosowanie muzyki jako jednej z form łagodzących

Korzystny wpływ muzyki na samopoczucie człowieka jest faktem. Wraz z rozwojem nauki zakres badań nad stymulacją słuchową poszerzono o różne gatunki zwierząt. Liczne publikacje potwierdzają, że muzyka może pomóc nie tylko ludziom, ale także zwierzętom.
th

Zoomuzykologia w ujęciu Dario Martinellego

Martinelli wyjaśnia teoretycznie pojęcia związane z zoomuzykologią i pomaga w procesie systematyzacji zjawiska. 

1225‹ poprzednie

logowanie i rejestracja