th

Muzyczna wszystkożerność

Kategoria wszystkożerności jest traktowana jako nowy model konsumpcji kulturowej, wypierając homologiczny snobizm elit. Magdalena Szpunar, prof. UJ dr hab. nauk społecznych w zakresie socjologii, przedstawia w artykule nowe tendencje "konsumpcji" kultury.
th

Folklor muzyczny jako lustro przemian Górnego Śląska

Kopalnie, huty, węgiel, kominy. Tak, to Górny Śląsk i jego przemysłowy krajobraz oraz pierwsze skojarzenia każdego, kto choć raz gościł w tym regionie. Wbrew stereotypom, także tu odnaleźć można unikalny folklor oraz lokalne historie, miejsca pamięci i bogate tradycje, świadczące o odrębności, a także o silnej tożsamości mieszkańców tego terenu.
th

Historia zapomnianej kantaty

Nijoła to kantata mitologiczna na sopran, baryton, bas i chór, skomponowana przez Stanisława Moniuszkę. Dotąd nieznana i zapomniana. Nagranie tego utworu dokonane przez Łukasza Borowicza wraz z Filharmonią Poznańską, Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej i wybitnymi solistami, pozwoliło melomanom poznać je i odkryć na nowo.
th

Patron dla twórców z pokolenia Y

Kompozytor, dramaturg, performer, grafik, muzykolog, krytyk muzyczny, reżyser, pedagog. Nie jest to bynajmniej opis żyjącego młodego artysty – to początek biogramu, zmarłego w 2019 roku, a urodzonego w roku 1929 Bogusława Schaeffera. W przeciągu swojego długiego, dziewięćdziesięcioletniego życia, stworzył osobistą markę, która koncentruje niemal wszystko co odnaleźć możemy pod hasłem „muzyka XX w.”
th

Musique est une femme

W dziedzinie badań nad muzyczną twórczością kobiet wciąż więcej jest pytań, niż odpowiedzi, począwszy od tych najprostszych: jak się nazywały? W których epokach tworzyły? Jakie dzieła wyszły spod ich piór?... 
th

Czy muzyka ma płeć? Gender w codziennej przestrzeni audiowizualnej

Muzykologia feministyczna jest jednym z najnowszych kierunków badawczych, wciąż niemal nieobecnym w polskich badaniach muzykologicznych oraz antropologicznych.
th

Pół wieku w E-dur

„Życie zaczyna się po pięćdziesiątce”, jak głosi slogan. Ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wcześniej też było fajnie… Zwłaszcza jak się jest muzykiem, gra się w sprawdzonym składzie i lubi się swoje zajęcie. Do tego można mieć jeszcze inne pasje, które się realizuje i całość, tak po prostu, składa się w udanie przeżywane lata.
th

Multimedia w kontekście dekonstrukcji. "Non si puo fuggire. Ciaccona" Andrzeja Kwiecińskiego oraz "Untitled Folder" Piotra Peszata

W centrum zainteresowania dekonstrukcji znajdują się tak zwane aporie, nierozstrzygalniki. [...] Są to momenty w dziele niejasne, dwuznaczne czy wprost nieczytelne, dające pole do licznych, niekiedy sprzecznych interpretacji.
th

Teoria przywołania

Przywołanie jest całościowym uobecnieniem, całościową reprezentacją już wcześniej utrwalonej konstrukcji bądź przedmiotu intencjonalnego.
th

Pieśni Sibeliusa w nagraniach współczesnych

Melomani znają Jeana Sibeliusa jako kompozytora symfonii i poematów symfonicznych. Mało kto wie, że był płodnym twórcą pieśni.
th

Pieśni Sibeliusa. Rekonesans

Wielu miłośników wielkiego symfonika Jeana Sibeliusa zaskoczy fakt, że gatunkiem, w którym tworzył najczęściej była pieśń. Co więcej, Jean Sibelius (1865-1957) należał do najpłodniejszych twórców solowej muzyki wokalnej w XX wieku.

1224‹ poprzednie

logowanie i rejestracja