th

Multimedia w kontekście dekonstrukcji. "Non si puo fuggire. Ciaccona" Andrzeja Kwiecińskiego oraz "Untitled Folder" Piotra Peszata

W centrum zainteresowania dekonstrukcji znajdują się tak zwane aporie, nierozstrzygalniki. [...] Są to momenty w dziele niejasne, dwuznaczne czy wprost nieczytelne, dające pole do licznych, niekiedy sprzecznych interpretacji.
th

Teoria przywołania

Przywołanie jest całościowym uobecnieniem, całościową reprezentacją już wcześniej utrwalonej konstrukcji bądź przedmiotu intencjonalnego.
th

Pieśni Sibeliusa w nagraniach współczesnych

Melomani znają Jeana Sibeliusa jako kompozytora symfonii i poematów symfonicznych. Mało kto wie, że był płodnym twórcą pieśni.
th

Pieśni Sibeliusa. Rekonesans

Wielu miłośników wielkiego symfonika Jeana Sibeliusa zaskoczy fakt, że gatunkiem, w którym tworzył najczęściej była pieśń. Co więcej, Jean Sibelius (1865-1957) należał do najpłodniejszych twórców solowej muzyki wokalnej w XX wieku.
th

Walk This Way. Jak Run DMC i Aerosmith zrewolucjonizowali muzykę popularną

Bez tego utworu być może hip hop nie wyszedłby z podziemia, nie powstałyby takie zespoły jak Limp Bizkit czy Linkin Park a MTV nie przeżyłaby prawdziwej rewolucji. O tym, jak jeden cover nagrany wspólnie przez Run DMC i Aerosmith wywołał lawinę kolejnych wydarzeń, które na zawsze zmieniły oblicze muzyki popularnej.
th

Między wierszami. O poszukiwaniu opowieści w muzyce rozrywkowej

Czy muzyka rozrywkowa to tylko czysta rozrywka? Czy muzyka „lekka, łatwa i przyjemna" może nieść przekaz, który ma określony kształt, złożoność, fabułę? Czy słowa Olgi Tokarczuk mogą być wskazówką w poszukiwaniu historii w formach, które z założenia mają służyć relaksowi, zabawie czy stanowić tło muzyczne?
th

Krzysztof Komeda. Z Poznania do Hollywood

Dwunasta edycja festiwalu Nostalgia zbudowana była wokół twórczości Krzysztofa Komedy. Jego sylwetkę przybliża Jacek Sobczyński.
th

Kaseta magnetofonowa – chwilowa moda czy trend na przyszłość?

Kiedyś królowała na półkach domów na całym świecie. Jej pojawienie się przyniosło niezwykły rozwój rynku wydawniczego, a sama muzyka mogła nareszcie towarzyszyć słuchaczowi w prawie każdych warunkach. Czy powrót kasety magnetofonowej to tylko retro-moda czy nowa nisza z potencjałem dla wydawców i dystrybutorów?
th

Mieczysław Wajnberg o przyszłości altówki

Altówka to instrument przyszłości. Analiza muzykologiczna oraz wrażenia estetyczne, jakich dostarcza, stawiają go na równi z innymi. 
th

Mieczysław Wajnberg, Fiodor Drużynin. Altówka „wyzwolona”

Mieczysław Wajnberg traktował altówkę jako instrument o wysokiej śpiewności. Fiodor Drużynin uważał ją za instrument, który może brzmieć przenikliwie, przejmująco i bardziej zatrważająco niż nawet skrzypce.
th

Spotify czy Neo-Muzak? Serwisy strumieniowe jako dziedzictwo Muzaka

Wraz z rozwojem internetu pojawiło się wiele portali i aplikacji oferujących tzw. strumieniowe (streamingowe) udostępnianie muzyki. W pewnym określonym zakresie ich oferta to nowoczesna forma muzaka. 

1224‹ poprzednie

logowanie i rejestracja