Wyższa matematyka czyli o 1+1+1+1 Witolda Szalonka

th

Stawiając 1+1+1+1 w centrum rozważań twórczości Witolda Szalonka pytamy: Jak w dobie eksperymentowania ze wszystkim na wszelkie możliwe sposoby, artysta kształtuje materię dźwiękową? Jaki jest jego stosunek do muzycznego czasu?


Soundtrack your life. Krakowska audiosfera.

th

Od buczącej lodówki, playlisty „do sprzątania”, ulicznych szumów i rozmów w komunikacji miejskiej do zabarykadowania w słuchawkach. O sposobach słuchania, przeciekaniu dźwięków z miasta do naszych domów i uruchamiania dźwiękowej powieki. O miłości do ciszy, którą dobrowolnie zabijamy.

Muzyczna strona wyobraźni Zbigniewa Herberta. Część II - muzyczne instrumentarium, czyli o poezji jako śpiewaniu

th

Poetycka wyobraźnia Zbigniewa Herberta może przypominać swego rodzaju mozaikę. Świat ten obfituje w liczne, głęboko refleksyjne odwołania do historii dziejów powszechnych, dziejów swego kraju i Miasta, tradycji, kultury i filozofii starożytnych oraz szeroko rozumianej spuścizny kultury europejskiej. W tym artystycznym światopoglądzie szczególne miejsce zajmuje sztuka.



Muzyczna strona wyobraźni Zbigniewa Herberta. Część I - muzyczni bohaterowie o rodowodzie antycznym

th

Fascynacja sztuką w twórczości Zbigniewa Herberta już niejednokrotnie była podejmowana przez polską krytykę literacką. Badacze wskazywali na związki dzieła poety z malarstwem, rzeźbą, architekturą. Stosunkowo rzadko pisano jednak o muzycznej stronie wyobraźni twórcy. W niniejszym artykule spojrzymy na utwory tego artysty właśnie z tej perspektywy.

Muzyczny egzystencjalista – o postawie twórczej Tomasza Sikorskiego

th

Tomasz Sikorski to twórca w gronie polskich kompozytorów XX wieku, jeśli nie całkowicie zapomniany, to z pewnością niedoceniony. Jego muzyka jest obecnie wykonywana raczej sporadycznie, a wiedza o samym kompozytorze, jeśli już ktokolwiek rozpoznaje to nazwisko, często ogranicza się do deprecjonującego sformułowania „polski minimalista”. Warto zatem przypomnieć tę niezwykłą osobowość.



Wizytówka Dobromiły Jaskot

th

Od Redakcji: Tekst Ewy Schreiber poświęcony twórczości Dobromiły Jaskot należy do cyklu wizytówek młodych polskich kompozytorów, który w całości publikujemy na łamach MEAKULTURY.

Jak daleko leży ragtime od sali koncertowej?

th

Czy Milhaud używał blue note? Co ma swing do Debussy’ego? Czy w muzyce Ravela można odnaleźć beat? Odpowiedzi szukała Aleksandra Pochaba! 



Postępowiec czy konserwatysta? Ludomir Michał Rogowski

th

Był on twórcą wszechstronnym – kompozytorem, pedagogiem, publicystą, dyrygentem chóralnym i symfonicznym, zbieraczem folkloru, krytykiem muzycznym, twórcą muzyki do teatru i kabaretu. Dziś jest kompozytorem prawie całkowicie zapomnianym. Kim był - postępowcem czy konserwatystą?

Geniusz malarski i geniusz muzyczny w nowelach Balzaka

th

Malarz i kompozytor. Dawny mistrz i romantyczny wizjoner. Czym różnią się a w czym są podobni bohaterowie dwóch nowel Balzaka - Nieznane arcydzieło Gambara? Jak przedstawia się Balzakowska wizja geniusza-artysty - jednostki opętanej niemożliwą do zrealizowania ideą twórczą, wybitnie zdolnej, lecz niezrozumianej?



Recepcja muzyki nowej na przykładzie utworu Cyclostratus Pawła Hendricha

th

Dorobek kompozytorów XXI wieku jest bogaty i zróżnicowany, co powoduje, że problematyka recepcji muzyki nowej jest zagadnieniem niezmiernie obszernym. Z jednej strony spotykamy się z muzyką opartą na systemie dur-moll, jak w przypadku muzyki filmowej czy szeroko pojętej muzyki popularnej – nierzadko tworzonej przez osoby nieposiadające akademickiego warsztatu kompozytorskiego (przez tzw. muzyków-amatorów). Z drugiej strony spotykamy się z twórczością dążącą do zupełnie nowego brzmienia, poszukującą niekonwencjonalnych i „nowatorskich” rozwiązań.

Piwnica pod Baranami - między demokracją ludową a wolnością

th

Czy poprzez sztukę można było poradzić sobie ze smutną socjalistyczną rzeczywistością? Wygląda na to, że tak. Najlepszym przykładem na to jest Piwnica pod Baranami i jej założyciele, których obroną przed szarością socjalizmu był wszechobecny teatr i humor.



19101118

logowanie i rejestracja
Wydanie 257