Operowe perypetie sumeryjskich bogów

th

Twórcza aktywność kompozytorów młodego pokolenia w zakresie operowych gatunków nie gaśnie. Co prawda, część z nich nadal traktuje tę dziedzinę jako pole do eksperymentów, jednak są również tacy, którzy doskonale odnajdują się w tradycyjnej formienasycając ją nowymi treściami i pomysłami muzycznymi. Do takich kompozytorów z pewnością należy Aleksander Nowak. 


Warszawska Jesień – mozaika

th

Warszawska Jesień krytycznym okiem. Garść recenzji z wybranych koncertów Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej w formie wrażeniowej „mozaiki” oraz kilka słów o historii i współczesności wydarzenia.

ABC muzycznego biznesu

th

Sięgając po Biznes muzyczny. Ekonomiczne i marketingowe aspekty fonografii Patryka Gałuszki, miałam świadomość tego, że książka wydana w 2009 roku może nie mieć wielkiej wartości dla zainteresowanych najnowszymi trendami w tej branży. Mimo kilku nieaktualnych już informacji praca ma ogromną wartość dla badaczy historii fonografii, a także dla wszystkich zainteresowanych gwałtownym rozwojem biznesu muzycznego w pierwszej dekadzie XXI wieku. 



Kiedy muzyka jest bohaterem filmu

th

O roli, jaką spełnia w Zimnej wojnie muzyka, a szczególnie dumka Dwa serduszka, cztery oczy genialnie zaaranżowana przez Marcina Maseckiego powiedziano już całkiem sporo. Tragiczna miłość głównych bohaterów również doczekała się wielu interpretacji i komentarzy, jednak w tym filmie znaleźć można jeszcze inne wątki, interesujące z perspektywy tego, kto ich szuka. W tym wypadku – muzykologa. 

Elektronika PL - metarecenzja

th

Co dzisiaj jest najciekawsze w polskiej muzyce elektronicznej? To, że jest jej całkiem sporo, że jest dość fajna, że łatwo się do niej dobrać i łatwo się o niej dowiedzieć. Dzięki temu wszystkiemu można poczuć się jak w hippisowskiej Kalifornii lat 60-tych, czyli uwierzyć, że dzieje się wokół nas coś ważnego.



Cyber-surrealizm

th

Po swoim występie, w trakcie którego wypowiada zakazane słowo (the forbidden word), przestaje być w tamtej okolicy mile widziana. Odfruwa ze sceny, jednocześnie się pomniejszając (za sprawą bezimiennego ochotnika, który następnie zapada się pod ziemię).

"Farsa nie do wiary". "Czarodziejski flet" W. A. Mozarta w reżyserii Suzanne Andrade i Barriego Kosky'ego

th

Twórcy inscenizacji Czarodziejskiego fletu w Operze Narodowej próbują przekłuć elitarny balonik i wychodzą naprzeciw szerokiemu gronu odbiorców - zarówno tych starszych, jak też bardzo młodych. U tych pierwszych obudzą szereg nostalgicznych skojarzeń z początkami kina i filmem niemym, a młodszych ujmą doskonałymi animacjami, które mogą przypominać filmy Tima Burtona.



Save the song! O norweskim muzykowaniu i śpiewającym ministrze

th

6 października 2017 roku norweskie ministerstwo edukacji opublikowało krótki film na swoim kanale na YouTubie. Widzimy na nim radosnego ministra Henrika Asheima, który po kilku zdaniach wstępu zaczyna śpiewać. Pewnym głosem, w nieco zabawny sposób, zaczyna tłumaczyć się śpiewająco z podjętych niedawno decyzji. A wszystko przez to, że słowo „śpiew” (norw. sang) nagle zniknęło z nowego planu nauczania.

Nowoczesne narzędzie do nauki muzyki

th

15 września 2016 miała miejsce premiera wyjątkowej aplikacji. Tym razem nie dotyczyła ona zamawiania jedzenia, sprawdzania połączeń, czy liczenia kalorii… Od prawie dwóch lat każdy właściciel smartfonu ma szansę poznać z bliska orkiestrę symfoniczną, wyłuskać z niej pojedyncze głosy instrumentów, poznać barwę grup instrumentalnych – słowem ma szansę zrobić wszystko to, czego nie pozwala słuchanie utworów podczas koncertów muzyki klasycznej na żywo!



W poszukiwaniu zapomnianych brzmień

th

Jedne instrumenty są gwiazdami, inne pariasami. Dlaczego tak wielu została przyznana poślednia rola orkiestrowych statystów? Dlaczego inne obsadzono w rolach głównych? Spacerując od stoiska do stoiska na Targowisku Instrumentów, które towarzyszy co rok festiwalowi Wszystkie Mazurki Świata, pozostaje tylko żałować, że na status poszczególnych instrumentów ma wpływ tak wiele pozamuzycznych czynników.

Wokół 47. "Poznańskiej Wiosny Muzycznej". Wielogłos

th

Relację z 47. Poznańskiej Wiosny Muzycznej przedstawiamy w wielogłosie. Splatają się w nim rozmaite wątki, preferencje, wrażliwości i sposoby opisu. W efekcie powstała mozaikowa relacja, która ma w sobie coś z mozaikowości i różnorodności samego festiwalu.



1244‹ poprzednie

logowanie i rejestracja
Wydanie 274