Opera i dramat muzyczny Książki

Maria Callas. Boski potwór i anioł sceny operowej

Karolina Kizińska

maria-callas-boski-potwor-i-aniol-sceny-operowej

Maria Callas. Boski potwór to książka niezwykła, kreśląca bieg życia i kariery najsłynniejszej śpiewaczki w dziejach opery. Autor włożył wiele wysiłku w to, by spleść ze sobą wiele wątków dotyczących biografii Marii Callas a jednocześnie nie pozwolić, by przyćmiły one jej najważniejszą rolę – diwy operowej. Właściwie zarówno przeciętny czytelnik, jak i osoba żywo interesująca się operą bądź samą Callas znajdzie tu coś dla siebie – narracja jest płynna i tekst czyta się dobrze, a zarazem wciągają opisy wielkich scen operowych czy samych oper. La Scala, Metropolitan Opera, wierni fani i burzliwe wydarzenia z życia śpiewaczki – wszystko to tworzy barwną, ale wystarczająco podpartą faktami i drobiazgowymi informacjami całość.

Wartość edukacyjna książki leży przede wszystkim w wywiadach przeprowadzonych z samą Callas. Możemy się z nich dowiedzieć, jak przygotowywała się do danej roli – opisane są zarówno takie kwestie, jak odpowiednie ćwiczenia głosowe czy szczegółowa analiza psychologiczna postaci, którą śpiewaczka przeprowadzała, przygotowując się do nowej roli. Np. zdaniem Callas w pierwszej scenie Normy należy oddać charakter postaci poprzez wysublimowaną muzykę Belliniego, i to nie jedynie za pomocą pięknie brzmiących dźwięków. Norma jest przede wszystkim kobietą oszalałą z bólu, matką synów rzymskiego kochanka, a dopiero potem wieszczką i półboginią znaną jedynie druidom. Czy faktycznie odgaduje bliski koniec panowania rzymskiego? Jako istota myśląca być może tak, ale sądzę, że jako półbogini – nie, chociaż oczywiście później jej przepowiednia się sprawdza. Norma sama nie wierzy w swą półboskość. […] W ostatnim akcie Norma sądzi, że panuje nad sytuacją, ale kiedy emocje biorą górę, całkowicie traci głowę. Do końca pozostaje jednak postacią szlachetną, przezwycięża samą siebie, nigdy nie przemienia się w półobłąkaną, sentymentalną istotę. To jest jej prawdziwe oczyszczenie.

Dzięki takim wypowiedziom widać wyraźnie, iż wielkich śpiewaków operowych określa nie tylko doskonały głos, ale też ogromna praca nad odpowiednim „wejściem” w postać, gra aktorska, wytrzymałość fizyczna i emocjonalna. Autor zaznacza również, jak zmieniało się podejście Callas do pewnych postaci (ich rozumienie) z biegiem czasu, z nabieraniem doświadczenia – początkowo Medea była dla mnie postacią barbarzyńskiej królewny bardzo zdecydowanej, od samego początku świadomej swych celów. Z czasem jednak zaczęłam ją lepiej rozumieć. Medea na pewno nie była miła kobietą, ale z Jazona był jeszcze wredniejszy typ. Jej motywy były słuszne, lecz nie czyny.

Dzięki książce poznajemy tajniki pracy zawodowej śpiewaczki operowej, ale też wpływ ogromnej popularności na życie prywatne i osoby z nią związane. Jest to kombinacja wyważona, czego efektem jest praca ciekawa, ale nie płytka.

Dodatkowo książka wzbogacona została o wiele fotografii Callas (z prób i występów, jak i tych bardziej prywatnych), wypowiedzi krytyków, samej Callas, informacje z plakatów czy fragmenty wspomnień innych śpiewaków o Marii. Jest też wkładka z lepszej jakości papieru, która po kolei podaje tytuły oper, w których Callas wystąpiła, wraz z jej zdjęciami ze sceny danego spektaklu i opisem. Ponadto na końcu książki znajduje się dyskografia, gdzie opisane jest dokładnie gdzie i w jakiej operze Callas występowała, jej recitale, nagrania oper na żywo oraz kalendarium występów. Pomocny jest również indeks oper, ról i arii.

Osób interesujących się operą i Marią Callas książka ta z pewnością nie zawiedzie. Polecam.

Stelios Galatopoulos, Maria Callas. Boski potwór, Warszawa 2002.

Wydawnictwo: Świat Książki

Ilość stron: 447

ISBN 83-7311-138-7

--------------------------------------

SPIS TREŚCI

Podziękowania .

PROLOG ROZMOWY Z CALLAS

CZĘŚĆ I POCZĄTKI

1. Korzenie

2. Pierwsze sukcesy

3. Powrót do Ameryki

CZĘŚĆ II PRIMADONNA

4. Dwaj panowie z Werony

5. Sukcesy i spięcia w Ameryce Łacińskiej

6. Wymarzony cel: La Scala

7. Na podbój Nowego Świata

CZĘŚĆ m LA DIVINA

8. Lata triumfu, lata Viscontiego

9. Metropolitan Opera

CZĘŚĆ IV PRIMA DONNA ASSOLUTA

10. Plotki i pomówienia

11. Skandale

12. Jeszcze raz skandale: Zerwanie z Rzymem i z La Scalą .

13. Wojna z Metropolitan

Część V

ŻYCIE OBOK SZTUKI

14. Rejs śródziemnomorski  

15. Rozwód i powrót na scenę

16. Schyłek kariery i rozstanie ze sceną

CZĘŚĆ VI FINALE

17. W poszukiwaniu straconego czasu

18. Artystka i jej dzieło

19. Zmierzch boskiego potwora

Dyskografia

Kalendarium występów

Opublikowano: 2012-06-14

Przewiń do góry lub wróć do poprzedniej strony.

Przeczytaj również

Wypowiedz się

Opinie mogą dodawać tylko zarejestrowani użytkownicy.

logowanie i rejestracja
Wydanie 260