recenzje

Nadzieje na nowe dzieje. MBTM, odcinek 4

Rzadko kiedy oglądamy odcinek, w którym większość wykonań należy uznać za bardzo dobre. Uczestnicy wykazali się inteligencją i smakiem.

Jarosława Kruczyńskiego – czy to przed dogrywką, czy po – trudno nazwać kontratenorem, nawet zmagającym się z repertuarem Handla. Tina Popko, śpiewając Think Arethy Franklin udowodniła, że ma głos, lecz w nadmiarze ekspresji i musicalowej egzaltacji zapomniała o odbiorcach. Małgorzata Jędrzejczak zmierzyła się z repertuarem Maanamu i… niestety przegrała nierówną walkę. Ogromny plus za postawę Kory, którą w szale krytyka wykonań własnych piosenek zdarzało nam już się widzieć, a tu zachowała się po dżentelmeńsku. Pewny siebie Patryk Sakharov nie podołał zadaniu przyzwoitego zaśpiewania I Wanna Dance With Somebody Whitney Houston. Powiedzmy, że wybrał za wysoką tonację. Z wieloma fałszami wykonała Tańczące Eurydyki Oliwia Januszewska. Dziewczyna ma jednak głos, który trzeba szkolić.

Same pochwały zebrała hip-hopowa grupa Studio Sztama. Autorski utwór Ciebie niesie bit to niezwykle udana kompozycja. Zawsze doceniamy zespoły rapujące, które przyjeżdżają z muzykami, a nie z taśmą – powiedziała Ela. Łozo zwrócił uwagę na pozytywny przekaz piosenki. Naprawdę, to rzadkość. Podobała mi się sekcja instrumentalna, akcja na scenie, wiarygodność wokalistów. Niestety, ich mankamenty artykulacyjne sprawiły, że trudno było mi zrozumieć wypowiadane słowa! Na pewno jedno, które słyszałam i rozumiałam, to „zajebiście”. Myślę, że śmiało by można je zastąpić jakimś bardziej poetyckim. Wówczas byłoby jeszcze zajebiściej.  

Wspaniale oszczędną aranżacją wyeksploatowanego w rozgłośniach przeboju Lykke Li I Follow Rivers dał się zapamiętać duet Filip Rychcik i Łukasz Niedzielski. Panowie dobrze się rozumieją na scenie. Piosenka jest dość monotonna – można by wię jeszcze zróżnicować – tak wokal, jak i akompaniament. Ty masz taki wzrok, że trudno cię będzie zapomnieć, jak już raz się przebijesz. Masz osobowość, charyzmę, duże skupienie – chwaliła Kora. Na razie jednak, mimo talentu, Filipowi trudno było się przebić. A próbował już i w Szansie na sukces, i w The Voice Of Poland.  

Znakomite wrażenie pozostawiła po sobie także grupa Dollars Brothers z charyzmatycznym wokalistą, który swym głosem mógłby zastąpić gitarę basową w niejednym zespole. Horiła sosna, którą usłyszeliśmy, to przykład bardzo zmyślnego opracowania, uwspółcześnienia pieśni łemkowskiej w sposób nietypowy dla podobnie czerpiących ze źródeł ludowych wykonawców. Aranż spokojny, stonowany, instrumentaliści warsztatowo sprawni, świetny klawiszowiec.

A w ogóle mądre to wszystko, inteligentne – podsumował Adam Sztaba.

Również warty uwagi popis inteligencji i kultury osobistej dał Pan Śrubka z zespołem. Michał „Pan Śrubka” Jurkiewicz i jego koledzy najprawdopodobniej przybyli z planety Simson Schwalbe lub z innej, w której brzmią akordy retromotoryzacyjne. Nie mogła więc dziwić ich piosenka Na niepogodę na głos, fortepian i orkiestrę dętą utrzymana w stylistyce bystrego poczucia humoru i moralizatorstwa Artura Andrusa. Nie zgadzam się zatem z Korą, że to piosenka dla dzieci. Dla dużych, owszem. Jeśli czynnik zabawowy jest podszyty takim graniem, taką kompozycją i takim aranżem, to co tu więcej dodać? Po prostu wspaniale! – recenzował Adam.

 

Ja jednak dodam to i owo. Należy bowiem wspomnieć, że o Michale Jurkiewiczu muzyczny świat nie słyszy po raz pierwszy. To uznany kompozytor, aranżer, instrumentalista, producent muzyczny, który ma za sobą współpracę m.in. z Kubą Badachem, Grzegorzem Turnauem czy Dorotą Miśkiewicz. Wydał płytę Śrubki. Gdzie chce się zatem Pan Śrubka wkręcić za sprawą Must Be The Music? Jeśli do naszej świadomości, to może trzeba trzymać kciuki za sukces?

Wreszcie przyszła pora na Porę Wiatru – studentów z Krakowa, którzy na casting wybrali piosenkę You Shook Me All Night Long z repertuaru AC/DC. To jest przykład na to, jak należy zagrać cover – cieszył się Adam Sztaba. Jurorzy w samych superlatywach wyrażali się o wokaliście. Mnie bardzo podobał się archaizujący klimat country, w który wprowadzili swych słuchaczy muzycy. Nie wiem, czy to, co robią jest bardzo innowacyjne, ale pochwalam z całego Seca ideę grania akustycznego. Z chęcią przyjrzałabym się, co oferuje ich płyta Nielogika

Fenomelnalna, zjawiskowa i przyciągająca uwagę Shata QS to znowu odkrycie, lecz nie wiadomo którego sezonu. Małgorzatę Kuś znamy jako zwyciężczynię Szansy na sukces w 2001 r. oraz z I edycji The Voice Of Poland. You’re Beautiful to znakomity przebój. Takie granie jest rzadkie na tej scenie – powiedział Sztaba.

Do MBTM zawitał także kolejny gitarzysta prezentujący swe umiejętności w zakresie fingerstyle. Jakub Kusior, bo o nim mowa, zdobył serca jurorów nie tylko talentem, ale i skromnością. Jesteś aniołkiem słodkim – zrecenzowała rzeczowo Kora. Jakub musi popracować nad zachowywaniem tempa, ma bowiem tendencje do przyspieszania. Poza tym jednak jego zdolności są ogromne. Jak osadzisz ten numer i popracujesz nad precyzją, to będzie już w ogóle urywało głowę. A na razie tylko cztery razy TAK – żartował Adam.

Jadwiga Kuzaka – trzynastolatka o egzotycznej urodzie zaśpiewała Stop! z repertuaru Sam Brown. Dziewczyna wprawiła wszystkich w podziw głosem pełnym i dosyć dojrzałym. Pojawiły się pewne elementy na granicy maniery – w tym więc ważna rola i baczne oko nauczyciela, by tej granicy nie przekroczyć. Wróżę dziewczynie muzyczną przyszłość. Tak jak i Ela Zapendowska: Masz w sobie ogromny potencjał. Myślę, że za parę lat o tobie usłyszymy. Na razie jednak przed Jadwigą znak „stop” postawił Adam Sztaba.

Rockowa grupa Kaboom! z Koszalina pokusiła się o sięgnięcie po Paint It Black z repertuaru The Rolling Stones. Aranżacja wyostrzona i całkiem udana. Jeszcze nie do końca przekonał mnie wokal. Pozytywnie natomiast zaskoczył końcowym growlem. Bardzo dobrze brzmicie. Przy ostatnim uderzeniu dreszcze mnie przeszły – wyznał Łozo.

Wysoki poziom tego odcinka można też mierzyć inną miarą, wskazując dwa zjawiska. Coraz więcej uczestników MBTM, jak się okazuje, to nie „świeżynki”, a często ludzie działający w show-biznesie od lat. Może gdzieś skrzywdzeni? Może niedocenieni? Po drugie, wielu uczestników ma już za sobą udział w konkurencyjnych programach talent show. Wędrówki ze stacji do stacji na pewno świadczą o osobistym rozwoju wschodzących artystów, ale także każą zadać pytanie: w ilu programach, w ilu odcinkach trzeba wystąpić, ilu ocenom jurorów trzeba się poddać, żeby osiągnąć sukces? I czy naprawdę to telewizja jest najważniejszym dla muzyków miejscem?

Jarosław Kruczyński

3 TAK (po dogrywce)

Studio Sztama

4 TAK

Tina Popko

1 TAK

Filip Rychcik & Łukasz Niedzielski

4 TAK

Dollars Brothers

4 TAK

Małgorzata Jędrzejczak

4 NIE

Patryk Sakharov

4 NIE

Michał „Pan Śrubka” Jurkiewicz

4 TAK

Oliwia Januszewska

4 NIE

Pora Wiatru

4 TAK

Shata QS

4 TAK

Jakub Kusior

4 TAK

Jadwiga Kuzaka

3 TAK

Kaboom!

4 TAK

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć