Muzyka współczesna Muzyka polska Wydarzenia

Prawykonanie E-motions Hanny Kulenty

Anna Porzyc

prawykonanie-e-motions-hanny-kulenty
Hanna Kulenty, za: http://www.musicapolonicanova.pl/blog/wywiady/hanna_kulenty

19 stycznia 2013 roku orkiestra Leopoldinum zaprezentowała w Filharmonii Wrocławskiej  ciekawy, zróżnicowany stylistycznie program. Wśród wykonywanych kompozycji znalazły się dwa neoromantyczne dzieła rosyjskich kompozytorów – Nokturn Borodina oraz Andante Skriabina, minimalistyczny utwór Shaker Loops amerykańskiego kompozytora – Johna Adamsa, a także najnowsza – najbardziej wyczekiwana przez publiczność, bo mająca na koncercie swoje prawykonanie światowe  –  kompozycja E-motions Hanny Kulenty.

W swoim dziele Kulenty posłużyła się, charakterystyczną dla swojej twórczości, grą muzycznych konwencji. Utwór E-motions łączy w sobie wyrafinowane, nowoczesne brzmienie z wyraźnymi nawiązaniami do systemu dur-moll oraz muzyki popularnej, tanecznej, czy też muzyki ludowej. Wykreowana w tej kompozycji specyficzna aura dźwiękowa związana jest przede wszystkim z zastosowaną przez artystkę obsadą wykonawczą. Kulenty z wielkim wyczuciem połączyła w E-motions brzmienie akordeonu, smyczków i perkusji.

Wirtuozowska partia akordeonu, wykonana na koncercie przez Eneasza Kubita, w wielu fragmentach utworu  potraktowana jest solistycznie. Ważną funkcję w kształtowaniu barwy kompozycji pełni też, wykonywana przez sześciu wykonawców, rozbudowana partia perkusji (złożona m.in. z takich instrumentów jak marimba, wibrafon, dzwonki, kotły, werbel, czy wielki bęben).                 


Orkiestra Kameralna Leopoldinum, Eneasz Kubit, Ernst Kovacic - fot. Bogusław Beszłej. Materiały promocyjne Filharmonii Wrocławskiej

Sądząc po owacjach na stojąco, fani muzyki Hanny Kulenty poczuli się usatysfakcjonowani, grający pod batutą Ernsta Kovacica zespół Leopoldinum wykonał bowiem utwór E-motions z wielką dbałością o szczegóły. Warto zaznaczyć, że także w pozostałych kompozycjach, orkiestra Leopoldinum dała się poznać jako zespół o wyrównanym brzmieniu, dbający bardzo o rytmiczną oraz artykulacyjną warstwę utworów. Wybrany na koncert w filharmonii repertuar z pewnością ukazał ogromny potencjał jaki tkwi w tej orkiestrze. 

Program koncertu:

Aleksander Skriabin – Andante na smyczki (aranz. G. Kirkor) 1899

Hanna Kulenty – E-motions – prawykonanie swiatowe 2011

John Adams – Shaker Loops 1978

Aleksander Borodin – Nokturn na smyczki (II cz. II Kwartetu smyczkowego w aranz. M. Sargenta) 1881

Opublikowano: 2013-02-01

Przewiń do góry lub wróć do poprzedniej strony.

Przeczytaj również

Wypowiedz się

Opinie mogą dodawać tylko zarejestrowani użytkownicy.

logowanie i rejestracja
Wydanie 256