Kontrapunkt niezależnych głosów. Relacja z 48. Poznańskiej Wiosny Muzycznej

th

Poznańska Wiosna Muzyczna to od wielu lat najważniejszy festiwal muzyki współczesnej w zachodniej Polsce. Jego twórcy zawsze starali się prezentować muzykę świeżą, ambitną i bezkompromisową. Festiwal łączy w jednym kontrapunkcie niezależne głosy kompozytorów z całej Polski, Europy i świata. To bogactwo różnych stylów i tradycji może być bardzo trudne do uchwycenia dla pojedynczego odbiorcy — zwłaszcza że w tegorocznej edycji mieliśmy do czynienia z aż osiemnastoma różnorodnymi wydarzeniami. Dlatego nasza relacja z festiwalu łączy suwerenne głosy kilku autorów związanych z poznańskim środowiskiem muzycznym. Piszemy o Wiośnie nie tylko z perspektywy autonomicznej krytyki muzycznej, ale również oczami i uszami dyrygentki, skrzypka czy kompozytorki – a nawet samych wykonawców!


Konkurs Moniuszkowski, czyli wielkie śpiewanie w Warszawie

th

Stanisław Moniuszko zajmuje w muzyce polskiej XIX wieku obok Fryderyka Chopina miejsce najwybitniejsze. Dzieła jego głęboko zakorzeniły się w polskiej wyobraźni narodowej i do dziś nie straciły nic na sile oddziaływania artystycznego. Witold Rudziński

Rok Moniuszkowski w Operze Nova

th

Halka, Straszny dwór i Koncert letni w 200. rocznicę urodzin Stanisława Moniuszki, czyli propozycje Opery Nova w Bydgoszczy na uczczenie Roku Moniuszkowskiego. 



Zapraszamy na Poznańską Wiosnę Muzyczną!

th

48. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” odbędzie się w dniach 28 marca – 4 kwietnia 2019 roku. Na 8 festiwalowych dni zaplanowanych zostało 14 koncertów, wydarzenia Wiosny Młodych i Atelier – spotkanie z artystami goszczącymi na Festiwalu. Usłyszymy 22 prawykonania utworów twórców z Polski, Ukrainy i Austrii. Artyści z Polski, Litwy, Ukrainy i Austrii wystąpią podczas koncertów symfonicznych, kameralnych, recitali, spektakli instrumentalnych oraz koncertów-instalacji. Jak co roku odbędzie się także Studencki Koncert Kompozytorski Studentów Kompozycji i Kompozycji Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.

Sensorium Rafała Zapały w USA

th

Sensorium to instalacja dźwiękowa Rafała Zapały, która będzie prezentowana w instytucie CCRMA na Uniwersytecie Stanforda.




Konferencja Marketing w Kulturze. Komunikacja – trendy – praktyka

th

Już po raz czwarty w Gdańsku spotkali się przedstawiciele instytucji kultury z całej Polski na Konferencji Marketing w Kulturze. Komunikacja – trendy – praktyka organizowanej przez Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku. Tematyka wydarzenia obejmowała różne zagadnienia istotne dla branży kultury, takie jak budowanie relacji z biznesem, crowdfunding, promocja instytucji kultury za pomocą różnych narzędzi (storytelling, Instagram, reklama na Facebooku), działań kryzysowych oraz komunikacji z odbiorcą. Konferencja zgromadziła blisko 600 uczestników, a wykłady i warsztaty zaprezentowało 30 prelegentów.

"Jako artyści powinniśmy dążyć do prawdy" – rozmowa z Maestro Kazimierzem Kordem

th

Rozmowa z Maestro Kazimierzem Kordem towarzysząca premierze jego książki Epizody wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, która miała miejsce 16 lutego 2019 w Filharmonii Narodowej.



Etno Moniuszko na 6 kontynentach

th

Fundacja „Niezależny Fundusz Kultury POLCANART wspólnie z  dr hab. Marią Pomianowską pragnie przedstawić i zaproponować unikalny projekt, który będzie połączony z wydaniem płyty DVD/CD. „Etno Moniuszko na 6 kontynentach”, jak powiedziała Maria Pomianowska, autorka projektu, będzie to próba spotkania międzykulturowego, którego główną osią są wybrane dzieła wielkiego polskiego kompozytora Stanisława Moniuszki.

Andrzej Mądro "Muzyka a nowe media. Polska twórczość elektroakustyczna przełomu XX i XXI wieku"

th

Jest to pierwsza monograficzna praca poświęcona muzyce elektroakustycznej, opublikowana przez wydawnictwo Akademii Muzycznej w Krakowie i jedna z niewielu, która zajmuje się tym obszernym nurtem muzyki na gruncie polskim. W pierwszych dwóch częściach omawia historię muzyki elektroakustycznej, jej media (elektrofony), nurty, poetykę, estetykę oraz wyjaśnia wiele pojęć, a w części ostatniej skupia się na twórczości elektroakustycznej wybranych kompozytorów polskich, wśród których nie zabrakło również twórców związanych z Akademią Muzyczną w Krakowie, czyli Magdaleny Długosz i Marka Chołoniewskiego.



Księżyc, gamelan, chór i elektronika - rytualna edycja festiwalu Sonus ex Machina w Poznaniu

th

Rytuał to temat przewodni tegorocznego festiwalu Sonus ex Machina, który odbędzie się w dniach 23-24 listopada 2018 r. w Poznaniu. W noc pełni zespół Księżyc połączy siły ze stworzoną specjalnie z okazji festiwalu poznańską grupą syntezatorową Rafała Zapały. Warszawska Grupa Gamelanowa wprowadzi nas w trans korzystając z zestawu tradycyjnych indonezyjskich instrumentów i elektroniki. Postindustrialne trio KakofoNIKT spotka się z Chórem WSJO Canto-Cantare pod dyrekcją Joanny Sykulskiej.

Warsztaty krytyki muzycznej z Fundacją MEAKULTURA na festiwalu Nostalgia

th

Fundacja Meakultura zaprasza wszystkich wrażliwych na dźwięk i słowo na bezpłatne warsztaty „Krytyka w praktyce”! Jeśli lubisz pisać o muzyce albo chcesz dowiedzieć się, jak ubierać w słowa to, co słyszysz, zgłoś się! Nabór trwa do 8 listopada 2018.



126‹ poprzednie

logowanie i rejestracja
Wydanie 279