materiały prasowe

rekomendacje

Sezon artystyczny 2018/2019 w poznańskiej operze

Teatr Wielki w Poznaniu ogłosił repertuar na sezon artystyczny 2018/2019. Zaplanowano 6 premier, 22 tytuły operowe, 8 baletowych i 6 koncertów. Łącznie poznańska opera zagra 132 razy. Spektakl Jenůfa w reżyserii Alvisa Hermanisa zostanie zaprezentowany w operze w Brnie.

Sezon rozpocznie koncertowe wykonanie Juliusza Cezara w Egipcie G. F. Händla (22.09.2018), które poprowadzi Paul Esswood. Wybitny angielski kontratenor po zakończeniu kariery scenicznej coraz częściej staje za dyrygenckim pulpitem. Przygotowania do Juliusza Cezara poprzedziły przesłuchania. Tytułową partię wykona Kacper Szelążek, obecnie jeden z najlepszych polskich kontratenorów.

Niewątpliwie najważniejszym wydarzeniem końca roku kalendarzowego będzie premiera Manru Ignacego Jana Paderewskiego (15.12.2018). Spektakl powstaje w koprodukcji z Operą Narodową w Warszawie i został wpisany w cykl obchodów 100 rocznicy wybuchu powstania wielkopolskiego. Manru wyreżyseruje Marek Weiss, kierownictwo muzyczne objął Tadeusz Kozłowski. Premierze towarzyszyć będą wydarzenia okolicznościowe – koncerty i wystawa Anatomia geniuszu. Spektakl premierowy będzie streamingowany poprzez platformę Opera Vision.

16 lutego 2019 zostanie zaprezentowany Faust C. Gounda. Reżyserii podjęła się Karolina Sofulak, tegoroczna laureatka pierwszej nagrody w X edycji konkursu European Opera-directing Prize, za dyrygenckim pulpitem stanie Gabriel Chmura, dyrektor artystyczny sceny pod Pegazem.

Nagrodzona w 2017 w konkursie Metafory Rzeczywistości, współorganizowanym przez Teatr Polski i Teatr Wielki w Poznaniu, Ofelia, kameralna kompozycja Jerzego Fryderyka Wojciechowskiego, będzie miała premierę 30.03.2019 (kier. muz. Grzegorz Wierus, reż. Krzysztof Cicheński). Dzieło zostanie zaprezentowane w ramach działającego od 2014 roku Laboratorium Teatru Operowego.

Wyjątkowo zapowiada się czerwiec: dzieło uznane i dzieło niewystawiane zbyt często, znakomici wykonawcy i realizatorzy, czyli Paria Stanisława Moniuszki (28.06.2019). Reżyserii podjął się charyzmatyczny brytyjski twórca Graham Vick. Za muzyczną stronę realizacji odpowiada Gabriel Chmura. Spektakl będzie prezentowany w ramach obchodów 200 rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki, patrona teatru. 5 maja 2019 odbędzie się happening z okazji urodzin kompozytora, natomiast uroczyste obchody Roku Moniuszki poprzedzi planowana w grudniu(14-15.12) 2018 sesja naukowa poświęcona autorowi Halki.

W repertuarze na nowy sezon nie zabraknie propozycji dla dzieci. Baletową wersję baśni Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków (21.10.2018) do muzyki niemieckiego kompozytora Bode Reinkego przygotuje Tomasz Kajdański, szef zespołu baletowego poznańskiej sceny.

Z każdym rokiem rozbudowany program edukacyjny teatru w nadchodzącym sezonie uzupełnią warsztaty OPERAcja: szkoła. Będą one prowadzone według pomysłu Daniela Stachuły, doktoranta Instytutu Dramatu i Nowych Mediów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Na zrealizowanie autorskiego programu otrzymał on stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Nie zabraknie też projektów realizowanych z powodzeniem w poprzednich sezonach, przeznaczonych zarówno dla najmłodszych, jak i dojrzałych widzów – Chóru Dziadów i Bab, Lekcji z Teatrem Wielkim, zajęć z cyklu Mamo, Tato, chodź do opery.

Na początku sezonu zostanie wydana książka programowa z ilustracjami przygotowanymi przez znakomitego artystę Ryszarda Kaję, przez wiele lat współpracującego z poznańskim teatrem jako scenograf. Teksty do wydawnictwa przygotował kulturoznawca prof. Krzysztof Moraczewski.

Repertuar konsekwentnie realizuje podjęte na początku kadencji przez dyrektor Renatę Borowską-Juszczyńską i Gabriela Chmurę założenie: wprowadzenie poznańskiej sceny w obieg europejski, łączenie tradycji z nowatorstwem, promowanie polskiej opery i młodych twórców oraz nadawanie uznanym dziełom nowych, wpisujących się we współczesność, odczytań.

Spis treści numeru Operacja na operze:

Felietony:

 Marta Wryk, Pokorny sługa sztuki, czy szewc, co bez butów chodzi? Kilka refleksji o byciu artystą

Wywiady

Aleksander Przybylski, “Stwórzmy swój polski świat operowy w Polsce, a nie za granicą”. Wywiad z Łukaszem Koniecznym

Recenzje

Maria Zimny, “Farsa nie do wiary”. “Czarodziejski flet” W.A. Mozarta w reżyserii Suzanne Andrade i Barriego Kosky’ego

Publikacje

Paweł Bocian, Maski Trybuleta. “Król się bawi” Victora Hugo i “Rigoletto” Giuseppe Verdiego

Edukatornia

Karol Furtak, Po co nam opera inna niż w skali 1:1?  Kilka słów o sporze wokół “nowoczesnej” sceny operowej

Kosmopolita

Dorota Kozińska, Słowik z South Bank

Rekomendacje

Sezon artystyczny 2018/2019 w poznańskiej operze

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Kultura – Interwencje 2018


 

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć