th

Nie oceniaj altówki po stereotypach i żartach. Poznaj jej historię

Altówka – ulubiony instrument Wolfganga Amadeusza Mozarta. Grali na niej m.in.: Jan Sebastian Bach czy Niccolò Paganini. Utwory z jej udziałem komponowali wybitni muzycy: Georg Philipp Telemann, Johannes Brahms i wielu innych, a jednak nadal viola jest mało doceniana. Poznaj jej długą i interesującą drogę ku zaistnieniu. 

 

 

th

Altówka – brzydkie kaczątko czy urodziwy łabędź bez kompleksów rodziny smyczkowej?

Ad. dr MBA Krzysztof Komendarek-Tymendorf – wykładowca klasy altówki i kameralistyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, altowiolista solista, pedagog, protagonista altówki przygląda się wizerunkowi i percepcji instrumentu w zestawieniu z pozostałymi chordofonami z tej rodziny.

th

Odkrywając altówkę i wraz z altówką. „Quantum of Silence” Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa

W solowym brzmieniu altówki jest coś niezwykłego – w końcu często słyszymy ją w przybraniu orkiestrowym czy kameralnym. Odkrycie jej solo to intymność, bliskość i… miejsce na ciszę. Recenzja płyty „Quantum of Silence” Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa. 

 

th

Altówka jest kobietą. Rebecca Clarke – życie, twórczość i walka o siebie

Muzyczna droga altowiolistki i kompozytorki Rebecci Clarke nie była usłana różami. Tak jak jej ukochany instrument – altówka – żyła w niedocenieniu. Jej biografia to próba złapania balansu między sztywnym gorsetem konwenansów czasów wiktoriańskich a chęcią rozwoju i potrzebą tworzenia.

th

„Altówka powstała przed skrzypcami i była przedstawiana na starych obrazach jako instrument aniołów”. Wywiad z Samuelem Zygmuntowiczem

Altówka posiada niezwykłe brzmienie, a altowiolistyka jest sztuką niewystarczająco dziś docenianą. Jak ocalić altówkę i przybliżyć jej znaczenie szerszej publiczności? Czym się wyróżnia na tle innych instrumentów? 

th

3V – Vision Viola Voyage

Projekt 3V – Vision Viola Voyage to wspólnie zainicjowane przedsięwzięcie przez Fundację Meakultura oraz Fundację Ars Sine Qua Non w ramach kampanii Save the Music, które ma na celu zbudowanie unikatowego instrumentu przez najwybitniejszego żyjącego lutnika – nazywanego Stradivariusem naszych czasów – Samuela Zygmuntowicza (Stany Zjednoczone).

th

Jeśli nie „Cadenza” Krzysztofa Pendereckiego – to co? Nieznana literatura na altówkę solo polskich kompozytorów urodzonych po 1970 roku i nie tylko

To, że warto zainteresować się nietypowymi instrumentami jak altówka, to coś niemal oczywistego. Jednak, jaki repertuar wart jest naszej uwagi i czego można się spodziewać po polskich utworach na altówkę solo XX i XXI wieku?

th

Czekając na „swój czas”. Zapomniane polskie miniatury i sonaty na altówkę z fortepianem połowy XX wieku

Jakie skarby polskiej literatury altowiolowej drzemią w bibliotekach i czy inspiracje dziełami Karola Szymanowskiego były żywe w twórczości jego kolegów i następców w połowie XX wieku? Twórczość Witolda Friemanna, Kazimierza Jurdzińskiego, Jerzego Fitelberga i Witolda Rudzińskiego, o której warto przypominać melomanom.

logowanie i rejestracja