th

Dzieweczka na Wschodzie [Hyde Park]

Felieton między innymi o japońskiej wersji piosenki "Szła dzieweczka do laseczka"...

th

Trzy oblicza Dalekiego Wschodu [Korespondencja]

Na muzyczny program tegorocznego Holland Festival złożyły się spektakle i wydarzenia łączące się w różnorodne bloki tematyczne. Trzy dzieła muzyczno-teatralne związane z Dalekim Wschodem – The End, As Big as the Sky Si Fan – recenzuje Stanisław Suchora.

th

Polskie kompozycje zabrzmią na Światowych Dniach Muzyki w Korei Południowej

Międzynarodowe Jury Światowych Dni Muzyki MTMW Korea Południowa 2016 zakwalifikowało do wykonania podczas Festiwalu trzy polskie utwory. Znalazł się wśród nich utwór uznanej kompozytorki, Elżbiety Sikory oraz kompozycje młodych utalentowanych twórców, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej i Tomasza Skweresa.

th

"Jazz Po Polsku" w Malezji. Rafał Sarnecki Quintet

Na początku grudnia Rafał Sarnecki Quintet wystąpi w Malezji w ramach projektu "Jazz Po Polsku". Koncerty odbędą się podczas festiwalu jazzowego na wyspie Penang oraz na koncercie klubowym w Kuala Lumpur. Zespół zagra w międzynarodowym, polsko-malezyjskim składzie.

th

Kwintesencja japońskiej estetyki dźwięku - „gagaku”. Wywiad z dr Martą Wesołowską

Czym jest gagaku? Jak brzmi? Kto zajmuje się jego wykonawstwem? Japońska muzyka dworska gagaku to ewenement. Przejawia niesamowite wartości muzyczne, a ponadto jest cennym źródłem naukowym: pozostaje w niezmienionym kształcie od IX w.n.e, a z racji wielokulturowych korzeni stanowi podstawę badań nad muzyką azjatycką dawnych czasów. O jej specyfice oraz roli w dawnym i współczesnym świecie opowiada dr Marta Wesołowska – autorka książki Gagaku. Dzieje i symbolika japońskiej muzyki dworskiej.

th

„Spark”. Hiromi. The Trio Project

The Trio Project - to jeden z projektów znanej japońskiej pianistki jazzowej Hiromi, który tworzy wraz z perkusistą Simonem Phillipsem oraz basistą Anthony Jacksonem. W roku 2016 The Trio Project wydał swój czwarty album „Spark” (trzy poprzednie: „Voice”, 2011; „Move”, 2012; „Alive”, 2014).

th

Malice Mizer i J(apan)-goth

Poukładane i zhierarchizowane społeczeństwo japońskie dopuszcza jeden moment w życiu, kiedy można się wyszaleć. Zanim kobieta założy rodzinę i stanie się przykładną matką i żoną, a mężczyzna zacznie pracować dla utrzymania rodziny pojawia się okazja na kreację własnego, osobliwego świata. Strojom rodem z krainy iluzji oraz przeteatralizowanej konwencji b/ż-ycia towarzyszy specyficzny rodzaj muzyki inspirowany zachodnią subkulturą gotycką, przefiltrowanej jednak przez japońską wrażliwość.  W Japonii w latach 90. pojawił się gotyk, a raczej… „Visual kei”.

th

Od westchnienia przez noise do free jazzu

Kiedy myślimy o polsko-japońskich powiązaniach muzycznych, jedynym naszym wyobrażeniem bywa fenomen miłości Japończyków do muzyki Fryderyka Chopina. Zakresu skojarzeń nie pomaga też poszerzyć rzut oka na stronę Instytutu Polskiego w Tokio, gdzie w programach koncertów dominuje Chopin z niewielką domieszką Szymanowskiego i Moniuszki. Od czasów Chopina sporo się jednak w polskiej muzyce wydarzyło, a i w Japonii słucha się (oraz tworzy) muzykę inną niż romantyczna. Wydaje się, że w XXI wieku właściwie nie da się uniknąć wzajemnych wpływów i powiązań, także w dziedzinie muzyki. Czy zatem między muzykami polskimi i japońskimi da się znaleźć przejawy współpracy?

th

Tradycyjne instrumentarium japońskie

Tradycyjne instrumentarium to zwierciadło wrażliwości muzycznej każdego kraju. Japońskie instrumenty coraz częściej inspirują współczesnych kompozytorów do ciekawych eksperymentów brzmieniowych.

th

„Welcome to Japan!”. O obrazach Japonii i Japończyków w amerykańskim teatrze muzycznym i musicalu

Symbolicznym początkiem dla wprowadzenia tematu japońskiego do kultury popularnej stał się rok 1885 i londyńska premiera opery komicznej Gilberta i Sullivana pt. Mikado. Dzieło zyskało sobie pod koniec XIX w. status kultowego – podczas pierwszej realizacji wystawiano je w stolicy Imperium Brytyjskiego łącznie 672 razy, bijąc rekordy popularności.

th

Toshio Hosokawa - akordeon - samooddychające shô

Język twórczy, sposób prowadzenia narracji czy kreowana ekspresja w kompozycjach twórców japońskich są bardzo interesujące. Dobrym tego przykładem jest jeden z czołowych, współczesnych kompozytorów – Toshio Hosokawa. Jak pisze Grzegorz Filip: „Muzyka, którą tworzy Toshio Hosokawa, w pełnym tego słowa znaczeniu poważna, zbliża się do minimalizmu, ale jednak zupełnie inny to minimalizm i bogatszy od tego, co kojarzy się z owym pojęciem"[1].

th

Chopin w Japonii. O współczesnych gustach muzycznych Japończyków i ich miłości do Polskiego Kompozytora

Relacja z Japonii. O muzycznych gustach Japończyków oraz dlaczego w Kraju Kwitnącej Wiśni kocha się Chopina dowiecie się z refleksji pianistki Shizuki Okumura.

th

„Gagaku” i „Budo” w krakowskim Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

Od lat 20. XX wieku na mapie Tokio widnieje wielki, zielony obszar. Ulokowany jest on w sercu ponad trzynastomilionowej pod względem liczby mieszkańców metropolii, w dzielnicy Shibuya. To Meiji Jingu – kompleks świątynno-parkowy ufundowany na cześć cesarza Meiji oraz jego małżonki, cesarzowej Shōken. Japończycy wierzą, że ich dusze zamieszkują to miejsce. Para cesarska odegrała w Japonii szczególną rolę. To za ich czasów, po 250 latach alienacji, Japonia otworzyła się na świat. Towarzyszył temu szybki rozwój gospodarczy oraz rosnące znaczenie kraju na arenie międzynarodowej. 

th

Muzyka, moja miłość. Muzyczne wyspy Japonii

Muzyka japońska kojarzy nam się głównie z buchającą romantyzmem ścieżką dźwiękową do filmów anime. Jakie jeszcze muzyczne osobliwości kryje w sobie ten niesamowity, egzotyczny kraj? Czy wytworzony został już muzyczny most łączący Polskę i Japonię? Zapraszamy do lektury!

th

Toru Takemitsu Composition Award - w hołdzie japońskiemu kompozytorowi

Toru Takemitsu Composition Award to najsłynniejsza nagroda kompozytorska w Japonii. Jej pierwsza edycja odbyła się rok po śmierci inicjatora konkursu, Toru Takemitsu, w roku 1997. Ten międzynarodowy konkurs dla młodych kompozytorów ma bardzo ciekawą i niecodzienną formułę związaną ze sposobem oceniania.

th

„W Japonii z szarości dnia powszedniego wyłaniają się barwy”. Wywiad z Marią Pomianowską

O roli muzyki w Japonii, o ogromnej popularności Tekli Bądarzewskiej w Japonii i niedocenieniu tej kompozytorki w Polsce , a także o miejscu muzyki etnicznej na uczelniach z Marią Pomianowską  rozmawia Anna Kruszyńska. 

logowanie i rejestracja
Wydanie 262