th

Sen Nocy Letniej w Teatrze Wielkim

Być może ponad ćwierć wieku temu opinia, jakoby "Sen nocy letniej" Neumaiera wybijał się oryginalnością, miała rację bytu, jednak z dzisiejszej perspektywy takie stwierdzenia wydają się nieco przesadzone.

th

V Dni Sztuki Tańca

16 listopada miał miejsce ostatni spektakl prezentowany w ramach V Dni Sztuki Tańca odbywających się w Teatrze Wielkim w Warszawie. W tym roku na Festiwalu zaprezentowały się zespoły baletowe ze Szwecji, Litwy oraz Polski. Wśród ośmiu spektakli znalazły się po dwie inscenizacje Święta Wiosny i Snu nocy letniej, jak również choreografie odwołujące się do tematów historycznych. 

th

Guillaume Connesson i szmaragdowa korona Lucifera

Spoglądając na okładkę, boję się wziąć płytę do ręki. Czarny maszkaron z katedry Notre Dame i czerwony napis Lucifer wywierają piorunujące wrażenie. Szczególnie w listopadowej aurze. Ostatecznie podejmuję się jednak recenzji. Przekonuje mnie logo Deutsche Grammophon, ale przede wszystkim idea podziemnego baletu.

th

Na czubkach palców. Historia point

Początki baletu związane są z dworskimi widowiskami i sięgają końca XVI wieku. Tańczono wówczas w obszernych, bogato zdobionych strojach i butach na wysokim obcasie. W XVIII wieku Włoszka Maria Camargo, jedna z pierwszych profesjonalnych kobiet-tancerek na scenie, wprowadziła niemałą rewolucję w ubiorze, między innymi zastępując pantofelki na obcasie płaskimi, umożliwiającymi wykonywanie skoków.

th

Muzyka baletowa. Tak odległa, tak znana? [Hyde Park]

Jak dobrze znana jest nam muzyka baletowa? Ile utworów należących do kanonu muzyki klasycznej pochodzi właśnie z baletów? Nawiązania do muzyki baletowej są niezwykle popularne i jest ona wykorzystywana w tak wielu miejscach, że często nawet byśmy się tego nie domyślili.

th

Cudowny Ptak i Ognisty Mandaryn

Ten spektakl w obecnym sezonie artystycznym Opery Wrocławskiej pojawił się tylko raz: 24 listopada. Dwie klasyczne jednoaktówki Strawińskiego i Bartóka w inscenizacji Roberta Bondary, prezentowane jednego wieczoru, premierę miały dwa sezony temu. Po spektaklu myślałem sobie: "nareszcie coś ciekawego ale europejsko!" Gdy wychodziłem z opery, wyłowiłem jednak z tłumu słowa: „najgorsze przedstawienie, jakie widziałam!”. Takie podejście przeważało chyba wśród publiczności – domyślam się, że na ten spektakl po prostu nie ma popytu. Trudno się jednak oprzeć wrażeniu, że problem tkwi w odbiorcach. 

th

Opowieść o samotności. Matthew Bourne, „Jezioro łabędzie” i krótka historia pierwowzoru

W 1895 roku na scenie petersburskiego Teatru Maryjskiego odbyła się premiera jednego z największych arcydzieł baletowych: Jeziora łabędziego w choreografii Mariusa Petipy i Lwa Iwanowa do muzyki Piotra Czajkowskiego. Przepojona liryzmem opowieść o miłości zaklętej w łabędzia dziewczyny i młodego, bohaterskiego księcia po dziś dzień święci triumfy na niemal  wszystkich scenach baletowych świata.

th

Numer tematyczny: Cały ten taniec

Karnawał w pełni – to czas nieskrępowanej zabawy, która nie mogłaby się obyć bez tańca. I właśnie taniec stał się przewodnim tematem pierwszego numeru w nowej odsłonie MEAKULTURY.  Serdecznie zapraszamy do lektury!

th

Bronisława Niżyńska

Większość osób zapewne nie umiałaby powiedzieć zbyt wiele na temat Niżyńskiej. Może ktoś skojarzyłby nazwisko z dużo sławniejszą osobą starszego brata Bronisławy, Wacława. Nie ukrywajmy jednak ‒ Bronisławy Niżyńskiej nie wspomina się tak często, jak należałoby.

th

Zatańczyć o współczesnym świecie

Jakie miejsce w ze wszech miar „zaangażowanej” rzeczywistości artystycznej zajmuje taniec? Na ile środek ekspresji, jakim jest ruch, może odzwierciedlać zjawiska społeczne? Czy stereotypowe wyobrażenie o balecie jako o sztuce skrajnie odrealnionej stanowi jakiegoś rodzaju ograniczenie dla tej dziedziny?

th

Jak to się robi w Ameryce, czyli „Terpsychora w tenisówkach. Taniec post-modern” Sally Banes

Kiedy sięgnęłam po książkę Sally Banes „Terpsychora w tenisówkach” przypomniały mi się te wszystkie momenty zakładania baletek, wchodzenia na scenę i schodzenia z niej, oklaski, próby i zakaz obcinania włosów. Na ponad dwustu stronach swojej publikacji, Banes pokazała mi jednak inny, szalony i niezwykle inspirujący świat tańca post-modern. 

th

Optymiści mogą wszystko - Richard Buckle „Diagilew"

Diagilew Richarda Buckle to nie tylko bardzo solidna praca naukowa i źródłoznawcza, ale też świetny obraz klimatu, jaki panował w rewolucyjnej pierwszej połowie XX wieku. 

th

Edukacja taneczna w amatorskim ruchu artystycznym. Realizacja autorskiego programu „Myśl w ruchu"

Historia rozwoju tańca współczesnego w Polsce ostatnich dwudziestu lat powoduje trudność w jednoznacznym wyznaczeniu granic: gdzie kończy się już ruch amatorski i zaczyna profesjonalizm.

th

„W balecie wszystko zaczyna się od głowy”. Wywiad z Maksimem Woitiulem

O kulisach pracy tancerza baletowego, o współpracy z choreografami  oraz o tym, że balet może być ciekawą formą zajęć dodatkowych z Maksimem Woitiulem rozmawia Anna Kruszyńska. 

th

Balet (nie)męska sprawa?

Co sprawiło, że balet z typowo męskiej sztuki skupionej wokół królewskich dworów stał się dziedziną czysto kobiecą, do przesady utożsamianą z małymi tancereczkami w różowych tiulowych spódniczkach albo łabędzimi bohaterkami baletów Czajkowskiego?

th

„Różnorodność jest bogactwem, z którego staram się czerpać”. Wywiad z Jackiem Przybyłowiczem

O współczesne choreografii, polskiej muzyce wykorzystywanej w spektaklach, traktowaniu tańca „po macoszemu” oraz o potrzebie systemu edukacji baletowej dla odbiorców z Jackiem Przybyłowiczem rozmawiają Ewa Schreiber i Anna Kruszyńska. 

th

Instytut Muzyki i Tańca: Portale (taniecPOLSKA.pl i tance.edu.pl); Polska Platforma Tańca

Informacje o stronach prowadzonych przez Instytut Muzyki i Tańca (taniecPOLSKA.pl, tance.edu.pl) oraz o tegorocznej edycji Polskiej Platformie Tańca. 

th

Wydawnictwa opublikowane we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca

Informacje o publikacjach wydanych we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach Programu wydawniczego w latach 2013-2015. 

logowanie i rejestracja
Wydanie 254