th

Edukacja artystyczna i kulturalna w szkołach w Europie

Studium zawiera przegląd stanu edukacji artystycznej i kulturalnej w Europie, są to informacje porównawcze o miejscu przedmiotów artystycznych i kulturalnych w programach nauczania w 30 państwach europejskich.

th

Jak uczynić nieintencjonalne intencjonalnym? Refleksje o wychowaniu przy okazji pewnego koncertu

John Sloboda, światowy autorytet w dziedzinie psychologii muzyki, podkreśla, że głębokie przeżycie utworu muzycznego – jeśli wywarł on na odbiorcy duże wrażenie - nie wyczerpuje się jedynie na poziomie „emocjonalnym”. Konkretne reakcje uczuciowe, związane z momentami percepcji i recepcji, zostają "wbudowane w coś o wiele bardziej złożonego i wieloaspektowego”.

th

Krótko o muzyce i edukacji muzycznej

David Elliot, profesor uniwersytetu nowojorskiego specjalizujący się w filozofii edukacji muzycznej swą książkę "Music Matters. A New Philosophy of Music Education" rozpoczął od postawienia następujących pytań: Czym jest muzyka? Czy ma ona duże znaczenie dla człowieka? Jeśli tak, to dlaczego? Czym jest edukacja muzyczna? Czy edukacja muzyczna zasługuje na to aby na trwałe zagościć w systemie kształcenia? Dlaczego? Elliot zadaje więc podstawowe pytania, dotyczące muzyki i edukacji muzycznej. W artykule tym chciałabym omówić krótko czym jest edukacja muzyczna i jak wygląda ona na poziomie uniwersytetu/akademii muzycznej.

th

Pieśń ludowa w edukacji muzycznej na przykładzie kultury łemkowskiej

Folklor jest współcześnie mało popularny, szczególnie wśród młodzieży, jego przejawy postrzegane są raczej w kategoriach kompromitacji niż dumy czy chluby z rodzimej spuścizny. Jednak metodycy i nauczyciele muzyki uważają folklor za nieodłączny element edukacji, rozwijający umiejętności muzyczne i integrujący dziecko czy młodzież z „małą ojczyzną”. Jak więc poradzić sobie z awersją młodzieży i wzbudzić szczere zainteresowanie tym, co w opinii znacznej większości społeczeństwa stanowi niepodważalną wartość, element tradycji i spuścizny naszych przodków?

th

Praktyki / staż w MEAKULTURZE

Zainteresowanych prosimy o kontakt z redakcją (kontakt@meakultura.pl).

th

Operetka i musical jako alternatywna forma edukacji artystycznej

Żyjemy w świecie niezwykle dynamicznych zmian, gdzie przewartościowaniu ulega wiele dotychczas obowiązujących prawd i kanonów. Jesteśmy oszołomieni natłokiem modnych wideoklipów, atrakcyjnością lansowanych przez menadżerów show-businessu sezonowych idoli, którzy narzucają swoje treści i wartości estetyczne, uważając je za godne naśladowania i propagowania. Większość młodych ludzi z wszechobecną muzyką nie najwyższych lotów ma kontakt mimowolny. Jak zatem pedagog ma kształtować wrażliwość i estetykę swojego wychowanka? Czy pomocne mogą w tym być teatry muzyczne prezentujące operetki i musicale?

th

Muzykoteka Szkolna w dwóch odsłonach

8 grudnia 2011 roku została uruchomiona w Internecie zapowiadana od wielu miesięcy Muzykoteka Szkolna. Przedsięwzięcie medialnie nagłośniono, ukazały się liczne informacje prasowe na jego temat oraz wywiady z osobami rmującymi tę inicjatywę. "Wychowanie Muzyczne", jako czasopismo poświęcone szeroko pojętej edukacji muzycznej, także nie może pozostać wobec tego faktu obojętne. Przedstawiamy Muzykotekę Szkolną z dwóch perspektyw: zleceniodawcy, wykonawcy dzieła, czyli Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Narodowego Instytutu Audiowizualnego, oraz potencjalnego odbiorcy. Założenia, cele i koncepcje platformy zostaną poniżej skonfrontowane z jej zawartością merytoryczną oraz subiektywnie przez autora artykułu ocenione.

th

Projekt 5 zmysłów. Pauza - podsumowanie

Projekt 5 zmysłów. Pauza, organizowany m. in. przez Stowarzyszenie Edukacyjne MCA oraz Związek Kompozytorów Polskich, trwał w Poznaniu od 15 września do 15 listopada 2012. Podstawą wydarzenia był szeroki, interaktywny program edukacyjny: warsztaty języka migowego, warsztaty muzyczne, wykłady oraz seminaria prowadzone przez zaproszonych specjalnie na tę okazję ekspertów. Zwieńczeniem pracy wykładowców, Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus oraz uczestników spotkań warsztatowych był koncert finałowy, zaaranżowany 14 listopada w Filharmonii Poznańskiej.

th

Muzyka rockowa w świadomości i edukacji młodzieży gimnazjalnej

Książka Marcina Michalaka należy do zaplanowanych w najmniejszych szczegółach książek naukowych uzupełniających literaturę pedagogiczną o ważny wątek obecności w szkole repertuaru muzyki popularnej.

th

Wielkie festiwale młodym słuchaczom

Jak płynnie przejść od dziecięcego sposobu kontaktu ze światem dźwięków do dorosłego uczestnictwa w kulturze muzycznej? Doskonałym sposobem na to wydają się działania edukacyjne organizowane przy okazji imprez dedykowanych dojrzałym słuchaczom. Partnerskie podejście do młodego odbiorcy, otwarta formuła prezentacji muzyki, spójna koncepcja, czytelne przesłanie, zaangażowanie i profesjonalna realizacja – to najistotniejsze cechy tych przedsięwzięć, gwarantujące nie tylko ich atrakcyjność i bieżące zainteresowanie ze strony odbiorców, ale też budowanie w przyszłości ich otwartej postawy wobec muzyki i sztuki w ogóle. 

th

Video wykład - część VI - Schoenberg: technika kompozytorska

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury" (Poznań 2007). Zapraszamy na część szóstą o Arnoldzie Schoenbergu i jego technice kompozytorskiej.

th

Video wykład - część VII - folklor i Béla Bartók

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury" (Poznań 2007). Zapraszamy na część siódmą.

th

Lutosławski nie tylko dla dzieci - patronat medialny

W czasie świętowania Dnia Dziecka NOSPR pragnie przybliżyć - nie tylko najmłodszej publiczności - muzykę Witolda Lutosławskiego. MEAKULTURA objęła wydarzenie swoim patronatem!

th

"Idzie Grześ" - Lutosławski, NOSPR i nie tylko dzieci

MEAKULTURA z przyjemnością wspomina wyjątkowy pomysł NOSPR - "Lutosławski nie tylko dla dzieci", który czasopismo objęło swoim patronatem.

th

Video wykład - część VIII. Gustav Mahler jako modernista

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury" (Poznań 2007). Zapraszamy na część ósmą.

th

Chcesz poznać muzykę dawnych mistrzów? Przyjdź na MEAndry Baroku!

Serdecznie zapraszamy na MEAndry Baroku – muzyczne spotkania organizowane w Kluboksięgarni Głośna w ramach festiwalu Poznań Baroque 2013. Inicjatywa ma na celu popularyzację wiedzy na temat muzyki barokowej, spotkania adresowane są zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci. Współorganizatorem jest Fundacja MEAKULTURA.

th

Podręczniki do muzyki na rok 2013/2014

Na rynku podręczników oferowanych jest w tym roku wiele pozycji dla przedmiotu: muzyka, zgodnych z nową podstawą programową. Warto zapoznać się z tym co oferują nauczycielom i uczniom, aby dokonać właściwego wyboru. W tej publikacji prezentujemy zwięzły opis większości z owych podręczników (zarówno dla klas szkoły podstawowej, jak i gimanzjum).

th

Zbawienne działanie witaminy K (jak Kolberg)

Rok Oskara Kolberga oficjalnie wystartował. Żyjący zgodnie z ministerialnym kalendarzem radomski ruch koncertowy w dniach 12-14 lutego 2014 przeżywał drugą edycję Festiwalu Kontrolowanego, którego MEAKULTURA była patronem medialnym.

th

Konkurs: Melodie regionalne ziem polskich w opracowaniu

Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie organizowanym przez redakcję czasopisma "Wychowanie Muzyczne" na opracowanie autentycznych, tradycyjnych polskich melodii ludowych. Dofinansowany został przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Kolberg 2014, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Patronat nad konkursem objęło czasopismo MEAKULTURA.

th

Od Granadosa do Evansa, czyli... skąd się wzięło "Besame mucho"?

Hiszpania początku XX-wieku i cykl utworów fortepianowych. Meksyk, rok 1941 i hit wszech czasów. Ameryka lat 60-tych i jazzowa improwizacja.  A wszystkie trzy zainspirowane jedną hiszpańską piosenką... O historii pewnej melodii z Walencji, która przebyła muzyczną podróż od Granadosa do Billa Evansa, pisze Agnieszka Niesler.

th

Po co nam ta reforma?

Publikujemy na naszych łamach tekst podejmujący temat kontrowersyjnej reformy edukacyjnej, która obejmie polskie szkoły muzyczne już od września 2014 roku. Otwieramy w ten sposób dyskusję na temat reformy - jej głównych idei, celów oraz konkretnych założeń.

th

Co w instrumencie piszczy? Wywiad z Beniaminem Voglem

O klawesynie Fryderyka Wielkiego i nieznanych polskich zbiorach, o setkach rozebranych własnoręcznie fortepianów i wymarzonym muzeum instrumentów opowiada Profesor Beniamin Vogel, muzykolog zajmujący się badaniami w dziedzinie instrumentologii, socjologii i historii muzyki.

th

Speaking Concerts czyli edukacja muzyczna w filharmonii

Speaking Concerts to cykl koncertów edukacyjnych organizowanych przez poznańską Fundację Fabryka Sztuki. Ich celem jest przybliżenie muzyki klasycznej przeciętnemu odbiorcy, by stała się dla niego bardziej zrozumiała. Nie jest to jednak nudna lekcja czy wykład. Jak sama nazwa wskazuje, podczas „mówionych” koncertów nie tylko słucha się muzyki – odbiór wzbogacają barwne komentarze, analizy, a także wizualizacje.

th

Czy są wśród nas "nieumiejący śpiewać"? Wywiad z Agnieszką Franków-Żelazny

O profesjonalistach i amatorach w chórze, o dyrygowaniu i podróżowaniu oraz o tym, że śpiewanie może uzależniać z Agnieszką Franków-Żelazny rozmawia Ewa Schreiber

th

Jednocząca siła muzyki czyli śpiewające uniwersytety

Okres studiów to czas zdobywania wiedzy, różnorodnych doświadczeń, poszukiwania życiowych ścieżek. Jednym z bardziej znaczących działań na rzecz kultury studenckiej jest Międzynarodowy Festiwal Chórów Uniwersyteckich Universitas Cantat, pokazujący niezwykłą siłę muzyki, jednoczącej i stojącej ponad wszelkimi podziałami

th

Improwizacja – dla każdego?

O tym, jak wygląda nauka improwizacji w szkołach muzycznych i czy potrzeba do tego wrodzonych zdolności z Alicją Wołyńczyk rozmawia Alicja Zabrocka.

th

W oceanie dźwięków, technologii i muzycznych gatunków

Tegoroczne, 20. Biennale Sztuki dla Dziecka, odbywające się pod hasłem „Ocean muzyki” przez tydzień (15-21 czerwca) umożliwiło dzieciom, i nie tylko im, zanurzyć się w rozmaitych stylach muzycznych oraz różnych sposobach obcowania z dźwiękiem. Kto wypłynął w ten muzyczny rejs wraz z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, tego zewsząd otaczały wzburzone fale dźwiękowe, szerokie strumienie dzieci zdążających na warsztaty oraz morze dobrej energii.

th

Video wykład - część XVI. Muzyka dla dzieci czy muzyka dziecięca

Czym różni się muzyka dla dzieci od muzyki dziecięcej? Jakie są najważniejsze cechy dziecięcej kultury muzycznej? Na czym polega interwencja dorosłych w muzyczny świat dziecka? Jaką rolę pełni muzyka nastolatków i z czym wiąże się muzyczne dojrzewanie w kulturze Zachodu oraz w kulturach tradycyjnych? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w swoim wykładzie z cyklu Kultura muzyczna XX wieku dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury (Poznań 2007).

th

MEAKULTURA nagrywa reklamę!

W zeszłym tygodniu w Brukseli odbyły się zdjęcia do reklamy kampanii społecznej Fundacji MEAKULTURA, która będzie promować wspieranie Muzyki, Edukacji, Artystów i Kultury.

th

Projekt "Save The Music!" na Hoop Likes Festival w Gdańsku

Fundacja MEAKULTURA we współpracy z Kingą Król (projektantką i twórczynią niezależnej marki Confashion) oraz poznańskim artystą-grafikiem, Maxem Skorwiderem pragnie wyjść do każdego, komu bliska jest idea popularyzowania muzycznego dziedzictwa oraz promowanie artystów z kręgu muzyki, mody i grafiki. Już 18 października projekt Save the Music! promowany będzie w ramach Fashion Zone na Hoop Likes Festival w Gdańsku.

th

Pokaz promujący "Save The Music!" otworzył działania strefy fashion na Hoop Likes Festival

18 października w ramach Hoop Likes Festival 2015 odbył się premierowy pokaz mody promujący projekt "Save the Music!". Modele i modelki z Agencji Malva Models zaprezentowali na wybiegu 10 sylwetek: 8 damskich i 2 męskie. Pokazowi towarzyszyła muzyka napisana specjalnie na tę okazję przez przez Sebastiana Stielera.

th

Kto nam wychował kompozytorów?

Kim byłby Johann Sebastian Bach, gdyby nie zajmował się muzyką? Może zostałby piekarzem i wówczas spędzałby całe dnie na wałkowaniu ciasta, a nie na wałkowaniu dzieł Johanna Adama Reinkena czy Vincenta Lübecka?

th

"Każdy z nas ma dobro w sobie, muzyka może być częścią jego przekazu". Wywiad z Cezariuszem Gadziną

O saksofonowej klasyce i jazzie, o poruszaniu się w różnych stylach muzycznych i współpracy z kompozytorami, o życiu muzycznym w Polsce i w Belgii, a przede wszystkim – o radości z muzykowania – w rozmowie z Agnieszką Nowok i Marleną Wieczorek opowiada saksofonista, Cezariusz Gadzina.

th

Intonacja. Pojęcie, historia, uwarunkowania.

Problem w osiąganiu poprawności intonacyjnej jest powszechnym zjawiskiem podczas trwania każdego z etapów edukacji. Zarówno uczniowie podstawowych szkół ogólnokształcących, jak i studenci akademii muzycznych borykają się z trudnością wydobywania czystych dźwięków. Wpływ czynników zewnętrznych wpływających na tę kwestię jest znaczący, a zarazem trudny do zdefiniowania. Nie znaleziono bowiem jednej słusznej metody, która by pozwoliła zniwelować problem od początku do końca.

th

Psychology of music and its challenges. Interview with Professor Wilfried Gruhn

Z Profesorem Wilfriedem Gruhnem, specjalistą w zakresie psychologii muzyki i edukacji muzycznej rozmawiamy o wyzwaniach związanych z tymi dziedzinami - m.in. o tym, na czym polegają uzdolnienia muzyczne i jak można je stymulować poprzez edukację, o słuchu absolutnym i o niezwykłej giętkości ludzkiego mózgu...

th

"Mój słuch jest na tyle tolerancyjny, że nie przeszkadza mi szczególnie, kiedy ktoś fałszuje". Wywiad z Dorotą Miśkiewicz

Dorota Miśkiewicz - wokalistka jazzowa, skrzypaczka, kompozytorka, a także autorka tekstów. Nagrała wiele płyt, zarówno tych solowych, jak i występując gościnnie, a liczba projektów, współpracy, koncertów, czy sesji, w jakie się angażowała jest niezliczona. Regularnie nagrywa solowe albumy - "Dorota Goes to Heaven" (nominacja to "Fryderyka" w kategorii jazz), "Pod rzęsami", "Caminho" ("Złota Płyta" w kategorii pop oraz dwie nominacje do "Fryderyka"), "ALE".

th

Psychologia muzyki i jej wyzwania. Wywiad z Profesorem Wilfriedem Gruhnem

Z Profesorem Wilfriedem Gruhnem, specjalistą w zakresie psychologii muzyki i edukacji muzycznej rozmawiamy o wyzwaniach związanych z tymi dziedzinami - m.in. o tym, na czym polegają uzdolnienia muzyczne i jak można je stymulować poprzez edukację, o słuchu absolutnym i o niezwykłej giętkości ludzkiego mózgu...

th

Wybrane metody kształtowania prawidłowej intonacji

Tekst jest przeglądem najważniejszych metod kształtowania słuchu ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego intonowania. Obejmują one: metodę strojenia w dwugłosie, metodę dźwięków prowadzących, metodę interwałową w muzyce tonalnej oraz metodę interwałów izolowanych.

th

How to promote good music? "Save the Music" social campaign in Radio Poland's Report

Good music may be promoted in various ways. One of them is to talk loudly about things that are valuable and important in art, good music can be also promoted by means of clothing. Could there be any more emphatic way to express your attitude than through clothing? As Radio Poland’s Poznań correspondent Kalina Olejniczak reports, “Save the Music” is a campaign to promote outstanding musicians and composers.

th

U progu kariery pianistycznej

Wobec coraz większej liczby początkujących pianistów niezwykle interesujące wydaje się pytanie o to, co warunkuje ich sukces w edukacji pianistycznej? Niewątpliwie wpływ ma na to cały szereg czynników różnej natury. Choć kwestia determinant sukcesu wykracza poza ramy tego artykułu, ważne dla dalszych rozważań wydaje się ustalenie zależności między tzw. talentem, rozumianym tu jako predyspozycje wrodzone oraz umiejętności nabyte podczas wielu lat pracy z instrumentem a potencjalnym sukcesem adepta.

th

Edukacja małego dziecka według Edwina E. Gordona

Profesor E.E. Gordon opracował teorię uczenia się muzyki, która w bardzo prosty, logiczny sposob pozwala skutecznie prowadzić dzieci przez muzyczny świat. Zaczyna się od akulturacji, która nigdy się nie kończy – podobnie jak rosnący niemal z każdym dniem zasób słów i zwrotów.

th

Muzyka na drodze do dorosłości - fenomen umuzykalniania dzieci w Lublinie

Dziecięcy mózg – jakże różni się od naszego, dorosłego. W toku dojrzewania nabieramy pewnych umiejętności, ale jednocześnie tracimy te, które dawno temu definiowały nas jako dzieci. Czy możemy więc zrozumieć dziecko i jego świat potrzeb?

th

Z historii muzyki. Dla wszystkich – wierszyki

O historii muzyki pisze się zazwyczaj prozą. Zazwyczaj też całkiem poważnie. Otrzymanie do zrecenzowania książki Z historii muzyki. Dla wszystkich – wierszyki wiązało się zatem z miłym zaskoczeniem. W końcu książka dla dzieci, na dodatek pisana wierszem! Czy aby na pewno nasza radość nie okazała się przedwczesna?

th

"Save the Music" na KontenerART w Poznaniu

Już w najbliższy weekend, 22 i 23 lipca, na poznańskim KontenerART prezentowana będzie kampania społeczna "Save the Music". Z tej okazji przewidziana jest prezentacja plakatów, panel dyskusyjny, koncerty, a także liczne warsztaty i zajęcia kreatywne dla najmłodszych. Całe wydarzenie odbywa się pod patronatem pisma MEAKULTURA.

th

Aaaaaaby mieć zespół na miarę Ensemble Intercontemporain [blogosfera]

Podczas majowego koncertu Ensemble Intercontemporain we Wrocławiu SW zapytał mnie, kiedy wreszcie będziemy mieli w Polsce ansambl muzyki nowej na takim poziomie. Bez wahania odpowiedziałem: „kiedy będziemy kształcić takich muzyków”.

th

Joanna Maja Jasnowska laureatką I Nagrody w ENKOR Competition

Joanna Maja Jasnowska zdobyła I Nagrodę w trzeciej edycji ENKOR Competition. Zaledwie ośmioletnia pianistka startowała w najmłodszej grupie wiekowej, ale może już poszczycić się wieloma sukcesami.

th

“Indie captures the spirit of the art”. Interview with Josh Harris.

Josh Harris – one-man band: a remixer, a music producer, a sound engineer, a composer as well as a songwriter and an educator in music business. As a musical director, he has worked with Seal. On the well known website Lynda.com, Josh Harris has presented top-rated courses for remixing techniques (over 100 000 views). Now, the remixer who engineered a Grammy-Nominated Remix appears in MEAKULTURA.

th

„Niezależne wytwórnie strzegą istoty sztuki”. Wywiad z Joshem Harrisem.

Josh Harris – człowiek-orkiestra: remixer, producent muzyczny i reżyser dźwięku. Komponuje, pisze piosenki oraz zajmuje się edukacją w biznesie muzycznym. Jako kierownik muzyczny współpracował z Sealem. Internetowe kursy Josha Harrisa z zakresu technik remixu cieszą się ogromną popularnością – na stronie Lynda.com obejrzano je ponad 100 000 razy. Josh Harris, reżyser dźwięku nominowanego do nagrody Grammy remixu, gości w Meakulturze.

th

Wybrane elementy techniki ruchu Rudolfa Labana w kształceniu na specjalności rytmika na wyższej uczelni muzycznej

W swoim życiu Rudolf Laban zajmował się wieloma dziedzinami. Między innymi był architektem, filozofem, muzykiem, kompozytorem, tancerzem, interesował się naukami ścisłymi – w  tym matematyką, ale przede wszystkim był wielkim reformatorem tańca. Stworzył podłoże teoretyczne wielu technik tanecznych, w tym tańca współczesnego.

th

Edukacja taneczna w amatorskim ruchu artystycznym. Realizacja autorskiego programu „Myśl w ruchu"

Historia rozwoju tańca współczesnego w Polsce ostatnich dwudziestu lat powoduje trudność w jednoznacznym wyznaczeniu granic: gdzie kończy się już ruch amatorski i zaczyna profesjonalizm.

th

Trzy bębny i flet - rola muzyki w "teatrze tradycyjnym" „no"

Powstały około 650 lat temu teatr „nō” jest jednym z najstarszych japońskich widowisk tradycyjnych, a w 2001 roku został wpisany na Listę Reprezentatywną Niematerialnego Dziedzictwa Ludzkości UNESCO. Na grę aktorów oraz przebieg akcji bezpośredni wpływ ma muzyka. Sztuka wystawiania teatru „nō” jest kultywowana od wieków przez pięć japońskich rodów. Terminu "teatr" używa się umownie na potrzeby europejskiej terminologii.

th

Awangarda polskiej muzyki elektronicznej w opiniach dzieci i młodzieży

Polska muzyka awangardowa zajmuje w świecie znaczącą pozycję. Szczególnym jej gatunkiem jest muzyka elektroniczna i elektroakustyczna. Atrakcyjność tej twórczości pod względem silnego oddziaływania na wyobraźnię odbiorcy sprawia, że stanowi ona idealny materiał do prezentacji w gronie dzieci i młodzieży. Początkowo może wywoływać zdziwienie i uśmiech, lecz przy odpowiednim doborze utworów ma szansę zainteresować młodego odbiorcę.

th

Międzynarodowa Studencka Konferencja Naukowa "Wieloznaczność dźwięku"

Polecamy Państwa uwadze, zwłaszcza studentom kierunków muzycznych oraz kierunków pokrewnych, Międzynarodową Studencką Konferencję „Wieloznaczność dźwięku”, zorganizowaną przez Koło Naukowo-Artystyczne Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. 

th

Konferencja po krakowsku. O Ogólnopolskiej Studencko-Doktoranckiej Konferencji Naukowej ELEMENTI

Studenckie konferencje naukowe już od jakiegoś czasu cieszą się sporym zainteresowaniem. Coraz więcej uczelni muzycznych na mapie Polski może pochwalić się swoimi autorskimi rozwiązaniami: Poznań ma Neofonię, Wrocław – Wieloznaczność dźwięku, Gdańsk poddaje refleksji zagadnienie Idei muzycznych i ideologii w muzyce, Warszawa skłania się w stronę zapomnianych kompozytorów i ich muzyki (Nieznane a warte poznania). A co proponuje Kraków?

th

Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble

Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble na dobre zintegrowała artystów podczas Międzynarodowych Letnich Kursów Nowej Muzyki organizowanych w Darmsztadzie. Łącznikiem była wspólna pasja muzyków do penetrowania zasobów muzyki nowej, ale też możliwości, jakie daje, tworząc jeden z pierwszych w Polsce zespołów ją promujących.

th

Idea pejzażu dźwiękowego Raymonda Murraya Schafera w myśli i twórczości Lidii Zielińskiej

Koncepcja „pejzażu dźwiękowego” („soundscape”) narodziła się i rozwinęła w myśli kanadyjskiego kompozytora, pedagoga i badacza Raymonda Murraya Schafera. W pierwszej połowie lat siedemdziesiątych XX wieku kierował on grupą badawczą pod nazwą World Soundscape Project (Przedsięwzięcie Pejzażu Dźwiękowego Świata). Jej członkowie prowadzili szereg działań, m.in. nagrywali i analizowali pejzaże dźwiękowe wybranych miast i wsi.

th

Międzynarodowe Letnie Kursy Kompozytorskie SYNTHETIS

Kursy w Radziejowicach to doskonała okazja do poznania wybitnych artystów z całego świata. Organizatorom bardzo zależy na tym, by zapewnić każdemu z uczestników możliwość rozwijania swoich artystycznych umiejętności przy jednoczesnym podnoszeniu kwalifikacji. Właśnie dlatego duży nacisk kładziony jest na bezpośredni kontakt i interakcję między uczniami a wykładowcami.

th

Daj się zainspirować. Festiwale jazzowe i wolontariat

Od kilku lat maj jest dla mnie miesiącem intensywnych spotkań z muzyką jazzową. Pakuję się, wsiadam w samolot i lecę do Trondheim, żeby przez tydzień pomagać przy jednym z największych festiwali jazzowych w Norwegii. Jedni pewnie myślą sobie: „fantastyczny pomysł!”, inni pukają się w czoło i zastanawiają się, po co lecieć taki kawał do drogi, napracować się, a do tego nie dostać za to ani grosza…

logowanie i rejestracja
Wydanie 263