th

Cultural Statistics

This second edition of the "Cultural Statistics" pocketbook presents comparable data on culture available in the EU-27, EFTA and candidate countries. It comprises data on cultural heritage, the economic situation in cultural sectors, employment in cultural sectors and occupations, external trade in cultural goods, cultural participation and household expenditure on culture.

th

Działalność Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury Komisji Europejskiej - cele, programy, priorytety

Marlena Wieczorek rozmawia z Andrzejem Urbanikiem - urzędnikiem pracującym w Brukseli.

th

Praca w kulturze

W dniach 16-20 kwietnia 2012 r. w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie odbędzie się po raz pierwszy Konferencja pt. "Praca w kulturze".

th

All you Need to Know about the Music Business

Jak trudnym zadaniem jest zdobycie dobrze płatnej i satysfakcjonującej pracy w przemyśle muzycznym? Jak funkcjonuje ta złożona odnoga światowego biznesu? Jakie cechy powinien mieć przedsiębiorczy manager lub potencjalna gwiazda? Na te i inne pytania w swojej książce All you Need to Know About the Music Business odpowiada Amerykanin Donald S. Passman.

th

Przemysław Bandura. „Dajcie nam projekt a poruszymy świat”

Przemysław Bandura to prezes agencji Evento S.A., który nie tylko tworzy koncepcje międzynarodowych wydarzeń, ale także je realizuje. W swoim portfolio ma takie przedsięwzięcia jak: Auto Show, Międzynarodowe Targi Turystyczne, Noworoczny Koncert Symfoniczny, Kongres Medyczny, a przed sobą tournée Abba The Show. W wywiadzie dla MEAKULTURY opowiada (między innymi) o specyfice pracy managera, poruszającego się w świecie kultury muzycznej.

th

Patronat MEAKULTURY: The Creators Conference

W dniach 19-20 lutego 2013 roku w Théâtre du Vaudeville w Brukseli odbędzie się trzecia edycja The Creators Conference, poświęconej prymarnym uczestnikom europejskiej kultury - twórcom. MEAKULTURA objęła patronat medialny nad tym wydarzeniem.

th

Culture and audiovisual Celebrating Europe's cultural diversity

Europe's cultural and creative sectors are key contributors to the economy and employment. This publication is a part of a series that explains what the EU does in different policy areas, why the EU is involved and what the results are.

th

Jak podpisać kontrakt nagraniowy z wytwórnią muzyczną?

W naszej Blogosferze kolejny wpis. Dr Patryk Gałuszka, ekonomista i medioznawca zatrudniony w Instytucie Ekonomii na Uniwersytecie Łódzkim, pisze o tym jak podpisać kontrakt nagraniowy z wytwórnią muzyczną.

th

"Ludzie pragną oderwać się w końcu od świata pop artu i poznać coś piękniejszego". Rozmowa z Krzysztofem Tymendorfem i Michałem Mogiłą

Muzyka na najwyższym poziomie nie powinna być zarezerwowana wyłącznie dla wielkich ośrodków - na możliwość uczestnictwa w kulturze artystycznej zasługuje zarówno polska publiczność, jak i artyści. O pracy nad organizacją cyklicznych przedsięwzięć kulturalnych, popularyzacji muzyki poważnej oraz przyszłych projektach opowiedzieli MEAKULTURZE Krzysztof Tymendorf i Michał Mogiła ze Stowarzyszenia Artystów "Zdolni do wszystkiego".

th

Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012 - sprawozdanie

Jaka jest polska fonografia? Na to pytanie starali się odpowiedzieć autorzy raportu „Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012”, którego wyniki zostały przedstawione podczas Konferencji 21 stycznia 2014 roku. Obecni na niej byli członkowie redakcji MEAKULTURY: Karolina Kolinek i Bartosz Dąbrowski (autor sprawozdania).

th

"Muzyka klasyczna to dzisiaj wyjątkowy fetysz kulturowy". Wywiad z Michałem Mendykiem

O kiczu, "pop-tenorach", beatbokserach i spotkaniach muzyki klasycznej z innymi gatunkami w rozmowie z Ewą Schreiber opowiada kurator, producent, szef oficyny Bôłt Records, Michał Mendyk

th

Ekonomia kultury

Tym razem w Blogosferze fragment książki Harry'ego Lehmanna pt. Die digitale Revolution der Musik. Eine Musikphilosophie, (Schott 2013) w tłumaczeniu Moniki Pasiecznik. Tekst pierwotnie ukazał się na jej blogu.

th

"Recenzja powinna być merytoryczna". Rozmowa z Robertem Szczepańskim z Teatru Wielkiego w Poznaniu

Menedżer opery i filharmonii powinien być muzykiem czy ekonomistą? Co z budżetem takich instytucji? Czy krytyka „Parsifala” była słuszna? O zarządzaniu Teatrem Wielkim w Poznaniu opowiada Robert Szczepański – Zastępca Dyrektora ds. ekonomicznych i administracyjnych.

th

Kultura się zwraca [Korespondenci]

Wino Chateau Mouton Rothschild 2008 pod koniec 2010 r. stało się jednym z droższych win świata, choć jego sprzedaż rozpoczęła się dopiero w styczniu 2011 r. Trunek z zacnej i szanowanej przez inwestorów winnicy zyskał na wartości o 85% po tym, jak do stworzenia etykiety zaproszono chińskiego malarza Xu Lei. Aby zyskać, wystarczyło mądrze zainwestować w sztukę.

th

Muzyka w reklamie: gust, percepcja, emocje

Nie ma wątpliwości, że muzyka potrafi wpływać na różne reakcje u ludzi. Może uspokajać, ekscytować, wzruszać, zasmucać, cieszyć… Dzięki niej możemy wywoływać pożądane reakcje i nastroje. Taką wiedzą dysponowali już starożytni i w obecnych czasach trudno się dziwić, że wykorzystują ją specjaliści od reklamy. Jest to uznawane za normalne działanie socjotechniczne mające na celu podniesienie oczekiwanego poziomu sprzedaży.

th

Muzyka w reklamie a postrzeganie cech produktu

Czy w postrzeganiu produktu przez pryzmat muzyki występują różnice między poszczególnymi grupami klientów? Jaka jest różnica w oddziaływaniu tak zwanej muzyki poważnej i rozrywkowej na wizerunek produktu? W jaki sposób ekspresyjność, statyczność czy budowanie napięcia wpływają na opinie konsumenta? Na te i inne pytania odpowiada w swoim artykule Krzysztof Bździel.

th

Video wykład. "Państwo powinno mnie utrzymywać" czyli relacje artystów z władzą

Czy artysta ma prawo oczekiwać stałej pensji od państwa? W jakiej sytuacji jego dorobek może stać się "marką narodową"? Jak radzili sobie z tym problemem twórcy tacy jak Jean Sibelius, Wolfgang Amadeusz Mozart czy Karol Szymanowski? O problemie relacji artystów z władzą opowiada dr Danuta Gwizdalanka.

th

Patronuj (MEA)kulturze

„Patron to osoba lub instytucja opiekująca się kimś, czymś”. Od niedawna pojawiła się możliwość zaopiekowania się... nami. Wszystko za sprawą portalu Patronite.pl.

th

Finansowanie kultury w Szwajcarii

Szwajcarska oferta kulturalna jest bardzo bogata. Rozpoznawalne na całym świecie wydarzenia odbywają się zarówno w dużych, jak i małych ośrodkach. Na festiwal w Lucernie przyjeżdża rocznie ok. 140 tys. uczestników. Dwutysięczne Verbier odwiedza co roku kilka tysięcy melomanów, a podczas jazzowego festiwalu w Montreux przez miasteczko przepływa prawie 200 tys. osób.

th

Mecenat prywatny w Anglii

Podsumowanie badania „Prywatne finansowanie kultury”, które powstało dla Arts Council England (ACE). Obrazuje ono dynamikę zmian  w pozyskiwaniu środków  dla organizacji pozarządowych w sektorze kultury i sztuki w Anglii.

th

Co daje storytelling?

Czy jesteś w stanie wyobrazić sobie, jak wyglądałby świat bez opowieści? Czy miałby on w ogóle rację bytu? Trudno jest zbudować taki obraz w głowie, ponieważ historie towarzyszą ludzkości od zarania dziejów. Bywają lepsze i gorsze, wciągające i niezapadające w pamięć, opowiadane w sposób fascynujący i nużące już w momencie wybrzmienia ich pierwszych słów. A czy istnieje przepis na tworzenie tylko dobrych opowieści? Jeśli tak, to bez wątpienia jego poszukiwania warto rozpocząć od lektury Narratologii.

th

Instrukcja obsługi sponsora. Wywiad z Ewą Łabno-Falęcką

O sponsoringu kultury w polskich realiach, o priorytetach marki Mercedes-Benz i o wielkiej wiedzy, jakiej potrzeba do realizacji projektów kulturalnych w wywiadzie Marzeny Mikosz opowiada Ewa Łabno-Falęcka.

th

Współpraca organizacji pozarządowych z otoczeniem

Organizacja pozarządowa musi mieć środki na działalność, by realizować swoją misję i cele. Poza tym, funkcjonując w środowisku lokalnym, musi mieć sprzymierzeńców, którzy będą wspierali jej działania. Na efektywnej współpracy korzysta cała społeczność lokalna, zwłaszcza, że zarówno jednostki, samorządy, jak i biznes, nie są w stanie w pojedynkę rozwiązać problemów społecznych. 

th

Wychowanie do piękna, czyli czym jest kultura

Na kulturę można patrzeć jako na bogatą wielowymiarowa przestrzeń: wartości, zasad, symboli, zwyczajów, obyczajów, kanonów, dzieł. Jest ona w nieustannym ruchu, wciąż się tworzy, zmienia, pozostając wszelako sobą,  mimo  przybierania coraz to nowych  form i postaci. Te jej zmiany, to nie tylko tworzenie, czy nawet twórcze przejmowanie kultury innych, ale również wybieranie  wartościowych rzeczy z przeszłości i adaptowanie ich do teraźniejszości.

th

Kto płaci kulturze?

Czy kultura potrzebuje dotacji publicznych? Czy organizacje społeczne mogą być niezależne finansowo? Jak można uniezależnić swoją organizację i działania od pieniędzy polityków, czyli podatników? Na te pytania staraliśmy się odpowiedzieć w grudniowym numerze Meakultury. Dlatego wyjątkowo został on oddany w ręce ekonomistów, marketerów, strategów i przedsiębiorców.

th

"Polacy już dawno wyprzedzili swoje państwo" – wywiad z Andrzejem Sadowskim

Organizacje obywatelskie i rząd, dwa odrębne od siebie byty? Jaką rolę w państwie pełni kultura i czy jest „ekonomicznie policzalna“? O tym z Andrzejem Sadowskim, założycielem prezydentem Centrum im. Adama Smitha rozmawia Marzena Mikosz

th

„Kultura pod chmurnym niebem”. Dynamiczna diagnoza stanu kultury województwa warmińsko-mazurskiego - streszczenie raportu

„Kultura pod chmurnym niebem” to projekt zrealizowany przez dr hab. Barbarę Fatygę, dr Magdalenę Dudkiewicz, dr Pawła Tomaneka, Zakład Metod Badania Kultury ISNS UW oraz Ryszarda Michalskiego. Autorzy projektu słusznie zauważyli tendencje wielokierunkowych przemian, jakie zachodzą w systemach społeczno-kulturowych. Ta wielokierunkowość łączy się także z nierównomiernością rozwoju w konkretnych grupach społecznych i lokalnych kulturach.

th

Projekt autoewaluacji i ewaluacji programów Ministra Kultury. Raport z badań. Propozycja metod i narzędzi - streszczenie

Projekt autoewaluacji i ewaluacji programów Ministra Kultury powstał dzięki pracy Barbary Fatygi i Jadwigi Alicji Bakulińskiej oraz przy współpracy dr Magdaleny Dudkiewicz, Bogny Kietlińskiej, Ludwiki Malarskiej, Piotra Michalskiego, zespołów Węzłów Regionalnych Sieci Badawczej oraz Obserwatorium Żywej Kultury.

logowanie i rejestracja
Wydanie 263