th

On Chopin and Film

The failure of actors and directors to adequately portray a "genius" composer - be it Beethoven, Mozart or Chopin - speaks to the richness of our collective imagination that creates a mental image of the composer of such complexity and sophistication that it becomes virtually impossible to match it with just one man.

th

Obcy i Kilar w Krakowie, czyli 5. Festiwal Muzyki Filmowej

W dniach od 24 do 26 maja 2012 odbędzie się 5. Festiwal Muzyki Filmowej, organizowany przez Krakowskie Biuro Festiwalowe i RMF Classic. Tegoroczna, jubileuszowa edycja festiwalu to kolejna szansa do spotkania z polskimi i zagranicznymi gwiazdami filmu - reżyserami, scenarzystami oraz kompozytorami muzyki filmowej.

th

Już taki jestem zimny drań - niezwykła książka o Eugeniuszu Bodo

Polecamy historię życia polskiego reżysera, aktora, piosenkarza, a także producenta filmowego, którego zabrała II wojna światowa. "Eugeniusz Bodo". "Już taki jestem zimny drań" to biografia niezwykła. Tu głównej roli nie gra wyłącznie chronologia. W tym przypadku, obok dat, rysują nam się z jednej strony niesamowite losy wykonawcy, a z drugiej - jego tragiczna i niesprawiedliwa śmierć.

th

Malta Festival w Poznaniu - Akcje Azjatyckie/Asian Investments

Malta Festival Poznań (pierwotnie Międzynarodowy Festiwal Teatralny Malta) to projekt obecny na polskiej scenie festiwalowej od 1991 roku. Rozmaite formy teatralne, taneczne i muzyczne prezentowane są w modnej konwencji wydarzenia ulicznego - jak mówią organizatorzy, "dzięki <<wyjściu na ulice>> festiwal przyciągał dziesiątki tysięcy widzów i przemieniał miasto w wielką scenę."

th

Slow Man - opera na Malcie

Podczas Festiwalu Malta 5 lipca w Poznaniu można będzie obejrzeć przedstawienie operowe wyreżyserowane przez Maję KleczewskąAutorem libretta jest noblista, John Maxwell Coetzee.

th

Muzycznie na T-Mobile Nowe Horyzonty

Tegoroczna edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu to najważniejsze wydarzenie filmowe w kraju. Ideą organizowanego od roku cyklu jest prezentacja obrazów wykraczających poza granice konwencjonalnego kina - sztuki intelektualnej, niszowej i często pomijanej. Na co ciekawego w trakcie trwania festiwalu (19 do 29 lipca 2012 roku) liczyć mogą melomani?

th

3. Festiwal Piosenki i Ballady Filmowej w Toruniu

Dzisiaj rozpoczyna się, organizowany przez Toruńską Agendę Kulturalną, Festiwal Piosenki i Ballady Filmowej. Wydarzenie to jest okazją do wysłuchania muzyki filmowej największych polskich twórców w aranżacjach zaproponowanych przez aktorów. 

th

Transatlantyk. Część I - koncerty i konkursy

Przez jeden tydzień w roku Poznań ze stolicy Wielkopolski zamienia się w stolicę filmu i muzyki. „Transatlantyk” na swoim pokładzie gości hollywoodzkie gwiazdy, kompozytorów, reżyserów, filmowców, twórców i producentów. Jan A. P. Kaczmarek w rejs zabrał również wszystkich amatorów X muzy.

th

Tzadik - nowa tradycja żydowska

Zbliża się druga połowa lata, a wraz z nią szósta edycja poznańskiego festiwalu Tzadik. Jest to wspaniała okazja do poznania i zasmakowania żydowskiej kultury oraz tradycji. Wydarzenie to w pełni poświęcone jest narodowi żydowskiemu i jego historii. Koncerty w ramach festiwalu będą się odbywać od 3 do 5 sierpnia.

th

Festiwal Szekspirowski uchem muzykologa

W niedzielę, 6 sierpnia zakończył się 16. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku. Jak zaprezentowały się spektakle z różnych stron świata od strony muzycznej?

th

Sztuka i przestrzeń w ARTLOOP Festival

W dniach 6-9 września 2012 roku Sopot ogarnie całkiem nowy festiwal artystyczny - ARTLOOP. Jak czytamy na oficjalnej stronie przedsięwzięcia, jego założeniem jest "otwarcie miasta na sztukę i sztuki na miasto, scalając wybrane przestrzenie licznymi działaniami z zakresu sztuk wizualnych, designu i muzyki"[1]. Zaproszeni artyści eksplorować będą naturę miasta-kurortu, będącego motywem przewodnim festiwalu.

th

Broken Vows - londyńska premiera

Film dokumentalny Katarzyny Butkiewicz-Phuntsok "Broken Vows", który będzie miał swoją premierę w Londynie 6 września, jest opowieścią o trzech byłych mnichach tybetańskich, którzy złamali swoje ślubowania. Katarzyna Butkiewicz-Phuntsok jest członkiem redakcji MEAKULTURY, zaś autorem wykorzystanej muzyki - znany polski kompozytor - Sławomir Kupczak. Konsulantem muzycznym była Marlena Wieczorek.

th

Transatlantyk. Część II - warsztaty

Klucz do sukcesu i magiczna formuła, za pomocą której można szybko i łatwo stać się sławnym i bogatym, pozostały słodką tajemnicą większości gości festiwalu „Transatlantyk”. Podczas warsztatów prowadzonych w trakcie trwania festiwalu ludzie filmu zdradzali tylko niektóre tajniki swojego zawodu – każdy mógł przyjść na spotkanie ze swoim idolem i osobiście zapytać o sekret powodzenia w Hollywood. 

th

Transatlantyk 2012. „Musicworkshops” od kuchni

Od zakończenia drugiej edycji Festiwalu „Transatlantyk” dzieli nas już ponad miesiąc. Dziś z dystansu możemy wyrazić refleksje związane warsztatami muzycznymi i zastanowić się nad procesem powstawania muzyki filmowej.

th

"Amadeusz" Milosza Formana. Część I - Fakty i mity

Zarówno trailer, jak i hasło najsłynniejszego plakatu promującego film Miloša Formana głosiły: "»Amadeusz« – wszystko co nim słyszałeś, jest prawdą"

Czy aby na pewno?

th

Muzyka filmowa - dobro filmu, czy dobro box office'ów?

Obserwując tendencję ostatnich kilku lat można zauważyć, że coraz częściej producenci zatrudniają do swych filmów kompozytorów zupełnie spoza filmowych kręgów. Czy jest to pozytywny aspekt rozwoju muzyki filmowej? Czy jedynie chęć zdominowania światowych box office’ów

th

"Amadeusz" Milosza Formana. Część II – Muzyka

Kurt London, jeden z prekursorów badań nad muzyką filmową stwierdził, że „nie chodzimy do kina, aby słuchać muzyki”. Czy w przypadku „Amadeusza” wciąż miałby rację?

 

th

Foxtrot, tango i przedwojenne ... girlsy

Jak się Bach nie podoba, dajcie zamiast niego Gershwina, powiedział jeden z najwybitniejszych polskich krytyków muzycznych Stefan Kisielewski, tym samym przyznając dwóm odrębnym odmianom muzyki - artystycznej i rozrywkowej - równe prawa, wybór repertuaru uzależniając (słusznie) od preferencji odbiorcy i wywołując zdziwienie polskiego środowiska muzykologicznego.

th

Polsko-rosyjska "Anna German" na antenie Jedynki

22 lutego na antenie TVP1 można było obejrzeć pierwszy odcinek serialu biograficznego o Annie German, będącego efektem współpracy telewizji rosyjskiej, ukraińskiej, chorwackiej i polskiej.

th

Zwierzęta Prokofiewa

Gdzie w dobie komputerów, kina 3D i muzyki elektronicznej szukać ponadczasowych wzorców? Jak w najprostszy sposób wytłumaczyć to, co z pozoru niewytłumaczalne, nauczyć się wyrażać uczucia, kształtować wyobraźnię? Ratunkiem dla człowieka XXI-wieku pozostaje świat bajek i baśni – wywodzące się z kultury ludowej utwory przekazują ponadczasowe wzory postępowania i myślenia, otulone miękkim kocem fantazji.

th

Musical w kinie

Podobno Oscar w kategorii najlepszy reżyser, daje nagrodzonemu wolnośćw wyborze kolejnego tytułu, którego pragnie się podjąć. Tom Hooper po zdobyciu statuetki za Jak zostać królem, zapytany o kolejny projekt, odpradł Les Miserables.

th

O krakowskim bardzie w Austrii: "Mordechaj Gebirtig, czyli bądź zdrów, mój Krakowie"

Stowarzyszeniu Wiener-Krakauer Kultur-Gesellschaft pod kierunkiem Zofii Beklen zawdzięczamy powstanie filmu dokumentalnego o krakowskim pieśniarzu Mordechaju Gebirtigu - Mordechaj Gebirtig, czyli bądź zdrów, mój Krakowie w reżyserii Piotra Szalszy.

th

Uwaga: "Halny" - rozmowa z Andrzejem Dziukiem o nowym przedstawieniu Teatru im. S.I. Witkiewicza w Zakopanem

Rozmawiamy z dyrektorem Teatru im. S.I. Witkiewicza w Zakopanem Andrzejem Dziukiem w związku z premierą przedstawienia "Halny (niebezpieczne sny)". Nowy spektakl to projekt łączący w sobie elementy aktorskie z muzycznymi. Do współpracy przy kompozycji i organizacji elementów muzycznych i dźwiękowych Teatr zaprosił Józefa Skrzeka - wyjątkowego multiinstrumentalistę, kompozytora i wokalistę.

th

Ucieczka z dżungli do dżungli

Louisa Sarno, bohatera dokumentu Uciekinier z Nowego Jorku, do tropikalnego lasu w sercu Afryki przywiodła muzyka pigmejskiego plemienia Bayaka. To jej poświęcił większość swojego życia, próbując ocalić te dźwięki od zapomnienia i pokazać światu.

th

Znamy finalistów Transatlantyk Film Music Competition 2014!

Jury pod przewodnictwem Jana A.P. Kaczmarka wyłoniła finalistów 4. międzynarodowego konkursu kompozytorskiego Transatlantyk Film Music Competition. Spośród 220 nadesłanych prac jury wybrało 11 najlepszych, które zmierzą się w finałowej rywalizacji 13 sierpnia w Poznaniu.

th

Muzyka na Transatlantyk Festival Poznań 2014!

TRANSATLANTYK FESTIVAL POZNAŃ to nie tylko bogaty program filmowy i edukacyjny. Jednym z filarów imprezy jest MUZYKA. W ramach tej sekcji odbędą się dwie uroczyste gale, prestiżowe międzynarodowe konkursy kompozytorskie, a także niepowtarzalne spotkania z kompozytorami w ramach Talking Piano.

 

th

Muzyka na Transatlantyk Festival Poznań 2014!

TRANSATLANTYK FESTIVAL POZNAŃ to nie tylko bogaty program filmowy i edukacyjny. Jednym z filarów imprezy jest MUZYKA. W ramach tej sekcji odbędą się dwie uroczyste gale, prestiżowe międzynarodowe konkursy kompozytorskie, a także niepowtarzalne spotkania z kompozytorami w ramach Talking Piano.

th

Muzyka w awangardowym filmie animowanym

Sto lat filmu animowanego to historia utkana z odważnych pomysłów i wielu kierunków artystycznych. Początkowo animacja kojarzona była jedynie z błahą rozrywką dla dzieci, trudną w realizacji i nieopłacalną. Jej potencjał był jednak ogromny, szybko zdobył zainteresowanie środowiska artystycznego i w końcu stał się odrębną dziedziną sztuki. Do dziś wciąż powstają nowe techniki animacyjne, a jednym z ich podstawowych elementów jest dźwięk i muzyka.

th

„Improwizacja" – z Chopinem w kadrze [Hyde Park]

Sam tytuł filmowej produkcji z 1991 roku słusznie nasuwa muzyczne skojarzenia. Bohaterem (choć właściwie bardziej ofiarą...) propozycji reżysera Jamesa Lapine'a jest Fryderyk Chopin, grany przez… (tutaj stosownie długa „spacja", by wybrzmiały werble) Hugh Granta.

th

MUDO... w Izraelu!

W dniach 11-13 marca odbędzie się kolejna edycja The International Art Film Festival w Tel Awiwie. Będzie i polski akcent - prezentacja jednej z produkcji MUDO Music Documentaries.

th

Transatlantyk 2015 – Dokąd popłynie za rok?

W drugim tygodniu sierpnia znów mogliśmy poczuć w Poznaniu namiastkę Hollywood i to nie tylko z powodu kalifornijskich upałów, a głównie za sprawą jubileuszowej edycji Transatlantyk Festival 2015. Impreza organizowana jest od pięciu lat przez zdobywcę Oscara, Jana A.P. Kaczmarka, a idiomem tegorocznego festiwalu, wyśnionym przez kompozytora na dwa dni przed rozpoczęciem wydarzenia, stał się „Chaos”. 

th

Niczym w The Metropolitan Opera…Od Donizettiego do Terencjusza

Nawet w dużych miastach kina starają się przyciągnąć publiczność, oferując tańsze bilety, organizując Nocne Maratony Filmowe, Poranki rodzinne lub… prezentując kolekcje malarstwa muzealnego. Sympatykom opery polecam cykl „The Metropolitan Opera: Live in HD”, przypominający najciekawsze przedstawienia nowojorskiego teatru, nierzadko z udziałem Polaków.

 

th

„Urodziłem się, więc muszę żyć, a żeby żyć, trzeba dużo wytrzymać” – wywiad ze Zbigniewem Preisnerem

Zbigniew Preisner – kompozytor muzyki filmowej i teatralnej, współpracował m.in. z  Krzysztofem Kieślowskim, Agnieszką Holland, Antonim Krauze, Edoardo Pontim, Jean Beckerem czy Krisztiną Deák. Otrzymał wiele prestiżowych nagród, m.in. Los Angeles Critics Award, złotą płytę w Paryżu za nagranie muzyki do filmu Podwójne życie Weroniki (reż. Krzysztof Kieślowski), dwukrotnie Cesara Francuskiej Akademii Filmowej, a także Srebrnego Niedźwiedzia za Wyspę przy ulicy Ptasiej (reż. Søren Kragh-Jacobsen) na Berlińskim Festiwalu Filmowym. Właśnie ukazała się jego najnowsza płyta W poszukiwaniu dróg – nowe i stare kolędy.

th

Muzyczne napędzanie grzechów poważnych

O wpływ muzyki na nasze zachowanie najlepiej byłoby zapytać ekspertów w dziedzinie psychologii, jednak dla muzycznych pasjonatów, znawców czy laików, kwestia ta nie jest obca. Często słyszy się o czarno-białym jak klawisze fortepianu podziale na muzykę „dobrą” i „złą”, wzorcową i mierną, uszlachetniającą i deprawującą – albo po prostu poważną i popularną. Rozczarować może się ten, kto ślepo wierzy w ów szablonowy schemat. Nie zawsze to, co dobrze skomponowane artystycznie musi za sobą nieść to, co dobre moralnie.

th

"Teatr to nie jest tylko budynek, a muzyka to nie zestaw następujących po sobie dźwięków." Wywiad z Marcinem Przybylskim

O teatrze i muzyce, a także o pracy i wyzwaniach aktorskich z Marcinem Przybylskim rozmawia Anna Kruszyńska.

th

Zagubiona (autostrada) w natłoku informacji

Nie mogło być lepszej okazji do wystawienia tej opery niż festiwal filmowy. Podczas pierwszego dnia Nowych Horyzontów we Wrocławiu w Narodowym Forum Muzyki swoją polską premierę miała Zagubiona autostrada Olgi Neuwirth, z librettem noblistki, Elfride Jelinek na podstawie kultowego filmu Davida Lyncha Lost Highway.

th

Język operowy Mariusza Trelińskiego

Mariusz Treliński jest obecnie jednym z najbardziej cenionych polskich reżyserów operowych. Ze świata filmu przeszedł do opery i z ogromnym powodzeniem realizuje dzieła należące do kanonu, jak i opery współczesne. Niniejszy tekst w ogólnym zarysie przedstawia najważniejsze cechy jego reżyserskiego stylu. 

th

"Muzyka filmowa staje się taką nową klasyką" – wywiad z Bartoszem Chajdeckim

Bartosz Chajdecki – kompozytor muzyki teatralnej, telewizyjnej i filmowej. Obdarzony wielką wyobraźnią i swobodą twórczą oraz wyczuciem gatunków i lekkością w łączeniu często diametralnie od siebie różnych muzycznych stylistyk. Przez ostatnią dekadę stworzył muzykę do głośnych i wielokrotnie nagradzanych polskich filmów fabularnych, seriali telewizyjnych, kilkudziesięciu spektakli teatralnych w Polsce i na świecie oraz do filmów dokumentalnych i krótkometrażowych. Pracuje z najlepszymi reżyserami i artystami. Autor muzyki do takich filmów, jak „Wkręceni”, „Chce się żyć”, „Baczyński”, „Ambassada Powstanie Warszawskie”, „Bogowie”, „Moje córki krowy” czy „Jestem mordercą”, a także do seriali „Czas honoru”, „Chichot losu”, „Misja Afganistan”. 

th

"Wielu reżyserów nie wstydzi się wyznać, że nigdy nie byli w filharmonii" – wywiad z Krzesimirem Dębskim

Krzesimir Dębski – kompozytor, skrzypek jazzowy, dyrygent, aranżer, pedagog. Komponuje zarówno muzykę filmową i teatralną, jak również klasyczną muzykę współczesną oraz jazzową. Napisał muzykę do ponad 50 filmów m.in.: „Maszyna Zmian”, „Ogniem i mieczem”, „W pustyni i w puszczy”, „Stara baśń”, „1920 Bitwa warszawska”. Jest laureatem licznych nagród, w tym Fryderyka w kategorii "Kompozytor Roku" w roku 2000.

th

Oscarowe znaczy najlepsze?

Cokolwiek byśmy nie sądzili o nominacjach i wygranych; jakkolwiek kontrowersyjne lub też odpowiednie wydały nam się decyzje Akademii Filmowej, niepodważalne jest to, że Oscary mają ogromny wpływ społeczny i dla przeciętnego odbiorcy są najważniejszą nagrodą filmową. To Oscarowe produkcje przez długi czas będą wyświetlane w kinach, wpiszą się w historię, a tym samym dotrą do całej masy odbiorców. Wraz z obrazem dotrze też muzyka. 

th

Muzyczna narracja w „Młodym Papieżu” Paolo Sorrentino

Zwykło się traktować ścieżkę dźwiękową w filmie jako dopełnienie narracji, którą buduje fabuła. W myśl takiego porządku w scenie śmierci bohatera rozbrzmiewa Lacrimosa, a w radosnym happy endzie pojawia się popowa piosenka. A co, gdyby tę oczywistą zależność odwrócić? Jakie emocje wzbudzi u widza? Co się zaś stanie z samym dziełem filmowym? 

th

Michael Nyman i Peter Greenaway – postmodernistyczna synergia

Peter Greenaway i Michael Nyman mówią w tych samych językach. Pierwszym jest angielski, drugim – postmodernizm. Muzyka Nymana opływa teatralne, nierzeczywiste Greenaway’owskie kadry i wsiąka w obraz, stając się energią o tym samym kolorze. Dwaj artyści stworzyli piękny, niebezpieczny i niedostępny świat, w którym wszystko jest grą.

th

Muzycy na wielkim ekranie

Muzyka jako temat przewodni dzieł wielkiego ekranu od lat nie traci na popularności. O dziwo, bo reżyserzy coraz rzadziej i coraz mniej chętnie sięgają po tematykę wykraczającą choćby o krztynę ponad realia życia codziennego. Rzeczywistość muzyka, jak by nie patrzeć, od tych realiów znacząco odbiega: godziny żmudnego ćwiczenia, mniej lub bardziej udane koncerty, inspirujące relacje uczeń-mistrz, częste wyjazdy zagraniczne – wszystko to trudno jest wtłoczyć w ogólnie przyjęty szablon.

th

O klasyce i nie-klasyce w filmach Larsa von Triera – „Melancholia” i „Nimfomanka”

Lars von Trier to z perspektywy widza zjawisko (niezależnie czy postrzegane pozytywnie, czy też negatywnie). Trudno czasem zrozumieć to, co ma do powiedzenia jako twórca. Pokusić się można nawet o stwierdzenie, że czasem jest trudno próbować to zrozumieć. Jednak z perspektywy muzykologa warto taką próbę podjąć. Warto, bo von Trier odwołuje się w swoich filmach do dzieł absolutnie klasycznych.

th

Maestro – kilka uwag o muzyce w filmach Stanley'a Kubricka

Filmy Kubricka można postrzegać jako dzieła totalne (Gesamtkunstwerk). Słowo, obraz, muzyka, aktorstwo, ale także taniec i architektura są syntetyzowane w jego filmach, dając całość będącą czymś więcej niż tylko sumą poszczególnych części. Przywołane pojęcie syntezy sztuk było ważne dla niemieckich i francuskich romantyków, ale kojarzymy je przede wszystkim z osobą Ryszarda Wagnera. Czarodziej z Bayreuth chciał kontrolować wszelkie aspekty swego dzieła. Nie ograniczał się do komponowania, lecz także pisał libretta, reżyserował, wtrącał się w pracę scenografów i kostiumografów. Podobnie postępował Stanley Kubrick.

th

Jan A. P. Kaczmarek – kompozytor transatlantycki

Choć w panteonie polskich twórców muzyki filmowej przeważają kompozytorzy wykształceni w dziedzinie, w której się specjalizują, rzeczywistość pokazuje, że tradycyjne wykształcenie kompozytorskie nie jest niezbędne, by zaistnieć na rynku muzyki filmowej. Szybkie tempo produkcji, a także lżejszy kaliber muzyki filmowej w zestawieniu z muzyką koncertową, powodują, że środowisko filmowe otwiera się na utalentowane muzycznie osoby, za którymi niekoniecznie musi stać akademicki kurs harmonii czy kontrapunktu. Wśród XXI-wiecznych kompozytorów nieposiadających wykształcenia kompozytorskiego z pewnością uwagę zasługuje Jan Kaczmarek, autor muzyki do ponad pięćdziesięciu filmów długometrażowych i dokumentalnych, uhonorowany Nagrodą Akademii Filmowej (2005) za muzykę do filmu „Marzyciel” (2004). 

th

Anatomia grozy według Abla Korzeniowskiego

Z twórczością Abla Korzeniowskiego zetknęłam się po raz pierwszy, oglądając serial Penny Dreadful. Zdecydowanie była to miłość od pierwszego wejrzenia – piękne długie wiolonczelowe frazy z czołówki od razu mnie kupiły. Później było już tylko lepiej. 

th

Muzyczno-filmowe premiery 2017

Jakich produkcji miłośnicy muzyki a zarazem kinomani nie powinni w tym roku przeoczyć? Oto kilka propozycji.

th

Festiwale muzyki filmowej oraz festiwale filmowe z muzyką

Muzyka filmowa coraz częściej zaczyna żyć własnym życiem i uniezależnia się od obrazu filmowego. Słuchacze chętniej sięgają po same ścieżki dźwiękowe. Na szczęście nie trzeba się ograniczać wyłącznie do nagrań – filmowe kompozycje goszczą często na koncertach symfonicznych oraz festiwalach. Dla miłośników muzyki filmowej, którzy chcieliby posłuchać swoich ulubionych ścieżek dźwiękowych na żywo, mamy na najbliższy czas następujące propozycje.

th

Wirtuozowska synteza obrazu i dźwięku – „Uwięziona” Henri-Georgesa Clouzota

Autorzy wyciągnęli wszystko, co najlepsze z powstałej – właśnie w latach 60. – sztuki op-artu. Niczym jeden wielki stroboskop, iskrzą się światła, kolory i kształty, a do tego brzmienia, oddziałując nie tylko na oko, ale i ucho odbiorcy, który zatapia się w dynamizmie akcji. Tak oto, niczym perwersja, przyciąga nas do siebie obraz abstrakcyjny, czasami niejasny, rozmazany, przepełniony zawiłą symboliką i dwuznacznością. W pewnym momencie orientujemy się, że faktycznie przestajemy analizować, a zaczynamy po prostu czerpać przyjemność z odbieranych bodźców.

th

Kamera-muzyka-akcja!

Może kina nie ulegają w ostatnim czasie szczególnym oblężeniom, jednak powszechny dostęp do najnowszych produkcji w internecie powoduje, że przeciętny Kowalski zapytany o tytuł ostatniego filmu, jaki widział, rzuci pewnie nowszym tytułem niż (jedna z najczęstszych odpowiedzi w ankietach czytelniczych) „Potop”Kto natomiast sięga po film, ten musi się zetknąć z towarzyszącą obrazowi muzyką. Muzykolog powinien zatem rozsiąść się w kinowym fotelu równie wygodnie, jak w filharmonii lub operze – pole do analiz jest tu przeogromne.

th

Krótka (i subiektywna) historia śpiewania na ekranie

Śpiewanie, nucenie, gwizdanie to całkiem zwyczajne czynności, które towarzyszą nam każdego dnia, wyrażając nasze emocje. Nic dziwnego, że twórcy filmów, chcąc uwiarygodnić postaci scenariusza, powierzają im partie śpiewane. Pytanie tylko, czy śpiewanie w filmie faktycznie wypada autentycznie?

th

Tyrania muzyki. Video wykład

Czy piękna, harmonijna muzyka może stać się narzędziem przemocy? W jaki sposób przedstawiają tyranię muzyki sami artyści? Co dzieje się z bohaterem "Mechanicznej pomarańczy" Stanleya Kubricka i jaką rolę odgrywają w filmie sceny z muzyką "Ludwiga Van"? O tym wszystkim opowiada w swoim wykładzie Prof. dr hab. Sławomira Żerańska-Kominek.

logowanie i rejestracja
Wydanie 259