th

On Szymanowska and Chopin in Paris

I went to Paris in September last year, came back changed in October. An astounding city, full of history and charm. My purpose was to talk about Maria Szymanowska and visit and photograph places associated with Chopin. I found his grave and put a poem from "Chopin with Cherries" there. I went to the church where his Funeral Mass was held, with Mozart's Requiem (St. Madeleine) and I wondered about his empty chair and white evening gloves at the Bibliotheque Polonaise near the Notre Dame Cathedral.

th

Szymanowski w Paryżu!

Instytut Polski w Paryżu organizuje konkurs, w którym do wygrania są podwójne bilety na koncerty. Możliwość wysłuchania muzyki w Sali Pleyela już w ten weekend!

th

WOŚP zagranicznie

W niedzielę 13 stycznia 2013 roku odbędzie się 21. finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy - coroczna rozrywkowa impreza charytatywnej fundacji Jerzego Owsiaka. Wszystkie zebrane w tym dniu środki przeznaczone zostaną na ratowanie życia dzieci i godną opiekę medyczną seniorów (wsparcie terapii noworodków i niemowląt, wyposażenie dla szpitali geriatrycznych oraz zakładów opiekuńczo - leczniczych).

th

Borowiak-Zubel-Stańczyk. Konkursowy maj Polaków

Maj był dla młodych polskich wykonawców i twórców miesiącem zmagań konkursowych. W ciągu ostatniego miesiąca główne wyróżnienia w międzynarodowych konkursach muzycznych zdobyła trójka polskich muzyków.

th

Nagroda „Złotego Orfeusza” dla Opery Nova w Bydgoszczy

25 czerwca 2013 roku w czasie uroczystości w Théâtre du Chatelet w Paryżu  Opera Nova w Bydgoszczy otrzyma nagrodę "Złotego Orfeusza" ("Orphée d'Or" de l'Academie du Disque Lyrique) w kategorii „Najlepsza inicjatywa audiowizualna” za nagranie DVD opery Ignacego Jana Paderewskiego „Manru”. Nagrodę odbierze osobiście dyrektor Opery Nova Maciej Figas.

th

Elżbieta Sikora laureatką francuskiego "Złotego Orfeusza"

Prestiżowa Académie du disque lyrique, zajmująca się promowaniem nagrań światowej liryki wokalnej, przyznała nagraniu opery "Madame Curie" Elżbiety Sikory nagrodę specjalną Orphee du Prestige Lyrique de l'Europe. Gala wręczenia wyróżnień odbyła się w Théâtre du Chatelet w Paryżu, a przedsięwzięciu patronował honorowy przewodniczący Opera National de Paris, Pierre Bergé.

th

Nagroda dla Chóru Filharmonii Wrocławskiej!

Chór Filharmonii Wrocławskiej otrzymał nagrodę za wykonanie oratorium Eliasz Mendelssohna-Bartholdy’ego. Album został wydany przez wytwórnię Winged Lion oraz Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans. Dyrygował Paul McCreesh.

th

Wyścig z czasem Don Giovanniego

Atelier Lyrique, wchodzące w skład Opéra national de Paris, jest międzynarodową akademią kształcącą śpiewaków i korepetytorów operowych. Po styczniowej premierze Gwałtu na Lukrecji Brittena ze wspaniałą Agatą Schmidt w roli głównej, również w nowym Don Giovannim powierzono rolę tytułową Polakowi – Michałowi Partyce.

th

"Britten w Lyonie: trzy razy sztuka". Korespondenci

Obchodzone w zeszłym roku setne urodziny Benjamina Brittena przeszły bez większego echa nie tylko na polskich scenach operowych, ale również we Francji. Owo „przeoczenie” nadrobiła w imieniu Francuzów Opéra de Lyon.

th

On Virtues of Musicians and Romances of Aristocrats, or Szymanowska in Paris

On April 28-29, 2014, in the elegant palace of the Paris Section of the Polish Academy of Sciences the Second International Conference “Maria Szymanowska (1789-1831) and her Times” took place. This meeting of scholars created an opportunity for a review of the state of research about the life and work of Maria Szymanowska, in the context of the contemporary culture, including her connections to eminent artistic personalities

th

Sinfonia Varsovia we Francji

Sinfonia Varsovia wystąpi we Francji na 34. Festival International de Piano w La Roque d'Anthéron (od 6. do 14. sierpnia).

th

Urodziny Petera Eötvösa (prawie) na otwarcie nowej sali [Korespondenci]

14 listopada miało miejsce uroczyste otwarcie nowego audytorium w paryskim Maison de la Radio. Nowa sala, mogąca pomieścić 1461 słuchaczy, 120 muzyków i 120 chórzystów robi duże wrażenie...

th

Złoty wiek Yoanna Lemoine'a

The Golden Age – pierwszy album reżysera teledysków Lany Del Rey, Katy Perry czy Pharrella Williamsa – to nie tylko nowe, odważne podejście do muzyki popularnej, ale i album koncepcyjny – opowieść o chłopcu wkraczającym w dorosłość. 

th

Le Sacre du printemps według Castellucciego [Korespondenci]

Tegoroczny Festival d'Automne stał się dla paryskiej publiczności okazją do obejrzenia trzech nowych spektakli w reżyserii Romeo Castellucciego. Twórczość kojarzonego głównie z teatrem Włocha została w tym roku ukazana przez nieco odmienny pryzmat. W Paryżu przesunięty został punkt ciężkości: z dzieł czysto teatralnych (choć w przypadku Castellucciego określenie to nijak nie pasuje) na utwory o rodowodzie muzycznym.

th

Józef Kapustka i jego nowe fortepianowe improwizacje

Józef Kapustka, polski pianista mieszkający obecnie w Paryżu, zapowiedział na czerwiec i lipiec tego roku serię recitali w Londynie. Koncerty będą stanowić światową premierę nowego materiału – improwizacji na fortepian solo Improvisatio III, Improvisatio IV oraz Improvisatio V.

th

Partytura gestu… O historii notacji tańca

Ruch, taniec opisać można na wiele sposobów, od schematycznej charakterystyki, dokładnej analizy, po poetyckie metafory. Jak jednak zapisać go tak, by udało się czytać następujące po sobie gesty, kombinacje różnorakich póz i kroków i na podstawie tego zapisu odtwarzać je, przekazywać, wizualizować? Problem ten nurtował teoretyków i mistrzów tańca przez wieki, zmuszając do poszukiwań uniwersalnego środka zapisu tańca, który oddawałby w pełni jego kształt w czasie i przestrzeni. W jaki więc sposób – i czy w ogóle – da się utrwalić ruch?

th

Guillaume Connesson i szmaragdowa korona Lucifera

Spoglądając na okładkę, boję się wziąć płytę do ręki. Czarny maszkaron z katedry Notre Dame i czerwony napis Lucifer wywierają piorunujące wrażenie. Szczególnie w listopadowej aurze. Ostatecznie podejmuję się jednak recenzji. Przekonuje mnie logo Deutsche Grammophon, ale przede wszystkim idea podziemnego baletu.

th

Discovering Women's Music at the Maria Szymanowska Conference in Paris

What is it about Maria Szymanowska that attracts so much attention of scholars and musicians alike? Is it her personal charm, as depicted in the numerous portrait? Is it the sentimental or virtuosic quality of her music? Is it the association with the"stars" of Polish romanticism, Fryderyk Chopin and Adam Mickiewicz? Maybe a little bit of all...

th

Na bogato. "Poławiacze pereł" w Operze Wrocławskiej

Opera Poławiacze pereł stanowi w karierze Bizeta zapowiedź tego, kompozytor objawi w pełni w Carmen. Choć zbudowana na niewyszukanej historii, wciąż zachwyca bogactwem instrumentacji, ciekawymi rozwiązaniami harmonicznymi i wyjątkową melodyjnością.

th

Złote Orfeusze dla firmy DUX

24 czerwca w paryskim Théâtre du Chatelet odbyła się uroczysta ceremonia wręczenia prestiżowych Złotych Orfeuszy. Nagrody te przyznawane są przez działającą od 1958 roku we Francji Academie du Disque Lyrique, która stawia sobie za cel promowanie nagrań muzyki wokalnej. Jury, w którym zasiadają muzykolodzy, dziennikarze muzyczni i znani muzycy, nagradza co roku najlepsze nagrania w tej dziedzinie. Uroczystości patronuje legendarny Pierre Bergé, pełniący m.in. funkcję honorowego przewodniczącego Opera National de Paris.

th

Meandry adaptacji. Rzecz o "Carmen" i "Habanerze"

Biorąc pod uwagę specyfikę języków - zarówno dramatycznego, jak i muzycznego; ówczesne zasady panujące na scenie teatralnej oraz konwenanse społeczne, można śmiało stwierdzić, że nowela Mériméego to nie tylko inspiracja, na kanwie której powstała opera. Bizet i libreciści Carmen dokonali bowiem możliwie najwierniejszego przeniesienie tekstu literackiego w inną materię artystyczną, przy założeniu, że dzieło muzyczne również ma nosić cechy arcydzielności odpowiednie dla swego gatunku.

th

Ośrodek w Saint-Leu-la-Fôret w artystycznej i pedagogicznej działalności Wandy Landowskiej

Wanda Landowska odegrała nieocenioną rolę we wskrzeszeniu tradycji klawesynowej na początku XX wieku. Za sanktuarium swoich działań obrała dom w podparyskiej miejscowości Saint-Leu-la-Fôret. Pociągi odchodzące w dni koncertów z Paryża do Saint-Leu-la-Fôret niektórzy nazywali „pociągami Landowskiej”. Zainteresowani przybywali na kursy z całej Europy, ale nie brak było też chętnych z bardziej odległych zakątków świata.

th

O radości z „Fidelia” [Korespondenci]

Historia czasem puszcza oko i takie mrugnięcie dostrzegłam, jadąc na moje pierwsze spotkanie z Fideliem Beethovena na żywo – do Paryża. Tak się bowiem składa, że pierwszymi słuchaczami pierwotnej wersji tego przedziwnego utworu byli głównie francuscy żołnierze, którzy podczas oblężenia Wiednia nie mieli nic lepszego do roboty, niż pójść na operę.

th

Dalekie lądy. Kompozytorzy emigracyjni

Niebagatelną rolę emigracja odegrała w kulturze muzycznej – na usta cisną się natychmiast nazwiska polskich twórców, którzy z kraju wyjechali w okresie zaborów: Chopina, Wieniawskiego, Paderewskiego. XX wiek tym bardziej nie oszczędzał kompozytorów – zmienna sytuacja polityczna, dwie wojny światowe, żelazna kurtyna wielu twórców zmusiły do emigracji, powodując, że ich dorobek w Polsce pozostaje często zupełnie nieznany lub zapomniany.

th

"W XVIII w. muzycy byli przyzwyczajeni do wykonawstwa na różnorodnych instrumentach. To fenomen tamtych czasów". Wywiad z Aline Zylberajch i Martinem Gesterem.

Francuskie małżeństwo: Aline Zylberajch-Gester oraz Martin Gester, specjalizują się w historycznym wykonawstwie klawiszowym. Oboje posiadają imponujące doświadczenie w grze na pianoforte. O to, na jakim instrumencie wykonywać sonaty Scarlattiego, na czym grano w XVIII wieku, o śląskiej proweniencji Johanna Schoberta i jego związkach z Paryżem pyta w wywiadzie studentka francuskiej pary - Weronika Stałowska.

th

Paryska bezsenność w filharmonii

Filharmonię Paryską otwierano w atmosferze skandalu. Najpierw w nieskończoność odwlekano moment inauguracji, a gdy już do niej doszło projektant całości „starchitekt” Jean Nouvel demonstracyjnie zrezygnował z wzięcia udziału w ceremonii otwarcia, twierdząc, że budowniczy błędnie zinterpretowali jego idee. Jednak, jak się dziś okazuje, ta młoda instytucja kulturalna wcale nie potrzebuje skandali, żeby przyciągać do sal szeroką publiczność. O atrakcyjności jej oferty stanowią między innymi odważne, niestandardowe propozycje mające przyciągnąć do filharmonii publiczność, która zazwyczaj omija filharmonie szerokim łukiem.

th

Maski Trybuleta. "Król się bawi" Victora Hugo i "Rigoletto" Giuseppe Verdiego

Najważniejsza dla Hugo opozycja: wnętrze – zewnętrze jest kluczem do zrozumienia postaci Trybuleta. Na zewnątrz Trybulet jest tylko schorowanym, garbatym błaznem, który nienawidzi króla, panów, ludzi w ogóle, jest zgorzkniały, zgryźliwy,  pełen nienawiści. Wewnątrz jest czułym, opiekuńczym ojcem, wrażliwym mężczyzną, który ma tylko córkę i NIC poza nią.

logowanie i rejestracja
Wydanie 275