th

Refleksja po IX Fląder Festiwal

Fląder Festiwal miał miejsce w Gdańsku 29 i 30 czerwca. To już IX edycja ciekawego projektu polskich i zagranicznych zespołów alternatywnych, grających dobrą muzykę. Przedstawiamy kilka refleksji na jego temat.

th

Muzycznie na T-Mobile Nowe Horyzonty

Tegoroczna edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu to najważniejsze wydarzenie filmowe w kraju. Ideą organizowanego od roku cyklu jest prezentacja obrazów wykraczających poza granice konwencjonalnego kina - sztuki intelektualnej, niszowej i często pomijanej. Na co ciekawego w trakcie trwania festiwalu (19 do 29 lipca 2012 roku) liczyć mogą melomani?

th

Jarocin Not Dead. Synteza

Zakończona w niedzielę najnowsza edycja jarocińskiego festiwalu okazała się nie lada sukcesem komercyjnym jak i artystycznym. Odbywające się w tym roku koncerty przełamały fatalną passę festiwalu, dając jednocześnie wyraźny sygnał, że impreza ta kryje w sobie olbrzymi potencjał i w niedalekiej przyszłości ma szansę by na powrót stać się jednym z najważniejszych wydarzeń muzycznych w Polsce.

th

Iza przodem

Iza Lach­­ – 23-letnia Łodzianka, drobna dziewczyna studiująca filologię rosyjską, której kariera muzyczna w ostatnich miesiącach nabrała zawrotnej szybkości. „Piosenkarka, kompozytorka, meteopatka”, jak pisze o sobie na swoim koncie na Myspace.

th

Uliczny rap nie gryzie

Hip-hop to kultura, która wywodzi się z ulicy. Stworzona w latach 70. w Bronksie przez Afroamerykanów opowiadała o otaczającej ich rzeczywistości gett: biedzie, gangach, narkotykach. Hip-hop podzielony na takie filary, jak DJ, breakdance, rap i grafitti, nie  potrzebuje w praktyce wielkich nakładów pieniędzy. Dzięki temu każdy może tę kulturę współtworzyć. Dlatego tak łatwo rozprzestrzeniła się z amerykańskich przedmieści na cały świat. 

th

Polski rap - międzynarodowe projekty

Agata Pasek pisze o polskim rapie w kontekście projektów międzynarodowych.

th

Wspólna historia jazzu i hip-hopu

Jazz i hip–hop to gatunki, które czerpią z siebie wzajemnie. Oczywiście kiedy hip–hop raczkował jazz już miał około 60 lat, dlatego to jazz był i jest wciąż dla rapu ogromną inspiracją, jednak warto zaznaczyć, że nie tylko raperzy i beatmakerzy (producenci muzyczni) lubią jazz, ale i jazzmani lubią hip – hop. Dla całego hip – hopu to dumna więź. Warto o niej trochę opowiedzieć.

th

Gorące szasnastki zamiast wiadra zimnej wody

Czy boicie się już otworzyć lodówkę ze strachu, że możecie znaleźć tam kolejny łańcuszek z serii „podaj 10 swoich ulubionych produktów żywnościowych”? Czy boicie się już odpalić fejsa ze strachu, że zaleje Was (dosłownie!) masa rozprzestrzeniających się viralowo filmików, na których ludzie oblewają się zimną wodą? Ja się bałem, ale już mi przeszło. Ciekawość wygrała ze strachem. Ruszyło Hot 16 Challenge.

th

"Ten rap zapędzi Cię do filharmonii"

Gdy zapowiadano koncert Miuosha z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, informacja ta wzbudziła wiele emocji zarówno wśród melomanów, jak i słuchaczy śląskiego rapu. Ci pierwsi podchodzili do tego muzycznego eksperymentu z nieufnością, drugimi kierowała ogromna ciekawość, co pozwoliło zapełnić katowicką salę koncertową NOSPR dwa dni pod rząd (6 i 7 marca).

th

Artysta nie dla mas?

„Muzyczne produkty”, które w niekorzystny sposób sytuują twórczość Jacka Kaczmarskiego, mają docierać do masowego odbiorcy. Krytykowane, oceniane jako „podróbka” jego utworów często są z góry przekreślane. Ale to dzięki nim niesamowity dorobek polskiego barda dociera do najmłodszych pokoleń, które nie zetknęłyby się zapewne z jego wielkimi dziełami. Czy reinterpretacje jego dzieł są warte uwagi – tę opinię zostawiam czytelnikowi, prezentując nowe realizacje poszczególnych piosenek Kaczmarskiego.

th

Głos ulic, głos pokoleń… Recenzja „Antologii polskiego rapu”

Hip-hop zajmuje obecnie poczesne miejsce w polskiej kulturze. Jedni słuchają rapu, drudzy – kierują w tę stronę swe modowe upodobania, inni jeszcze poświęcają się break dance’owi czy graffiti. W tych okolicznościach opublikowanie z inicjatywy Narodowego Centrum Kultury Antologii polskiego rapu wydaje się przedsięwzięciem nie tylko wskazanym, lecz również potrzebnym.

th

40 płyt 2015 roku - cz.1

Rok 2015 okazał się kolejnym doskonałym muzycznie okresem zarówno za granicą, jak i na polskim podwórku. Polecamy czterdzieści płyt, z którymi koniecznie powinniście się zapoznać. Na początek  miejsca 40-21.  

th

40 płyt 2015 roku - cz. 2

Rok 2015 okazał się kolejnym doskonałym muzycznie okresem zarówno za granicą, jak i na polskim podwórku. Polecamy czterdzieści płyt, z którymi koniecznie powinniście się zapoznać. Czas na czołową dwudziestkę.

th

Wizerunek kobiet w polskim rapie

Kobieta od zawsze stanowiła inspirację dla wielu twórców muzycznych. Wydaje się, że szczególnie ciekawy wizerunek kobiet funkcjonuje w obszarze kultury hip-hop, czyli środowisku zdecydowanie zdominowanym przez mężczyzn. Już od samego początku gatunek ten tworzyli i następnie rozwijali mężczyźni, kobiety zaś pojawiły się w nim znacznie później. Muzyka rap, albo szerzej kultura hip-hopu, jest na tyle obszernym polem badań, że można wyszczególnić tutaj nie jeden, a znacznie więcej wzorów kobiety.

th

Miejsce kobiet w historii hip-hopu

Kultura hip-hop narodziła się na początku lat siedemdziesiątych XX wieku w Nowym Jorku na Bronksie – w dzielnicy nazywanej gettem, w której mieszkali prawie wyłącznie Afroamerykanie oraz Latynosi. Początkowo, powstający tam hip-hop nie przystawał do rzeczywistości Nowego Jorku i funkcjonującej tam kultury popularnej. Czynnikiem oddzielającym ludność Bronksu od reszty miasta, oprócz panującej biedy, był wysoki poziom przestępczości.

logowanie i rejestracja
Wydanie 261