th

Organy - historia, budowa, mechanizm

Prezentacja multimedialna przedstawiająca w przystępny sposób historię organów, ich skomplikowaną budowę i mechanizm.

th

Koncerty organowe w poznańskim kościele farnym

Bardzo lubię dźwięk organów, a pan? A pani? Lubię również muzykę komponowaną na organy i przewrotnie cieszy mnie, kiedy nie można jej wykonać w żadnym miejscu poza kościołem z powodu braku odpowiedniego instrumentu. Bo te najwspanialsze, o dźwięku pokrytym patyną czasu, historyczne i o zachwycających prospektach znajdują się w kościołach.

th

Instrumenty dęte - wprowadzenie

Instrumenty dęte - wprowadzenie - to następna prezentacja z naszego cyklu. Zapraszamy!

th

Dźwięki Północy

Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku zaprasza na trzydziestą pierwszą edycję Festiwalu Muzyki Inspirowanej Folklorem Dźwięki Północy, która rozpocznie się 28. lipca i potrwa do 4. sierpnia. To znaczące wydarzenie poświęcone jest prezentowaniu muzyki z rejonów kultury skandynawskiej, bałkańskiej, niemieckiej, a także polskiej. W tym roku motywem przewodnim imprezy są dwa instrumenty – akordeon oraz skrzypce, co stanowi doskonałą okazję do poznania ich tradycji i tajemnic.

th

Dęte blaszane

Kolejna prezentacja nosi tytuł "Instrumenty dęte blaszane - historia, budowa, odmiany" - polecamy!

th

Puzon

Prezentacja poswięcona puzonowi w twórczości polskich kompozytorów XX wieku.

th

Instrumentarium muzyczne Jarosława Iwaszkiewicza (część I)

Artykuł jest przedrukiem, nieco zmienionych, fragmentów książki "Fortepian ze Sławska. Muzyka w prozie fabularnej Jarosława Iwaszkiewicza", która ukazała się w 2010 roku nakładem toruńskiego Wydawnictwa Adam Marszałek.

th

Instrumentarium muzyczne Jarosława Iwaszkiewicza (część II)

Artykuł jest przedrukiem, nieco zmienionych fragmentów książki "Fortepian ze Sławska. Muzyka w prozie fabularnej Jarosława Iwaszkiewicza", która ukazała się w 2010 roku nakładem toruńskiego Wydawnictwa Adam Marszałek.

th

Instrumentarium muzyczne Jarosława Iwaszkiewicza (część III)

Artkykuł jest przedruiem nieco zmienionych fragmentów książki "Fortepian ze Sławska. Muzyka w prozie fabularnej Jarosława Iwaszkiewicza", która ukazała się w 2010 roku nakładem toruńskiego Wydawnictwa Adam Marszałek.

th

„Każdy jest dźwiękiem” - Festiwal Soundedit 2012

28-29 października Łódź odwiedzą m.in. The Eden House, David J. oraz Gavin Friday . Wybitni twórcy i producenci muzyczni znów zagoszczą w Klubie Wytwórnia i Toya Studios.

th

Projekt 5 zmysłów. Pauza - podsumowanie

Projekt 5 zmysłów. Pauza, organizowany m. in. przez Stowarzyszenie Edukacyjne MCA oraz Związek Kompozytorów Polskich, trwał w Poznaniu od 15 września do 15 listopada 2012. Podstawą wydarzenia był szeroki, interaktywny program edukacyjny: warsztaty języka migowego, warsztaty muzyczne, wykłady oraz seminaria prowadzone przez zaproszonych specjalnie na tę okazję ekspertów. Zwieńczeniem pracy wykładowców, Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus oraz uczestników spotkań warsztatowych był koncert finałowy, zaaranżowany 14 listopada w Filharmonii Poznańskiej.

th

Marcin Wyrostek. Wirtuoz syntezatora marszczonego

O pasji, edukacji, karierze oraz rzecz jasna akordeonie, z Marcinem Wyrostkiem rozmawiają Marlena Wieczorek i Agnieszka Nowok.

th

Saksofon

To, że pozory mogą mylić, wiadomo nie od dziś. Nie należy oceniać książki po okładce, a człowieka po wyglądzie. Saksofon jest kolejnym przykładem potwierdzającym tę sentencję. 

th

I Międzynarodowa Konferencja Trębaczy - Patronat czasopisma MEAKULTURA

Zapraszamy na I Międzynarodową Konferencję Trębaczy, która odbędzie się w Łodzi od 22 do 25 października 2013 roku.

th

Co w instrumencie piszczy? Wywiad z Beniaminem Voglem

O klawesynie Fryderyka Wielkiego i nieznanych polskich zbiorach, o setkach rozebranych własnoręcznie fortepianów i wymarzonym muzeum instrumentów opowiada Profesor Beniamin Vogel, muzykolog zajmujący się badaniami w dziedzinie instrumentologii, socjologii i historii muzyki.

th

Od PKP do salonów - gdzie z tym akordeonem

Od PKP do salonów - z czym kojarzy nam się akordeon? Dlaczego wciąż potrzebuje nobilitacji?

th

Improwizacja – dla każdego?

O tym, jak wygląda nauka improwizacji w szkołach muzycznych i czy potrzeba do tego wrodzonych zdolności z Alicją Wołyńczyk rozmawia Alicja Zabrocka.

th

Irlandzka, czyli jaka? O wyspiarskiej muzyce

Istnieje wiele powodów, dzięki którym tradycyjna muzyka irlandzka jest dobrze znana i popularna także poza samą wyspą. Jednym z nich jest na pewno pamiętny dubliński finał Eurowizji z roku 1994, podczas którego jako przerywnik pokazano zalążek tego, co później stało się spektaklem Riverdance, a co zainspirowało rozliczne przedstawienia oparte na tańcu irlandzkim, takie jak Lord of the DanceDancing on dangerous ground czy Ragús. Stały się one doskonałym sposobem na promocję i sprzedaż muzyki irlandzkiej, będąc jednocześnie reklamą i surogatem Szmaragdowej Wyspy.

th

Zapach ciała i instrumentu

Powietrze niesie w sobie wiele i przyjmuje na siebie wiele. Jednocześnie. Powietrze drga i powietrze pachnie. Słuchając drgań, czuć zapach. Czując zapach, słuchać drgań. Wspólne: powietrze w niemieckim mieście Darmstadt, 49°52’N 8°39’E, na prawach powiatu, w kraju związkowym Hesja, średnie dzienne temperatury w sierpniu 22° C. Wspólne: tuberculum olfactorium uczestników 47. Międzynarodowych Letnich Kursów Nowej Muzyki – część węchomózgowia zbudowana z neuronów zwanych wyspami Calleji, sterująca procesami multisensorycznymi, odpowiedzialna za działanie ośrodka przyjemności i przyjmująca włókna węchowe z receptorów odorantów.

th

Z ukosa: Komu potrzebni Sikorski i Drobner?

Kiepskie, błędnie kompilowane bryki oraz efekty "błogiego nieuctwa" w zakresie wiedzy o instrumentach można spotkać na każdym kroku na polskim rynku wydawniczym. O powszechnym braku kompetencji w tej dziedzinie i o roli dobrych podręczników pisze instrumentolog, Beniamin Vogel.

th

Musica transhumana? Instrumenty sterowane falami mózgowymi

Zawiązanie się i rozwinięcie dyskusji akademickiej na temat dzieła sztuki oraz powstanie komentarza krytycznego może zaistnieć tylko dzięki odpowiednim narzędziom i językowi, który temu służy. Estetyka oraz rozwijająca się dziedzina neuroestetyki zdają się funkcjonować  równolegle   ze sztuką współczesną,  coraz częściej posługującą się technikami i strategiami zaczerpniętymi spoza swojej domeny, wykorzystującą nowe środki wyrazu, nierzadko konstruowane specjalnie na potrzeby pojedynczego dzieła.

th

Ogólna klasyfikacja typów klawesynu

Dzisiejsza klawesynowa praktyka wykonawcza wyróżnia dwa główne typy instrumentów: kopię historycznego instrumentu oraz klawesyn XX-wieczny. Pierwszy typ korzysta ze wzorów klawesynów oryginalnych, które zachowały się i stanowią dziś niezwykle wartościowe zabytki (często działające) kultury muzycznej minionych epok. Drugi typ to klawesyn stworzony w XX wieku, który inspiruje się w pewnym stopniu klawesynem dawnym. Posiada jednak odmienną specyfikę i różne od swojego przodka walory brzmieniowe. Jak jest zbudowany klawesyn i jak można sklasyfikować jego rodzaje?

th

Tradycyjne instrumentarium japońskie

Tradycyjne instrumentarium to zwierciadło wrażliwości muzycznej każdego kraju. Japońskie instrumenty coraz częściej inspirują współczesnych kompozytorów do ciekawych eksperymentów brzmieniowych.

th

Trzy bębny i flet - rola muzyki w "teatrze tradycyjnym" „no"

Powstały około 650 lat temu teatr „nō” jest jednym z najstarszych japońskich widowisk tradycyjnych, a w 2001 roku został wpisany na Listę Reprezentatywną Niematerialnego Dziedzictwa Ludzkości UNESCO. Na grę aktorów oraz przebieg akcji bezpośredni wpływ ma muzyka. Sztuka wystawiania teatru „nō” jest kultywowana od wieków przez pięć japońskich rodów. Terminu "teatr" używa się umownie na potrzeby europejskiej terminologii.

th

Jörg Mager – zapomniany wynalazca instrumentów i pionier mikrotonowości

Pierwsze dekady XX wieku to czas radykalnych zmian w sztuce – prawdopodobnie żadna wcześniejsza epoka nie wpłynęła też tak znacząco na myślenie o harmonii i brzmieniu. Jednym z ówczesnych wizjonerów, który wyprzedził swoją epokę o dziesięciolecia, a obecne pozostaje całkowicie zapomniany, jest Jörg Mager.

th

Narodziny króla. O włoskich początkach fortepianu

Zastąpić piórka brutalnie szarpiące struny młoteczkami, które będą delikatnie uderzały w strunę pozwalając jej wybrzmieć - taka idea przyświecała Bartolomeo Cristoforiemu, gdy tworzył instrument, który miał się stać fortepianem - narzędziem, za pomocą którego można było wyrażać najsubtelniejsze uczucia, opisywać wyrafinowane przeżycia i snuć najpiękniejsze opowieści.

th

Oryginał czy kopia?

Zainteresowanie historycznymi fortepianami w Polsce zdecydowanie wzrasta, czego wyrazem jest nie tylko niniejszy numer magazynu, ale także planowane w tym roku konkursy, wystawy, festiwale, otwierające się nowe specjalności na wyższych uczelniach. W takim kluczowym momencie warto zastanowić się nad kilkoma ważnymi aspektami, może nawet potencjalnymi pułapkami, w obcowaniu z tym zagadnieniem.

th

Przybysze z Italii. Pierwsze fortepiany

Włochy od antyku stanowią miejsce narodzin nowatorskich prądów, idei oraz wynalazków, które z czasem przelewają się przez Alpy i ogarniają całą Europę. Renesans, Barok, Klasycyzm, to tylko ogólne pojęcia, za którymi kryje się szereg małych odkryć i sztukateryjna materia uporządkowana przez twórców Półwyspu Apenińskiego. Patrząc na dzisiejszy fortepian, nie każdy zdaje sobie sprawę, że jego przodkowie byli Przybyszami z Italii.

logowanie i rejestracja
Wydanie 268