th

Promocja województwa Podlaskiego w Brukseli

18 października w Brukseli odbyła się promocja jednego z polskich regionów – Podlasia pt. "Kolory Jazzu i Podlaskie smaki jesieni”. Można bez kokieterii powiedzieć, że oprawa była przednia.

th

Monika Borzym – Nie zamykam się tylko w jazzie

Co jest potrzebne, aby w XXI wieku z rozmachem zacząć światową, muzyczną karierę? Talent, ciężka praca i wiele szczęścia. To wszystko ma Monika Borzym. Ma, poza tym, zaledwie 21 lat, a na swoim koncie studia na amerykańskich uczelniach, występy i nagrania z największymi postaciami jazzowego światka, a jej debiutancka płyta ukaże się jeszcze w tym roku.

th

JoBee i Cat Called Fritz - nowy projekt na polsko-francuskiej scenie muzycznej

Joanna Bee (JoBee) to polska wokalistka mieszkająca w Brukseli. W 2011 roku wydała swój debiutancki album "The Falling". Obecnie podjęła współpracę z Cat Called Fritz  francuskim producentem, remixerem, DJ-em i grafikiem komputerowymn.

th

Jazz nad Odrą

Od 18 do 22 kwietnia odbędzie się 48 edycja wrocławskiego festiwalu Jazz na Odrą.

th

30 kwietnia: Światowy Dzień Jazzu

30 kwietnia 2012 r. po raz pierwszy obchodzony będzie Światowy Dzień Jazzu, proklamowany w listopadzie 2011 roku.

th

23 kwietnia - 43 rocznica śmierci Krzysztofa Komedy

43 lata temu zginął tragicznie Krzysztof Komeda-Trzciński, wybitny polski jazzman, pianista i kompozytor muzyki filmowej, główny reprezentant tzw. polskiej szkoły jazzu.

th

Nocna Zmiana Bluesa

Zespół Nocna Zmiana Bluesa 30-lecie swojej nieprzerwanej działalności świętował - między innymi - podczas wczorajszego koncertu w Brukseli.

th

Jazz do czytania

Wczoraj (30 kwietnia) po raz pierwszy obchodziliśmy Światowy Dzień Jazzu. To dobra okazja, by polecić MEAczytelnikom kilka jazzowych książek i audiobooków wydanych przez PWM.

th

Umysł (znie)wol(o)ny – wywiad z Martyną Jakubowicz

Martyna Jakubowicz to wokalistka, kompozytorka i gitarzystka z ponad trzydziestoletnim stażem artystycznym. Jej muzyka zaliczana bywa do folku z elementami klasycznego rocka i bluesa, jednak utwory te nie są jednorodne gatunkowo. Jak sama powtarza, nie lubi zaszufladkowania. Występowała ze znakomitymi artystami – Mateuszem Pospieszalskim, Wojciechem Waglewskim, zespołami TSA czy Dżem. W 2010 r. wydała płytę zatytułowaną Okruchy życia, z której piosenki wykonuje obecnie podczas tras koncertowych. O swoim życiu, polskiej muzyce i planach opowiedziała w wywiadzie dla MEAKULTURY.

th

MEAKULTURA poleca - Quaardvarktet

Już za cztery dni w trasę koncertową po najistotniejszych jazzowych klubach Polski rusza Quaardvarktet. MEAKULTURA objęła patronat medialny nad tym wydarzeniem. Kim są muzycy tworzący zespół o tak intrygującej nazwie?

th

Dno, wiocha i 100 kilo mułu - o swojej miłości do muzyki ludowej opowiada Barbara Derlak, wokalistka zespołu Chłopcy kontra Basia

Barbara Derlak - ma 24 lata i jest współautorką projektu Chłopcy kontra Basia, a także klarnecistką Kapeli Mateusza Niwińskiego. Uczyła się w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Chełmie w klasie fortepianu i klarnetu oraz w Szkole Aktorskiej Jana i Haliny Machulskich. Od trzech lat śpiewa, starając się jednocześnie zgłębiać techniki śpiewu tradycyjnego. Ukończyła kulturoznawstwo, obecnie studiuje religioznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Ta niezwykle intrygująca wokalistka opowiada Czytelnikom MEAKULTURY o swojej pasji do muzyki, w szczególności tej ludowej.

th

Tydzień z Adamem Makowiczem

Światowej sławy jazzman spotka się w tym tygodniu ze swoimi wielbicielami w różnych miastach Polski. Tym razem jednak nie tylko będzie występować, ale i opowiadać o książce Marka Strasza Grać pierwszy fortepian. Rozmowy z Adamem Makowiczem. To publikacja, która udowadnia, że jeśli się czegoś bardzo chce, to można pokonać nawet największe przeszkody. Dowiadujemy się z niej o polskich i zagranicznych występach pianisty oraz o współpracy z różnymi artystami (m.in. Leszkiem Możdżerem, Zbigniewem Namysłowskim czy Wojciechem Młynarskim). Walorem tej publikacji są wzbogacające ją wypowiedzi osób, które znają Makowicza. Należą do nich np.: Urszula Dudziak, Michał Urbaniak i Piotr Paleczny.

th

Leszek Możdżer zaprasza na Enter Music Festival 2012

W dniach 5 i 6. czerwca, nad Jeziorem Strzeszyńskim w Poznaniu, odbędzie się druga edycja Enter Music Festival, którego dyrektorem artystycznym jest Leszek Możdżer.

Enter Music Festival to dwudniowe spotkanie, podczas którego na jednej scenie grają najciekawsi przedstawiciele światowej sceny jazzowej, muzycy głodni nowych wyzwań, stale poszukujący ciekawych rozwiązań artystycznych.

th

Tyrmandiada 2012 - rozmowy na temat jazzu i bluesa

27 maja w klubie U Artystów w Domu Artysty Plastyka przy ul. Mazowieckiej 11a w Warszawie Krystian Brodacki - autor książki Historia jazzu w Polsce oraz Kajetan Prochyra z jazzarium.pl będą rozmawiać na temat jazzu, bluesa i Erosa. Dyskusja poprzedzi projekcję filmu MO'better blues w reżyserii Spike'a Lee.

th

Od IDOLA do świadomej twórczości muzycznej. Droga Pawła Kowalczyka przez meandry polskiego przemysłu muzycznego

Paweł Kowalczyk – wokalista, muzyczny samouk, który był laureatem wielu konkursów i przeglądów piosenek, uczestnik trzeciej edycji IDOLA powraca z nowym, odmiennym materiałem muzycznym. Kim jest teraz? Skąd ta metamorfoza? Czy trudno być sobą w świecie polskiego show-biznesu? O tym wszystkim opowie Karolinie Kizińskiej i Marlenie Wieczorek w wywiadzie dla MEAKULTURY.

th

W poszukiwaniu trzeciego elementu – Analiza utworu "All Blues" Milesa Davisa

Jeśli by szukać najważniejszych dat w całej historii jazzu, to z pewnością rok 1959 stanąłby na podium. Wtedy to John Coltrane wydał swoją sztandarową płytę z utworem "Giant Steps", będącym dla wielu muzyków w późniejszych latach utworem-wyzwaniem, którego wykonanie gwarantuje podziw u słuchających, uznanie wśród współgrających i jest dowodem profesjonalizmu. Dave Brubeck zachwycił z kolei melomanów albumem "Time out" z jazzowym evergreenem pt. "Take Five". Jednak do historii w największym stylu przeszedł Miles Davis.

th

Pomóż wydać nieznane nagrania tytana polskiego jazzu!

Kim jest Jerzy Milian? To legenda polskiej muzyki rozrywkowej - urodzony w Poznaniu wibrafonista, pianista, kompozytor i aranżer. Muzyk Komeda Sextet, kwintetu Jana Ptaszyna Wróblewskiego i Milian Trio. Weteran polskich i europejskich festiwali jazzowych i niekwestionowany autorytet w dziedzinie muzyki radiowej i telewizyjnej. 

th

Jazzowa mieszanka - Enter Music Festival, 5-6 czerwca 2012, Poznań

Wczoraj zakończył się ENTER MUSIC FESTIVAL organizowany przez Leszka Możdżera nad Jeziorem Strzeszyńskim w Poznaniu. 5 i 6 czerwca rozbrzmiewały jazzem w najróżniejszym wydaniu, przyciągając publiczność i wtapiając się na stałe w muzyczny kalendarz miasta (podobno zaplanowano już koncerty na kolejne dziesięć lat). Cóż za pomysł, cóż za muzycy! Dla tej atmosfery, świeżego powietrza i poziomu artystycznego warto było poświęcić dwa długie i niezbyt ciepłe wieczory. A kogo mogliśmy posłuchać w tym roku?

th

Brakuje mi tylko szarego koloru polskich ulic… Wywiad z Marcinem Kołodziejczakiem – muzykiem pracującym od wielu lat dla amerykańskich linii oceanicznych

Marcin Kołodziejczak (pseudonim), pianista od lat zatrudniony na amerykańskich statkach pasażerskich, opowiada MEAKULTURZE o zaletach i wadach pracy marynarza-muzyka.

th

Muzyczne spotkanie z Makowiczem w Nowym Jorku

14 czerwca (czwartek) o godzinie 19.00 Adam Makowicz zagra dla publiczności zgromadzonej w siedzibie Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku. Tuż po recitalu odbędzie się prezentacja książki Grać pierwszy fortepian. Rozmowy z Adamem Makowiczem autorstwa Marka Strasza. Spotkanie poprowadzi saksofonista Krzysztof Medyna.

th

Jazz na Pomorzu

W Polsce jazz jako fenomen artystyczny i społeczny ujawnił się w pełni w sferze publicznej dopiero w okresie przedodwilżowym. Na Pomorzu pierwszy publiczny koncert muzyki jazzowej z płyt zorganizował 24 marca 1955 roku Józef Balcerak - wieczór był poświęcony jazzowi „symfonicznemu” - w kawiarni Klubu Pracowników Kultury (późniejszy Rudy Kot) przy ulicy Garncarskiej w Gdańsku.

th

Pink Freud w Belgii

W pierwszym tygodniu lipca, w Ardenach, niedaleko malowniczego miasteczka Comblain La Tour zabrzmi Festival International de Jazz. Impreza rozpocznie się w piątek, 6 lipca i potrwa cały weekend, aż do niedzielnego wieczora.

th

Warsaw Summer Jazz Days

Warsaw Summer Jazz Days zaprasza w dniach 8-15 lipca!

th

Quaardvarktet w Blue Note

Majowe tournée młodego kwartetu jazzowego rozpoczęło się od poznańskiego klubu Blue Note (10.05). Wkrótce potem muzycy przemierzyli prawie całą Polskę, poczynając od Śląska i Wielkopolski, a kończąc na Krakowie czy Warszawie, MEAKULTURA objęła patronat nad tym wydarzeniem. 

th

Pozytywne Wibracje na Wschodzie

20 lipca 2012 roku na dziedzińcu barokowego Pałacu Branickich w Białymstoku rozpocznie się trzecia edycja festiwalu Pozytywne Wibracje.

th

Chopin na novo, czyli jak Novi Singers zrewolucjonizowali polski jazz

Chopin i jazz to połączenie nieobce słuchaczom. Nie dziwią nas już nowatorskie interpretacje dzieł fortepianowych kompozytora w wykonaniu Leszka Możdżera, Barbry Streisand, której preludia Chopina posłużyły za akompaniament, czy  elektroniczno-fortepianowe aranżace stworzone przez belgijskiego Kreng. Jednak przykład polskiego zespołu Novi Singers, mającego w repertuarze mazurki, ballady, preludia i walce wybitnego romantyka, wydaje się być krzywdząco pomijany. Można byłoby wręcz wykrzyczeć: czy naprawdę nikt o tym nie pamięta?

th

Ku przestrodze. Festiwal im. Ryśka Riedla

W najbliższą sobotę 28. lipca w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie, na terenie „Pól Marsowych”, rozpocznie się XIV edycja festiwalu im. Ryśka Riedla. Gospodarzami wydarzenia już tradycyjnie są dwa zespoły: CREE oraz Dżem. Natomiast wcześniej, 26. lipca, odbędą się tzw. nieformalne spotkania muzyków, które zainaugurują tegoroczny odsłonę festiwalu. Usyszymy między innymi zespół Harlem, Cedric Burnside Project (USA) i laureata poprzedniej edycji - Ghetto. 

th

Improwizacja jazzowa - między teorią a praktyką. Cz. 1

Improwizacja jazzowa jest zjawiskiem fascynującym od strony prawnej ze względu na jej ulotność, spontaniczność, nietrwałość. Jest ona bowiem wypowiedzią muzyczną, aktem kreacyjnym muzyka, który w powszechnym mniemaniu oraz w mniemaniu również egzekutywy uważany jest za artystę wykonawcę a nie za twórcę. Niesłusznie, gdyż wypowiedź muzyczna lub szerzej – każda wypowiedź – o twórczym i indywidualnym charakterze, ustalona w jakiejkolwiek postaci, jest utworem w rozumieniu art. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

th

Pink Freud - "Horse & Power”

Jeden z czołowych przedstawicieli polskiej sceny jazzowej, zespół Pink Freud, po udanym światowym tournee powrócił  na rynek z nowym wydawnictwem będącym muzyczną ilustracją tego wyjazdu. Choć, jak sugeruje tytuł albumu, powinny wypełniać go wyłącznie energetyczne kompozycje, to repertuar zaprezentowany na Horse & Power jest nieco bardziej zróżnicowany stylistycznie.

 

th

Jerzy Milian. Chciałem dawać ludziom radość

Jerzy Milian - wybitny polski wibrafonista, kompozytor oraz dyrygent. O jego wkładzie w rozkwit polskiej muzyki rozrywkowej i jazzu nikomu nie trzeba przypominać. Od słów lepiej mówią setki nagrań - utwory na mniejsze i większe zespoły wokalno-instrumentalne, balety, musicale, kompozycje taneczne. Czy jednak zawsze robił to, co lubił? Skąd czerpał inspirację? O tym, i wielu innych rzeczach opowiada wyjątkowym wywiadzie dla MEAKULTURY.

th

Wywiad z Aleksandrą Galewską

Aleksandra Galewska z impetem wtargnęła w ułożony świat polskich talent shows i - choć nie wygrała The Voice of Poland -  zostawiła po sobie niedosyt. Inteunarci domagają się płyty, prezentacji własnych kompozycji, których wokalistka ma sporo. Zapraszamy do przeczytania ciekawego wywiadu, w którym poruszane są między innymi wątki dotyczące kondycji polskich mediów.

th

Festiwal Polregionale 2012

W sobotę w niemieckim mieście Würselen na zamku Wilhelmstein odbędzie się festiwal muzyki polskiej "Polregionale". To jednodniowe wydarzenie rozpoczną występy młodych talentów, a zakończy koncert znanej i lubianej wokalistki (nie tylko w Polsce, lecz również poza granicami kraju), Justyny Steczkowskiej.

th

Odurzająca Niechęć

Po wydanej przed dwoma laty EP-ce zespół Niechęć w tym roku zdumiewa fanów muzyki alternatywnej nowym albumem zatytułowanym Śmierć w miękkim futerku. Warszawski kolektyw współtworzy pięciu muzyków, a wśród nich m.in. Stefan Nowakowski, znany już polskiej publiczności z zespołu Jazzpospolita. Debiutancki krążek jazzowego kwintetu ukazał się nakładem Wytwórni Krajowej.

th

Jazz w Filharmonii Wrocławskiej: Jazztopad 2012

Znamy już kompletny program wrocławskiego festiwalu Jazztopad, zaplanowanego na 3-25 listopada 2012 roku. "Jazztopad to premiery utworów skomponowanych specjalnie dla festiwalu, autorskie projekty tworzone wyłącznie na jego okoliczność, warsztaty mistrzowskie"[1].

th

Improwizacja jazzowa – między teorią a praktyką. Cz. 2

W pierwszej części artykułu wskazano, że granica pomiędzy utworem inspirowanym a opracowaniem go w praktyce jest bardzo trudna do uchwycenia. Sam Profesor Janusz Barta, najwybitniejszy autorytet w dziedzinie prawa autorskiego, wśród utworów inspirowanych wymienia improwizacje jazzowe, zaś wśród utworów zależnych… improwizacje jazzowe. Czy zatem można jednego z najlepszych specjalistów z dziedziny prawa autorskiego posądzić o nieprecyzyjne informacje?

th

Kiedy, gdzie, dlaczego... z Jerzym Milianem

Jerzy Milian to postać, której fanom europejskiej muzyki rozrywkowej nie trzeba przedstawiać. Kompozytor 8 grudnia 2012 powróci wraz z płytą When Where Why - pierwszym wydawnictwem z serii Jerzy Milian Tapes, prezentującej nieznane dzieła muzyka z różnych okresów twórczości. Album, już teraz dostępny w internetowym sklepie wytwórni GAD Records, to kompilacja nagrań zrealizowanych w Berlinie Wschodnim wraz z big bandem Rundfunk-Tanzorchester pod batutą Güntera Gollascha w latach '70.

th

Polski jazz w Londynie

W dniach od 25 do 28 listopada 2012 roku w Londynie potrwa druga edycja Jazz and Experimental Music from Poland - projektu, którego głównym celem jest zaznajomienie brytyjskiej publiczności z twórczością czołowych przedstawicieli najmłodszej generacji polskiego jazzu nowoczesnego.

th

„Chciałbym być sobą...”. Muzyka popularna: od wartości estetycznych do pozaestetycznych

Ernest van den Haag wyraził przed laty opinię, że potrójna klasyfikacja kultury: na sferę elitarną (wysoką), ludową (tradycyjną) i popularną, powinna objąć „wszystko”. Mam wątpliwości, czy klasyfikacja ta opisuje kulturę naszych czasów - jakkolwiek by ich nie nazywać i nie rozumieć (epoka schyłku, płynna ponowoczesność) – w sposób trafny, a przede wszystkim uniwersalny w sytuacji, gdy, przykładowo, nie istnieje nic takiego jak kultura w ogóle (chyba że rozumiana wyłącznie w aspekcie definicyjnym), gdy mamy do czynienia z wielokulturowością, a na Zachodzie tradycyjna kultura wiejska jest zjawiskiem historycznym, martwym.

th

Mariusz Bogdanowicz „… To mój czas zachwyceń…”

Słuchając muzyki Mariusza Bogdanowicza płynącej ze sceny odnosiło się nieodparte wrażenie, że utożsamił się On ze słowem, i rytmem, i głębią poezji.

th

Jazztopad partnerem Take Five: Europe

Od 28 stycznia do 3 lutego 2013 roku potrwa w Londynie projekt Take Five: Europe. Polskim partnerem jego tegorocznej, drugiej już edycji będzie wrocławski Jazztopad -  festiwal, w skład którego wchodzą m. in. premiery utworów i projektów autorskich tworzone specjalnie na jego okoliczność czy warsztaty mistrzowskie.

th

Patronat MEAKULTURY: Muzyczny pasjans Włodzimierza Nahornego

Od 16 lutego 2013 roku, po ponad czterdziestoletniej przerwie, w sklepach muzycznych na terenie Polski znaleźć będzie można reedycję albumu Jej portret Włodzimierza Nahornego, wzbogaconą o sześć unikatowych radiowych nagrań z lat 1965-1970.

th

Krzysztof Komeda w kosmosie!

W styczniu tego roku, na wniosek zespołu naukowego sondy badawczej MESSENGER, imię Krzysztofa Komedy otrzymał… jeden z kraterów na planecie Merkury. Obiekt Komeda, oficjalnie ochrzczony przez Międzynarodową Unię Astronomiczną, jest czwartym już (obok Chopina, Mickiewicza i Kobro) polskim przystankiem na pierwszej od słońca planecie.

th

Saksofon

To, że pozory mogą mylić, wiadomo nie od dziś. Nie należy oceniać książki po okładce, a człowieka po wyglądzie. Saksofon jest kolejnym przykładem potwierdzającym tę sentencję. 

th

DagaDana

Polsko-ukraińska grupa DagaDana to Daga Gregorowicz (wokal, elektronika), lwowianka Dana Vynnytska (wokal, instrumenty klawiszowe) oraz Miko Pospieszalski (skrzypce, kontrabas). Twórczość zespołu to raczej słowiańszczyzna… światowa.

th

Jerzy Milian Tapes: Milian praski

Muzyczny dorobek Jerzego Miliana znów powraca swingującym echem. Swingin' Czechoslovak Vibes, brzmi trafny podtytuł drugiego z serii Jerzy Milian Tapes albumu. Choć nie znajdziemy tu typowo radiowego przeboju, to sięgając wstecz dokopiemy się do źródeł praskich sukcesów polskiego wirtuoza wibracji - trwającej na przestrzeni lat 1965-1968 współpracy z dyrygentem Gustavem Bromem.

th

Międzynarodowy Dzień Jazzu UNESCO - 30 kwietnia

Ustanowienie Dnia Jazzu ma na celu podniesienie świadomości społeczności międzynarodowych na temat sztuki jazzu, jego korzeni, stylów i oddziaływań oraz podkreślenie znaczenia tego gatunku muzyki jako ważnego środka komunikacji społecznej[1], czytamy w deklaracji założycielskiej dyrektor generalnej UNESCO.

th

"Próbowałem grać na wszystkim" - wywiad z Włodzimierzem Nahornym

Włodzimierz Nahorny, pianista, a właściwie multiinstrumentalista, kompozytor i aranżer jazzowy. Niedawno ukazała się reedycja jego najsłynniejszej płyty „Jej portret”, nad którą MEAKULTURA objęła patronat medialny. Specjalnie dla nas Włodzimierz Nahorny opowiada o swoich jazzowych początkach, mariażu jazzu i klasyki oraz o pierwiastku słowiańskim w muzyce jazzowej.

th

Gershwin - droga do sukcesu

"Prawdziwa muzyka musi przekazywac myśli i aspiracje ludzi danej epoki. Moimi ludzmi sa Amerykanie. Moim czasem jest dzien dzisiejszy" – tą myślą George Gershwin kierował się w swojej twórczości. Wiara w amerykańską muzykę i wychodzenie poza utarte schematy sprawiły, że stał się jednym z najbardziej znanych kompozytorów na całym świecie. Jego utwory uznano za standardy muzyki jazzowej, jak i rozrywkowej.

th

Leszek Możdżer – wywiad wyłącznie promocyjny

Enter Music Festival, który po raz kolejny odbył się 28 i 29 maja w Poznaniu nad Jeziorem Strzeszyńskim w zeszłym roku (2012) przyciągnął rzesze fanów. W ramach promocji festiwalu Leszek Możdżer udzielił nam wywiadu i choć obiecano nam przesłanie pozostałych odpowiedzi drogą mailową, to jednak po zakończeniu wydarzenia dane słowo nie zostało dotrzymane. Publikujemy więc materiał niepełny, który poziomem odstaje od innych naszych rozmów.

th

Adam Bałdych laureatem ECHO Jazz Musikpreis

23 maja 2013 roku polski skrzypek i kompozytor Adam Bałdych odebrał w Hamburgu nagrodę ECHO Jazz Musikpreis 2013, przyznawaną przez Deutsche Phono-Akademie. Bałdych jest pierwszym polskim muzykiem uhonorowanym najważniejszym wyróżnieniem niemieckiej branży muzycznej.

th

Jazz alternatywą dla szarości PRL-u?

"U brzegów jazzu" ukazuje fenomen nowej muzyki w ujęciu Leopolda Tyrmanda. To zbiór szkiców stanowiących piękną opowieść o rodzeniu się nowej kultury muzycznej. Książka jest świetnie literacko skrojona, autor dzieli się z czytelnikiem własnymi refleksajmi dotyczącymi nie tylko muzyki, ale sztuki w ogóle.

th

Bardzo Bardzo

Bardzo Bardzo to wyjątkowy kwartet muzyków z Polski i Stanów Zjednoczonych. Grupa właśnie wydała swoją debiutancką EPkę zatytułowaną po prostu Bardzo Bardzo. Na swoim bandcampie zespół zadaje sobie pytanie: “2 people from Poland meet 2 people from the USA...what could possibly go wrong?” W tym wypadku odpowiedź jest bardzo prosta – nothing.

th

"Nie chcę niszczyć żadnych skojarzeń. Chcę je poszerzać". Wywiad z Adamem Bałdychem

27-letni Adam Bałdych - przebojowy skrzypek i kompozytor z Gorzowa Wielkopolskiego - to ewenement na europejskiej scenie muzycznej. W ekspresyjnych, writuozerskich improwizacjach przełamuje wiolinistyczne stereotypy, stwarzając dla instrumentu kojarzonego dotąd głównie z muzyką filharmoniczną czy ludową nowe, nowoczesne konteksty. W niezwykle ciekawym wywiadzie dla MEAKULTURY mówi o muzycznym dojrzewaniu, karierze, a przede wszystkim - o skrzypcach.

th

"Jazz po polsku" w Berlinie

Podczas drugiej edycji organizowanego przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej oraz Instytuty Polskie w Berlinie i Londynie festiwalu Jazz po polsku wystąpią trzy krajowe zespoły: Imagination Quartet, Biotone i Hera. Koncerty będą odbywać się od 4 do 6 października w berlińskim Kunstfabrik Schlot.

th

Powrót ery swingu w Trójce czyli String Big Band

W czerwcu tego roku nakładem Polskiego Radia na płycie ukazał się zarejestrowany w Muzycznym Studio PR im. Agnieszki Osieckiej w Warszawie koncert projektu String Big Band, czyli muzyków Atom String Quartet oraz Orkiestry Sinfonia Viva. Herdzin, odpowiedzialny za aranżacje i interpretację dziesięciu standardów światowego swingu, w przedmowie do płyty nieskromnie sprowadzając projekt do miana światowego ewenementu nie minął się z prawdą.

th

Muzyczne impresje Markiewicza

Najnowsza płyta Macieja Markiewicza pt. „Piano Impressions” to wytrawne połączenie jazzowej improwizacji, bluesa i muzyki boogie-woogie. Już od pierwszych dźwięków słychać, że artysta czuje się w tej stylistyce świetnie.

th

Robi z nami, co chce. Pani Galewska, The Best Of

Wyprzedzasz współczesność, jesteś gotową artystką, która wie, co ma w głowie, robisz, co chcesz, to jest muzyczna anarchia, to dla mnie zaszczyt, że Cię poznałam – tak o Aleksandrze Galewskiej-Tomańskiej mówili w 2011 r. w programie The Voice of Poland Andrzej Piaseczny, Nergal i Kayah. Nic w tym dziwnego. Pani Galewska – ani Twardowska, ani Walewska. Swoja własna, nietuzinkowa, barwna, i – co najważniejsze – bardzo jakaś.

th

Bardzo żywa recenzja

Do sięgnięcia po "Groove Machine" Anny Serafińskiej zachęca Agnieszka Nowok.

th

Recital Oskara Stabno w Wiedniu

W najbliższą niedzielę 27 października w europejskiej stolicy muzyki wystąpi Oskar Stabno – młody, polski pianista jazzowy. Koncert pt. „Magia swingu”, odbędzie się w Vienna Talent Center.

th

Chciałabym coś na opak. Wywiad z Anną Serafińską

Pytania i odpowiedzi jazzem, szczerością i żartem osnute. Wszak "ważne, by był klimat, a nie klimacik"!

th

Gdy "Umiera piękno"

Choć album "Umiera piękno" Agi Zaryan pojawił się na rynku ponad sześć lat temu, zasługuje na przypomnienie. Jest to bowiem wydawnictwo niezwykłe - poświęcone poetyckiemu obliczu powstania warszawskiego. Ale na nim się nie kończy.

th

Polscy muzycy zagrają w Wiedniu

W dniach 28–29 listopada w Wiedniu wystąpią trzy polskie zespoły. Hera, Horny Trees oraz Daktari zaprezentują się w ramach Polskiego Jazz Festivalu organizowanego przez Forum Kultury Villach.

th

Long Live the Mazurka! Dancing with the Prusinowski Trio

The mazurka is not dead! I was thrilled to say it, again and again, after attending a concert of Janusz Prusinowski Trio in Los Angeles.

th

Jerzy Milian Tapes: jazzowe szkice

Wraz z końcem roku do sklepów muzycznych trafił trzeci album z cyklu "Jerzy Milian Tapes" - wielopłytowego zbioru niepublikowanych wcześniej, archiwalnych nagrań katowickiego kompozytora i dyrygenta, będących owocem współpracy polskiego muzyka z renomowanymi europejskimi instytucjami i orkiestrami muzycznymi. "Stratus Nimbus" to kompilacja większych form, skomponowanych na potrzeby belgijskiej BRT Jazzorkestr i zarejestrowanych w Brukseli w latach 1982-87.

th

Flecista jazzowy. Recenzja książki

Flet w jazzie nie jest postacią pierwszoplanową. Początkowo jego barwa uznawana była za nieprzystającą do jazzowej stylistyki, a ze względu na swój nikły w porównaniu z instrumentami dętymi blaszanymi wolumen, nie miał szans zaistnieć w zespole jazzowym. Zapraszamy do przeczytania recenzji książki Ryszarda Borowskiego: Flecista jazzowy. Interpretator, improwizator, aranżer, kompozytor. Mały traktat osobisty.

th

Renesans swingu

Dziewiąty album z serii Polish Radio Jazz Archives prezentuje najbardziej radosne oblicze muzyki jazzowej – jazz taneczny, dowcipny, zabarwiony charakterystyczną barwą klarnetu i puzonu, a więc: Swing, Dixi & Rag. Na płycie znalazły się archiwalne nagrania studyjne i festiwalowe (Jazz Festival w Sopocie i Jazz Jamboree) z lat 1957-1962, a wśród wykonawców są święcące w owych czasach triumfy polskie zespoły, którym nierzadko towarzyszą zagraniczni soliści.

th

Chopin u Jagodzińskiego

W historii muzyki polskiej wyróżnić można zjawisko o charakterze artystycznego fenomenu, określanego mianem polskiej szkoły jazzu. Począwszy od rozkwitu gatunku w Polsce, będącego swoistego rodzaju odpowiedzią artystów na twarde realia komunistyczne, kompozycje nadwiślańskich jazzmanów były projekcją słowiańskiego ducha (zjawiska trudnego, swoją drogą, do zdefiniowania słowami, lecz wyraźnie, instynktownie wyczuwalnego).

th

Trasa Animal House Project - patronat Fundacji MEAKULTURA

Fundacja MEAKULTURA objęła patronat nad trasą koncertową zespołu Animal House Project. Zapraszamy do uczestnictwa w tym wydarzeniu!

th

Muzyczne obchody 600-lecia polsko-tureckiej dyplomacji

600 lat kontaktów dyplomatycznych między Polską a Turcją uświetnią specjalnie przygotowane na tę okazję przedsięwzięcia muzyczne. 

th

Hopasa - debiutancki album High Definition Quartet

Recenzja albumu Hopasa High Definition Quartet, wydanego przez wytwórnię Universal Music Polska.

th

3. Katowice JazzArt Festival 26.04–2.05.2014 - PATRONAT MEAKULTURY

Słynny amerykański muzyk i producent Quincy Jones stwierdził kiedyś, że nikt do cholery nie wie dokąd zmierza jazz. Rzeczywiście – dzisiejsza scena jazzowa jest bardzo pojemna, od szeroko pojętej muzyki improwizowanej po różnego rodzaju fusion. Podczas 3. edycji JazzArt Festivalu, który odbędzie w Katowicach na przełomie kwietnia i maja, chcemy przedstawić jak największe jej spektrum. Proponujemy więc słuchaczom koncerty bardzo zróżnicowane pod względem stylistycznym, lecz zawsze na świetnym poziomie artystycznym i wykonawczym.

th

Metropolia jest Okey

Na świecie jest 1037 naprawdę szczęśliwych osób. Tylko tyle, bo taki nakład osiągnął dwupłytowy album prezentujący to, co trójmiejska scena muzyczna ma najlepsze. Właśnie ukazała się składanka Metropolia jest OKey będąca zapisałem wybranych występów trójmiejskich grup muzycznych, które wzięły udział w serii koncertów pod tą samą nazwą.

th

JazzArt Festival. Klasyczny punkt widzenia?

Aby uniknąć intrady w pompatycznym tonie (który jak podkreślają Mistrzowie jest dla jazzu absolutnie niewskazany), będzie... "klasycznie". O wrażeniach z 3. Katowice JazzArt Festival pisze Agnieszka Nowok. Wydarzenie było objęte patronatem MEAKULTURY.

th

UW-łaczające zamieszanie czyli odwołanie koncertu Prusinowski Trio. Hyde Park

Dziś w Hyde Parku Katarzyna Bartos pisze o tym jak władze Uniwersytetu Warszawskiego zdjęły z afisza koncert Prusinowski Trio na co ponoć miał wpływ występ Donatana na Eurowizji.

th

Jak daleko leży ragtime od sali koncertowej?

Czy Milhaud używał blue note? Co ma swing do Debussy’ego? Czy w muzyce Ravela można odnaleźć beat? Odpowiedzi szukała Aleksandra Pochaba! 

th

Nie jestem jazzmanem...

... takie wyznanie może zaskoczyć. Zwłaszcza, gdy pada ze strony Dominika Wani - Gwarancji Kultury 2014 i zdobywcy dwóch Fryderyków w kategorii "jazz". MEAKULTURA miała przyjemność rozmawiać z artystą w ramach 3. Katowice JazzArt Festival, którego była patronem medialnym.    

th

Od Granadosa do Evansa, czyli... skąd się wzięło "Besame mucho"?

Hiszpania początku XX-wieku i cykl utworów fortepianowych. Meksyk, rok 1941 i hit wszech czasów. Ameryka lat 60-tych i jazzowa improwizacja.  A wszystkie trzy zainspirowane jedną hiszpańską piosenką... O historii pewnej melodii z Walencji, która przebyła muzyczną podróż od Granadosa do Billa Evansa, pisze Agnieszka Niesler.

th

Jopek w Japonii

Tym razem w dziale "Kosmopolita" kilka słów o Annie Marii Jopek, której album Haiku święci triumfy w Japonii.

th

Ale jazz ... Numer specjalny.

Cytując "Klasyka": Jazz jest niby ptak, który odlatuje i powraca, przylatuje i przyfruwa, przeskakując bariery, kpiąc z kontroli celnych [...] chmura pozbawiona granic, szpieg powietrza i wody, forma archetypu, coś z przeszłości, coś z głębi, z dołu...(Julio Cortázar, "Gra w klasy").

 

 

 

th

Miles Davis

W kolekcji grafik Maxa Skorwidera pojawił się kolejny jazzman. Przed Państwem - Miles Davis.

th

Wspólna historia jazzu i hip-hopu

Jazz i hip–hop to gatunki, które czerpią z siebie wzajemnie. Oczywiście kiedy hip–hop raczkował jazz już miał około 60 lat, dlatego to jazz był i jest wciąż dla rapu ogromną inspiracją, jednak warto zaznaczyć, że nie tylko raperzy i beatmakerzy (producenci muzyczni) lubią jazz, ale i jazzmani lubią hip – hop. Dla całego hip – hopu to dumna więź. Warto o niej trochę opowiedzieć.

th

Chet Baker

Chet Baker – amerykański trębacz jazzowy, żył w latach 1929-1988. Uważany za jednego z najważniejszych muzyków tworzących cool jazz. Mimo, że urodził się w Yale dużą część życia spędził w Europie.

th

Cross-over jazz

Wyjście poza granice gatunków, pastisz, kolaż, powszechne cytowanie to tylko kilka  z cech narodzonego w drugiej połowie XX wieku nurtu określanego mianem postmodernizmu. Rządzący się swoimi prawami i pozostający zawsze poza głównym nurtem kultury i sztuki jazz, w zadziwiający sposób stał się jego częścią.

th

Filharmonia w Jazovii!

Już od września Gliwice zabrzmią jazzową harmonią. To za sprawą m.in. festiwalu Jazovia - Zdarzenia, który MEAKULTURA obejmuje swoim patronatem!

th

Sarah Vaughan

Sarah Lois Vaughan (1924–1990) jest uznawana za jedną z najlepszych wokalistek jazzowych, choć sama nie uważała się wyłącznie za artystkę tworzącą jazz. Scott Yanow twierdził, iż posiada one of the most wondrous voices of the 20th century” (jeden z najbardziej niezwykłych głosów XX wieku).

th

Dizzie Gillespie

John Birks „Dizzie” Gillespie (1917–1993) uznawany jest za jednego z najlepszych trębaczy jazzowych wszechczasów oraz współtwórcę bebopu.

th

Jam session – w poszukiwaniu improwizacji idealnej [Hyde Park]

Jam session to forma koncertu, na którą coraz częściej można się natknąć w klubach muzycznych mniejszych i większych miast. Nie ma on stałej formuły, zazwyczaj każdy może wziąć w nim udział. To dlatego właśnie jam session jest doskonałą okazją do wspólnego spontanicznego muzykowania.

 

th

Aga Zaryan w Jazovii

O koncercie Agi Zaryan w ramach cyklu Filharmonia - Muzyka w Jazovii pisze Agnieszka Nowok.

th

Jazz w twórczości Igora Strawińskiego. Ragtime z "Historii żołnierza" i "Ragtime na 11 instrumentów"

Termin „jazz” odnosi się do - zapoczątkowanego w Stanach Zjednoczonych - specyficznego rodzaju muzykowania, który powstał w wyniku zmieszania się śpiewów murzyńskich z muzyką starego kontynentu. Z europejskiej tradycji wywodzi się instrumentarium, melodyka i harmonika, natomiast z afrykańskiej - specyficzny sposób artykulacji, frazowania i kształtowania muzycznego czasu („swing”) oraz spontaniczność i żywiołowość wykonawstwa.

th

Andrzej Zaucha - sympatyczny i dobry facet (część 1)

Zaucha to postać tragiczna. Nie tyle ze względu na jego śmierć, ale przede wszystkim ze względu na rozdarcie pomiędzy komercyjną estradą i niekomercyjnym jazzem. Na przykładzie licznych rozmów, jakie przeprowadziłam z muzykami znającymi piosenkarza, postaram się nakreślić profil jego artystycznej osobowości. 

th

Artystyczne oblicza Andrzeja Zauchy w latach 80. (Część 2)

Lata osiemdziesiąte były dla Andrzeja Zauchy okazją do pokazania swojej wszechstronności. W przeciągu dekady wokalista  udowodnił fanom, że równie świetnie czuje się w repertuarze estradowym, jazzowym, soulowym, jak i operowym. Podejmował się wyzwań aktorskich w teatrze, kabarecie i filmie. 

th

Barwne jazzu początki – recenzja książki Krzysztofa Karpińskiego „Był jazz. Krzyk jazz-bandu w międzywojennej Polsce”

Monografia Karpińskiego prezentuje dokumentalny obraz wczesnego polskiego jazzu na tle ówczesnej obyczajowości. Po jej lekturze nie można mieć wątpliwości, że polski Jazz Age rozpoczął się jeszcze przed II wojną światową.

th

Improwizacja – dla każdego?

O tym, jak wygląda nauka improwizacji w szkołach muzycznych i czy potrzeba do tego wrodzonych zdolności z Alicją Wołyńczyk rozmawia Alicja Zabrocka.

th

Kwietniowy swing. Stanisław Soyka & Roger Berg Big Band – „Swing Revisited”

Utwory na Swing Revisited są właśnie takie jak lata swingu, do których przenoszą. Złote. A przy tym czyste, subtelne i matowe, jakim może być złoto. Album Swing Revisited zawiera 14 standardów amerykańskiego swingu lat 1930-1950, autorstwa Louisa Jordana, Duke’a Ellingtona, Barta Howarda, Raya Charlesa, Cole’a Portera, Barta Howarda czy Victora Younga.

th

Piotr Budniak Essential Group [Strefa Kibica]

23 kwietnia miał swoją premierę pierwszy autorski projekt Piotr Budniak Essential Group: „Simple Stories About Hope & Worries”. MEAKULTURA ma przyjemność być patronem medialnym tego – wbrew tytułowi – niecodziennego albumu. Zapraszamy do Strefy Kibica!

th

Czułość i pieczołowitość. Wywiad ze Stanisławem Soyką

Ze Stanisławem Soyką o „czułym” odświeżaniu standardów Duke’a Ellingtona czy Raya Charlesa, a także „własnych” i „cudzych” piosenkach rozmawia dla MEAKULTURY Joanna Roś.

th

Ranking z kwintą w basie, czyli muzyczne tam i z powrotem [odcinek 2]

Podróży po jazzowych inspiracjach ciąg dalszy. Zapraszamy na kolejny odcinek opowieści w pięciu aktach.

th

Nie zepsuć tego, co dobre – Andrzej Borzym i Bogdan Hołownia o Kabarecie Starszych Panów

Dlaczego niektórych utworów pana Jerzego nie da się zagrać? Najpierw nie da się zagrać ani jednego, potem – kiedy gramy już porządnie jeden – pracujemy nad drugim i poprzez pracę nad drugim, poprawia nam się ten pierwszy i potencjalnie jesteśmy w stanie zagrać trzeci i czwarty. Tyle że wcale nie wiemy o ich istnieniu. O trudzie aranżowania oraz trudzie wykonania piosenek Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego – panowie dwaj, jeszcze nie starsi: Andrzej Borzym i Bogdan Hołownia.

 

th

Socjokulturowe początki jazzu w Ameryce

Fenomen jazzu jest niewątpliwie związany z historią Ameryki. Według niektórych autorów muzyka ta sięga korzeniami zachodniej Afryki. Elementem łączącym jazz i Czarny Ląd jest rytm. Śpiew, taniec i tętent bębnów składały się na plemienne rytuały. Energia, siła i emocje płynące z gry przyciągały uwagę. Podobnie jazz, czerpiący z tych komponentów, ujmuje swoją nieprzewidywalnością, zmiennymi nastrojami i uczuciami, jakie może wyrażać.

th

Jem owies - wiem, źle robię! Wywiad z Piotrem Budniakiem

MEAKULTURA objęła swoim patronatem debiutancką płytę Piotr Budniak Essential Group Simple Storries about Hope and Worries. Jak wiedzie się liderowi zespołu kilka miesięcy po premierze? Sprawdza to dla nas Agnieszka Nowok.

th

Ranking z kwintą w basie, czyli muzyczne tam i z powrotem [odcinek 3]

Lato mieliśmy piękne, to prawda. Długie i upalne, rozpieszczające nas niekończącym się błękitem nieba i obłędnym zapachem kwitnącej roślinności. Czas już jednak powoli wyciągać z dna szafy grube swetry i rozglądać się za szalikami. Jesień nieuchronnie się zbliża, a w dzisiejszym odcinku wszystko będzie brzmiało, jak ona!

th

„Są takie momenty, które się zapamiętuje. A ja mam jeszcze tę manię, żeby się nimi podzielić”. Rozmowa z Jerzym Kisielewskim, cz. I

Z Jerzym Kisielewskim, dziennikarzem i tłumaczem, a prywatnie synem słynnego Stefana Kisielewskiego – „Kisiela” i bratem Wacława, słynnego pianisty i członka duetu Marek i Wacek, spotykam się w kawiarni „Rozdroże”, niedaleko Łazienek Królewskich. Nie jest to miejsce przypadkowe, ponieważ często przychodził tutaj sam Kisiel. Co jakiś czas do pana Jerzego podchodzą goście kawiarni, wspominają jego ojca oraz brata.  

th

„Są takie momenty, które się zapamiętuje. A ja mam jeszcze tę manię, żeby się nimi podzielić”. Rozmowa z Jerzym Kisielewskim cz. II

Z Jerzym Kisielewskim, dziennikarzem i tłumaczem, a prywatnie synem słynnego Stefana Kisielewskiego –  „Kisiela” i bratem Wacława, słynnego pianisty i członka duetu Marek i Wacek, spotykam się w kawiarni „Rozdroże”, niedaleko Łazienek Królewskich. Nie jest to miejsce przypadkowe, ponieważ często przychodził tutaj sam Kisiel. Co jakiś czas do pana Jerzego pochodzą goście kawiarni, wspominają jego ojca oraz brata.  

th

Ranking z kwintą w basie, czyli muzyczne tam i z powrotem [odcinek 4]

W czwartym odcinku rankingu opowiemy o tym, że jazz to nie tylko historia, ale i teraźniejszość. Zapraszamy do zapoznania się z pięknie brzmiącym tu i teraz!

th

"Każdy z nas ma dobro w sobie, muzyka może być częścią jego przekazu". Wywiad z Cezariuszem Gadziną

O saksofonowej klasyce i jazzie, o poruszaniu się w różnych stylach muzycznych i współpracy z kompozytorami, o życiu muzycznym w Polsce i w Belgii, a przede wszystkim – o radości z muzykowania – w rozmowie z Agnieszką Nowok i Marleną Wieczorek opowiada saksofonista, Cezariusz Gadzina.

th

Ranking z kwintą w basie, czyli muzyczne tam i z powrotem [odcinek świąteczny]

Wierzcie mi, dawno nie widziałam tak szczęśliwego grudnia! Po pierwszym tygodniu słuchania w kółko tego samego, stwierdził, że koniecznie trzeba się tym z Wami podzielić. Uznaliśmy, że na pewno wiecie, jak cudna jest świąteczna Ella i jak niezastąpiony jest pan Buble, ale czy aby słuchaliście kiedyś innych piękności?

th

"Muzyka to sfera wolności, dlatego gram kolędy na fortepianie w mojej autorskiej wersji i niekoniecznie muszę śpiewać". Wywiad z Włodkiem Pawlikiem.

Włodek Pawlik – pianista jazzowy, kompozytor i pedagog. Autor muzyki teatralnej i filmowej. Zwycięzca nagrody GRAMMY 2014 za album „Night in Calisia” (najlepszy album dużego zespołu jazzowego), będąc tym samym pierwszym zwycięzcą tej nagrody w historii polskiego jazzu. O kolędach, ich aranżacjach i o pomysłach na wspieranie kultury muzycznej w Polsce z Włodkiem Pawlikiem rozmawia Anna Kruszyńska.

th

40 płyt 2015 roku - cz. 2

Rok 2015 okazał się kolejnym doskonałym muzycznie okresem zarówno za granicą, jak i na polskim podwórku. Polecamy czterdzieści płyt, z którymi koniecznie powinniście się zapoznać. Czas na czołową dwudziestkę.

th

Moda na jazz. O początkach polskiej krytyki jazzowej

Jazz szybko zadomowił się w PRL-u: był obceny na scenie, w radiu, na dostępnych już płytach i w codziennym życiu słuchaczy. Obecność tej muzyki w polskiej kulturze spowodowała konieczność jej opisywania. Tak właśnie narodziła się polska krytyka jazzowa.

th

"Mój słuch jest na tyle tolerancyjny, że nie przeszkadza mi szczególnie, kiedy ktoś fałszuje". Wywiad z Dorotą Miśkiewicz

Dorota Miśkiewicz - wokalistka jazzowa, skrzypaczka, kompozytorka, a także autorka tekstów. Nagrała wiele płyt, zarówno tych solowych, jak i występując gościnnie, a liczba projektów, współpracy, koncertów, czy sesji, w jakie się angażowała jest niezliczona. Regularnie nagrywa solowe albumy - "Dorota Goes to Heaven" (nominacja to "Fryderyka" w kategorii jazz), "Pod rzęsami", "Caminho" ("Złota Płyta" w kategorii pop oraz dwie nominacje do "Fryderyka"), "ALE".

th

Wieczór z Kabaretem Starszych Panów - cz. 1

Wasowski i Przybora w kreacji Panów A i B to aktorzy oszczędni, posługujący się subtelnymi, delikatnymi środkami, ze szczególnym wyczuciem zaznaczający wszelkie dwuznaczne sytuacje. Urzekali odbiorcę niedopowiedzianą aluzją, zmianą barwy głosu, jego wielce znaczącym zawieszeniem. Ich wyczucie było zniewalające.

th

Ranking z kwintą w basie, czyli muzyczne tam i z powrotem [odcinek 5]

Żebym nie wyszła na taką, co to cudze chwali, a swego nie zna, dzisiejszy odcinek z radością oddaję we władanie naszym rodzimym cudom. Ze skostniałą z zimna ręką na tęskniącym za wiosną sercu przyznaję jednak, że żaden ranking nie sprawił mi do tej pory takiego problemu. Wybór to sama przyjemność, ale jak tu pomieścić na szczycie tylu naprawdę w y b i t n y c h muzyków?

th

Wieczór z Kabaretem Starszych Panów - cz. 2

Wasowski i Przybora w kreacji Panów A i B to aktorzy oszczędni, posługujący się subtelnymi, delikatnymi środkami, ze szczególnym wyczuciem zaznaczający wszelkie dwuznaczne sytuacje. Urzekali odbiorcę niedopowiedzianą aluzją, zmianą barwy głosu, jego wielce znaczącym zawieszeniem. Ich wyczucie było zniewalające.

th

Wieczór z Kabaretem Starszych Panów - cz. 3

Wasowski i Przybora w kreacji Panów A i B to aktorzy oszczędni, posługujący się subtelnymi, delikatnymi środkami, ze szczególnym wyczuciem zaznaczający wszelkie dwuznaczne sytuacje. Urzekali odbiorcę niedopowiedzianą aluzją, zmianą barwy głosu, jego wielce znaczącym zawieszeniem. Ich wyczucie było zniewalające.

th

Wieczór z Kabaretem Starszych Panów - cz. 4

Wasowski i Przybora w kreacji Panów A i B to aktorzy oszczędni, posługujący się subtelnymi, delikatnymi środkami, ze szczególnym wyczuciem zaznaczający wszelkie dwuznaczne sytuacje. Urzekali odbiorcę niedopowiedzianą aluzją, zmianą barwy głosu, jego wielce znaczącym zawieszeniem. Ich wyczucie było zniewalające.

th

O budowaniu mostów. Adam Bałdych i Helge Lien Trio

Według polskich fanów jazzu jest obecnie najlepszym skrzypkiem jazzowym w kraju i wyraźną osobowością sceniczną. Zdaniem niezwykle przywiązanych do muzyki ludowej Norwegów, gra na skrzypcach, jak gdyby wychował się na norweskiej wsi. Mowa oczywiście o Adamie Bałdychu, którego nowa płyta – „Bridges” ukazała się pod koniec sierpnia ubiegłego roku nakładem wydawnictwa ACT.

th

Ranking z kwintą w basie, czyli muzyczne tam i z powrotem [odcinek 6]

Odkąd tylko zaczęłam swoją przygodę z rankingiem, wiedziałam, że prędzej czy później cały odcinek poświęcony zostanie IM. Wierzcie mi lub nie, ale ICH chciałam Wam przedstawić, jak nikogo na świecie. Serio. Marzyło mi się, że kiedy zarzucę już Was tymi wszystkimi utworami, dla których sama tracę głowę od ponad dwóch lat, przepadniecie.

th

Twórczość Tigrana Hamasyana jako przykład muzycznej hybrydy

Zdaje się, że mówienie o czystości gatunkowej we współczesnej muzyce (zarówno tzw. poważnej, jak i rozrywkowej) jest niemal niemożliwe. Powszechna dostępność materiałów muzycznych sprawia, że korzystanie przez twórców z wielu różnorodnych źródeł inspiracji jest praktyką powszechną. Tworzy się w ten sposób wiele nowych ścieżek z już wydeptanych dróg, a muzykolodzy i dziennikarze muzyczni starają się je uporządkować, stwarzając i nazywając coraz to nowe podgatunki.

th

Wieczór z Kabaretem Starszych Panów - cz. 5

Wasowski i Przybora w kreacji Panów A i B to aktorzy oszczędni, posługujący się subtelnymi, delikatnymi środkami, ze szczególnym wyczuciem zaznaczający wszelkie dwuznaczne sytuacje. Urzekali odbiorcę niedopowiedzianą aluzją, zmianą barwy głosu, jego wielce znaczącym zawieszeniem. Ich wyczucie było zniewalające.

th

Ranking z kwintą w basie, czyli muzyczne tam i z powrotem [odcinek 7]

W końcu przyszło. Wyczekane i wytęsknione. Pachnące konwaliami, ciepłym deszczem i truskawkami. Brzmiące jak... No właśnie, jak co? Czym brzmi Wasze lato, drodzy rankingowi czytelnicy? Moje lato brzmi jak ten z gatunków, który o upale wie najwięcej. Który potrafi sprawić, iż mimo obezwładniającej chęci leniwego wylegiwania się w cieniu, mamy ochotę tańczyć. Wiecie już, o czym mówię, prawda?

th

A Tribute to Benny Goodman. Patronat MEAKULTURY

A Tribute to Benny Goodman to płyta zadedykowana pamięci legendy amerykańskiego jazzu i „Króla swingu” – Benny Goodmana. Jest to szczególne nagranie, inspirowane przekraczaniem granic, poszukiwaniem uniwersalnego języka muzycznego i odwołujące się do pojęcia czystego piękna. MEAKULTURA sprawuje patronat medialny nad tym nagraniem.

th

Polski jazz w USA

W czerwcu i lipcu w ojczyźnie jazzu zagoszczą czołowi polscy wykonawcy tego gatunku, znani z wrocławskiego festiwalu Jazztopad. Koncerty odbędą się w New Haven, Nowym Jorku, Waszyngtonie i Bolton Landing, a do polskich artystów dołączą gwiazdy poprzednich edycji festiwalu.

th

Wieczór z Kabaretem Starszych Panów - cz. 6

Wasowski i Przybora w kreacji Panów A i B to aktorzy oszczędni, posługujący się subtelnymi, delikatnymi środkami, ze szczególnym wyczuciem zaznaczający wszelkie dwuznaczne sytuacje. Urzekali odbiorcę niedopowiedzianą aluzją, zmianą barwy głosu, jego wielce znaczącym zawieszeniem. Ich wyczucie było zniewalające.

th

Odsłony polskiej krytyki jazzowej (1956-1976) - cz. 1

Jak powstawała polska krytyka jazzowa? Jakim językiem pisali o tym gatunku znani publicyści, artyści, muzykolodzy? Co ich w jazzie zachwycało, co raziło? Jak wyobrażano sobie idealnego krytyka jazzowego? Zapraszamy na pierwszą odsłonę polskiej krytyki jazzowej w latach 1956-1976.

th

Jazzowy "Totem" Kajetana. Patronat MEAKULTURY

„Totem” to hołd złożony korzeniom muzyki, która podobnie jak religijne symbole, występowała we wszystkich prakulturach świata. Ten debiutancki album formacji Kajetan Borowski Trio udowadnia, że w Polsce wciąż nie brakuje młodych, utalentowanych muzyków, którzy poszukują własnego miejsca na współczesnej scenie jazzowej. 

th

"Jazz jest atmosferą". Wywiad z Andrzejem Wojciechowskim

O Królu Swingu i wydanym niedawno tribucie na jego cześć, o muzycznych wyzwaniach, inspiracjach i refleksjach rozmawiamy z klarnecistą, Andrzejem Wojciechowskim.

th

Ranking z kwintą w basie, czyli muzyczne tam i z powrotem [odcinek 9]

Czy tylko mi się wydaje, że dosłownie przed chwilą zachwycaliśmy się jesienią i słuchaliśmy Autumn Leaves w pięciu różnych wykonaniach? Nie tylko? Kamień z serca! Wierzyć mi się nie chce, że minął już rok i że już kolejna jesień przyszła utulić nas z całym swoim dobrodziejstwem! A ponieważ ostatnim razem witaliśmy ją dosyć… standardowo, pomyślałam, by przedstawić Wam coś, czego w rankingu jeszcze nie było.

th

Odsłony polskiej krytyki jazzowej (1956-1976) - cz. 2

Jak powstawała polska krytyka jazzowa? Jakim językiem pisali o tym gatunku znani publicyści, artyści, muzykolodzy? Co ich w jazzie zachwycało, co raziło? Jak wyobrażano sobie idealnego krytyka jazzowego? Zapraszamy na drugą odsłonę polskiej krytyki jazzowej w latach 1956-1976.

th

Amerykański Novak. Recenzja płyty "Monument Valley"

Są słowa, których łączyć się nie powinno, gdyż ich zestawienie albo jest pozbawione sensu albo budzi w odbiorcy zdziwienie, bądź pejoratywne skojarzenia. Z pewnością więc nie powinniśmy mówić o “rozwiązłej zakonnicy”, “tanim prawniku”, czy też “komercyjnym jazzie”. Dlatego też, krytycy muzyczni jeśli otrzymują do omówienia atrakcyjne brzmieniowo płyty, które oderwane są od hiperawangardowych poszukiwań piszą o mainstreamie. Mainstreamową powinnam więc nazwać również płytę gitarzysty jazzowego Teda Novaka pt. Monument Valley, mimo iż takowa do mainstreamu jako gatunku się nie zalicza.

th

Divertimento

Divertimento to cykl, który zaczął się tego samego roku, w którym skończył się Kabaret Starszych Panów. Można go nazwać Kabaretem Starszego Pana, ponieważ Jeremi Przybora czynił w nim to samo, co poprzednio dwaj Starsi Panowie, czyli prowadził interes, a piosenka pozostawała nadal elementem współdecydującym o kształcie spektaklu.

th

"Jazz Po Polsku" w Malezji. Rafał Sarnecki Quintet

Na początku grudnia Rafał Sarnecki Quintet wystąpi w Malezji w ramach projektu "Jazz Po Polsku". Koncerty odbędą się podczas festiwalu jazzowego na wyspie Penang oraz na koncercie klubowym w Kuala Lumpur. Zespół zagra w międzynarodowym, polsko-malezyjskim składzie.

th

Ranking z kwintą w basie, czyli muzyczne tam i z powrotem [odcinek ostatni]

Nie lubię pożegnań. Ilekroć skądś odchodziłam, zawsze wolałam zostawić wszystko w lekkim niedopowiedzeniu, nie oddzielając grubą kreską tego, co było, od tego, co będzie. Kilka ostatnich dni spędziłam na zastanawianiu się, jak pokierować ostatnim odcinkiem rankingu, by nie zmienił się on w emanujący patosem twór, którego sam widok przywodzi czytelnikowi na myśl rzewne wyśpiewywanie Time To Say Goodbye

th

„Spark”. Hiromi. The Trio Project

The Trio Project - to jeden z projektów znanej japońskiej pianistki jazzowej Hiromi, który tworzy wraz z perkusistą Simonem Phillipsem oraz basistą Anthony Jacksonem. W roku 2016 The Trio Project wydał swój czwarty album „Spark” (trzy poprzednie: „Voice”, 2011; „Move”, 2012; „Alive”, 2014).

logowanie i rejestracja
Wydanie 255