th

Wpływ feminizmu na muzykologię - women's studies, gender i kobiety w muzyce

Feminizm i badania genderowe wywarły w latach 70-tych ogromy wpływ na muzykologię, czyli na dyscyplinę akademicką traktującą o muzyce. Pozwoliły one na całkowite przeformułowanie historii muzyki, miały ogromy wpływ na zrekonstruowanie obrazu kobiet w tej dziedzinie sztuki. Wiedza akademicka, kanon muzyczny i wieloletnie doświadczenia badawcze zostały zakwestionowane, dokonała się swoista rewolucja. Wszystko to za sprawą feminizmu.

th

Współczesne nurty w badaniach kulturowych a literatura przedmiotu

Badania kulturowe i społeczne pozwalają nam lepiej zrozumieć jak społeczeństwo funkcjonuje a w związku z tym jak jego członkowie postrzegają i kształtują rzeczywistość. W artykule tym chciałabym podkreślić zmiany i współczesne tendencje w badaniach kulturowych, dążących dziś wyraźnie do interdyscyplinarności. 

th

Dlaczego nie ma wielkich kompozytorek?

Istnieje legenda mówiąca o tym, jak pewnego popołudnia Adam spał, a Ewa, z nudów, wycięła otwory w trzcinie i zaczęła „wydobywać dźwięki”. Adam obudził się i wrzasnął: "Przestań hałasować!", za chwilę zaś dodał: "poza tym, jeśli ktokolwiek miałby to robić to nie ty ale ja". Przytaczając tę historię w eseju Female pipings, Ethel Smyth rozpoczęła rozważania nad trudnościami, jakie napotykają kompozytorki w jej czasach.

th

Kobieca strona muzyki. Część I - Starożytność

Czy historia muzyki to w głównej mierze świat mężczyzn? Jeśli tak, to dlaczego? A może kobiety były zwyczajnie niedoceniane? Kim były i co wniosły do świata dźwięków? Na te i inne pytania odpowiemy w fascynującym cyklu "Kobieca strona muzyki". Dzisiaj część I - Starożytność.

th

Kobieca strona muzyki. Część II - Średniowiecze

Czy historia muzyki to w głównej mierze świat mężczyzn? Jeśli tak to dlaczego? A może kobiety były zwyczajnie niedoceniane? Kim były i co wniosły do świata dźwięków? Na te i inne pytania odpowiemy w fascynującym cyklu "Kobieca strona muzyki". Część II - Średniowiecze.

th

Kobieca strona muzyki. Część IV - Barok

Czy historia muzyki to w głównej mierze świat mężczyzn? Jeśli tak to dlaczego? A może kobiety były zwyczajnie niedoceniane? Kim były i co wniosły do świata dźwięków? Na te i inne pytania odpowiemy w fascynującym cyklu "Kobieca strona muzyki". Dzisiaj część IV - Barok.

th

Kobieca strona muzyki. Część V - Klasycyzm

Czy historia muzyki to w głównej mierze świat mężczyzn? Jeśli tak to dlaczego? A może kobiety były zwyczajnie niedoceniane? Kim były i co wniosły do świata dźwięków? Na te i inne pytania odpowiemy w fascynującym cyklu 'Kobieca strona muzyki'. Dzisiaj część V - Klasycyzm.

th

Kobieca strona muzyki. Część III - Renesans

Czy historia muzyki to w głównej mierze świat mężczyzn? Jeśli tak to dlaczego? A może kobiety były zwyczajnie niedoceniane? Kim były i co wniosły do świata dźwięków? Na te i inne pytania odpowiemy w fascynującym cyklu "Kobieca strona muzyki". Dzisiaj część III - Renesans.

th

Kobieca strona muzyki. Część VI - Romantyzm

Czy historia muzyki to w głównej mierze świat mężczyzn? Jeśli tak to dlaczego? A może kobiety były zwyczajnie niedoceniane? Kim były i co wniosły do świata dźwięków? Na te i inne pytania odpowiemy w fascynującym cyklu "Kobieca strona muzyki". Dzisiaj część VI - Romantyzm

th

Kobieca strona muzyki. Część VII - XX wiek

Czy historia muzyki to w głównej mierze świat mężczyzn? Jeśli tak to dlaczego? A może kobiety były zwyczajnie niedoceniane? Kim były i co wniosły do świata dźwięków? Na te i inne pytania odpowiemy w fascynującym cyklu "Kobieca strona muzyki". Dzisiaj część VII - XX wiek.

th

On Szymanowska and Chopin in Paris

I went to Paris in September last year, came back changed in October. An astounding city, full of history and charm. My purpose was to talk about Maria Szymanowska and visit and photograph places associated with Chopin. I found his grave and put a poem from "Chopin with Cherries" there. I went to the church where his Funeral Mass was held, with Mozart's Requiem (St. Madeleine) and I wondered about his empty chair and white evening gloves at the Bibliotheque Polonaise near the Notre Dame Cathedral.

th

Women Composers - as Emerging from the Shadows

Nineteenth and early twentieth centuries, is not only the time of flowering of the salon music, the emancipation of women and the birth of a musical canon, but also the time when the woman composer, conductor and teacher figures appear in a world highly dominated by men, the world of music. Let us look at this period and see what changed to allow women become professional musicians.

th

Women Conductors and Teachers - as Emerging from the Shadows

Nineteenth and early twentieth centuries, is not only the time of flowering of the salon music, the emancipation of women and the birth of a musical canon, but also the time when the woman composer, conductor and teacher figures appear in a world highly dominated by men, the world of music. Let us look at this period and see what changed to allow women become professional musicians.

th

Clara Wieck Schumann – sylwetka pianistki i kompozytorki

Clara Josephine Wieck Schumann, słynna niemiecka kompozytorka, pianistka i pedagog, żyła w latach 1819–1896. Jej pierwszym nauczycielem muzyki był Friedrich Wieck, ojciec artystki.

th

Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery Sobieskiej w Rzymie (1699-1714)

Cóż za uczta dla muzykologa, kulturoznawcy, historyka i osoby zainteresowanej życiem muzycznym Włoch i Rzymu w XVIII wieku! Książka Anety Markuszewskiej  „Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery Sobieskiej w Rzymie (1699-1714)” sprawia wrażenie tak perfekcyjnej, że aż ma się ochotę na siłę szukać uchybień, błędów czy nieprzemyślanych sformułowań. I cóż to za piękne wydanie!

th

Yoko, Baśka, Freddie - kobiety w rocku

Prawdziwe życie muzyki popularnej w XX wieku miało swój początek tuż przed wybuchem pierwszej wojny światowej. I Około roku 1912 zwiększyło się w Europie (po raz kolejny) spożycie napojów alkoholowych, a towarzyszyła temu ekspansja: nowego rodzaju muzyki, mianowicie jazzu. Z jego inspiracji powstały wypracowane przez białych instrumentalistów takie gatunki jak dixieland czy ragtime.

th

The National Element in Grażyna Bacewicz's Music

Grażyna Bacewicz was a Polish composer, violinist, pianist and a writer. She was born in 1909 in Łódź, and died in 1969 in Warsaw. The national element is characteristic for her works.

th

Chciałabym coś na opak. Wywiad z Anną Serafińską

Pytania i odpowiedzi jazzem, szczerością i żartem osnute. Wszak "ważne, by był klimat, a nie klimacik"!

th

On Virtues of Musicians and Romances of Aristocrats, or Szymanowska in Paris

On April 28-29, 2014, in the elegant palace of the Paris Section of the Polish Academy of Sciences the Second International Conference “Maria Szymanowska (1789-1831) and her Times” took place. This meeting of scholars created an opportunity for a review of the state of research about the life and work of Maria Szymanowska, in the context of the contemporary culture, including her connections to eminent artistic personalities

th

Stashka wygrywa Baltic Song Festival w Szwecji!

Stashka wygrała Baltic Song Festival w Szwecji. Ponadto otrzymała Nagrodę Publiczności. Artystka na festiwalu zaprezentowała swój debiutancki singiel „Chcę Kochać”.

th

Kompozytorka a społeczne hierarchie - próba ujęcia kulturoznawczego

Karolina Kizińska przygląda się roli kobiet w historii muzyki. Porównując sytuację społeczną Barbary Strozzi i Francesci Caccini, pokazuje, jak hierarchizacje społeczne wpływały na funkcjonowanie artysty w społeczeństwie i zapisanie się jego dzieł w kanonie muzycznym.

th

Tekla Bądarzewska: artystka wskrzeszona (cz.1)

Chociaż Tekla Bądarzewska nie była znaczącą kompozytorką w dziejach kultury „wysokiej”, warto przyjrzeć się jej twórczości, gdyż swego czasu stanowiła niemal symbol amatorskiej pianistyki. Ogromna wyrwa w historii muzyki polskiej spowodowana zaborami a później I i II wojną światową będzie zapełniana jeszcze przez długi czas i każda przypomniana po latach sylwetka artystyczna jest niezwykle cenna.

th

Tekla Bądarzewska: artystka wskrzeszona (cz.2)

Chociaż Tekla Bądarzewska nie była znaczącą kompozytorką w dziejach kultury „wysokiej”, warto przyjrzeć się jej twórczości, gdyż swego czasu stanowiła niemal symbol amatorskiej pianistyki. Ogromna wyrwa w historii muzyki polskiej spowodowana zaborami a później I i II wojną światową będzie zapełniana jeszcze przez długi czas i każda przypomniana po latach sylwetka artystyczna jest niezwykle cenna.

th

Alma Mahler - kobieta, która się zapomniała

O Almie Mahler-Werfel pisze się w kontekście mężczyzn. Wskazuje się na jej liczne romanse i trzy nieudane małżeństwa. Żona Gustawa Mahlera, Waltera Gropiusa i  Franza Werfla, kochanka Aleksandra von Zemlinsky’ego, Paula Kammerera, Oskara Kokoschki, czy księdza Johannesa Hollnsteinera. Alma Mahler, czyli dodatek do mężczyzn. Alma Mahler, która igrała z Bogami. Łatwo ją ocenić. Dziwka! – rzeknie prawicowiec; kobieta wyzwolona mruknie ktoś zza drugiej strony barykady. Czy można o Almie pisać inaczej?

th

"Słowo jest zawsze obarczone światopoglądem, a muzyka pozostaje abstrakcyjna" - wywiad z Aleksandrą Chmielewską

Aleksandra Chmielewska − zwyciężczyni V edycji międzynarodowego konkursu muzyki filmowej Transatlantyk Instant Composition Contest. Studiuje kompozycję w klasie Pawła Łukaszewskiego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina oraz historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. O kompozycji, improwizacji, literaturze i muzyce rozmawia z laureatką Katarzyna Trzeciak.

th

Nieznana rodzina sławnego skrzypka

Wielkie talenty zwykle nie rodzą się w próżni. Tak było i w przypadku Henryka Wieniawskiego, którego geniusz mógł w pełni rozkwitnąć tylko w domu o muzycznych tradycjach. Wśród krewnych i potomków „polskiego Paganiniego” odnajdziemy wielu uzdolnionych, dziś trochę zapomnianych artystów, którym warto poświęcić nieco uwagi.

th

Kreacja kobiety w "Zamku Sinobrodego"

Jednoaktowa opera pt. Zamek Sinobrodego ma dwóch równoważnych autorów. Bela Balázs napisał bogatą symbolicznie sztukę, którą następnie Bela Bartók, na prośbę samego pisarza, dopełnił równie gęstą treściowo muzyką. Opera powstawała w czasach fascynacji mroczną stroną człowieka. Na początku XX wieku rozkwit przeżywa freudowska psychoanaliza, której hasła przedstawiające człowieka jako niewolnika swoich popędów okazują się bardzo inspirujące dla artystów, szczególnie tych działających w nurcie ekspresjonistycznym. Baśń o tajemniczym mordercy, Sinobrodym, doskonale wpisywała się w tę estetykę.

th

Discovering Women's Music at the Maria Szymanowska Conference in Paris

What is it about Maria Szymanowska that attracts so much attention of scholars and musicians alike? Is it her personal charm, as depicted in the numerous portrait? Is it the sentimental or virtuosic quality of her music? Is it the association with the"stars" of Polish romanticism, Fryderyk Chopin and Adam Mickiewicz? Maybe a little bit of all...

th

"Mój słuch jest na tyle tolerancyjny, że nie przeszkadza mi szczególnie, kiedy ktoś fałszuje". Wywiad z Dorotą Miśkiewicz

Dorota Miśkiewicz - wokalistka jazzowa, skrzypaczka, kompozytorka, a także autorka tekstów. Nagrała wiele płyt, zarówno tych solowych, jak i występując gościnnie, a liczba projektów, współpracy, koncertów, czy sesji, w jakie się angażowała jest niezliczona. Regularnie nagrywa solowe albumy - "Dorota Goes to Heaven" (nominacja to "Fryderyka" w kategorii jazz), "Pod rzęsami", "Caminho" ("Złota Płyta" w kategorii pop oraz dwie nominacje do "Fryderyka"), "ALE".

th

Galina Ustwolska - fenomen życia i twórczości

Postać Galiny Ustwolskiej została osadzona w XX-wiecznych realiach rosyjskich, a jej działalność przypadła na czas II wojny światowej, epoki radzieckiej i postradzieckiej. Z całą pewnością kontekst historyczny musiał wpłynąć na charakter jej twórczości, z drugiej jednak strony niesłychana wyrazistość tej muzyki oraz niezmienność i rozpoznawalność stylu dają do zrozumienia, jak bardzo Ustwolska różniła się od pozostałych kompozytorów, będących świadkami tamtego czasu.

th

Galina Ustwolska - uduchowienie materii

Główną ideą, stojącą u podstaw twórczości Ustwolskiej jest duchowość. Kompozytorka znana jest z licznych wypowiedzi na ten temat, wszystkie, pochodzące z różnych etapów jej życia, zdecydowanie podkreślają wartość duchową dzieła, negując równocześnie religijny charakter utworów.

th

"Muzyka jest manifestacją własnego zdania. Za każdym razem w inny sposób". Rozmowa z Moniką Kędziorą

O swojej twórczości, o inspiracjach siłami natury oraz poezją K. I. Gałczyńskiego i E. Dickinson, opowiada Monika Kędziora, kompozytorką związana z Poznaniem i z Ostrowem Wielkopolskim, Prezes Poznańskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich.

th

„Moja muzyka nie dociera do twojego umysłu, ona dociera do twojej duszy” – historia Florence + The Machine

Muzykę pop każdy zna, choć nie każdy lubi. Kojarzy się ona różnie, najczęściej negatywnie – z dążeniem do sławy, kopiowaniem schematów czy niewybrednymi tekstami wymuskanych wokalistek. Florence Welch jest całkiem inna. Można powiedzieć, że wraz z The Machine wniosła zupełnie nową jakość do popu, grając go w nieoczywisty, magiczny wręcz sposób.

th

Subtelność i chłód filozofii natury - Justé Janulyté

Wśród muzyków często powtarza się pewien schemat – nad dźwiękami pochylają się bowiem dzięki bezpośrednim impulsom. Reguła ta, przynajmniej pozornie, spełniła się także w przypadku Justé Janulyté, której muzycznym katalizatorem stała się muzyka Giacomo Pucciniego.

th

„Eidos”, czyli istota kobiecości

Płytę Eidos skrzypaczki Anny Kwiatkowskiej i pianistki Joanny Opalińskiej nie sposób określić innym przymiotnikiem niż „kobieca” – w każdym razie pod względem „kompozytorsko-wykonawczym”. Zawierający utwory czterech kompozytorek album, wykonany przez dwie znakomite instrumentalistki, określony został w książeczce dołączonej do płyty (napisanej, a jakże, przez krytyczkę – Monikę Pasiecznik) jako „okazja do refleksji nad bogactwem i złożonością kobiecej ekspresji w muzyce”.

th

Gośka Harpsichording

Gośka Harpsichording, a właściwie to Gośka Isphording: jedna z najwybitniejszych interpretatorek muzyki klawesynowej naszych czasów. Artystka – multiinstrumentalistka bierze udział w premierach dziesiątek napisanych specjalnie dla niej utworów, wykorzystując obok klawesynu taśmę, głos, preparacje, syntezator i rozmaite elektroniczne formy kształtowania dźwięku.

th

"Grażyna Bacewicz. Complete String Quartets" nowa płyta Kwartetu Śląskiego

 W czerwcu tego roku nakładem brytyjskiego wydawnictwa Chandos ukazała się nowa płyta Kwartetu Śląskiego, zawierająca kompletny zbiór siedmiu kwartetów smyczkowych Grażyny Bacewicz. Wydawnictwo natychmiast  odniosło ogromny sukces, spotykając się z gorącym przyjęciem ze strony międzynarodowego środowiska muzycznego i otrzymując tytuł Najlepszej Płyty Miesiąca Magazynu Gramophone. Sukces śląskich kameralistów cieszy tym bardziej, że świadczy o dużym zainteresowaniu twórczością polskich artystów na arenie międzynarodowej.

th

Ośrodek w Saint-Leu-la-Fôret w artystycznej i pedagogicznej działalności Wandy Landowskiej

Wanda Landowska odegrała nieocenioną rolę we wskrzeszeniu tradycji klawesynowej na początku XX wieku. Za sanktuarium swoich działań obrała dom w podparyskiej miejscowości Saint-Leu-la-Fôret. Pociągi odchodzące w dni koncertów z Paryża do Saint-Leu-la-Fôret niektórzy nazywali „pociągami Landowskiej”. Zainteresowani przybywali na kursy z całej Europy, ale nie brak było też chętnych z bardziej odległych zakątków świata.

th

„W operze współczesnej zachwycająca jest jej różnorodność”. Rozmowa z Agatą Zubel

O operze współczesnej, roli tekstu w muzyce, śpiewie klasycznym i eksperymentalnym oraz Czarodziejskiej górze Pawła Mykietyna z Agatą Zubel rozmawiała Magdalena Nowicka.

th

Piąte urodziny "Madame Curie" Elżbiety Sikory

W Operze Bałtyckiej wkrótce rozpoczną się przygotowania do wystawienia Sądu ostatecznego Krzysztofa Knittla i Mirosława Bujko, którego premiera planowana jest na inaugurację sezonu artystycznego 2017/2018. Dzieło stanowić będzie trzecią odsłonę cyklu „Opera Gedanensis” promującego współczesnych polskich twórców operowych. Warto więc przyjrzeć się bliżej  kompozycji, która niespełna pięć lat temu zapoczątkowała cały projekt, a była nią Madame Curie Elżbiety Sikory w reżyserii Marka Weissa. 

th

Video wykład. Społecznościowe komponowanie

Czym jest komponowanie społecznościowe? Jak można wykorzystać w muzyce media lub grupy społecznościowe? Co może być tematem takiej sztuki i jak się nad nią pracuje? O tym wszystkim opowiada w swoim videowykładzie Jagoda Szmytka.

th

Video wykład. Muzyka kontekstualna

Czym jest muzyka kontekstualna i jakie media mogą być w nią zaangażowane? W jaki sposób odbieramy takie kompozycje? O tym wszystkim opowiada w swoim videowykładzie Jagoda Szmytka.

th

Nowy kwartet Hanny Kulenty w Londynie

26 listopada w londyńskim Wigmore Hall odbędzie się premiera nowego kwartetu Hanny Kulenty w wykonaniu Arditti String Quartet, jednego z najwybitniejszych zespołów wykonujących muzykę współczesną.

logowanie i rejestracja
Wydanie 253