th

Jak Cię słyszą, tak Cię piszą - o polskiej muzyce w prasie zagranicznej w 2015 roku

O jakich polskich twórcach pisała w minionym roku prasa zagraniczna? Jakie wydarzenia związane z polską muzyką przykuły uwagę krytyków muzycznych za granicą? Zachęcamy do lektury kilku anglojęzycznych artykułów, wywiadów i recenzji, które zebrała Iwona Granacka.

th

Zawód wyobrażeń [MEA culpa]

Z zawodu nie jestem „cokolwiek to znaczy”, bo być krytykiem muzycznym, to znaczy być kimś na miarę sprzedawcy zapałek i zapalniczek. Społecznie znaczące profesje, jednakże na rynku pracy bezużyteczne. Mimo tego ludzi dobrej woli nie brakuje...

th

Z okazji Jubileuszu. Słowo od Redaktor Naczelnej

Z okazji Jubileuszu, Redaktor Naczelna i założycielka pisma - dr Marlena Wieczorek napisała kilka słów od siebie.

th

Krytyka poniżej krytyki

Nie od dziś mówi się, że do krytyki muzycznej należy podchodzić z rezerwą. Krytycy towarzyszą nam od przeszło dwustu lat, a ich recenzje potrafiły zarówno dodawać skrzydeł, jak przyczyniać się do głębokiej depresji. Co ciekawe, to właśnie akty negatywnej krytyki najsilniej zapisały się w powszechnej pamięci Czyżby to była dewiza przyświecająca współczesnemu duetowi krytyków?

th

Entuzjastki i sklepowe czyli o krytyce. Wywiad z Jackiem Hawrylukiem

Kiedy posłodzić, a kiedy przysolić. Jak przyrządzić recenzję żeby jej nie wysmażyć. I co zrobić żeby  odbiorca był wstrząśnięty, lecz nie zmieszany. Wicedyrektor radiowej Dwójki zdradza tajniki krytycznej kuchni.

th

Moda na jazz. O początkach polskiej krytyki jazzowej

Jazz szybko zadomowił się w PRL-u: był obceny na scenie, w radiu, na dostępnych już płytach i w codziennym życiu słuchaczy. Obecność tej muzyki w polskiej kulturze spowodowała konieczność jej opisywania. Tak właśnie narodziła się polska krytyka jazzowa.

th

"Praktyka krytyka". Numer 200. MEAKULTURA.pl

W nawiązaniu do Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA, jednego z najważniejszych projektów naszej fundacji oraz do istoty funkcjonowania meakultura.pl, zrodził się pomysł 200. numeru specjalnego, noszącego tytuł Praktyka krytyka.

th

Druga edycja Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych. Patronat MEAKULTURY

Rozpoczął się nabór do drugiej edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA. Jest to jedyne tego typu przedsięwzięcie w Polsce, a MEAKULTURA sprawuje patronat medialny nad tym wydarzeniem.

th

Second Edition of Polish Music Critics Competition. Special Award

Special Award is addressed to authors who do not have Polish citizenship and publish articles beyond the Polish borders. This category is supposed to present the achievements of foreign musicologist and journalists who have devoted their work to researching and promoting Polish music in the world, and knowledge about them in our country is often minimal.

th

Ogólnopolska Konferencja Naukowa Elementi IV. Artykulacje. Patronat MEAKULTURY

W dniach 4-5 III 2016 w siedzibie Akademii Muzycznej w Krakowie odbędzie się czwarta edycja Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Elementi. Wśród gości tegorocznej edycji znaleźli się Jagoda Szmytka, Marcin Trzęsiok oraz Monika Pasiecznik i Sławomir Wojciechowski. Sesji towarzyszyć będą koncerty Sort Hul Ensemble, Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble oraz Lutosławski Orchestra Moderna pod batutą Błażeja Wincentego Kozłowskiego.

th

O zachowaniu się przy stole – XVII Konkurs Chopinowski w oczach krytyków (część II)

O ile recenzje poświęcone działaniom artysty, wykonywanym utworom, wizjom interpretacji nie poruszają odbiorców zbyt mocno, o tyle wielkie emocje budzą próby podsumowania samego artysty. 

th

Nagroda Fundacji MEAKULTURA dla Krzysztofa Bilicy

Znamy już wyniki Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA. Podobnie jak w zeszłym roku, Fundacja MEAKULTURA przyznaje własną Nagrodę za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej. Tym razem otrzyma ją Krzysztof Bilica, krytyk muzyczny, muzykolog, eseista i prozaik.

th

"Ogolić Chopina brzytwą Ockhama". Wywiad z Krzysztofem Bilicą

Rozmawiamy z Krzysztofem Bilicą, muzykologiem, eseistą, aforystą, prozaikiem, a także – co nas bardzo cieszy – laureatem Nagrody Fundacji MEAKULTURA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej.

th

Na konferencję marsz!

Na muzycznej mapie Polski zakorzeniły się już na dobre różnego rodzaju festiwale czy cykle koncertów prezentujące słuchaczom porcje dobrej muzyki. Coraz częściej jednak towarzyszą im wydarzenia, w których nie dźwięk, a słowo mówione odgrywa główną rolę: konferencje, sympozja, wykłady, konwersatoria, spotkania z kompozytorami czy muzykologami. Nie o nich jednak tutaj, lecz o wydarzeniach, podczas których zaczyna się rozmowa i wymiana myśli o muzyce ludzi młodych, którzy w przyszłości być może tworzyć będą krajobraz kulturalny naszego kraju – konferencjach studenckich.  

th

Interaktywność bardzo kontrolowana

Wśród czarnych ścian sali kameralnej Narodowego Forum Muzyki dwóch wykonawców - widoczny dla publiczności flecista Tarmo Johannes oraz odpowiedzialny za elektronikę Tammo Sumera, ukryty z tyłu na miejscu akustyka. Obaj jednak tak samo ważni, o równorzędnej roli w procesie wykonawczym.

th

Odsłony polskiej krytyki jazzowej (1956-1976) - cz. 1

Jak powstawała polska krytyka jazzowa? Jakim językiem pisali o tym gatunku znani publicyści, artyści, muzykolodzy? Co ich w jazzie zachwycało, co raziło? Jak wyobrażano sobie idealnego krytyka jazzowego? Zapraszamy na pierwszą odsłonę polskiej krytyki jazzowej w latach 1956-1976.

th

Odsłony polskiej krytyki jazzowej (1956-1976) - cz. 2

Jak powstawała polska krytyka jazzowa? Jakim językiem pisali o tym gatunku znani publicyści, artyści, muzykolodzy? Co ich w jazzie zachwycało, co raziło? Jak wyobrażano sobie idealnego krytyka jazzowego? Zapraszamy na drugą odsłonę polskiej krytyki jazzowej w latach 1956-1976.

th

Rusza nabór do Trzeciej Edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych!

Pod koniec kwietnia Fundacja MEAKULTURA po raz trzeci ogłosi zwycięzców Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA. Na autorów najlepszych tekstów o muzyce poza statuetkami i dyplomami czekają w tym roku atrakcyjne nagrody rzeczowe, w tym ekskluzywny zestaw głośnikowy Maestro III firmy Tonsil. Teksty ocenią wybitni przedstawiciele świata nauki, mediów i instytucji kultury. Podczas uroczystej Gali Finałowej, która odbędzie się 28 maja w Warszawie, najlepsi krytycy muzyczni otrzymają z rąk jurorów oraz partnerów konkursu nagrody i wyróżnienia w łącznie 9 kategoriach.

 

th

46. Poznańska Wiosna Muzyczna

„Poznańska Wiosna Muzyczna” to szczególny festiwal na mapie muzyki współczesnej. Festiwal jest w swym założeniu imprezą popularyzującą nową muzykę wśród szerokiego grona słuchaczy, ale także spełniającą wysokie oczekiwania koneserów muzyki najnowszej – oba te aspekty wzajemnie się uzupełniają tworząc niepowtarzalny charakter festiwalu.

th

46. "Poznańska Wiosna Muzyczna" w relacjach młodych krytyków

Prezentujemy owoc warsztatów krytyki muzycznej przeprowadzonych przez Fundację MEAKULTURA  w ramach projektu realizowanego przy wsparciu Miasta Poznania. Na mozaikową relację złożyły się refleksje młodych krytyków, formułowane na bieżąco po koncertach Festiwalu "Poznańska Wiosna Muzyczna".

th

Waglokracja – Piotr Metz o muzycznym świecie VooVoo

Trzeba było czekać aż trzy dekady, by ukazały się – za to od razu aż dwa – solidne książkowe opracowania poświęcone jednej z najbardziej twórczych i bezkompromisowych postaci na polskiej scenie muzycznej – Wojciechowi Waglewskiemu, członkowi legendarnego już zespołu Osjan, znanemu jednak przede wszystkim z formacji VooVoo, której jest założycielem i spiritus movens, a także wielu indywidualnych projektów i muzycznej współpracy ze swoimi synami: Bartkiem „Fiszem” oraz Piotrem „Emade”.

th

Gala KROPKI już w najbliższą niedzielę!

Nagrody za najlepsze teksty o muzyce opublikowane w 2016 roku, ufundowana po raz pierwszy Nagroda Publiczności czy nagroda za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej – Gala Finałowa III edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA już w najbliższą niedzielę w Warszawie! 

th

Uchem filozofa: Esencja muzyki

Esencja kojarzy się z kawą. Nic mylnego. Z czym jednak kojarzyć ma się „esencja muzyki”? Zapraszam do lektury filozoficznego numeru MEAKULTURY o istocie muzyki i jej kontekstach.

th

Kanon XIX/XX: Kisielewski

Pod koniec życia wyraził żal, że stając się zwierzęciem politycznym, zaniedbał muzykę.

th

Międzynarodowe Letnie Kursy Nowej Muzyki w Darmstadcie

W 2016 roku na Letnich Kursach Nowej Muzyki nikt nie spierał się godzinami o ocenę premierowego utworu Johannesa Kreidlera ani o tezy wykładu Harry’ego Lehmanna. Odbywające się w dwuletnim rytmie kursy ukazują skalę zmian, jakie zaszły w nowomuzycznym świecie na przestrzeni zaledwie kilkuset dni. I tym razem nie są to zmiany estetyczne, a światopoglądowe, polityczne, jak również pełzająca zmiana pokoleniowa

th

Laureaci Konkursu KROPKA 2016 – numer specjalny

Już po raz trzeci mamy przyjemność zaprezentować na łamach MEAKULTURY najlepsze teksty o muzyce wyróżnione przez jury Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA.

th

Studia podyplomowe "Muzyka w mediach"

COLLEGIUM CIVITAS 

wspólnie z Fundacją MEAKULTURA zaprasza na kierunek

„MUZYKA W MEDIACH”. Jedyne takie studia podyplomowe w Polsce!

th

"Przygniatająca przewaga amatorów przy mikrofonie szkodzi kulturze muzycznej". Wywiad z Tomaszem Szachowskim

O Nagrodzie Fundacji MEAKULTURA, o misji oraz (nie)zależności krytyka i popularyzatora muzyki, o tym, co łączy improwizację i zarządzanie i co trzeba wiedzieć, by pisać o jazzie w rozmowie z Ewą Schreiber i Marleną Wieczorek opowiada Tomasz Szachowski.

th

"Chopin i jego Europa". 13. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny w relacjach młodych krytyków

Prezentujemy owoc warsztatów krytyki muzycznej, które odbyły się w dniach 26-28 sierpnia 2017 roku przy festiwalu "Chopin i jego Europa". Organizatorami wydarzenia był Narodowy Instytut Fryderyka Chopina i Fundacja MEAKULTURA. Trzy intensywne dni stały się okazją do spotkań, dyskusji, wzmożonej pracy, a przede wszystkim - do stałego kontaktu z muzyką i artystami światowej klasy... 

th

Uchwycić nieuchwytne

Z nieukrywanym zdziwieniem zdałam sobie sprawę, że nigdy nie przeszło mi przez myśl pisanie o muzyce chóralnej. Choć byłaby to najbardziej naturalna rzecz na świecie, do tej pory nie zdecydowałam się zamienić niezwykle osobistego jej doświadczania na spoglądanie na nią obiektywnym okiem krytyka.

th

Krytyczna pomyłka

Bogusław Schaeffer zachęca, by każdy krytyk muzyczny na swoim biurku, ku przestrodze, miał Lexicon of Musical Invective Nicolasa Slonimsky’ego. Autor owej książki badając opinie i recenzje krytyków muzycznych, wykazał, jak bardzo mylili się w swoich sądach.

th

Aby język giętki…

"Przeprowadziłaś wzorowy rozbiór utworów usłyszanych na koncercie, natomiast w recenzji na naszym portalu nie do końca o to chodzi. Pamiętaj, że nie piszemy do organizatorów, artystów czy krytyków (nie przede wszystkim), piszemy dla czytelników..."

th

Metakrytyczna apteczka

Pisząc o muzyce, krytyk zagląda w rozmaite zakamarki mowy. Sięga po ogniwa tego, co wysłowione, by oplatać nimi to, co wysławialności wciąż się wymyka. Poniższy subiektywnie wybrany zestaw lektur stanowi niezawodną dawkę namysłu w profilaktyce rutyny i zblazowania i może być stosowany bez ograniczeń ani konsultacji ze specjalistą.

th

Sikorski vs. Wagner, czyli o tym, jak po raz pierwszy polska krytyka muzyczna zderzyła się ze sztuką i filozofią mistrza z Bayreuth

Rozpatrując konteksty, w jakich postać Ryszarda Wagnera pojawiała się w polskim piśmiennictwie muzycznym, można natknąć się na wiele kontrowersyjnych, jak sam bohater i jego sztuka, opinii, czy refleksji. W Polsce temat "Wagner" zagościł na dobre stosunkowo późno. O ile o perspektywach oglądu Wagnera przez autorów XX-wiecznych, mówi się wiele, o tyle zupełnie niewiele słyszy się o recepcji jego dzieła w XIX wieku. Niniejszy artykuł przedstawia czytelnikowi pierwszą polską wzmiankę o niemieckim kompozytorze, który z początkiem drugiej połowy XIX wieku był już jednym z najbardziej nośnych autorów, a który niemal nie istniał jeszcze dla Polaków. Autorem tej pierwszej próby przybliżenia Wagnera polskim czytelnikom jest jedna z najbardziej postępowych postaci ówczesnego życia muzycznego, która w swoim czasie uchodziła niemal za ikonę, a o której dziś mało kto pamięta. Był nią Józef Sikorski.

th

Wokół krytyki muzycznej – międzynarodowa konferencja naukowa w Barcelonie

Hiszpańskie Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini we współpracy z Societat Catalana de Musicologia z Barcelony już po raz trzeci organizuje konferencję naukową poświęconą krytyce muzycznej. To chyba jedna z niewielu konferencji w Europie, która od kilku lat gromadzi specjalistów z ośrodków naukowych na całym świecie i koncentruje swój program wyłącznie wokół zagadnień związanych z krytyką muzyczną danego okresu w historii muzyki.

th

"Za każdym razem kiedy przychodzę do Filharmonii na Warszawską Jesień, wpatruję się w balkon, z którego zwykle relacjonował koncerty, by sprawdzić, czy już jest na swoim stanowisku....". Wywiad z Beatą Chłopecką.

Beata Chłopecka – żona Andrzeja Chłopeckiego i opiekunka Jego spuścizny w rozmowie z Magdaleną Nowicką-Ciecierską przybliża osobę tego wybitnego krytyka i muzykologa, żarliwego propagatora muzyki współczesnej, autora fascynujących audycji o muzyce XX i XXI wieku w Programie 2 Polskiego Radia.

th

Dlaczego i jak sądzimy, czyli krytyka muzyczna pod lupą

Trwa piąta „Warszawska Jesień” bez Andrzeja Chłopeckiego. Dokładnie 23 września minie okrągła rocznica śmierci tego wybitnego krytyka i muzykologa, żarliwego apologety muzyki współczesnej, mistrza słowa pisanego i mówionego. Choć nie ma go już z nami, jego niezwykle charyzmatyczna postawa wciąż inspiruje. To właśnie Chłopecki zmobilizował nas do podjęcia próby zmierzenia się z trudną materią krytyki muzycznej i w naturalny sposób wspomnienia jego osoby stanowią szczególną część tego numeru.

th

Kompozytorzy kontra krytycy

Krytyka muzyczna stała się w naszych czasach palącym pytaniem. Wcześniej była samodzielną, niewielką cząstką przemysłu muzycznego, bezgłośnym trybikiem wielkiej maszyny. Ta sytuacja się zmieniła. Znaczenie piśmiennictwa znacznie wzrosło, jednocześnie nastąpiło ogromne przecenienie słowa pisanego. Krytyk w wielu wypadkach przestał się zadowalać współprzeżywaniem i odzwierciedlaniem rozwoju życia muzycznego, lecz usiłuje je dodatkowo kształtować.

th

"Blue Note Poznań Competition" 2017 w relacjach młodych krytyków

Prezentujemy owoc warsztatów krytyki jazzowej przeprowadzonych przez Fundację MEAKULTURA  w ramach projektu realizowanego przy wsparciu Miasta Poznania. Na mozaikową relację złożyły się refleksje młodych krytyków, formułowane na bieżąco po przesłuchaniach i koncertach "Blue Note Poznań Competition".

logowanie i rejestracja
Wydanie 263