th

Wpływ feminizmu na muzykologię - women's studies, gender i kobiety w muzyce

Feminizm i badania genderowe wywarły w latach 70-tych ogromy wpływ na muzykologię, czyli na dyscyplinę akademicką traktującą o muzyce. Pozwoliły one na całkowite przeformułowanie historii muzyki, miały ogromy wpływ na zrekonstruowanie obrazu kobiet w tej dziedzinie sztuki. Wiedza akademicka, kanon muzyczny i wieloletnie doświadczenia badawcze zostały zakwestionowane, dokonała się swoista rewolucja. Wszystko to za sprawą feminizmu.

th

Współczesne nurty w badaniach kulturowych a literatura przedmiotu

Badania kulturowe i społeczne pozwalają nam lepiej zrozumieć jak społeczeństwo funkcjonuje a w związku z tym jak jego członkowie postrzegają i kształtują rzeczywistość. W artykule tym chciałabym podkreślić zmiany i współczesne tendencje w badaniach kulturowych, dążących dziś wyraźnie do interdyscyplinarności. 

th

Dlaczego nie ma wielkich kompozytorek?

Istnieje legenda mówiąca o tym, jak pewnego popołudnia Adam spał, a Ewa, z nudów, wycięła otwory w trzcinie i zaczęła „wydobywać dźwięki”. Adam obudził się i wrzasnął: "Przestań hałasować!", za chwilę zaś dodał: "poza tym, jeśli ktokolwiek miałby to robić to nie ty ale ja". Przytaczając tę historię w eseju Female pipings, Ethel Smyth rozpoczęła rozważania nad trudnościami, jakie napotykają kompozytorki w jej czasach.

th

Muzyka popularna jako wehikuł ideologiczny

MEAKULTURA rekomenduje książkę Marka Jezińskiego "Muzyka popularna jako wehikuł ideologiczny", opublikowaną przez Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika (Toruń 2011).

th

Video wykład - Kultura Muzyczna XX wieku - część I - Notacja w muzyce europejskiej

Muzyka XX wieku to temat poruszany często przez muzyków, muzykologów, dziennikarzy muzycznych. Ale kultura muzyczna XX wieku? Brzmi już intrygująco. Zazwyczaj mówienie o kulturach muzycznych kojarzy się nam z zagadnieniami etnomuzykologicznymi, gdzie przedmiotem opisu są na ogół kultury "egzotyczne". Czy oznacza to jednak, że w sposób kulturoznawczy nie można badać naszej rodzimej muzyki europejskiej? Bynajmniej. Cykl mini-wykładów dr hab. Krzysztofa Moraczewskiego pokazuje, że można spojrzeć na muzykę zachodnioeuropejską jako na kulturową praktykę artystyczną.  ZACZYNAMY - dziś część I - Notacja w muzyce europejskiej. Zapraszamy, bo warto!

th

Video wykład - część II - Kompozytor, wykonawca i historyczność

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury" (Poznań 2007). Część II - Kompozytor, wykonawca i historyczność. 

th

Video wykład - część V - Schoenberg

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury" (Poznań 2007). Zapraszamy na część piątą o Arnoldzie Schoenbergu.

th

Video wykład - część III - Muzyka, emocje i maksymalizacja

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury (Poznań 2007).

th

Skrzyżowanie Kultur w Warszawie

W dniach 23-29 września 2012 roku w Warszawie odbędzie się 8. edycja Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur - cyklicznej imprezy kulturalnej poświęconej twórczości etnicznej i muzyce świata.

th

Pieśń ludowa w edukacji muzycznej na przykładzie kultury łemkowskiej

Folklor jest współcześnie mało popularny, szczególnie wśród młodzieży, jego przejawy postrzegane są raczej w kategoriach kompromitacji niż dumy czy chluby z rodzimej spuścizny. Jednak metodycy i nauczyciele muzyki uważają folklor za nieodłączny element edukacji, rozwijający umiejętności muzyczne i integrujący dziecko czy młodzież z „małą ojczyzną”. Jak więc poradzić sobie z awersją młodzieży i wzbudzić szczere zainteresowanie tym, co w opinii znacznej większości społeczeństwa stanowi niepodważalną wartość, element tradycji i spuścizny naszych przodków?

th

Muzyka rockowa w świadomości i edukacji młodzieży gimnazjalnej

Książka Marcina Michalaka należy do zaplanowanych w najmniejszych szczegółach książek naukowych uzupełniających literaturę pedagogiczną o ważny wątek obecności w szkole repertuaru muzyki popularnej.

th

Video wykład - część VI - Schoenberg: technika kompozytorska

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury" (Poznań 2007). Zapraszamy na część szóstą o Arnoldzie Schoenbergu i jego technice kompozytorskiej.

th

Video wykład - część VII - folklor i Béla Bartók

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury" (Poznań 2007). Zapraszamy na część siódmą.

th

Muzyka wokół nas

Nie ma dziś osoby, która nie korzystałaby z mobilnych urządzeń do słuchania muzyki. Żyjemy wszak w epoce discmanów, empetrójek, iPodów i wielu innych podobnych im nośników. Muzyka nas otacza – jest w radiu, telewizji, w kieszeni. A jaki ma to na nas wpływ? O tym traktuje książka Ewy Kofin Muzyka wokół nas.

th

"Amadeusz" Milosza Formana. Część II – Muzyka

Kurt London, jeden z prekursorów badań nad muzyką filmową stwierdził, że „nie chodzimy do kina, aby słuchać muzyki”. Czy w przypadku „Amadeusza” wciąż miałby rację?

 

th

Muzyka i bunt: „Któż tam będzie wisiał?” – Bunt chłopski w miejskiej wyobraźni. O płycie "Gore" zespołu R.U.T.A. i o jej recepcji*

Jeśli spojrzeć na folklor przez pryzmat sformułowanej ponad sto sześćdziesiąt lat temu wizji historii, ujmującej dzieje „wszelkiego społeczeństwa dotychczasowego” jako historię walk klasowych, winniśmy wdzięczność twórcom tego muzycznego przedsięwzięcia już za samo przybliżenie nas do pewnej prawdy o kulturze ludowej, prawdy dotąd istniejącej raczej na marginesach potocznej wyobraźni.

th

„W kręgu tradycyjnej kultury muzycznej. Materiały z antropologii muzyki”

Publikacja zbiorowa Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego to przykład interdyscyplinarności w najlepszym wydaniu. Interdyscyplinarność owa była zresztą zamierzona, jako że książka jest efektem paneli dyskusyjnych organizowanych w Instytucie Muzyki UJ w ramach działalności Zakładu Antropologii i Teorii Muzyki od 2007 roku.

th

As Time Goes By... czyli Uprowadzenie z Seraju

Tym razem prezentujemy tekst, który na łamach tego działu rozpoczyna nowy typ publikacji, będących zapisem wystąpień konferencyjnych, wykładów, itp. Pierwszy autor - okiem kulturoznawcy - przygląda się perypetiom i postawom bohaterów jednej z najsłynniejszych oper Mozarta...

th

Video wykład - część XIII. Muzyka i czas historyczny

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury" (Poznań 2007). Zapraszamy na część trzynastą.

th

Kompozytorka a społeczne hierarchie - próba ujęcia kulturoznawczego

Karolina Kizińska przygląda się roli kobiet w historii muzyki. Porównując sytuację społeczną Barbary Strozzi i Francesci Caccini, pokazuje, jak hierarchizacje społeczne wpływały na funkcjonowanie artysty w społeczeństwie i zapisanie się jego dzieł w kanonie muzycznym.

th

Muzykolog, krytyk, słuchacz. Potrójna tożsamość? [Hyde Park]

Bycie krytykiem wcale nie wymaga tytułu muzykologa. Czy potrzebne są jakieś kwalifikacje do bycia słuchaczem? Można słuchać źle albo dobrze?

th

Video wykład - część XIV. Co to jest muzyka

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury" (Poznań 2007). Zapraszamy na część czternastą.

th

Video wykład - część XV. Europejskie wizje muzyki 1

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury" (Poznań 2007). Zapraszamy na część piętnastą.

th

Jak artysta plemienny stał się idolem popkultury

Autentyczna sztuka prymitywna „wynaleziona” zo­stała u progu XX stulecia, a jej rzeczywistymi odkryw­cami byli nie badacze przemierzający morza i dżungle, ale artyści, którzy odwiedzali targowiska osobliwości oraz paryskie Trocadero. To oni dostrzegli ich war­tość, to ich wrażliwość okazała się przełomowa.

th

Video wykład - część XVI. Muzyka dla dzieci czy muzyka dziecięca

Czym różni się muzyka dla dzieci od muzyki dziecięcej? Jakie są najważniejsze cechy dziecięcej kultury muzycznej? Na czym polega interwencja dorosłych w muzyczny świat dziecka? Jaką rolę pełni muzyka nastolatków i z czym wiąże się muzyczne dojrzewanie w kulturze Zachodu oraz w kulturach tradycyjnych? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w swoim wykładzie z cyklu Kultura muzyczna XX wieku dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury (Poznań 2007).

th

Video wykład - część XVII. Dzieło muzyczne-wytwór muzyczny

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury" (Poznań 2007). Zapraszamy na część siedemnastą.

th

Video wykład - część XVIII. John Cage 1

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury" (Poznań 2007). Zapraszamy na część osiemnastą.

th

Pastelowa nostalgia. Interpretacja elementów popkultury lat dziewięćdziesiątych w estetyce vaporwave'owej [Hyde Park]

Mniej więcej od 2011 roku w niektórych zakamarkach internetu, takich jak Tumblr, można zaobserwować pewien artystyczny, netartowo-muzyczny ruch, który na warsztat wziął sobie popkulturę, towary konsumpcyjne i technologię lat osiemdziesiątych, ale przede wszystkim – dziewięćdziesiątych i wczesnych lat dwutysięcznych, zwanych z angielska 00s.

th

Video wykład - część XIX. Tradycja kulturowych badań nad muzyką

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury" (Poznań 2007). Zapraszamy na część dziewiętnastą.

th

Video wykład - część XX. Czego kulturoznawca chce od muzyki?

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury" (Poznań 2007). Zapraszamy na część dwudziestą.

th

Video wykład - część XXIII. Co to jest kultura muzyczna?

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury" (Poznań 2007). Zapraszamy na część dwudziestą pierwszą.

th

Video wykład - część XXI. Jak pisać o muzyce religijnej?

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury" (Poznań 2007). Zapraszamy na część dwudziestą pierwszą.

th

Video wykład - część XXII. Muzyka postmodernistyczna 1

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury" (Poznań 2007). Zapraszamy na część dwudziestą drugą.

th

Fundacja MEAKULTURA partnerem strategicznym Festiwalu UPS: Ukswordzka Platforma Sztuki

16-20 listopada na kampusie UKSW przy ulicy Dewajtis 5 odbędzie się festiwal UPS: Ukswordzka Platforma Sztuki organizowany przez koło naukowe Culture On, a poświęcony muzyce jako części kultury.

th

Video wykład. Kultura muzyczna półperyferii

Prof. UMK dr hab. Krzysztof Abriszewski analizuje nierówność dochodów artystów i dystrybucji dóbr kultury na przykładzie twórczości muzycznej, odwołując się do koncepcji kapitalistycznego systemu świata Immanuela Wallersteina. Badacz ukazuje asymetrię przepływu produktów i przepływu funduszy między centrum a półperyferiami.

th

Video wykład. Czego badacze rocka nie wiedzą o rapie

Dr Tomasz Kukołowicz mówi o wszystkim tym, co badacze muzyki chcieliby wiedzieć o rapie, ale bali się zapytać. Broniąc hiphopu przed zarzutami, iż nie jest „prawdziwą” muzyką i nie wymaga od wykonawców większych umiejętności, przedstawia swoją próbę przygotowania instrumentarium badawczego do analizy hiphopu, opowiada też o specyfice raperskiego świata.

th

Video wykład. Nostalgia w muzyce popularnej. Próba diagnozy zjawiska

Prof. dr hab. Marek Jeziński (UMK) opowiada o wykorzystaniu nostalgii w muzyce popularnej oraz mitologizacji i idealizacji przeszłości z tym związanej; poza elementami pamięci biograficznej, tym, co zyskuje tu wartość nostalgiczną, okazuje się sama historia muzyki popularnej.

th

Barokizacja muzyki w kulturze nadmiaru [Hyde Park]

W potopie możliwości współcześni artyści, osaczeni wszechobecną konkurencją, a także świadomi faktu, że z każdym dniem pojawiają się kolejne pokolenia gotowe zająć ich zaszczytne miejsce, próbują wszelkich dostępnych metod zwrócenia na siebie uwagi konsumentów. Oczywiście gotowe rozwiązania podpowiada sama kultura nadmiaru, która dostarcza nieograniczonej możliwości trików, chwytów i metod zdobycia zainteresowania odbiorcy. Producenci muzyczni, reżyserzy koncertów i wreszcie sami muzycy mnożą pomysły zaczerpnięte niemal bezpośrednio z epoki baroku. Przy dzisiejszych możliwościach technologicznych barokowość tych idei jest w zasadzie nieograniczona, w konsekwencji czego może przybrać bardzo widowiskowe i zaskakujące formy.

th

Video wykład. Brzydkie słowa, brudny dźwięk. Jak analizować relację komunikacyjną między muzykami a słuchaczami?

Dr Michał Jan Lutostański opowiada o swoich badaniach nad relacjami między muzyką a subkulturami młodzieżowymi (skinami, punkami, hiphopowcami oraz metalami), pytając o funkcję muzyki w projekcie tożsamościowym tych wspólnot, znacznie tekstów dla ich samookreślenia oraz style życia związane z subkulturowym funkcjonowaniem.

th

Projektowanie dźwiękowe przestrzeni miejskiej

Jesteśmy świadkami dynamicznego rozwoju nowej dziedziny z pogranicza akustyki, muzykologii i studiów kulturowych. Mimo że problematyka pejzażu dźwiękowego została poważnie poruszona już czterdzieści lat temu, w Polsce dopiero od paru lat obserwuje się wzrost zainteresowania tematyką, którą ujmuje się w zbiorczym (i wciąż nie do końca jasnym) terminie sound studies. Można powiedzieć, że polskie podwórko sound studies jest obecnie na etapie budowania własnej bibliografii, a to oznacza, że każda publikacja w tej dziedzinie jest na wagę złota.

th

Wprowadzenie do kampu w muzyce współczesnej

Podejmując temat estetyki kampu w sztuce, zdawałem sobie sprawę, że trudno ją sformułować w twardym wywodzie teoretycznym. Definicje kampu zmieniały się na przestrzeni ostatnich 50 lat, a przynależność konkretnych dzieł do tej estetyki w wielu przypadkach jest niejednoznaczna. Również na początku należy zadać pytanie, jakie są  właściwie związki kampu z muzyką.

th

Rzecz o wywijaniu marynarkami. Konformizm i kontestacja w polskim big beacie

Kiedy myślimy o polskiej muzyce popularnej w PRL, do głowy przychodzą nam Jarocin, drugi i trzeci obieg, próby omijania komunistycznej cenzury czy wręcz otwarty sprzeciw wobec władzy. A jak wyglądał stosunek muzyków i słuchaczy do PRL-owskiej rzeczywistości na samym początku obecności muzyki rockowej w naszym kraju? Czy zaszczepiony nad Wisłą rock and roll, nazwany u nas big beatem, niósł ze sobą bunt? Czy lata 60. w Polsce były, podobnie jak na Zachodzie, dekadą młodzieńczej kontestacji? Rzućmy okiem na dokumenty oraz wspomnienia z tamtych lat i zobaczmy, co krzyczała młodzież na ówczesnych koncertach.

th

Barokowa rzeczywistość skatalogowana. Alegoria Zmysłu Słuchu Petera Paula Rubensa i Jana Breughla Starszego

Cykl alegorii poświęconych pięciu zmysłom to bez wątpienia jedno z najlepiej znanych wspólnych dzieł Petera Paula Rubensa i Jana Breughla Starszego. Dla Breughla obrazy te – pozornie poświęcone zmysłom – stanowiły właściwie pretekst do ukazania szeregu elementów wyidealizowanej kultury dworskiej. Bez wątpienia inspirację dla malarza stanowił styl życia dworu Południowych Niderlandów, jego elegancja i wytworność, ale także szeroki zakres i wysoka jakość kolekcji cennych przedmiotów z różnych dziedzin arcyksiążęcej pary.

th

"Muzyka popularna. Nasłuchy i namysły" Nowa książka Grzegorza Piotrowskiego

Z radością informujemy, że 13 października miała miejsce premiera książki "Muzyka popularna. Nasłuchy i namysły". Jej autorem jest nasz redakcyjny Kolega, Grzegorz Piotrowski.

th

Ratując Pigmejów od zapomnienia

Od czego zacząć recenzję książki, która zmienia życiowe priorytety i pokazuje, jaką siłę ma muzyka? Przedstawiona przez amerykańskiego muzykologa Louisa Sarno historia wielokrotnie wzrusza, fascynuje, wprowadza w zdumienie, obrzydzenie i podziw. Oczarowany brzmieniem jednego utworu, z dnia na dzień rzucił wszystko i z biletem w jedną stronę poleciał w środek afrykańskiej dżungli.

th

Festiwal muzyczny jako "możliwość święta"

W listopadzie 2014 roku Robert Kaźmierczak – samorządowiec, który doprowadził do reaktywacji festiwalu w Jarocinie – przysłał do mnie mail. Informował w nim, że podczas prac nad przygotowaniem muzeum – Spichlerza Polskiego Rocka znaleziono osobliwy dokument. Były to czyste karty socjologicznych ankiet. Udało się ustalić, że deponują one ciekawą historię. Ankiety owe bowiem zostały w latach 1983 i 1984 wykorzystane jako narzędzie badawcze publiczności festiwalu w Jarocinie.

logowanie i rejestracja
Wydanie 253