th

Polak laureatem Międzynarodowej Nagrody im. Królowej Zofii

Wielki sukces o. prof. dr hab. Piotra Nawrota z Wydziału Teologicznego UAM w Poznaniu.

th

Dźwięk w kulturze

Polski Instytut Antropologiczny zaprasza na kolejną edycję "Spotkań z Antropologią - Interdyscyplinarne Dyskusje".

th

Dźwięk w kulturze - SAID 2012

20-21 kwietnia 2012 r. odbyło się w Poznaniu drugie z nowego cyklu Spotkań z Antropologią – Interdyscyplinarnych Dyskusji (SAID) organizowanego od 2007 r. przez Polski Instytut Antropologii. Po zeszłorocznym wydarzeniu poświęconym obrazowi w kulturze tym razem przyszła kolej na dźwięk. W Poznaniu spotkali się przedstawiciele różnych dyscyplin naukowych, obok muzykologów zasiedli antropolodzy, filozofowie, kulturoznawcy.

th

Gagaku. Dzieje i symbolika japońskiej muzyki dworskiej

Na rynku wydawniczym pojawiła się niedawno bardzo ciekawa książka Marty Wesołowskiej (doktorantki Zakładu Japonistyki UAM w Pozaniu), pt. "Gagaku". Dotyczy ona muzyki orkiestrowej wykonywanej w Japonii od ponad tysiąca lat. Autorka wpisuje się w praktykowaną od dawna tradycję pisania o różnych muzycznych stylach i gatunkach wykonywanych w Japonii (w rodzimym i europejskim kręgu badawczym), uwzględniającą ich szeroki kontekst historyczny i kulturowy.

th

Koncepcja Blackinga dotycząca tożsamości zbiorowej na podstawie książki "Venda Children's Songs: A Study in Ethnomusicological Analysis"

Etnomuzykologia to dziedzina zajmująca się badaniem pozaeuropejskiej muzyki (a właściwie kultur muzycznych). Niezwykle bogatym wkładem w rozwój tej dyscypliny może poszczycić się m.in. John Blacking, brytyjski etnomuzykolog, którego poglądy i badania dotyczące tożsamości zbiorowej i kultur muzycznych przedstawione w książce Venda Children's Songs: A Study in Ethnomusicological Analysis chciałabym tu zarysować, tym samym przybliżając czytelnikowi jeden z wątków pojawiających się w tej niezwykłej pozycji.

th

Video wykład - Kultura Muzyczna XX wieku - część I - Notacja w muzyce europejskiej

Muzyka XX wieku to temat poruszany często przez muzyków, muzykologów, dziennikarzy muzycznych. Ale kultura muzyczna XX wieku? Brzmi już intrygująco. Zazwyczaj mówienie o kulturach muzycznych kojarzy się nam z zagadnieniami etnomuzykologicznymi, gdzie przedmiotem opisu są na ogół kultury "egzotyczne". Czy oznacza to jednak, że w sposób kulturoznawczy nie można badać naszej rodzimej muzyki europejskiej? Bynajmniej. Cykl mini-wykładów dr hab. Krzysztofa Moraczewskiego pokazuje, że można spojrzeć na muzykę zachodnioeuropejską jako na kulturową praktykę artystyczną.  ZACZYNAMY - dziś część I - Notacja w muzyce europejskiej. Zapraszamy, bo warto!

th

Muzyka niższych sfer w Chinach - Liao Yiwu i jego obraz Chin

Książka Liao Yiwu nie jest typową pozycją traktującą o muzyce. Jednak cztery z jego wywiadów (z kompozytorem, zawodowym żałobnikiem, ślepym grajkiem na erhu i śpiewakiem ulicznym) warte są naszej uwagi ze względu na niezwykle ciekawe informacje o muzykowaniu niższych sfer w Chinach.

th

Video wykład - część II - Kompozytor, wykonawca i historyczność

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury" (Poznań 2007). Część II - Kompozytor, wykonawca i historyczność. 

th

Ifi Ude czyli "Coś dobrego"

MEAKULTURA pragnie wspierać twórczość młodych, utalentowanych artystów. Należy do nich Ifi Ude. Jej charyzmatyczną osobowość i oryginalny styl poznała publiczność trzeciej edycji "Must Be The Music". Zachwyciła wtedy własnymi kompozycjami łączącymi w sobie nowoczesne brzmienia z elementami etnicznymi. Kim jest? Jakie ma artystyczne i prywatne marzenia? Jak kształtuje się ścieżka jej kariery muzycznej? O tym wszystkim opowiada w rozmowie z Marleną Wieczorek i Karoliną Kizińską.

th

Broken Vows - londyńska premiera

Film dokumentalny Katarzyny Butkiewicz-Phuntsok "Broken Vows", który będzie miał swoją premierę w Londynie 6 września, jest opowieścią o trzech byłych mnichach tybetańskich, którzy złamali swoje ślubowania. Katarzyna Butkiewicz-Phuntsok jest członkiem redakcji MEAKULTURY, zaś autorem wykorzystanej muzyki - znany polski kompozytor - Sławomir Kupczak. Konsulantem muzycznym była Marlena Wieczorek.

th

Video wykład - część III - Muzyka, emocje i maksymalizacja

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury (Poznań 2007).

th

Skrzyżowanie Kultur w Warszawie

W dniach 23-29 września 2012 roku w Warszawie odbędzie się 8. edycja Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur - cyklicznej imprezy kulturalnej poświęconej twórczości etnicznej i muzyce świata.

th

Twinkle Brothers & Trebunie Tutki w Luksemburgu

W sobotę gratka dla fanów reagge i polskiej muzyki góralskiej. W centre culturel Alen Tramsschap w Luksemburgu o godzinie 20:30 wystąpią Twinkle Brothers i Trebunie Tutki.

th

Z daleka od ceremoniałów – wywiad z Dawidem Portaszem

Kolejny muzyczny twórca i kolejna podróż. Tym razem po świecie dreadlocków oraz Hailego Selassie. Ile prawdy jest w stereotypach dotyczących reggae? Czy w Polsce istnieje jeszcze dobra muzyczna arena? O paradoksach polskiego systemu, a także o najbardziej rzeźnickiej religii świata i wymarzonej kochance opowiada Dawid Portasz – muzyk ideologicznie zaangażowany, lider zespołu Jafia Namuel, współtwórca projektu Rastasize. 

th

“As I Crossed the Bridge of Dreams…” czyli Lady Sarashina

Peter Eötvös, współczesny kompozytor węgierski, ma w tym roku aż dwie premiery w Polsce – za miesiąc Radamesa wystawi Opera Nova w Bydgoszczy, a póki co na warszawskiej scenie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej od niedzieli króluje Lady Sarashina.

th

„W kręgu tradycyjnej kultury muzycznej. Materiały z antropologii muzyki”

Publikacja zbiorowa Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego to przykład interdyscyplinarności w najlepszym wydaniu. Interdyscyplinarność owa była zresztą zamierzona, jako że książka jest efektem paneli dyskusyjnych organizowanych w Instytucie Muzyki UJ w ramach działalności Zakładu Antropologii i Teorii Muzyki od 2007 roku.

th

Ariel Ramirez Tango

Ariel Ramirez, wnuk zasłużonego kompozytora i argentyńskiego twórcy Mszy Kreolskiej, wciąż zbiera laury za drugą płytę „Nuevos Aires”, wydaną przez wrocławskie wydawnictwo Iberia Records. Muzyk od kilku lat jest mieszkańcem naszego kraju.

th

Ucieczka z dżungli do dżungli

Louisa Sarno, bohatera dokumentu Uciekinier z Nowego Jorku, do tropikalnego lasu w sercu Afryki przywiodła muzyka pigmejskiego plemienia Bayaka. To jej poświęcił większość swojego życia, próbując ocalić te dźwięki od zapomnienia i pokazać światu.

th

Cykl "Dziwne gatunki" - Shaabi (cz.1)

Egzotycznie brzmiące dźwięki, oryginalne kompozycje i spotkania z rozmaitymi kręgami kulturowymi. Cykl Dziwne gatunki zaprasza czytelnika w niezwykłą podróż po świecie muzyki niszowej, niepopularnej, specyficznej, jednym słowem - wyjątkowej. A  ponieważ to, co inne, przykuwa uwagę, z pewnością nie będzie tutaj miejsca na nudę!

th

Jak artysta plemienny stał się idolem popkultury

Autentyczna sztuka prymitywna „wynaleziona” zo­stała u progu XX stulecia, a jej rzeczywistymi odkryw­cami byli nie badacze przemierzający morza i dżungle, ale artyści, którzy odwiedzali targowiska osobliwości oraz paryskie Trocadero. To oni dostrzegli ich war­tość, to ich wrażliwość okazała się przełomowa.

th

Dzieweczka na Wschodzie [Hyde Park]

Felieton między innymi o japońskiej wersji piosenki "Szła dzieweczka do laseczka"...

th

Cykl "Dziwne gatunki" - Qaraami (cz.2)

Egzotycznie brzmiące dźwięki, oryginalne kompozycje i spotkania z rozmaitymi kręgami kulturowymi. Cykl Dziwne gatunki zaprasza czytelnika w niezwykłą podróż po świecie muzyki niszowej, niepopularnej, specyficznej, jednym słowem - wyjątkowej. A  ponieważ to, co inne, przykuwa uwagę, z pewnością nie będzie tutaj miejsca na nudę!

th

Cykl "Dziwne gatunki" - Tigrinya (cz.3)

Egzotycznie brzmiące dźwięki, oryginalne kompozycje i spotkania z rozmaitymi kręgami kulturowymi. Cykl Dziwne gatunki zaprasza czytelnika w niezwykłą podróż po świecie muzyki niszowej, niepopularnej, specyficznej, jednym słowem  wyjątkowej. A ponieważ to, co inne, przykuwa uwagę, z pewnością nie będzie tutaj miejsca na nudę!

th

Kwintesencja japońskiej estetyki dźwięku - „gagaku”. Wywiad z dr Martą Wesołowską

Czym jest gagaku? Jak brzmi? Kto zajmuje się jego wykonawstwem? Japońska muzyka dworska gagaku to ewenement. Przejawia niesamowite wartości muzyczne, a ponadto jest cennym źródłem naukowym: pozostaje w niezmienionym kształcie od IX w.n.e, a z racji wielokulturowych korzeni stanowi podstawę badań nad muzyką azjatycką dawnych czasów. O jej specyfice oraz roli w dawnym i współczesnym świecie opowiada dr Marta Wesołowska – autorka książki Gagaku. Dzieje i symbolika japońskiej muzyki dworskiej.

th

„Spark”. Hiromi. The Trio Project

The Trio Project - to jeden z projektów znanej japońskiej pianistki jazzowej Hiromi, który tworzy wraz z perkusistą Simonem Phillipsem oraz basistą Anthony Jacksonem. W roku 2016 The Trio Project wydał swój czwarty album „Spark” (trzy poprzednie: „Voice”, 2011; „Move”, 2012; „Alive”, 2014).

th

Tradycyjne instrumentarium japońskie

Tradycyjne instrumentarium to zwierciadło wrażliwości muzycznej każdego kraju. Japońskie instrumenty coraz częściej inspirują współczesnych kompozytorów do ciekawych eksperymentów brzmieniowych.

th

„Welcome to Japan!”. O obrazach Japonii i Japończyków w amerykańskim teatrze muzycznym i musicalu

Symbolicznym początkiem dla wprowadzenia tematu japońskiego do kultury popularnej stał się rok 1885 i londyńska premiera opery komicznej Gilberta i Sullivana pt. Mikado. Dzieło zyskało sobie pod koniec XIX w. status kultowego – podczas pierwszej realizacji wystawiano je w stolicy Imperium Brytyjskiego łącznie 672 razy, bijąc rekordy popularności.

th

Toshio Hosokawa - akordeon - samooddychające shô

Język twórczy, sposób prowadzenia narracji czy kreowana ekspresja w kompozycjach twórców japońskich są bardzo interesujące. Dobrym tego przykładem jest jeden z czołowych, współczesnych kompozytorów – Toshio Hosokawa. Jak pisze Grzegorz Filip: „Muzyka, którą tworzy Toshio Hosokawa, w pełnym tego słowa znaczeniu poważna, zbliża się do minimalizmu, ale jednak zupełnie inny to minimalizm i bogatszy od tego, co kojarzy się z owym pojęciem"[1].

th

Chopin w Japonii. O współczesnych gustach muzycznych Japończyków i ich miłości do Polskiego Kompozytora

Relacja z Japonii. O muzycznych gustach Japończyków oraz dlaczego w Kraju Kwitnącej Wiśni kocha się Chopina dowiecie się z refleksji pianistki Shizuki Okumura.

th

„Gagaku” i „Budo” w krakowskim Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

Od lat 20. XX wieku na mapie Tokio widnieje wielki, zielony obszar. Ulokowany jest on w sercu ponad trzynastomilionowej pod względem liczby mieszkańców metropolii, w dzielnicy Shibuya. To Meiji Jingu – kompleks świątynno-parkowy ufundowany na cześć cesarza Meiji oraz jego małżonki, cesarzowej Shōken. Japończycy wierzą, że ich dusze zamieszkują to miejsce. Para cesarska odegrała w Japonii szczególną rolę. To za ich czasów, po 250 latach alienacji, Japonia otworzyła się na świat. Towarzyszył temu szybki rozwój gospodarczy oraz rosnące znaczenie kraju na arenie międzynarodowej. 

th

Muzyka, moja miłość. Muzyczne wyspy Japonii

Muzyka japońska kojarzy nam się głównie z buchającą romantyzmem ścieżką dźwiękową do filmów anime. Jakie jeszcze muzyczne osobliwości kryje w sobie ten niesamowity, egzotyczny kraj? Czy wytworzony został już muzyczny most łączący Polskę i Japonię? Zapraszamy do lektury!

logowanie i rejestracja
Wydanie 263