th

Gra o czas Warszawskiej Opery Kameralnej

26. lipca zakończył się XXII Festiwal Mozartowski w Warszawskiej Operze Kameralnej. Prawdopodobnie był to ostatni Festiwal w tej postaci. Losy WOK stoją bowiem pod ogromnym znakiem zapytania. Po 50 latach dowodzenia Operę opuszcza głowa rodziny – dyrektor i założyciel instytucji - Stefan Sutkowski.

th

MEA culpa czyli „Uwolnijmy muzykę!”

Obserwując walkę moich przyjaciół, absolwentów najróżniejszych akademii muzycznych na rynku show biznesu, dochodzę do dwóch wniosków. Po pierwsze: nie wiem, jak zrobić w Polsce karierę muzyczną. Po drugie: wiem, jak kariery nie zrobić...

th

Czy bierzesz muzykę na poważnie?

Według wszelkich stereotypów przeciętny Polak, słysząc utwór muzyki poważnej, czym prędzej przełącza kanał telewizora, na widok plakatów przy filharmonii odwraca głowę w drugą stronę, a jeśli już nieunikniony jest kontakt ze specyficzną, biało–czarną grupą trzymającą instrumenty, traktuje jej członków jako aspołecznych wyizolowanych dziwaków. Kiedy jednak „Wiadomości” podają, że to Polak zdominował Konkurs Chopinowski, cały naród puchnie z dumy. Tak, to nasza, Polaków, zasługa, że wychowaliśmy takiego obywatela.

th

Muzyka - tło czy hałas?

Żyjemy w czasach, gdy muzyka coraz rzadziej kojarzy nam się z przeżyciem estetycznym, częściej natomiast jest tłem codziennych czynności, lub towarzystwem, gdy jesteśmy sami. Rola muzyki w dzisiejszej rzeczywistości sprowadza się do likwidacji ciszy. Często nie zdajemy sobie nawet sprawy, jak mało czasu spędzamy bez akompaniamentu muzyki.

th

Kultura DJ-ska

"Jestem DJem". To stwierdzenie można usłyszeć ostatnimi czasy bardzo często. Prawie każdy ma w gronie swoich znajomych osobę, która tak siebie nazywa. Co to właściwie znaczy? Czym tak naprawdę zajmuje się DJ?

th

Polskiej piosenki już nie ma

Polskiej piosenki już nie ma – słowa brzmiące niemalże jak dożywotni wyrok dla rodzimej twórczości na mocy, którego zarządza się masową produkcję super hitów na kształt tych z Zachodu (dzikiego). Czymże jest więc dziś (nie)polska piosenka? 

th

Krytyka muzyczna i światowe media

"Sztuka krytykowania muzyki jest niemal tak stara jak sama muzyka", ale "popularne wyobrażenie na temat krytyka jako zawodowego tropiciela błędów jest stosunkowo współczesne". O krytyce muzyczne na świecie pisze Aleksander Laskowski.

th

Technika samplingu a recykling muzyczny

Związek muzyki elektronicznej i kompozytorskiej ma prawie tak długą historię, jak sama muzyka elektroniczna, co do tego nie ma wątpliwości. Najburzliwszy okres eksperymentów z elektroniką w muzyce obejmuje lata 60. XX w. jednak zainteresowanie w mniejszym lub większym stopniu trwa do dzisiaj.

th

Humanizm czy antyhumanizm? – czyli dokąd zmierza muzyka współczesna i gdzie znaleźć dla niej ratunek

Powołując się na myśli Lutosławskiego trudno nie zgodzić się z jego opinią, że dzisiejszej sytuacji w muzyce można przypisać stan „permanentnej rewolucji”. „Istotną jej cechą – jak podkreśla kompozytor – jest negacja wszystkiego, co w dziedzinie języka muzycznego, techniki komponowania, stylu, środków wyrazu zostało już raz użyte. [...] to, co było dobre wczoraj, jest dzisiaj złe; to zaś, co jest dobre dzisiaj, będzie złe jutro”.

th

Cyz-elowanie czyli wojna o "Ruch Muzyczny"

Wygląda na to, że rozpoczęła się prawdziwa walka w polskim środowisku muzycznym. O konflikcie wokół patronackiego pisma muzycznego MKiDN piszą Marlena Wieczorek i Ewa Schreiber.

th

Konfrontacja skrzypków: Vanessa-Mae vs Nigel Kennedy

Dwoje artystów narodowości brytyjskiej, taki sam instrument, podobna idea w twórczości i wykonawstwie. Poszukajmy zatem różnic w muzycznych kreacjach Vanessy-Mae i Nigel'a Kennedy'ego.

th

Czasy nowego słuchacza?

Obecnie sama muzyka przestaje ludziom wystarczać. Słuchamy jej podczas zakupów, jazdy samochodem czy autobusem do pracy, w tramwaju na uczelnię, często też na samej uczelni, w wolnym czasie włączamy radio i przy wtórze muzyki gotujemy, czytamy.

th

Po co nam ta reforma?

Publikujemy na naszych łamach tekst podejmujący temat kontrowersyjnej reformy edukacyjnej, która obejmie polskie szkoły muzyczne już od września 2014 roku. Otwieramy w ten sposób dyskusję na temat reformy - jej głównych idei, celów oraz konkretnych założeń.

th

Teoretyk a praktyk czyli podział środowiska muzycznego

Teoretyk a praktyk, czyli podział środowiska muzycznego - czy rzeczywiście powinien mieć miejsce? Czy jedni jak i drudzy nie powinni raczej tworzyć wspólnoty zamiast stawiać między sobą mur? 

th

Małe, ale mocno uskrzydlone "nie wiem" [Mea culpa]

Dlaczego wypada nie wiedzieć na pierwszym roku studiów licencjackich, a na studiach magisterskich nie?

th

Kompozycja?... Chyba z kwiatów

Kompozytor – dla jednych to zawód, dla innych powołanie. Status kompozytora zmieniał się przez wieki – z służącego w epoce baroku i oświecenia, poprzez jednostkę otoczoną kultem, jak w romantyzmie do… no właśnie. Kim właściwie jest w XXI wieku kompozytor? A może „prawdziwi” kompozytorzy już wyginęli?

th

Z ukosa: Komu potrzebni Sikorski i Drobner?

Kiepskie, błędnie kompilowane bryki oraz efekty "błogiego nieuctwa" w zakresie wiedzy o instrumentach można spotkać na każdym kroku na polskim rynku wydawniczym. O powszechnym braku kompetencji w tej dziedzinie i o roli dobrych podręczników pisze instrumentolog, Beniamin Vogel.

th

Zawód wyobrażeń [MEA culpa]

Z zawodu nie jestem „cokolwiek to znaczy”, bo być krytykiem muzycznym, to znaczy być kimś na miarę sprzedawcy zapałek i zapalniczek. Społecznie znaczące profesje, jednakże na rynku pracy bezużyteczne. Mimo tego ludzi dobrej woli nie brakuje...

th

Muzyczne napędzanie grzechów poważnych

O wpływ muzyki na nasze zachowanie najlepiej byłoby zapytać ekspertów w dziedzinie psychologii, jednak dla muzycznych pasjonatów, znawców czy laików, kwestia ta nie jest obca. Często słyszy się o czarno-białym jak klawisze fortepianu podziale na muzykę „dobrą” i „złą”, wzorcową i mierną, uszlachetniającą i deprawującą – albo po prostu poważną i popularną. Rozczarować może się ten, kto ślepo wierzy w ów szablonowy schemat. Nie zawsze to, co dobrze skomponowane artystycznie musi za sobą nieść to, co dobre moralnie.

th

Drugi obieg polskiej piosenki

Twierdzenie, że disco polo to współczesna twórczość ludowa jest nieaktualne: muzyka discopolowa miała w sobie wiele z nowoczesnego folkloru, ale ponad 20 lat temu. Dziś ten gatunek nie wymaga specjalnej ochrony.

logowanie i rejestracja
Wydanie 283