th

Nagród ciąg dalszy czyli Katarzyna Syguła laureatką Olsztyńskiego Konkursu Musicalowego

Nasza redakcyjna koleżanka zdobyła I nagrodę na II Olsztyńskim Konkursie Musicalowym, który odbył się 14 kwietnia.

th

Tarzan w Zabrzu

19 maja 2012 roku w Domu Muzyki i Tańca w Zabrzu zaprezentowana została polska prapremiera musicalu „Tarzan” z muzyką i słowami Phila Collinsa, przygotowana przez Gliwicki Teatr Muzyczny we współpracy z Domem Muzyki i Tańca. Następnego dnia, czyli 20 maja spektakl został wystawiony z okazji V Metropolitalnego Święta Rodziny, a kolejne przedstawienia zaplanowano na 31 maja oraz 1, 2 i 3 czerwca br.

th

Po co śpiewać piosenki?

Strefa Kiczu rośnie w siłę, choć wolelibyśmy, żeby nie istniała. Wciąż jednak okazuje się, że mamy co robić. Rynek pop obfituje w kontrowersyjnych artystów, ale z tym zdążyliśmy się już oswoić. Większy problem mamy wtedy, gdy do show biznesu aspirują śpiewacy operowi… Jak doktor sztuki wokalnej, pedagog, poeta - Mariusz Klimek.

th

Operetka i musical jako alternatywna forma edukacji artystycznej

Żyjemy w świecie niezwykle dynamicznych zmian, gdzie przewartościowaniu ulega wiele dotychczas obowiązujących prawd i kanonów. Jesteśmy oszołomieni natłokiem modnych wideoklipów, atrakcyjnością lansowanych przez menadżerów show-businessu sezonowych idoli, którzy narzucają swoje treści i wartości estetyczne, uważając je za godne naśladowania i propagowania. Większość młodych ludzi z wszechobecną muzyką nie najwyższych lotów ma kontakt mimowolny. Jak zatem pedagog ma kształtować wrażliwość i estetykę swojego wychowanka? Czy pomocne mogą w tym być teatry muzyczne prezentujące operetki i musicale?

th

Broadway Street. The Show

Wielbiciele musicalu nie powinni przeoczyć tego wydarzenia. 24 listopada w warszawskim Teatrze Rampa odbył się koncert "Broadway Street – the show".

th

Gershwin - droga do sukcesu

"Prawdziwa muzyka musi przekazywac myśli i aspiracje ludzi danej epoki. Moimi ludzmi sa Amerykanie. Moim czasem jest dzien dzisiejszy" – tą myślą George Gershwin kierował się w swojej twórczości. Wiara w amerykańską muzykę i wychodzenie poza utarte schematy sprawiły, że stał się jednym z najbardziej znanych kompozytorów na całym świecie. Jego utwory uznano za standardy muzyki jazzowej, jak i rozrywkowej.

th

Musical w kinie

Podobno Oscar w kategorii najlepszy reżyser, daje nagrodzonemu wolnośćw wyborze kolejnego tytułu, którego pragnie się podjąć. Tom Hooper po zdobyciu statuetki za Jak zostać królem, zapytany o kolejny projekt, odpradł Les Miserables.

th

"Księżniczka Sara" - spektakl Teatru Muzycznego Tintilo

Recenzja musicalu Księżniczka Sara opartego na motywach z powieści Mała Księżniczka Frances Hodgson Burnett. Dla dzieci, ale nie tylko!

th

Inspiracje Starszych Panów. Krótka historia musicalu

Muzyczne inspiracje Starszych Panów skłaniają się w przeważającej mierze ku początkowi muzyki jazzowej na świecie. Zainteresowanie m.in. Gershwinem, Porterem czy Berlinem w połączeniu z fascynacją pierwszymi filmami dźwiękowymi i filmowymi komediami muzycznymi musiało odcisnąć piętno na nowo powstałej twórczości. Gatunek tak trudny do jednoznacznego określenia, przedstawiany w takich programach telewizyjnych jak Kabaret Starszych Panów, nasuwa skojarzenia z rozwijającym się wówczas szczególnie w Stanach Zjednoczonych (ale później również w Polsce) musicalem.

th

Wieczór z Kabaretem Starszych Panów - cz. 1

Wasowski i Przybora w kreacji Panów A i B to aktorzy oszczędni, posługujący się subtelnymi, delikatnymi środkami, ze szczególnym wyczuciem zaznaczający wszelkie dwuznaczne sytuacje. Urzekali odbiorcę niedopowiedzianą aluzją, zmianą barwy głosu, jego wielce znaczącym zawieszeniem. Ich wyczucie było zniewalające.

th

Wieczór z Kabaretem Starszych Panów - cz. 2

Wasowski i Przybora w kreacji Panów A i B to aktorzy oszczędni, posługujący się subtelnymi, delikatnymi środkami, ze szczególnym wyczuciem zaznaczający wszelkie dwuznaczne sytuacje. Urzekali odbiorcę niedopowiedzianą aluzją, zmianą barwy głosu, jego wielce znaczącym zawieszeniem. Ich wyczucie było zniewalające.

th

Wieczór z Kabaretem Starszych Panów - cz. 3

Wasowski i Przybora w kreacji Panów A i B to aktorzy oszczędni, posługujący się subtelnymi, delikatnymi środkami, ze szczególnym wyczuciem zaznaczający wszelkie dwuznaczne sytuacje. Urzekali odbiorcę niedopowiedzianą aluzją, zmianą barwy głosu, jego wielce znaczącym zawieszeniem. Ich wyczucie było zniewalające.

th

Wieczór z Kabaretem Starszych Panów - cz. 4

Wasowski i Przybora w kreacji Panów A i B to aktorzy oszczędni, posługujący się subtelnymi, delikatnymi środkami, ze szczególnym wyczuciem zaznaczający wszelkie dwuznaczne sytuacje. Urzekali odbiorcę niedopowiedzianą aluzją, zmianą barwy głosu, jego wielce znaczącym zawieszeniem. Ich wyczucie było zniewalające.

th

Wieczór z Kabaretem Starszych Panów - cz. 5

Wasowski i Przybora w kreacji Panów A i B to aktorzy oszczędni, posługujący się subtelnymi, delikatnymi środkami, ze szczególnym wyczuciem zaznaczający wszelkie dwuznaczne sytuacje. Urzekali odbiorcę niedopowiedzianą aluzją, zmianą barwy głosu, jego wielce znaczącym zawieszeniem. Ich wyczucie było zniewalające.

th

Wieczór z Kabaretem Starszych Panów - cz. 6

Wasowski i Przybora w kreacji Panów A i B to aktorzy oszczędni, posługujący się subtelnymi, delikatnymi środkami, ze szczególnym wyczuciem zaznaczający wszelkie dwuznaczne sytuacje. Urzekali odbiorcę niedopowiedzianą aluzją, zmianą barwy głosu, jego wielce znaczącym zawieszeniem. Ich wyczucie było zniewalające.

th

Divertimento

Divertimento to cykl, który zaczął się tego samego roku, w którym skończył się Kabaret Starszych Panów. Można go nazwać Kabaretem Starszego Pana, ponieważ Jeremi Przybora czynił w nim to samo, co poprzednio dwaj Starsi Panowie, czyli prowadził interes, a piosenka pozostawała nadal elementem współdecydującym o kształcie spektaklu.

th

„Welcome to Japan!”. O obrazach Japonii i Japończyków w amerykańskim teatrze muzycznym i musicalu

Symbolicznym początkiem dla wprowadzenia tematu japońskiego do kultury popularnej stał się rok 1885 i londyńska premiera opery komicznej Gilberta i Sullivana pt. Mikado. Dzieło zyskało sobie pod koniec XIX w. status kultowego – podczas pierwszej realizacji wystawiano je w stolicy Imperium Brytyjskiego łącznie 672 razy, bijąc rekordy popularności.

th

Krótka (i subiektywna) historia śpiewania na ekranie

Śpiewanie, nucenie, gwizdanie to całkiem zwyczajne czynności, które towarzyszą nam każdego dnia, wyrażając nasze emocje. Nic dziwnego, że twórcy filmów, chcąc uwiarygodnić postaci scenariusza, powierzają im partie śpiewane. Pytanie tylko, czy śpiewanie w filmie faktycznie wypada autentycznie?

th

Teksty poszukiwane! Temat: musical

Tylu fanów w Polsce musical nie miał jeszcze nigdy, a kolejne musicalowe premiery pojawiają się jak grzyby po deszczu. Czy zatem i wśród Czytelników Meakultury znajdą się wielbiciele tego gatunku? 

th

Musical vs musical

Wiele kontrowersyjnych wniosków wysnuć można już przy próbie zdefiniowania musicalu. Definicja ta, pozornie wszystkim doskonale znana i rozumiana, przysparza mi najwięcej kłopotów. Bo przecież w określaniu cech musicalu znajdziemy same ogólniki. Szlagiery takie jak gatunek teatralno – muzyczny, sztuka muzyczna itp.... przyprawić mogą o mdłości. Definicję musicalu można ująć w tak rozmaity sposób, że przestaje ona mieć jakikolwiek sens.

th

XIX- i XX-wieczne formy amerykańskiego teatru muzycznego i musicalu.

Wiek XX to okres, w którym rodzi się najpopularniejsza forma rozrywki teatralnej, jaką jest musical. Zasadniczo musical stanowi istotny element kultury amerykańskiej, jednakże jego fenomen wykracza poza Stany Zjednoczone; trudno znaleźć osobę, która nie znałaby przynajmniej jednego przeboju z okolic Broadway’u, o czym świadczy niesłabnąca popularność White Christmas Irvinga Berlina. Jesus Christ SuperstarDźwięki muzykiHair czy Człowiek z La Manchy są to produkcje, które nie tylko skradły serca milionów widzów przed ekranami, ale również stanowią dzisiaj kanon teatru i kina światowego.

th

Musicale spod szyldu Filharmonii Gorzowskiej

Są jednak i tacy twórcy, którzy przeszli pełną edukację kompozytorską, posiadają tytuł doktora w tej dziedzinie, wykładają na akademiach muzycznych, realizują mnóstwo zamówień kompozytorskich… i w tym wszystkim znajdują jeszcze czas, żeby pisać musicale. Jak podchodzą do komponowania tego rodzaju muzyki?

th

"Kiss me Jesus". Wątek chrześcijaństwa w musicalu amerykańskim lat 60. i 70.

Okres końca lat 60. i początku lat 70. to okres wzmożonego zainteresowania religią i wiarą w amerykańskiej kulturze. Jedną z tego oznak jest wzrost liczby musicali, w których wątek chrześcijaństwa staje się jednym z głównych analizowanych problemów. Motyw, dotychczas pomijany, pojawiał jedynie jako tło niektórych musicali, jednakże nigdy tej kwestii nie problematyzował, pozostawał jedynie pewnym kontekstem.

th

Znaleźć odpowiednią niszę - rozmowa z Celiną Muzą

O polskim i niemieckim musicalu, życiu na emigracji i współpracy z najważniejszymi artystami związanymi z piosenką aktorską - z Celiną Muzą rozmawia Aleksandra Bliźniuk.

th

"Wierzę w potęgę musicalu" - rozmowa z Joanną Maleszyńską

Joanna Maleszyńska  pracuje w Zakładzie Poetyki Historycznej i Krytyki Literackiej oraz w Centrum Badań nad Teatrem Muzycznym Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jej zainteresowania badawcze skupiają się wokół związków literatury i muzyki. Jest autorką szeregu prac na temat musicalu i piosenki, której historii poświęciła swoją pracę habilitacyjną. 
O specyfice musicalu i o pasji badawczej z dr hab. Joanną Maleszyńską rozmawia Paweł Bocian.

th

Polski "American dream" Metra

Były lata 80. XX wieku, kiedy Janusz Józefowicz i Janusz Stokłosa poznali się w warszawskim Teatrze Ateneum. Pracując wspólnie nad musicalem Brel, wpadli na pomysł stworzenia własnego spektaklu – pierwszego polskiego musicalu. Każdy niemal ich krok był sukcesem: do castingów zgłosiły się tłumy, zdobyto salę do prób, a zespół wspierany był przez sztab fachowców od masażystów, przez choreografów do logopedów.

th

„The Best of All Possible Worlds”? Kandyd w Operze Wrocławskiej

Z musicalami tak to często bywa, że w zależności od tego, gdzie są wystawiane są musicalami lub operetkami. I mimo że wydają się one być błahymi historyjkami opowiedzianymi dzięki pieśniom (czy raczej piosenkom) i dialogom, często skrywają niezwykle ważne prawdy życiowe. Tak też jest z Kandydem Leonarda Bernsteina.

th

O losach klasycznego musicalu amerykańskiego

W amerykańskim teatrze muzycznym przełomu lat trzydziestych i czterdziestych XX wieku panowała specyficzna sytuacja. Obok form skostniałych, ogarniętych martwicą, pleniło się bujne życie. Z jednej strony teatry operowe, odwieczne bastiony tradycjonalizmu, podupadały, karmione dziewiętnastowiecznym, konserwatywnie preparowanym repertuarem europejskim. Ożywczy ferment opery modernistycznej prawie do nich nie dotarł, zaś jego europejscy przedstawiciele – emigranci (byli wśród nich twórcy tak wybitni, jak Kurt Weill czy Erich Wolfgang Korngold) sprzymierzali się raczej z Hollywood i Broadwayem.

th

Cały ten musical!

Musical jest formą teatralną, która łączy muzykę, piosenki, dialogi mówione i taniec. Ładunek emocjonalny dzieła – humor patos, miłość, gniew – podobnie jak sama opowieść, jest wyrażany poprzez słowa, muzykę, ruch i aspekty techniczne przedstawienia, które tworzą jedną, spójną całość. Postanowiliśmy w  tym karnawałowym czasie, oddać w Wasze ręce numer MEAKULTURY poświęcony właśnie musicalowi.

th

Podniebny spektakl

Spektakle w Teatrze Muzycznym Roma od lat cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem publiczności. Tym razem na scenę trafił musical Piloci (2017), przypominający dzieje polskich lotników walczących w Bitwie o Anglię. Na tle wojennych wydarzeń rozgrywa się miłosna historia pilota Jana i kabaretowej aktorki Niny, których wkrótce rozdzielą nie tylko tysiące kilometrów, ale i okrutny los.

th

"Camelot" i kino muzyczne

Muzyka jest nieodłączną częścią filmu. Najczęściej występuje w charakterze ilustracji dźwiękowej, tła dla ukazywanych zdarzeń – gra, kiedy bohaterowie milczą, uwypukla ich emocje, a czasem oddaje ich więcej, niż gdybyśmy mieli usłyszeć nawet najbardziej poetyckie dialogi czy obejrzeć poruszającą scenę. Może przejawiać się na wiele sposobów: jako kompozycje samych melodii, rozmaite dźwięki np. śpiewu ptaków oraz konkretne utwory służące promocji dzieła filmowego. Co ciekawe, istnieją takie muzyczne motywy, które poznajemy, ledwo usłyszymy kilka pierwszych nut, wśród nich choćby brzmienia z Requiem dla snu Rydwanów ognia bądź gry Mario Brothers.

th

Polskie musicale – miniprzewodnik dla początkujących

Historia polskiego musicalu jest stosunkowo krótka, bo na dobrą sprawę zaczyna się dopiero w latach 70-tych XX wieku. W czasie minionych 50 lat nie powstało może dzieło, które stanowiłoby konkurencję dla produkcji z Broadwayu, ale jest kilka pozycji wartych poznania ‒ chociażby po to, aby zadać kłam twierdzeniu cudze chwalicie, swego nie znacie.

th

"Kandyd" Leonarda Bernsteina w Operze Wrocławskiej

Kandyd Leonarda Bernsteina miał swoją sylwestrową premierę w Operze Wrocławskiej. Ta błyskotliwa, muzyczna wizytówka kompozytora zainaugurowała światowe obchody 100. rocznicy urodzin Bernsteina. Reżyserką spektaklu jest Hanna Marasz.

th

Ten cały musical. Cykl audycji w Radiowej Dwójce

Audycja prezentująca muzyczne i teatralne aspekty musicali światowych, przemiany tego gatunku, jego zaangażowanie społeczne, wpływ na kulturę popularną, a także najwybitniejszych twórców, nie tylko z Broadwayu i West Endu.

logowanie i rejestracja
Wydanie 275