th

Elementy tworzywa fonicznego oraz związek muzyki ze słowem w bajce muzycznej

Jedną z ważniejszych zdobyczy współczesności jest powstanie i rozwój techniki fonograficznej. Dzięki niej zaczęły być dostępne w szerokim zakresie te obiekty poznania i działalności człowieka, z którymi kontakt dawniej wiązał się z koniecznością podjęcia dalekich i czasochłonnych podróży. Główna jej cecha polega na wprowadzeniu do kultury estetycznej środków reprodukcyjnych.

th

Skorowidz wybranych tytułów bajek muzycznych

Przedstawiony skorowidz wybranych tytułów bajek muzycznych pochodzi z pracy magisterskiej pt.: "Znaczenie bajki muzycznej dla rozwoju procesów emocjonalno - poznawczych dziecka w wieku przedszkolnym", napisanej na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki Akademii Muzycznej w Gdańsku.

th

III Letni Festiwal Muzyczny Kutno 2012

W 2010 roku w Kutnie zorganizowano pierwszą edycję festiwalu, podczas którego zabrzmiały kompozycje klasyczne w wykonaniu polskich artystów śpiewaków i instrumentalistów. Od tego czasu zainteresowanie wydarzeniem z każdym rokiem rośnie. Dyrektor festiwalu, Anna Jeremus-Lewandowska, stara się mu godnie sprostać, proponując różne rodzaje koncertów (barok, muzyka sakralna, koncert dla dzieci).

th

Patrik Jablonski - doskonały pianista i miłośnik…tenisa ziemnego

Patrik Jablonski urodził się w Szwecji. Z fortepianem zetknął się bardzo wcześnie, bo już w wieku pięciu lat otrzymywał pierwsze lekcje od ojca - z pochodzenia Polaka. Patrik był tak zdolny, że rok później postawił swoje pierwsze kroki na estradzie. Tak zaczęła się jego życiowa przygoda z muzyką.

th

Operetka i musical jako alternatywna forma edukacji artystycznej

Żyjemy w świecie niezwykle dynamicznych zmian, gdzie przewartościowaniu ulega wiele dotychczas obowiązujących prawd i kanonów. Jesteśmy oszołomieni natłokiem modnych wideoklipów, atrakcyjnością lansowanych przez menadżerów show-businessu sezonowych idoli, którzy narzucają swoje treści i wartości estetyczne, uważając je za godne naśladowania i propagowania. Większość młodych ludzi z wszechobecną muzyką nie najwyższych lotów ma kontakt mimowolny. Jak zatem pedagog ma kształtować wrażliwość i estetykę swojego wychowanka? Czy pomocne mogą w tym być teatry muzyczne prezentujące operetki i musicale?

th

Kołysanki wydobyte z pamięci

Czy w dobie komputerów, telewizji, coraz bardziej technicznie zaawansowanych zabawek w świecie dziecka jest jeszcze miejsce na proste melodie, rzewne kołysanki, ilustrację dźwiękiem? Autorzy albumu W starym zamczysku na skale udowodnili właśnie, że można w Polsce wydać dobrą płytę dla najmłodszych. 

th

Lutosławski nie tylko dla dzieci - patronat medialny

W czasie świętowania Dnia Dziecka NOSPR pragnie przybliżyć - nie tylko najmłodszej publiczności - muzykę Witolda Lutosławskiego. MEAKULTURA objęła wydarzenie swoim patronatem!

th

"Idzie Grześ" - Lutosławski, NOSPR i nie tylko dzieci

MEAKULTURA z przyjemnością wspomina wyjątkowy pomysł NOSPR - "Lutosławski nie tylko dla dzieci", który czasopismo objęło swoim patronatem.

th

Płyta jak z bajki

Płytę "Dawne piosenki, bajki i baśnie dla dzieci w wykonaniu artystów XX wieku" poleca Agnieszka Nowok

th

"Księżniczka Sara" - spektakl Teatru Muzycznego Tintilo

Recenzja musicalu Księżniczka Sara opartego na motywach z powieści Mała Księżniczka Frances Hodgson Burnett. Dla dzieci, ale nie tylko!

th

Twórczość dla dzieci polskich kompozytorów muzyki współczesnej

Z okazji Dnia Dziecka publikujemy tekst o kompozycjach dla dzieci polskich twórców muzyki współczesnej.

th

20. Biennale Sztuki dla Dziecka - ocean niespodzianek

Ocean muzyki. Tak organizatorzy, Centrum Sztuki Dziecka, zatytułowali 20 Biennale Sztuki dla Dziecka, które odbyło się w Poznaniu w dniach 15-21 czerwca. Tytuł właściwie trafny, choć de facto muzyka nie była na Biennale jedyną czy wyizolowaną formą sztuki. Łączyła się z innymi dziedzinami, spajając je wszystkie na zasadzie wagnerowskiego leitmotivu, inaczej mówiąc: powracającego motywu przewodniego.

th

W oceanie dźwięków, technologii i muzycznych gatunków

Tegoroczne, 20. Biennale Sztuki dla Dziecka, odbywające się pod hasłem „Ocean muzyki” przez tydzień (15-21 czerwca) umożliwiło dzieciom, i nie tylko im, zanurzyć się w rozmaitych stylach muzycznych oraz różnych sposobach obcowania z dźwiękiem. Kto wypłynął w ten muzyczny rejs wraz z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, tego zewsząd otaczały wzburzone fale dźwiękowe, szerokie strumienie dzieci zdążających na warsztaty oraz morze dobrej energii.

th

„Muzyczne związki w sztuce dla dziecka" – recenzja książki

Poznańskie Biennale Sztuki dla Dziecka, choć zgodnie z nazwą odbywa się raz na dwa lata, nie jest jedynie „zawieszoną w próżni” kilkudniową czerwcową imprezą. Zbiorowy naukowy namysł nad podejmowaną każdorazowo w ramach Biennale tematyką zaowocował już wieloma publikacjami, w tym także książką Muzyczne związki w sztuce dla dziecka.

th

Video wykład - część XVI. Muzyka dla dzieci czy muzyka dziecięca

Czym różni się muzyka dla dzieci od muzyki dziecięcej? Jakie są najważniejsze cechy dziecięcej kultury muzycznej? Na czym polega interwencja dorosłych w muzyczny świat dziecka? Jaką rolę pełni muzyka nastolatków i z czym wiąże się muzyczne dojrzewanie w kulturze Zachodu oraz w kulturach tradycyjnych? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w swoim wykładzie z cyklu Kultura muzyczna XX wieku dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury (Poznań 2007).

th

MEAKULTURA nagrywa reklamę!

W zeszłym tygodniu w Brukseli odbyły się zdjęcia do reklamy kampanii społecznej Fundacji MEAKULTURA, która będzie promować wspieranie Muzyki, Edukacji, Artystów i Kultury.

th

Uniwersalia tematyczne w piosence dziecięcej na przykładzie wybranych utworów polskich i niemieckich

We wczesnym nauczaniu języków obcych, to jest nauczaniu dzieci przedszkolnych i dzieci z pierwszych trzech klas szkoły podstawowej, naczelną zasadą jest nauka przez zabawę, zabawę często muzyczną – czyli przez piosenkę. Śmiało można powiedzieć, że śpiewanie to podstawa: dzięki piosence uczniowie szybko zapamiętują nie tylko nowe słowa, ale i dłuższe frazy, nie mówiąc już o pożytkach z przyswajania poprawnej wymowy i intonacji obcego języka.

th

Ania Broda i muzyka elficka

"Właściwie trudno mi powiedzieć, czy to ja zajmuję się Muzyką, czy Muzyka zajmuje się mną?" Takimi słowami Ania Broda wita osoby odwiedzające jej stronę internetową. Jak tworzy? Czy piosenki dla dzieci to istotna część jej twórczości? Zapraszamy do przeczytania wywiadu z wokalistką.

th

Smykofonia - seria płyt dla najmłodszych

Jak zachęcić dzieci do słuchania muzyki poważnej? Jak im ją przybliżyć, skoro na co dzień stykają się przede wszystkim z muzyką popularną? Jak sprawić, by wydawała im się intrygująca, by kojarzyła się z przyjemnością i zabawą?

th

Muzyka dla Dzieci - numer specjalny

Muzyka dla dzieci to oczywiście temat-ocean. Z okazji Dnia Dziecka, w naszym numerze specjalnym staraliśmy się spojrzeć na nią z kilku stron: biorąc pod uwagę umuzykalnianie dzieci, ich edukację muzyczną  oraz  komponowanie utworów "dziecięcych" czy też kierowanych do  dzieci.

th

U progu kariery pianistycznej

Wobec coraz większej liczby początkujących pianistów niezwykle interesujące wydaje się pytanie o to, co warunkuje ich sukces w edukacji pianistycznej? Niewątpliwie wpływ ma na to cały szereg czynników różnej natury. Choć kwestia determinant sukcesu wykracza poza ramy tego artykułu, ważne dla dalszych rozważań wydaje się ustalenie zależności między tzw. talentem, rozumianym tu jako predyspozycje wrodzone oraz umiejętności nabyte podczas wielu lat pracy z instrumentem a potencjalnym sukcesem adepta.

th

Edukacja małego dziecka według Edwina E. Gordona

Profesor E.E. Gordon opracował teorię uczenia się muzyki, która w bardzo prosty, logiczny sposob pozwala skutecznie prowadzić dzieci przez muzyczny świat. Zaczyna się od akulturacji, która nigdy się nie kończy – podobnie jak rosnący niemal z każdym dniem zasób słów i zwrotów.

th

Moses muss singen - opera dziecięca Prasquala

Niewiele dzieł napisanych przez polskich twórców z myślą o dzieciach odniosło międzynarodowy sukces i było wystawianych poza granicami Polski. Tym bardziej należy zwrócić uwagę na operę dla dzieci Prasquala Moses muss singen, której premiera odbyła się w 2010 roku w Städtischen Bühnen Münster. O sukcesie tego dzieła może świadczyć również fakt, że w kolejnych sezonach przedstawienie to było z powodzeniem regularnie wznawiane.

th

Performans dla dzieci jako sztuka doświadczania wspólnego świata. Cz.1 - "LaBorańcza"

LaBorańcza jest multimedialnym zdarzeniem mającym na celu uruchomienie polisensorycznego poznania rzeczywistości artystycznej. Elementem przewodnim, integrującym zawarte w zdarzeniu działania, jest owoc pomarańczy. Skupia on w swojej materii wiele aspektów otaczającego nas świata: kształt, barwę, zapach, smak, fakturę, wielowarstwowość, które są poznawane wszystkimi zmysłami. Muzyka powstaje na drodze eksperymentu, w pewnego rodzaju LaBoratorium twórczym, pobudza motorykę działań, jest impulsem do podjęcia akcji. Pomarańcza, wydając charakterystyczne, subtelne dźwięki, może także pełnić rolę instrumentu muzycznego.

th

Performans dla dzieci jako sztuka doświadczania wspólnego świata. Cz.2 - "Czerwony kłębuszek"

Mimo iż głównym bohaterem Czerwonego kłębuszka jest kot, to akcja performansu nie ukazuje życia czy przygód czworonoga. Autorki utworu tak skonstruowały scenariusz, by dzieci uczestniczące w performansie nie znały jego tematyki czy treści. Osią utworu jest wierszyk - zagadka recytowany najpierw przez Animatorkę, następnie przez Dzieci. Wszelkie działania performerów podczas Czerwonego kłębuszka, podbudowane wizualizacjami zmierzają do odgadnięcia przez Dzieci rozwiązania zagadki i tym samym odkrycia, kto jest głównym bohaterem performansu.

th

Idea pejzażu dźwiękowego Raymonda Murraya Schafera w myśli i twórczości Lidii Zielińskiej

Koncepcja „pejzażu dźwiękowego” („soundscape”) narodziła się i rozwinęła w myśli kanadyjskiego kompozytora, pedagoga i badacza Raymonda Murraya Schafera. W pierwszej połowie lat siedemdziesiątych XX wieku kierował on grupą badawczą pod nazwą World Soundscape Project (Przedsięwzięcie Pejzażu Dźwiękowego Świata). Jej członkowie prowadzili szereg działań, m.in. nagrywali i analizowali pejzaże dźwiękowe wybranych miast i wsi.

logowanie i rejestracja
Wydanie 262