th

Maciejewski na nowo odkrywany. Wywiad z Wojciechem Maciejewskim i prof. Michałem Wesołowskim ze Szwecji

W tym roku minęło 15 lat odkąd dorobek twórczy Romana Maciejewskiego po dalekich peregrynacjach znalazł się w Polsce. Brat kompozytora Wojciech Maciejewski przywiózł wówczas ze Szwecji około 100 rękopisów utworów, w większości u nas nie znanych. O Romanie Maciejewskim i polsko-szwedzkim projekcie wydawniczym rozmawiam z Wojciechem Maciejewskim i prof. Michałem Wesołowskim.

th

On Kocyan Playing Chopin and Liszt

When I first saw Polish pianist Wojciech Kocyan on the concert stage about twenty years ago, I felt he looked just like Fryderyk Chopin: frail, with longish dark-blond hair, sensitive, and sophisticated. Here was a pianist with great emotional and musical intelligence, a refined technique, and subdued charm.

th

Chopin With Cherries: A Tribute in Verse

For those who have been moved by the music of Fryderyk Chopin, this new international anthology will be a treat. The collection was created to celebrate the 200th anniversary of Chopin’s birth. There are over 120 poems in the collection. T.S, Eliot, Amy Lowell, and even Emma Lazarus of Statue of Liberty fame are included in this tribute volume. But one breathtaking aspect of the anthology is the diversity of voices, both stylistically and geographically.

th

On Chopin and Film

The failure of actors and directors to adequately portray a "genius" composer - be it Beethoven, Mozart or Chopin - speaks to the richness of our collective imagination that creates a mental image of the composer of such complexity and sophistication that it becomes virtually impossible to match it with just one man.

th

Polski Czajkowski

Jest rok 1982 - umiera wybitny polski instrumentalista Andrzej Czajkowski. W testamencie, oprócz oczywistego podziału majątku, określa jasno przeznaczenie swoich szczątków doczesnych. Według dokumentu do ostatniej woli kompozytora należy przekazanie jego czaszki Royal Shakespeare Company z zaznaczeniem, że ma być używana jako rekwizyt w inscenizacjach szekspirowskiego Hamleta.

th

Muzyka filmowa Kilara w opracowaniu na fortepian

Wojciech Kilar, który w tym roku został laureatem Złotego Fryderyka za całokształt twórczości, to jeden z najbardziej cenionych polskich kompozytorów. Znany jest między innymi ze swojej wspaniałej muzyki filmowej, wzbogacającej obrazy najznamienitszych polskich i zagranicznych reżyserów.

th

80. urodziny Wojciecha Kilara

Nabierają rozpędu wszelkie imprezy artystyczno-kulturalne związane z jubileuszem urodzin jednego z najlepszych i najpopularniejszych obecnie kompozytorów polskich – Wojciecha Kilara. W tym roku, dokładnie 17 lipca artysta kończy 80. lat!

th

Tydzień z Adamem Makowiczem

Światowej sławy jazzman spotka się w tym tygodniu ze swoimi wielbicielami w różnych miastach Polski. Tym razem jednak nie tylko będzie występować, ale i opowiadać o książce Marka Strasza Grać pierwszy fortepian. Rozmowy z Adamem Makowiczem. To publikacja, która udowadnia, że jeśli się czegoś bardzo chce, to można pokonać nawet największe przeszkody. Dowiadujemy się z niej o polskich i zagranicznych występach pianisty oraz o współpracy z różnymi artystami (m.in. Leszkiem Możdżerem, Zbigniewem Namysłowskim czy Wojciechem Młynarskim). Walorem tej publikacji są wzbogacające ją wypowiedzi osób, które znają Makowicza. Należą do nich np.: Urszula Dudziak, Michał Urbaniak i Piotr Paleczny.

th

Hypnotic Modernism - A Piano Recital by Maciej Grzybowski

How to tell if a pianist is good enough to be worth the effort of driving on our congested freeways to attend his concert on a Friday night, if you have never heard his name before? Hard to tell… perhaps, you should believe what others say about him.  You certainly should watch for the name of Maciej Grzybowski, an extraordinary Polish pianist, who recently visited Los Angeles upon the invitation of the "Helena Modjeska Art and Culture Club".

th

Muzyczne spotkanie z Makowiczem w Nowym Jorku

14 czerwca (czwartek) o godzinie 19.00 Adam Makowicz zagra dla publiczności zgromadzonej w siedzibie Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku. Tuż po recitalu odbędzie się prezentacja książki Grać pierwszy fortepian. Rozmowy z Adamem Makowiczem autorstwa Marka Strasza. Spotkanie poprowadzi saksofonista Krzysztof Medyna.

th

Beata Szałwińska. Połączenie słowiańskiej duszy z południową energią

Moim wielkim marzeniem było zagranie „Aconcagua concerto” Astora Piazzolli. Utwór został specjalnie dla mnie zaaranżowany na fortepian solo i sekstet. W oryginale koncert ten jest napisany na bandoneon i orkiestrę. Gdy po raz pierwszy usłyszałam ten koncert, poczułam i miałam w sobie wewnętrzne przekonanie, że mógłby on wspaniale brzmieć również na fortepianie. Zarejestrowanie tego utworu jest również bardzo dobrą okazja do zaprezentowania szerszej publiczności, unikalnego stylu kompozytora, który w niezwykły sposób łączył różne style muzyczne: folklor, jazz, muzykę popularną, jak i klasyczną.

th

Kilar w Katowicach

Dzisiaj, 22 lipca, o godz. 11:00 w Parku Kościuszki w Katowicach rozbrzmiewać będzie muzyka filmowa Wojciecha Kilara, w opracowaniu na fortepian. Wystąpi Tomasz Śliwiński.

th

Aconcagua Project - Astor Piazzolla

Rzadko zdarza się, by płyta z muzyką Piazzolli była nieudana, nie brzmiała, nie oddawała ducha namiętnego tanga. I Aconcagua Project zupełnie taka nie jest. Nie rozczarowuje – emocji mamy tutaj całą paletę. Z jednym zastrzeżeniem – mało tu kontrastów. Ale to z pewnością jedna z niewielu płyt, które potrafią dodatkowo zaskoczyć słuchacza. Tango gra… fortepian z towarzyszeniem bandoneonu, kwartetu smyczkowego i gitary.

th

Peter Jablonski – ambitny, chętnie słuchany pianista międzynarodowej klasy.

Peter Jablonski to pianista ze Szwecji, w którym płynie także polska krew. W tak poetycki sposób, w 2010 roku, pisał o jego grze  The New York Times: "w mroczniejszych momentach Jablonski wyzwala potoki oktaw i grzmiące fale chromatycznych skal, po czym wprowadza zwiewną aurę do mistycznych harmonii i nostalgiczno-lirycznych fragmentów".

th

Clara Wieck Schumann – sylwetka pianistki i kompozytorki

Clara Josephine Wieck Schumann, słynna niemiecka kompozytorka, pianistka i pedagog, żyła w latach 1819–1896. Jej pierwszym nauczycielem muzyki był Friedrich Wieck, ojciec artystki.

th

Patrik Jablonski - doskonały pianista i miłośnik…tenisa ziemnego

Patrik Jablonski urodził się w Szwecji. Z fortepianem zetknął się bardzo wcześnie, bo już w wieku pięciu lat otrzymywał pierwsze lekcje od ojca - z pochodzenia Polaka. Patrik był tak zdolny, że rok później postawił swoje pierwsze kroki na estradzie. Tak zaczęła się jego życiowa przygoda z muzyką.

th

"Homage to Arthur Rubinstein" w Nowym Jorku

Jutro, 15 grudnia 2012 roku w nowojorskiej Carnegie Hall odbędzie się galowy koncert "Homage to Arthur Rubinstein", organizowany z okazji 30 rocznicy śmierci wybitnego pianisty polskiego pochodzenia. W roku 2012 przypada także 125 rocznica urodzin słynnego łodzianina - wirtuoza fortepianu.

th

Glennialny Gould. Thomas Bernhard a radykalizm fortepianowy

Truizmem jest, że Glenna Goulda albo się nienawidzi, albo uwielbia. Mistrz interpretacji analitycznej, którego gra wyłamuje się z ram wirtuozerii, by tym lepiej oddać dzieło takim, jakie ono jest.

th

Romantic Piano Concertos - Zapomniane utwory

Poza dwoma dziełami Chopina z lat 1829-1830, repertuar XIX wiecznych polskich koncertów fortepianowych jest na świecie stosunkowo nieznany. Obraz ten zmienia niedawno wydana płyta, na której szkocka orkiestra symfoniczna BBC, z pianistą Jonathanem Plowrightem, pod kierownictwem Łukasza Borowicza.

th

Muzyczne impresje Markiewicza

Najnowsza płyta Macieja Markiewicza pt. „Piano Impressions” to wytrawne połączenie jazzowej improwizacji, bluesa i muzyki boogie-woogie. Już od pierwszych dźwięków słychać, że artysta czuje się w tej stylistyce świetnie.

th

Patronat MEAKULTURY: Rafał Blechacz - Chopin. Polonezy

10 września 2013 r. nakładem prestiżowej wytwórni Deutsche Grammophon ukazała się kolekcja siedmiu polonezów Fryderyka Chopina w wykonaniu Rafała Blechacza. Patronat medialny nad wydawnictwem objęła MEAKULTURA.

th

I Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny "Wykonawstwo bez limitu" - Patronat MEAKULTURY

Zapraszamy na I Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny Wykonawstwo bez limitu, który będzie trwać od 12 do 20 października 2013 roku w Łodzi.

th

Blechacz a sprawa polska

Polskość, masywny heroizm i nienaganna technika, czyli o Polonezach - najnowszej płycie Rafała Blechacza.

th

Andrzej Czajkowski - Hamlet pianistyki?

W roku 1982 umiera Andrzej Czajkowski. W testamencie określa jasno przeznaczenie swoich doczesnych szczątków. Do ostatniej woli kompozytora należy przekazanie czaszki Royal Shakespeare Company z zaznaczeniem, że ma być używana jako rekwizyt w inscenizacjach szekspirowskiego "Hamleta".

th

Chopin u Jagodzińskiego

W historii muzyki polskiej wyróżnić można zjawisko o charakterze artystycznego fenomenu, określanego mianem polskiej szkoły jazzu. Począwszy od rozkwitu gatunku w Polsce, będącego swoistego rodzaju odpowiedzią artystów na twarde realia komunistyczne, kompozycje nadwiślańskich jazzmanów były projekcją słowiańskiego ducha (zjawiska trudnego, swoją drogą, do zdefiniowania słowami, lecz wyraźnie, instynktownie wyczuwalnego).

th

Czajkowski wskrzeszony

Jednym z celów przyświecających wydawnictwu Toccata Classics jest promowanie twórczości mniej znanych lub zapomnianych kompozytorów. Postulat ten realizuje wydana nakładem wydawnictwa pierwsza część dzieł fortepianowych polskiego kompozytora emigracyjnego Andrzeja Czajkowskiego. 

th

Nie jestem jazzmanem...

... takie wyznanie może zaskoczyć. Zwłaszcza, gdy pada ze strony Dominika Wani - Gwarancji Kultury 2014 i zdobywcy dwóch Fryderyków w kategorii "jazz". MEAKULTURA miała przyjemność rozmawiać z artystą w ramach 3. Katowice JazzArt Festival, którego była patronem medialnym.    

th

On Virtues of Musicians and Romances of Aristocrats, or Szymanowska in Paris

On April 28-29, 2014, in the elegant palace of the Paris Section of the Polish Academy of Sciences the Second International Conference “Maria Szymanowska (1789-1831) and her Times” took place. This meeting of scholars created an opportunity for a review of the state of research about the life and work of Maria Szymanowska, in the context of the contemporary culture, including her connections to eminent artistic personalities

th

Pianista-geniusz czyli o występach Rubinsteina w Carnegie Hall

Książka Szymona Kowalskiego "Koncerty Artura Rubinsteina w Carnegie Hall" prezentuje postać fenomenalnego muzyka z perspektywy jego występów w najbardziej prestiżowej sali koncertowej świata. Zawiera wcześniej nie publikowane informacje archiwalne.

th

Nowy Festiwal Ignacego Jana Paderewskiego w USA

Wybitny polski polityk, pianista i kompozytor patronuje nowemu festiwalowi, który odbędzie się w dniach 13-16 listopada w Raleigh w USA. Koncerty, wykłady i wystawy pozwolą nie tylko ukazać życiorys i dorobek Ignacego Jana Paderewskiego, ale także podkreślić jego związek ze stolicą Północnej Karoliny.

th

Witold Małcużyński. Pianista emocjonalny [Sylwetki]

Interpretacje Witolda Małcużyńskiego odznaczają się wyjątkowością i indywidualnym stylem, nawiązującym do romantycznej tradycji wirtuozowskiej, który z jednej strony charakteryzował się bezbłędnym wyczuciem dramaturgii formy, wielką emocjonalnością, uduchowieniem, czy patosem, z drugiej zaś  – prostotą, liryzmem, naturalnością.

th

Józef Kapustka i jego nowe fortepianowe improwizacje

Józef Kapustka, polski pianista mieszkający obecnie w Paryżu, zapowiedział na czerwiec i lipiec tego roku serię recitali w Londynie. Koncerty będą stanowić światową premierę nowego materiału – improwizacji na fortepian solo Improvisatio III, Improvisatio IV oraz Improvisatio V.

th

Pani od Czajkowskiego (ale tego innego). Wywiad z Anastasią Beliną-Johnson

Dr Anastasia Belina-Johnson to muzykolożka i pianistka urodzona w Omsku. W wieku kilkunastu lat przeprowadziła się do Nowej Zelandii. Obecnie wykłada w Royal College of Music w Londynie i Uniwersytecie w Leeds. Jej zainteresowania badawcze są niezwykle szerokie. Sięgają od Wagnera i rosyjskich romantyków przez niemiecką operetkę i Chopina aż po muzykę Andrzeja Czajkowskiego. O tym ostatnim napisała książkę, a teraz tworzy film dokumentalny. Prywatnie miłośniczka Warszawy i fantazyjnych kapeluszy.

th

Aleksander Dębicz – Cinematic Piano

Na swojej debiutanckiej płycie Aleksander Dębicz podjął się dość ryzykownego zadania – połączenia klasyki z językiem muzyki filmowej. Na ile jego propozycja okazała się przekonująca? Wszystko zależy od oczekiwań słuchacza. Jeśli chcemy pozostać w stylistyce filmowych soundtracków od science fiction po kino fabularne, płyta ta z pewnością przypadnie nam do gustu. Jeśli jednak oczekujemy nowego, świeżego spojrzenia na muzykę filmową, możemy poczuć się trochę rozczarowani. 

th

"Szumy, brzdęki i piski zainteresują może muzycznych "geeków", ale nie dostarczą dobrych emocji szerokiej publiczności". Wywiad z Aleksandrem Dębiczem

O swojej nowej płycie, improwizacji, która daje wolność i o emocjach, których poszukuje w muzyce, o inspiracjach sztuką filmową i kulturą amerykańską w rozmowie z Marleną Wieczorek i Ewą Schreiber opowiada Aleksander Dębicz.

th

"Może kiedyś muzyka będzie na receptę, zapisywana przez lekarzy jako forma terapii". Wywiad z Janem Lisieckim

O dorastaniu na oczach publiczności, o podróżach, dwóch ojczyznach i radości z muzykowania z Janem Lisieckim rozmawia Anna Kruszyńska.

th

„Frédéric Chopin: A Research and Information Guide” / William Smialek i Maja Trochimczyk

Nieco ponad miesiąc temu brytyjskie wydawnictwo Routledge opublikowało drugie, uzupełnione i poszerzone wydanie bibliografii Chopinowskiej: Frédéric Chopin: A Research and Information Guide. Nakład pierwszej, wydanej w 1999 roku wersji bibliografii autorstwa Williama Smialka był już od dawna wyczerpany.

th

Krystian Zimerman, Simon Rattle & Berliner Philharmoniker: Lutosławski – patronat MEAKULTURY

14 sierpnia 2015 ukazała się nakładem wytwórni Deutsche Grammophon płyta Krystiana Zimermana i Berlińskich Filharmoników pod dyrekcją sir Simona Rattle’a, na której znalazły się Koncert fortepianowy oraz II Symfonia Witolda Lutosławskiego. MEAKULTURA opjęła ten album swoim patronatem.

th

Ingolf Wunder - Chopin & Liszt in Warsaw

W dniu 28 sierpnia swoją premierę miała najnowsza płyta Ingolfa Wundera Chopin & Liszt in Warsaw. Album został nagrany w Filharmonii Narodowej w Warszawie, a pianiście towarzyszyła Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka.

th

"W wieku piętnastu lat powiedziałem rodzicom:"Słuchajcie, chcę być pianistą". I od tego czasu nie chcę robić niczego innego." Wywiad z Ingolfem Wunderem

Ingolf Wunder – austriacki pianista, laureat wielu nagród, m.in. II nagrody w XVI Konkursie Chopinowskim. Otrzymał wówczas również dwie nagrody specjalne za najlepsze wykonanie koncertu oraz Poloneza-fantazji, a także nagrodę publiczności. Właśnie ukazała się jego najnowsza płyta Chopin & Liszt in Warsaw (Deutsche Grammophon). Anna Kruszyńska rozmawia z artystą o energii Warszawy, o najnowszej płycie, kontakcie z publicznością i o tym, jak postanowił zostać pianistą.

th

Chopin Monuments Around the World I - Warsaw, Poland

 

What is the function of Chopin monuments? They do not tell us how he looked like. Maybe what he and his music meant and means...  national ideology, artistic conventions, musical myth-making... 

th

"Wierzę, że dopóki ludzie będą pragnąć doświadczenia piękna, głębszych uczuć i przemyśleń, muzyka klasyczna będzie zawsze cieszyła się zainteresowaniem". Wywiad z Mihkelem Pollem

Mihkel Poll – estoński pianista, zwycięzca licznych konkursów międzynarodowych, między innymi zdobywca Pierwszej Nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Rina Sala Gallo we Włoszech. Jego debiutancki album – 20th Century Piano –  zawiera utwory Ravela, Szostakowicza, Mosołowa, Ligetiego i Tulve. We wrześniu tego roku ukazała się jego najnowsza płyta, w której pianista wykonuje utwory Enescu, Bartóka, Tüüra i Kõrvitsa.

th

"I believe that as long as people have desire to experience beauty, depth of feelings and thoughts there will always be interest in classical music". An interview with Mihkel Poll

Mihkel Poll – Estonian pianist, the winner of  several prizes in important competitions including 1st prize at the Rina Sala Gallo International Piano Competition in Italy. His debut CD 20th Century Piano features works by Ravel, Shostakovitch, Mossolov, Ligeti and Tulve. His new CD has been released in September and it presents the works by Enescu, Bartók, Tüür  and Kõrvits.

th

Chopin w epoce płonących fortepianów

W związku z obchodami 200. rocznicy narodzin Fryderyka Chopina, w różnych miejscach Warszawy pojawiło się 14 czarnych ławek. To ławki multimedialne, które po naciśnięciu odpowiedniego przycisku odtwarzają wybrane utwory kompozytora. W ten sposób można wysłuchać między innymi: Walca Des-dur op. 64 nr 1, Ballady f-moll op. 52 i Marsza Żałobnego z Sonaty b-moll op. 35. Warszawiacy i turyści są zachwyceni. Wyciągają komórki, robią głupie miny, pstrykają zdjęcia, kręcą filmiki, wrzucają na Youtube, udostępniają na Facebooku, a potem pędzą, bo zaraz ucieknie im autobus. Za moich czasów utworów Chopina słuchało się inną częścią ciała - komentuje ironicznie wąsaty przechodzień. Ale przecież czasy się zmieniły...

th

Typ raczej aspołeczny. Rozmowa z Georgijsem Osokinsem.

Gdyby w Konkursie Chopinowskim przyznawano nagrody za generowanie ruchu w sieci i tworzenie zamieszania wokół własnej osoby, to Georgijs Osokins byłby zapewne zwycięzcą. Młody Łotysz wzbudził wiele kontrowersji zarówno swoją grą jak i wyglądem. Chociaż sam zaprzecza jakoby przywiązywał wagę do stroju. No chyba, że chodzi o czerwoną wstążeczkę...

th

Mihkel Poll – George Enescu. Bela Bartok. Erkki-Sven Tüür. Tonu Korvits

Jedną z najnowszych pozycji na rynku muzycznym jest płyta Mihkela Polla George Enescu. Béla Bartók. Erkki-Sven Tüür. Tõnu Kõrvits. Jest to druga płyta w dorobku tego pianisty. 

th

„Są takie momenty, które się zapamiętuje. A ja mam jeszcze tę manię, żeby się nimi podzielić”. Rozmowa z Jerzym Kisielewskim, cz. I

Z Jerzym Kisielewskim, dziennikarzem i tłumaczem, a prywatnie synem słynnego Stefana Kisielewskiego – „Kisiela” i bratem Wacława, słynnego pianisty i członka duetu Marek i Wacek, spotykam się w kawiarni „Rozdroże”, niedaleko Łazienek Królewskich. Nie jest to miejsce przypadkowe, ponieważ często przychodził tutaj sam Kisiel. Co jakiś czas do pana Jerzego podchodzą goście kawiarni, wspominają jego ojca oraz brata.  

th

Chopin Monuments Around the World II - Poland, Ukraine, France and England

In a continued Tour of Chopin Monuments Around the World that started in Warsaw a month ago, we visit other Polish cities and locations where Chopin monuments may be found.

th

Rosja pod kobiecą ręką. Beatrice Rana - Prokofiew, Czajkowski.

Mogę jedynie polecić to nagranie. Nie dość, że znajdziemy tutaj jedne z piękniejszych rosyjskich koncertów fortepianowych XIX i XX w., to usłyszymy je w świetnym wykonaniu, wzbogaconym o powiew świeżości, który wnosi młoda artystka.

th

Chopin Monuments Around the World III - From America to Asteroids

Let us start the New Year 2016 from the third part of our Tour of the World of Chopin Monuments.  This time, we will visit the Americas and Asia and see what we find.

th

Chopin Monuments Around the World IV - Asia

Again, as in Chicago an Warsaw, and a couple other places, we start with the visionary sculpture by Waclaw Szymanowski, that graces the Warsaw Lazienki Park. This time, it has been copied in Japan.

th

Chopin: w trybie przypuszczającym [Hyde Park]

Fryderyk Chopin i upajająca słodycz jego muzyki są w naszym życiu czymś tak oczywistym jak następstwo pór roku albo jak to, że Warta przepływa przez Poznań. Ale czy mógłby istnieć świat bez Chopina?

th

„Smakosfera, podobnie jak styl kompozytorski, jest zawsze wypadkową elementów społecznych i indywidualnych.”

O ulubionych potrawach i smakosferze Chopina oraz jego zamiłowaniu do dobrej kuchni  z Wojciechem Bońkowskim rozmawia Anna Kruszyńska.

th

O zachowaniu się przy stole – XVII Konkurs Chopinowski w oczach krytyków (część I)

W przypadku takiego wydarzenia, jakim jest w Polsce Konkurs Chopinowski, obszerny zbiór wypowiedzi i ich gatunkowe, warsztatowe oraz stylistyczne zróżnicowanie tworzy wystarczająco duży materiał poglądowy do refleksji nad polską krytyką chopinowską w roku 2015.

th

Nokturn g-moll op. 15 nr 3 Fryderyka Chopina

Nokturn g-moll zajmuje ostatnie miejsce w opusie 15, dedykowanym Ferdynandowi Hillerowi, a wydanym w 1833 roku. Aura tajemniczości, którą rozpościera już od pierwszych taktów, wielokrotnie skłaniała komentatorów twórczości Chopina do barwnych interpretacji.

th

Stephen Heller i jego związki z Fryderykiem Chopinem

Stephen Heller, węgierski kompozytor i pianista, był zafascynowany postacią i twórczością Fryderyka Chopina, dając temu wyraz m.in. w utworze napisanym na śmierć Polaka - Aux Mânes de Fréderic Chopin. Elégie et marche funèbre op. 71 - oraz w cyklu etiud mających za zadanie przygotować do wykonywania jego dzieł - 21 Technische Studien als Vorbereitung zu Werken Fr. Chopins op. 154.

th

Chopinowski etnocentryzm? Podróże Fryderyka Chopina

Fryderyka Chopina dobrze opisuje topos homo viator. Znacznie trudniej ująć jego postać w ramy terminu „etnocentryzm”. A jest to termin bardzo ważny, jeśli prześledzimy kwestie recepcji twórczości najważniejszego polskiego kompozytora.

th

Fryderyk Chopin - numer specjalny

Najnowszy numer specjalny MEAKULTURY poświęcony jest Fryderykowi Chopinowi. Data ukazania się tej  publikacji nie jest przypadkowa. Kompozytor urodził się 1 marca (bądź, jak twierdzą niektórzy badacze, 22 lutego) 1810 roku w Żelazowej Woli. Nasz numer specjalny będzie zatem swego rodzaju prezentem urodzinowym. 

th

O zachowaniu się przy stole – XVII Konkurs Chopinowski w oczach krytyków (część II)

O ile recenzje poświęcone działaniom artysty, wykonywanym utworom, wizjom interpretacji nie poruszają odbiorców zbyt mocno, o tyle wielkie emocje budzą próby podsumowania samego artysty. 

th

Zacznij od… Beethovena

12 marca rozpoczął się XX Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Przypomnę, że wydarzenie to istnieje od 1997 roku, a jego celem jest przybliżenie publiczności twórczości wiedeńskiego mistrza, ale także ukazanie jej wpływu na kolejne pokolenia oraz miejsca, jakie zajmuje w kulturze współczesnej. Temat przewodni bieżącej edycji brzmi: „Beethoven i nowe drogi”.

th

Bach/Busoni, „Wariacje Goldbergowskie” – wydanie nowe (poprawione?)

Swój podziw dla dzieł Jana Sebastiana Bacha wygłaszało w historii muzyki i wciąż wygłasza wielu twórców, interpretatorów i muzykologów. Jak długa droga prowadzi od podziwu do zrozumienia dzieła pokazuje przykład opracowania Wariacji Goldbergowskich przez pianistę i kompozytora, autora licznych transkrypcji utworów Bacha, Ferruccia Busoniego.

th

Katarzyna Borek “Space in Between”

Kosmos od zawsze fascynował ludzi. Komu nie zdarzyło się marzyć, aby polecieć w kosmos? Kto z nas nigdy nie obserwował gwiazd? Kosmos, dzięki astronomicznym badaniom i licznym wyprawom astronautów, stał się nam trochę bliższy, ale nadal zachwyca swoją tajemniczością. Ale ilu z nas wie, jak brzmi kosmos? Jaką gra muzykę?

th

U progu kariery pianistycznej

Wobec coraz większej liczby początkujących pianistów niezwykle interesujące wydaje się pytanie o to, co warunkuje ich sukces w edukacji pianistycznej? Niewątpliwie wpływ ma na to cały szereg czynników różnej natury. Choć kwestia determinant sukcesu wykracza poza ramy tego artykułu, ważne dla dalszych rozważań wydaje się ustalenie zależności między tzw. talentem, rozumianym tu jako predyspozycje wrodzone oraz umiejętności nabyte podczas wielu lat pracy z instrumentem a potencjalnym sukcesem adepta.

th

Joanna Maja Jasnowska laureatką I Nagrody w ENKOR Competition

Joanna Maja Jasnowska zdobyła I Nagrodę w trzeciej edycji ENKOR Competition. Zaledwie ośmioletnia pianistka startowała w najmłodszej grupie wiekowej, ale może już poszczycić się wieloma sukcesami.

th

Grać jak Osokins, czyli kilka słodko-gorzkich refleksji

To był prawdopodobnie jeden z najbardziej wyczekiwanych koncertów w ramach tegorocznej edycji festiwalu „Chopin i jego Europa”. I jeden z najbardziej wyczekiwanych artystów. 

th

Natura według Francesco Tristano

Jak połączyć klasykę ze współczesnością? Co ma do powiedzenia, a właściwie do wygrania, na temat natury Bach i Cage? I co wspólnego z naturą ma elektronika? Koncert Francesco Tristano, który odbył się podczas festiwalu Szalone Dni Muzyki pomógł mi odpowiedzieć na te pytania.

th

'Music is a synonym of freedom'. Interview with Francesco Tristano

O muzyce, która nie zna granic, o eksperymentach, wykonywaniu klasyki i techno oraz o tym, dlaczego gotowanie i muzyka mają ze sobą wiele wspólnego z Francesco Tristano rozmawia Anna Kruszyńska

th

„Muzyka jest synonimem wolności”. Wywiad z Francesco Tristano

O muzyce, która nie zna granic, o eksperymentach, wykonywaniu klasyki i techno oraz o tym, dlaczego gotowanie i muzyka mają ze sobą wiele wspólnego z Francesco Tristano rozmawia Anna Kruszyńska. Tym razem prezentujemy wywiad w wersji polskiej!

th

Syndrom Pogorelicia. O performatywności w muzyce

Burzliwe reakcje krytyki muzycznej na koncerty Ivo Pogorelicia w Polsce w latach 2007–2009 – między rzeczową dyskusją o charakterze merytorycznym a histerycznym oburzeniem z powodu rzekomego szaleństwa pianisty – są interesującym świadectwem szczególnej sytuacji muzyki i praktyki wykonawczej.

th

2B czyli Beethoven i Barenboim

Daniel Barenboim w swojej interpretacji jest, jak zawsze, przekonujący. W jego wykonaniu słychać dużą znajomość twórczości Beethovena. Skrajnie różne nastroje, głębokie brzmienie fortepianu, wyraźne zaznaczenie różnic dynamicznych ‒ wszystko to odnajdziemy w nagraniu tego wybitnego pianisty.

th

Chopin w Japonii. O współczesnych gustach muzycznych Japończyków i ich miłości do Polskiego Kompozytora

Relacja z Japonii. O muzycznych gustach Japończyków oraz dlaczego w Kraju Kwitnącej Wiśni kocha się Chopina dowiecie się z refleksji pianistki Shizuki Okumura.

th

"Chopin i jego Europa". 13. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny w relacjach młodych krytyków

Prezentujemy owoc warsztatów krytyki muzycznej, które odbyły się w dniach 26-28 sierpnia 2017 roku przy festiwalu "Chopin i jego Europa". Organizatorami wydarzenia był Narodowy Instytut Fryderyka Chopina i Fundacja MEAKULTURA. Trzy intensywne dni stały się okazją do spotkań, dyskusji, wzmożonej pracy, a przede wszystkim - do stałego kontaktu z muzyką i artystami światowej klasy... 

logowanie i rejestracja
Wydanie 263