th

Koncerty organowe w poznańskim kościele farnym

Bardzo lubię dźwięk organów, a pan? A pani? Lubię również muzykę komponowaną na organy i przewrotnie cieszy mnie, kiedy nie można jej wykonać w żadnym miejscu poza kościołem z powodu braku odpowiedniego instrumentu. Bo te najwspanialsze, o dźwięku pokrytym patyną czasu, historyczne i o zachwycających prospektach znajdują się w kościołach.

th

Koncerty plenerowe Młodej Polskiej Filharmonii

Muzycy Młodej Polskiej Filharmonii wraz z dyrygentem Adamem Klockiem oraz gośćmi zapraszają na cykl letnich koncertów plenerowych w najpiękniejszych kompleksach parkowych kraju. Ideą projektu MPF jest popularyzacja muzyki poważnej wśród młodzieży oraz przygotowywanie młodych artystów do kariery muzyka orkiestrowego. 

th

III Letni Festiwal Muzyczny Kutno 2012

W 2010 roku w Kutnie zorganizowano pierwszą edycję festiwalu, podczas którego zabrzmiały kompozycje klasyczne w wykonaniu polskich artystów śpiewaków i instrumentalistów. Od tego czasu zainteresowanie wydarzeniem z każdym rokiem rośnie. Dyrektor festiwalu, Anna Jeremus-Lewandowska, stara się mu godnie sprostać, proponując różne rodzaje koncertów (barok, muzyka sakralna, koncert dla dzieci).

th

Carl Dahlhaus, Idea muzyki absolutnej i inne studia

Książka Carla Dahlhausa to klasyka, jedno z podstawowych źródeł dotyczących zagadnień muzykologicznych i estetycznych związanych z tytułową muzyką absolutną. Autor porusza w niej takie tematy jak autonomia muzyki, estetyka uczucia, hermeneutyka muzyczna, historyzm, muzyka trywialna czy kicz muzyczny, porównuje doświadczenie historyczne i estetyczne, streszcza i komentuje najbardziej aktualne polemiki muzykologiczne, wprowadza czytelnika w świat nowych nurtów, takich jak socjologia muzyki.

th

Pink Freud - "Horse & Power”

Jeden z czołowych przedstawicieli polskiej sceny jazzowej, zespół Pink Freud, po udanym światowym tournee powrócił  na rynek z nowym wydawnictwem będącym muzyczną ilustracją tego wyjazdu. Choć, jak sugeruje tytuł albumu, powinny wypełniać go wyłącznie energetyczne kompozycje, to repertuar zaprezentowany na Horse & Power jest nieco bardziej zróżnicowany stylistycznie.

 

th

Kiedy, gdzie, dlaczego... z Jerzym Milianem

Jerzy Milian to postać, której fanom europejskiej muzyki rozrywkowej nie trzeba przedstawiać. Kompozytor 8 grudnia 2012 powróci wraz z płytą When Where Why - pierwszym wydawnictwem z serii Jerzy Milian Tapes, prezentującej nieznane dzieła muzyka z różnych okresów twórczości. Album, już teraz dostępny w internetowym sklepie wytwórni GAD Records, to kompilacja nagrań zrealizowanych w Berlinie Wschodnim wraz z big bandem Rundfunk-Tanzorchester pod batutą Güntera Gollascha w latach '70.

th

Projekt 5 zmysłów. Pauza - podsumowanie

Projekt 5 zmysłów. Pauza, organizowany m. in. przez Stowarzyszenie Edukacyjne MCA oraz Związek Kompozytorów Polskich, trwał w Poznaniu od 15 września do 15 listopada 2012. Podstawą wydarzenia był szeroki, interaktywny program edukacyjny: warsztaty języka migowego, warsztaty muzyczne, wykłady oraz seminaria prowadzone przez zaproszonych specjalnie na tę okazję ekspertów. Zwieńczeniem pracy wykładowców, Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus oraz uczestników spotkań warsztatowych był koncert finałowy, zaaranżowany 14 listopada w Filharmonii Poznańskiej.

th

(Nie)cicha woda czyli o "wodofonie"

O niezbędności wody do życia wie każdy, lecz nie każdy wie, że woda może być również istotnym elementem dźwiękotwórczym. Waterphone, bo tak nazywa się instrument, którego podstawą brzmienia jest znajdująca się w nim woda, powstał z inspiracji autora malarswtem akwarelowym. Prócz twórczego wykorzystania cieczy jest to dowód na to, że w przyrodzie nic się nie marnotrawi.

th

Flamenko Bueno

Wrocławski Festiwal "Gitara" + już od lat oznacza prawdziwą fiestę dla fanów muzyki gitarowej. Wizytówką Festiwalu jest przede wszystkim to, że na scenie rozbrzmiewa muzyka bardzo różnorodna. Poczynając od klasyki, kończąc na eksperymentalnym jazzie. Taką rozmaitość prezentuje również nowa płyta wydana przez Wrocławskie Towarzystwo Gitarowe, sygnowana znakiem festiwalu "Gitara" +, "Flamenko Bueno". To muzyczna składanka, która ma zachęcić gitarowych laików do pochylenia się nad sztuką flamenco.

th

Patronat MEAKULTURY: Muzyczny pasjans Włodzimierza Nahornego

Od 16 lutego 2013 roku, po ponad czterdziestoletniej przerwie, w sklepach muzycznych na terenie Polski znaleźć będzie można reedycję albumu Jej portret Włodzimierza Nahornego, wzbogaconą o sześć unikatowych radiowych nagrań z lat 1965-1970.

th

Kontrabas + elektronika

W ramach  tegorocznej edycji festiwalu Musica Electronica Nova, 22.10 we wrocławskim Ossolineum miał miejsce koncert pod hasłem Kontrabas + elektronika.

th

Marcin Wyrostek. Wirtuoz syntezatora marszczonego

O pasji, edukacji, karierze oraz rzecz jasna akordeonie, z Marcinem Wyrostkiem rozmawiają Marlena Wieczorek i Agnieszka Nowok.

th

Dariusz Przybylski. Tworzenie piękna

W ramach V Festiwalu Prawykonań w Katowicach o inspiracjach i twórczych poglądach z z jednym z najbardziej intrygujących kompozytorów młodego pokolenia - Dariuszem Przybylskim - rozmawia Agnieszka Nowok.

th

Zagraniczne sukcesy Antoniego Wita

Antoni Wit, wieloletni dyrektor artystyczny Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz dyrygent, nominowany został na dyrektora hiszpańskiej Orquesta Sinfónica de Navarra. Formalnie funkcję zacznie pełnić od 31 sierpnia 2013 roku.

th

Adam Bałdych laureatem ECHO Jazz Musikpreis

23 maja 2013 roku polski skrzypek i kompozytor Adam Bałdych odebrał w Hamburgu nagrodę ECHO Jazz Musikpreis 2013, przyznawaną przez Deutsche Phono-Akademie. Bałdych jest pierwszym polskim muzykiem uhonorowanym najważniejszym wyróżnieniem niemieckiej branży muzycznej.

th

Patronat MEAKULTURY: Euro Chamber Music Festival

W dniach od 21 do 24 czerwca odbędzie się druga edycja gdańskiego Euro Chamber Music Festival, objętego patronatem medialnym czasopisma MEAKULTURA.

th

"Nie chcę niszczyć żadnych skojarzeń. Chcę je poszerzać". Wywiad z Adamem Bałdychem

27-letni Adam Bałdych - przebojowy skrzypek i kompozytor z Gorzowa Wielkopolskiego - to ewenement na europejskiej scenie muzycznej. W ekspresyjnych, writuozerskich improwizacjach przełamuje wiolinistyczne stereotypy, stwarzając dla instrumentu kojarzonego dotąd głównie z muzyką filharmoniczną czy ludową nowe, nowoczesne konteksty. W niezwykle ciekawym wywiadzie dla MEAKULTURY mówi o muzycznym dojrzewaniu, karierze, a przede wszystkim - o skrzypcach.

th

Jan Lisiecki laureatem nagrody Leonarda Bernsteina

Zaledwie osiemnastoletni pianista polskiego pochodzenia  Jan Lisiecki uhonorowany został nagrodą Leonarda Bernsteina, przyznawaną podczas odbywającego się w Lubece Schleswig-Holstein Musik Festival.

th

Patronat MEAKULTURY: Rafał Blechacz - Chopin. Polonezy

10 września 2013 r. nakładem prestiżowej wytwórni Deutsche Grammophon ukazała się kolekcja siedmiu polonezów Fryderyka Chopina w wykonaniu Rafała Blechacza. Patronat medialny nad wydawnictwem objęła MEAKULTURA.

th

I Międzynarodowa Konferencja Trębaczy - Patronat czasopisma MEAKULTURA

Zapraszamy na I Międzynarodową Konferencję Trębaczy, która odbędzie się w Łodzi od 22 do 25 października 2013 roku.

th

Wierzę w to, że flet jest czarodziejskim instrumentem. Rozmowa z Jennyfer Fouani

Jennyfer Fouani to utalentowana i pełna pasji młoda artystka, która wybrała flet jako instrument swojego życia. Mimo młodego wieku – zaledwie 21. lat – ma bogate doświadczenie sceniczne, jest także laureatką wielu prestiżowych konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, a także (między innymi) stypendystką Fundacji Sinfonia Varsovia. 

th

"Ludzie pragną oderwać się w końcu od świata pop artu i poznać coś piękniejszego". Rozmowa z Krzysztofem Tymendorfem i Michałem Mogiłą

Muzyka na najwyższym poziomie nie powinna być zarezerwowana wyłącznie dla wielkich ośrodków - na możliwość uczestnictwa w kulturze artystycznej zasługuje zarówno polska publiczność, jak i artyści. O pracy nad organizacją cyklicznych przedsięwzięć kulturalnych, popularyzacji muzyki poważnej oraz przyszłych projektach opowiedzieli MEAKULTURZE Krzysztof Tymendorf i Michał Mogiła ze Stowarzyszenia Artystów "Zdolni do wszystkiego".

th

Patronat MEAKULTURY: Wrocławski Festiwal Gitarowy GITARA+

21. września rozpocznie się 17. Wrocławski Festiwal Gitarowy GITARA+. Jak co roku na Festiwalu we Wrocławiu wystąpią światowe gwiazdy gitarowej klasyki, flamenco, techniki fingerstyle oraz muzyki świata. Patronuje mu MEAKULTURA

th

Przedklasyczne formy cykliczne

Bohdan Pociej (1933‐2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany – ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część – „Przedklasyczne formy cykliczne”.

th

XXII Jesienny Festiwal Muzyczny „Alkagran”- Patronat MEAKULTURY

W dniach 29 września - 4 października odbędzie się XXII edycja Jesiennego Festiwalu Muzycznego "Alkagran" w Czechowicach-Dziedzicach. Festiwal„Alkagran” poświęcony jest pamięci kompozytora i akordeonisty Andrzeja Krzanowskiego. 

th

"Ale za to niedziela, niedziela będzie dla nas"

21 września imponujących rozmiarów tłum z niedzielną powolnością przeciskał się przez drzwi i bramki Impartu we Wrocławiu. Wszyscy mieli ten sam cel – zobaczyć inaugurujący Wrocławski Festiwal Gitarowy „Gitara Plus” koncert Jessego Cooka.

th

Od PKP do salonów - gdzie z tym akordeonem

Od PKP do salonów - z czym kojarzy nam się akordeon? Dlaczego wciąż potrzebuje nobilitacji?

th

XIV Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka - Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu - patronat medialny MEAKULTURY

Już w najbliższy weekend rusza XIV Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu! Wydarzenie potrwa cały tydzień, każdego dnia proponując niebanalne doznania muzyczne. Poniżej prezentujemy program i serdecznie zapraszamy!

th

Vivaldi 401. – "Recomposed by Max Richter"

Brytyjski kompozytor Max Richter podjął się, na zlecenie wytwórni Deutsche Grammophon, zadania doprawdy karkołomnego. W ramach serii Recomposed zdecydował się wskrzesić prawdopodobnie najbardziej wyeksploatowane przez przemysł reklamowy koncerty skrzypcowe, czyli Cztery pory roku Antonia Vivaldiego. Z jakim skutkiem?

th

Fenomen...? „A Thousand Thoughts” Kronos Quartet

O ostatniej płycie amerykańskiego kwartetu Kronos pisze Agnieszka Nowok.

th

Muzyczna empatia Daroch Trio

„Wszystko, co złożone z trzech, jest doskonałe”. Tymi słowami Witold Paprocki rozpoczyna wstęp do debiutanckiej płyty dobrze skądinąd znanego zespołu kameralnego Daroch Trio.

th

Jazz w twórczości Igora Strawińskiego. Ragtime z "Historii żołnierza" i "Ragtime na 11 instrumentów"

Termin „jazz” odnosi się do - zapoczątkowanego w Stanach Zjednoczonych - specyficznego rodzaju muzykowania, który powstał w wyniku zmieszania się śpiewów murzyńskich z muzyką starego kontynentu. Z europejskiej tradycji wywodzi się instrumentarium, melodyka i harmonika, natomiast z afrykańskiej - specyficzny sposób artykulacji, frazowania i kształtowania muzycznego czasu („swing”) oraz spontaniczność i żywiołowość wykonawstwa.

th

Australijska petarda

Ostatnio jesienna pogoda nie rozpieszcza. Ciężkie, ciemne niebo zawisa nisko i przytłacza mniej odpornych na małe dawki promieni słonecznych. Gdyby tylko móc wsiąść w samolot i wylecieć do słonecznej Australii? A gdyby choć jej część przybyła do nas?

th

Adam Banaszak - "W samotności siec powietrze". Anatomia dyrygenta (cz. 2).

Prezentujemy cykl wywiadów poświęcony dyrygenckiej fizyczności. Takiej, która często wykracza poza kwestie techniki i gestykulacji. Adam Banaszak - część 2.

th

Bassem Akiki - "Najważniejszy jest oddech". Anatomia dyrygenta (cz. 1).

Prezentujemy cykl wywiadów poświęcony dyrygenckiej fizyczności. Takiej, która często wykracza poza kwestie techniki i gestykulacji. Rozpoczynamy od rozmowy z Bassemem Akiki.

th

Łukasz Borowicz - "Follow me". Anatomia dyrygenta (cz.3).

Prezentujemy cykl wywiadów poświęcony dyrygenckiej fizyczności. Takiej, która często wykracza poza kwestie techniki i gestykulacji. W trzeciej odsłonie głos zabiera Łukasz Borowicz.

th

Alexis Kossenko - "Dziewięćdziesiąt pięć na pięć". Anatomia dyrygenta (cz.4).

Prezentujemy cykl pod tytułem Anatomia dyrygenta poświęcony dyrygenckiej fizyczności. Takiej, która często wykracza poza kwestie techniki i gestykulacji. Oto część czwarta, a w niej rozmowa z Alexisem Kossenko.

th

Projekty Fundacji MEAKULTURA w Europie

W nadchodzących miesiącach Fundacja MeaKULTURA, we współpracy z agencją SONORA zaprezentują dwa międzynarodowe projekty, Zooming: Ireland oraz Zooming: Estonia.

th

Irlandzkie rozmowy z przeszłością

Zjawisko, jakim jest muzyka irlandzka, ma niejedno oblicze – bardziej lub mniej tradycyjne, ograniczone do lokalnej grupy i czasu wolnego lub komercyjne i skierowane do szerokiej publiczności.  Inspiracje wokalistów nie zawsze inspi zamykają się w obrębie tradycyjnej muzyki irlandzkiej. Jak z przeszłością rozprawiają się współcześni irlandzcy muzycy:  zespół Kíla, Liam Ó Maonlaí oraz Sinéad O'Connor?

th

Irlandzka, czyli jaka? O wyspiarskiej muzyce

Istnieje wiele powodów, dzięki którym tradycyjna muzyka irlandzka jest dobrze znana i popularna także poza samą wyspą. Jednym z nich jest na pewno pamiętny dubliński finał Eurowizji z roku 1994, podczas którego jako przerywnik pokazano zalążek tego, co później stało się spektaklem Riverdance, a co zainspirowało rozliczne przedstawienia oparte na tańcu irlandzkim, takie jak Lord of the DanceDancing on dangerous ground czy Ragús. Stały się one doskonałym sposobem na promocję i sprzedaż muzyki irlandzkiej, będąc jednocześnie reklamą i surogatem Szmaragdowej Wyspy.

th

Marcin Suszycki - "Kątem oka". Anatomia dyrygenta (cz.5).

Prezentujemy cykl pod tytułem Anatomia dyrygenta poświęcony dyrygenckiej fizyczności. Takiej, która często wykracza poza kwestie techniki i gestykulacji. Oto część ostatnia czyli wywiad z Marcinem Suszyckim.

th

„Traktujemy naszą Matkę Muzykę z żartobliwą ironią” – fenomen Grupy MoCarta

Ich znakiem rozpoznawczym jest strój sceniczny – zawsze występują w eleganckich frakach. Podobno zużyli już łącznie 384 400 km strun... Grupa MoCarta obchodzi w tym roku 20-lecie swojego istnienia.

th

Przyglądając się współczesnej muzyce irlandzkiej. Przystanek Zooming: Ireland

Zacznijmy zatem od końca. Od początku końca. Wszystko się sypie i rozjeżdża. Równe zagranie trywialnie prostej melodyjki o „kreskówkowym” charakterze okazuje się być zadaniem nie do wykonania dla szóstki muzyków Sepia Ensemble...

th

"Ten rap zapędzi Cię do filharmonii"

Gdy zapowiadano koncert Miuosha z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, informacja ta wzbudziła wiele emocji zarówno wśród melomanów, jak i słuchaczy śląskiego rapu. Ci pierwsi podchodzili do tego muzycznego eksperymentu z nieufnością, drugimi kierowała ogromna ciekawość, co pozwoliło zapełnić katowicką salę koncertową NOSPR dwa dni pod rząd (6 i 7 marca).

th

Jarosław liturgicznie

„Pieśń naszych korzeni” jest szansą, aby choć raz w roku, przez siedem dni, bacznie przyjrzeć się temu, co konstytuuje nas w fundamentalnych sferach: sferze religii, sferze szeroko pojętej tradycji i na koniec w sferze estetycznej – bo przecież nie ulega wątpliwości, że cała muzyka, z którą spotykamy się na co dzień, ma swoje korzenie w pieśni.

 

th

"Szumy, brzdęki i piski zainteresują może muzycznych "geeków", ale nie dostarczą dobrych emocji szerokiej publiczności". Wywiad z Aleksandrem Dębiczem

O swojej nowej płycie, improwizacji, która daje wolność i o emocjach, których poszukuje w muzyce, o inspiracjach sztuką filmową i kulturą amerykańską w rozmowie z Marleną Wieczorek i Ewą Schreiber opowiada Aleksander Dębicz.

th

Warsaw Philharmonic: Bach, Brahms i … Schönberg

Niemiecki pianista, dyrygent i krytyk muzyczny Hans von Bülow odkrył nowy wzór „trzech wielkich B”: Bach-Beethoven-Brahms. Położona na przeciwległym biegunie twórczość Arnolda Schönberga pozostaje synonimem atonalności i dodekafonizmu. Tymczasem przedstawiciel drugiej szkoły wiedeńskiej za prekursorów techniki dwunastodźwiękowej uważał… Bacha i Brahmsa. Ich dzieła w orkiestracji Schönberga nagrała orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka.

th

Ingolf Wunder - Chopin & Liszt in Warsaw

W dniu 28 sierpnia swoją premierę miała najnowsza płyta Ingolfa Wundera Chopin & Liszt in Warsaw. Album został nagrany w Filharmonii Narodowej w Warszawie, a pianiście towarzyszyła Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka.

th

„Są takie momenty, które się zapamiętuje. A ja mam jeszcze tę manię, żeby się nimi podzielić”. Rozmowa z Jerzym Kisielewskim, cz. I

Z Jerzym Kisielewskim, dziennikarzem i tłumaczem, a prywatnie synem słynnego Stefana Kisielewskiego – „Kisiela” i bratem Wacława, słynnego pianisty i członka duetu Marek i Wacek, spotykam się w kawiarni „Rozdroże”, niedaleko Łazienek Królewskich. Nie jest to miejsce przypadkowe, ponieważ często przychodził tutaj sam Kisiel. Co jakiś czas do pana Jerzego podchodzą goście kawiarni, wspominają jego ojca oraz brata.  

th

„Są takie momenty, które się zapamiętuje. A ja mam jeszcze tę manię, żeby się nimi podzielić”. Rozmowa z Jerzym Kisielewskim cz. II

Z Jerzym Kisielewskim, dziennikarzem i tłumaczem, a prywatnie synem słynnego Stefana Kisielewskiego –  „Kisiela” i bratem Wacława, słynnego pianisty i członka duetu Marek i Wacek, spotykam się w kawiarni „Rozdroże”, niedaleko Łazienek Królewskich. Nie jest to miejsce przypadkowe, ponieważ często przychodził tutaj sam Kisiel. Co jakiś czas do pana Jerzego pochodzą goście kawiarni, wspominają jego ojca oraz brata.  

th

Guillaume Connesson i szmaragdowa korona Lucifera

Spoglądając na okładkę, boję się wziąć płytę do ręki. Czarny maszkaron z katedry Notre Dame i czerwony napis Lucifer wywierają piorunujące wrażenie. Szczególnie w listopadowej aurze. Ostatecznie podejmuję się jednak recenzji. Przekonuje mnie logo Deutsche Grammophon, ale przede wszystkim idea podziemnego baletu.

th

Jean Sibelius – Finlandia op. 26

„Co czyni ten poemat symfoniczny tak atrakcyjnym? Z pewnością jego prosty styl. To utwór, którego tematy pochodzą wyłącznie „z góry”. Czysta inspiracja” – tak pisał w pamiętniku 1911 roku Jean Sibelius o Finlandii. Nieugaszony symbol kraju nie był jednak bezpośrednią kontrofensywą przeciwko carowi Mikołajowi II, ale raczej jednym z najlepszych owoców długotrwałej muzycznej taktyki, prowadzonej przez Sibeliusa od 1896 roku.

th

Wymagający majstersztyk. Sonaty Mieczysława Wajnberga w wykonaniu Linusa Rotha.

Letnia pora, zmienna pogoda i wysokie temperatury być może nie zachęcają, aby zmierzyć się z wymagającą muzyką. Dla ambitnych, wytrwałych słuchaczy Linus Roth przygotował jednak niespodziankę. Artysta prezentuje  trzy Sonaty na skrzypce solo Mieczysława Wajnberga, po raz pierwszy nagrane na jednej płycie. Między utwory wplecione zostały Trzy tańce fantastyczne Dymitra Szostakowicza, w których Linusowi towarzyszy świetny pianista José Gallardo.

th

Fletowy strumień świadomości. Dominik Karski 'Glimmer' - Flute o'clock

Dominik Karski. Kompozytor urodzony w Polsce, ale wykształcony w Australii i tamże od wielu lat mieszkający, choć sam nie jest flecistą, dzięki wieloletniej współpracy z różnymi znakomitymi wykonawcami zna ten instrument od podszewki. Płyta Glimmer duetu Flute O’clock (w składzie Ewa Liebchen i Rafał Jędrzejewski) prezentuje fletowy dorobek Karskiego powstały na przestrzeni 13 lat. 

th

„Harpsichorduo”. Nowa płyta japońsko-polskiego duetu klawesynowego

W nowościach wydawniczych firmy fonograficznej DUX ukazała się ostatnio płyta „Harpsichorduo”. Rzeczone duo klawesynowe tworzą Elżbieta Stefańska i Mariko Kato. Panie zdecydowały się na rejestrację repertuaru niesamowicie klasycznego. Jest to bardzo śmiałe posunięcie w świecie muzyki dawnej, który od jakiegoś czasu bazuje na egzotycznych odkryciach. 

logowanie i rejestracja
Wydanie 254