th

Chopin and George Sand at Valldemosa in Marta Ptaszynska's Opera

The life of Chopin has attracted many film-makers, but not many opera composers. Perhaps it is due to the musicality of this creative genius, the difficulty of composing "music about music," and the narrow confines of Chopin's personal life, which posed a challenge for a dramatic form. Marta Ptaszynska's inspired by the play by Janusz Krasny-Krasinski (The Lovers of the Valldemosa Monastery) wrote her own libretto for an opera, celebrating the Chopin Year in style.

th

Etnofonie Kurpiowskie. Tribute to Szymanowski and Skierkowski

W bieżącym roku przypada 130. rocznica urodzin i 75. śmierci Karola Szymanowskiego. Jeśli będziemy mieć na uwadze, że zeszły rok ogłoszono Rokiem ks. Skierkowskiego na Mazowszu, to wniosek nasuwa się sam: prawdopodobnie powstał projekt folkowy poświęcony tym osobom. Tak w istocie się stało; 5. grudnia 2011 miała premierę płyta "Etnofonie Kurpiowskie. Tribute to Szymanowski and Skierkowski" wydana przez wydawnictwo 4ever Music.

th

Wagneryzm po polsku czyli Manru Paderewskiego

111 lat od powstania opery "Manru" ukazała się pierwsza w historii światowej fonografii płyta DVD z tym tyłułem, nagrana przez Operę Nova w Bydgoszczy.

th

Witold Lutosławski. O muzyce. Pisma i wypowiedzi

"Witold Lutosławski. O muzyce. Pisma i wypowiedzi" to pierwsza na polskim rynku książka skupiająca autorskie teksty wybitnego kompozytora i dyrygenta.

th

Każdy z nas ma tę muzykę w serduchu – wywiad z Igorem Herbutem, liderem grupy LemON

Grupa LemON, objawienie Must be the Music, zapadła na długo w pamięci widzom tego programu. Muzykalność, charyzma, emocjonalność – to wszystko sprawia, że z nadzieją czekamy na więcej. Kim są Ci zdolni artyści i sam Igor Herbut - lider formacji? Dowiemy się tego z wywiadu, jaki udzielił Marlenie Wieczorek i Karolinie Kizińskiej.

th

Musica Polonica Nova w hołdzie młodemu Góreckiemu

Festiwal Musica Polonica Nova już po raz kolejny odbywa się pod kierownictwem artystycznym Andrzeja Chłopeckiego. Program tegorocznej edycji okazał się bardzo bogaty i zróżnicowany. Objął zarówno klasykę polskiej muzyki współczesnej, jak i utwory kompozytorów wrocławskich, a nawet koncert poświęcony muzyce greckiej. 

th

Dno, wiocha i 100 kilo mułu - o swojej miłości do muzyki ludowej opowiada Barbara Derlak, wokalistka zespołu Chłopcy kontra Basia

Barbara Derlak - ma 24 lata i jest współautorką projektu Chłopcy kontra Basia, a także klarnecistką Kapeli Mateusza Niwińskiego. Uczyła się w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Chełmie w klasie fortepianu i klarnetu oraz w Szkole Aktorskiej Jana i Haliny Machulskich. Od trzech lat śpiewa, starając się jednocześnie zgłębiać techniki śpiewu tradycyjnego. Ukończyła kulturoznawstwo, obecnie studiuje religioznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Ta niezwykle intrygująca wokalistka opowiada Czytelnikom MEAKULTURY o swojej pasji do muzyki, w szczególności tej ludowej.

th

80. urodziny Wojciecha Kilara

Nabierają rozpędu wszelkie imprezy artystyczno-kulturalne związane z jubileuszem urodzin jednego z najlepszych i najpopularniejszych obecnie kompozytorów polskich – Wojciecha Kilara. W tym roku, dokładnie 17 lipca artysta kończy 80. lat!

th

„Trzy akordy darcie mordy to jest właśnie punk” – minimalizm, witalizm i antyestetyzm muzycznej realizacji ideologicznych założeń ruchu.

Punk jest pojęciem wielowymiarowym. Z jednej strony jest postawą ideologiczną i życiową, gloryfikującą sprzeciw wobec wszelkim normom estetycznym i obyczajowym, kontestacją otaczającej rzeczywistości, wytykaniem nieprawidłowości w otaczającym nas świecie. Z drugiej strony punk to estetyka, kierunek artystyczny, twórczość ludzi z nim się identyfikujących, którego efektem jest przede wszystkim muzyka – punk rock (chociaż również realizuje się on między innymi w modzie czy sztukach plastycznych). Działalność artystów związanych z ruchem punk pełni funkcję manifestu artystycznego ale równocześnie jest nośnikiem punkowego "credo".

th

Muzyczna sobota z Sopot TOPtrendy Festiwal 2012 – Koncert Jubileuszowy

Muzyczny wieczór rozpoczęła Edyta Górniak. Był to występ odważny (a może świadczący o braku pokory?), ponieważ wokalistka postanowiła zaśpiewać nieśmiertelnym hit Whitney Houston "I Will Always Love You". Cenię w artystce to, że pomimo wielu negatywnych opinii na swój temat, potrafi wyjść przed publiczność, która nie do końca już ją kocha, i swoim talentem, nuta po nucie, przekonać ludzi do siebie. Głos ma wspaniały, jednak należy powiedzieć uczciwie, że pierwowzór jest nie do pokonania. Mimochodem słyszy się z tyłu głowy „czarną” barwę amerykańskiej divy. Za to na korzyść Górniak przemawia jej emocjonalność. Choć nie lubię skupiać się na wyglądzie zewnętrznym, to jednak powiem, że ta piękna kobieta słynąca z interesujących stylizacji tym razem założyła na siebie habit bądź strój antycznego filozofa – troszkę dziwnie, jak dla mnie.

th

140. rocznica śmierci Stanisława Moniuszki

140 lat temu zmarł Stanisław Moniuszko. Na koncerty z tej okazji zapraszamy dziś do Warszawy i Białegostoku.

th

140 lat temu zmarł Stanisław Moniuszko - wspomnienie

4 czerwca 1872 r. Stanisław Moniuszko wstał, jak zwykle, bardzo wcześnie. Poszedł prawdopodobnie na mszę do Wizytek, a potem być może do cukierni Kocha, gdzie zwykł był pijać herbatę...

th

Pomóż wydać nieznane nagrania tytana polskiego jazzu!

Kim jest Jerzy Milian? To legenda polskiej muzyki rozrywkowej - urodzony w Poznaniu wibrafonista, pianista, kompozytor i aranżer. Muzyk Komeda Sextet, kwintetu Jana Ptaszyna Wróblewskiego i Milian Trio. Weteran polskich i europejskich festiwali jazzowych i niekwestionowany autorytet w dziedzinie muzyki radiowej i telewizyjnej. 

th

Muzyka polska dawna i nowa

W Krakowie trwa Festiwal Muzyki Polskiej. Jest on okazją do refleksji nad tym, na ile znamy rodzimą twórczość i co w niej tak naprawdę cenimy. W tegorocznej edycji znalazła się zarówno muzyka dawna, jak i ta najbardziej współczesna.

th

K'Ozzie Fest 2013. Kompozycje Kościuszki u podnóża Góry

W Australii, z inicjatywy redakcji polonijnego magazynu internetowego Puls Polonii, trwają prace nad siódmą edycją festiwalu poświęconego muzyce polskiej. Motywem przewodnim planowanego na luty 2013 roku przedsięwzięcia będzie twórczość… Tadeusza Kościuszki.

th

Jarocin Not Dead. Synteza

Zakończona w niedzielę najnowsza edycja jarocińskiego festiwalu okazała się nie lada sukcesem komercyjnym jak i artystycznym. Odbywające się w tym roku koncerty przełamały fatalną passę festiwalu, dając jednocześnie wyraźny sygnał, że impreza ta kryje w sobie olbrzymi potencjał i w niedalekiej przyszłości ma szansę by na powrót stać się jednym z najważniejszych wydarzeń muzycznych w Polsce.

th

Wywiad z Aleksandrą Galewską

Aleksandra Galewska z impetem wtargnęła w ułożony świat polskich talent shows i - choć nie wygrała The Voice of Poland -  zostawiła po sobie niedosyt. Inteunarci domagają się płyty, prezentacji własnych kompozycji, których wokalistka ma sporo. Zapraszamy do przeczytania ciekawego wywiadu, w którym poruszane są między innymi wątki dotyczące kondycji polskich mediów.

th

Festiwal Polregionale 2012

W sobotę w niemieckim mieście Würselen na zamku Wilhelmstein odbędzie się festiwal muzyki polskiej "Polregionale". To jednodniowe wydarzenie rozpoczną występy młodych talentów, a zakończy koncert znanej i lubianej wokalistki (nie tylko w Polsce, lecz również poza granicami kraju), Justyny Steczkowskiej.

th

Sakralizacja Profanum czy Profanacja Sacrum?

Po raz kolejny Kraków kusi wszystkich pasjonatów muzyki współczesnej perspektywą tygodniowego święta. W kolejnych festiwalowych odsłonach prezentowana była nowa muzyka amerykańska, niemiecka, nordycka, brytyjska… W tym roku przyszła pora na kompozytorów polskich.

th

Puzon

Prezentacja poswięcona puzonowi w twórczości polskich kompozytorów XX wieku.

th

Czy w Polsce był XIX wiek?

Koncert inaugurujący sezon 2012/2013 Polskiej Orkiestry Radiowej potwierdził słuszność intuicji Łukasza Borowicza. Pomysły dyrektora muzycznego i dyrygenta POR koncentrują się wokół polskiej muzyki powstałej w przeważającej mierze w XIX wieku czyli w okresie, którego wielu zdaje się w polskiej przeszłości muzycznej nie zauważać.

th

Koryfeusze przyznane po raz drugi

Laureatów nowej nagrody, wręczanej przez polskie środowisko muzyczne wybitnym projektom artystycznym oraz przedstawicielom kultury, ogłoszono 1 października 2012 roku podczas uroczystej gali w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.

th

Kantata o środowisku muzycznym - po "Koryfeuszach"

1 października w Studiu Koncertowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie wręczone zostały nagrody środowiska muzycznego Koryfeusz Muzyki Polskiej. Zygmunt Krauze otrzymał tytuł Osobowości Roku, zaś Wydarzeniem Roku ogłoszono zorganizowany przez Narodowy Instytut Audiowizualny szereg projektów z widowiskiem sygnowanym nazwiskami Penderecki-Greenwood na czele. Nagrodę Honorową przyznano świętującemu w tym roku swoje 80. urodziny Wojciechowi Kilarowi.

th

Szymanowski w Paryżu!

Instytut Polski w Paryżu organizuje konkurs, w którym do wygrania są podwójne bilety na koncerty. Możliwość wysłuchania muzyki w Sali Pleyela już w ten weekend!

th

"Idę własną drogą" - Paweł Łukaszewski

"Wcale nie muszę pisać muzyki sakralnej. Robię to, bo chcę. Jeśli ktoś myślał inaczej, będzie zawiedziony" – mówi kompozytor Paweł Łukaszewski. Jego „Via Crucis” zabrzmiała podczas wrześniowego festiwalu Wratislavia Cantans, nad którym patronat medialny objęła MEAKULTURA. Czy muzyka sakralna jest dzisiaj potrzebna? Dlaczego kompozytor uważa, że awangarda może szkodzić muzyce polskiej? Co sądzi o wpływie mediów na słuchaczy? 

th

"Requiem" w Berlinie oraz "Impresja pamięci Romana Maciejewskiego"

05. września 2014 roku po raz pierwszy zabrzmi w Niemczech "Requiem" Romana Maciejewskiego - dzieło monumentalne, poświęcone: Ofiarom ludzkiej ignorancji, ofiarom wojen wszechczasów, ofiarom kaźni tyranów, ofiarom ludzkiego bezprawia, ofiarom łamania Boskiego porządku natury.

th

Andrus o rzeczach naprawdę ważnych

"Dziękuję: […] kompozytorom, muzykom i gościom, którzy, mimo talentu i wykształcenia, nie krępowali się wystąpić ze mną pod prawdziwymi nazwiskami" - pisze Artur Andrus na okładce Myśliwieckiej, płyty, która minionego lata zdobyła status platynowej. Czy możemy już spojrzeć z perspektywy na ten niewątpliwy sukces polskiego dziennikarza, kabareciarza, konferansjera?

th

Studio Eksperymentalne Polskiego Radia - Blanc et Rouge

Recenzja ta napisana jest z dużym, kilkumiesięcznym opóźnieniem. Jednak moment, kiedy zdecydowałem się omówić płytę jest nieprzypadkowy – 13 XII 2012 r. O czym jest ta antologia polskiej twórczości awangardowej?

th

dr Agnieszka Topolska

Nasza redakcyjna koleżanka - Agnieszka Topolska - obroniła dzisiaj swoją pracę doktorską! Gratulujemy!

th

W sennej krainie Ani D.

Najnowsza studyjna płyta Ani Dąbrowskiej Bawię się świetnie wywołała odzew wśród słuchaczy. Recenzenci przyznają (i to cenią), że wokalistka konsekwentnie idzie własną muzyczną drogą, że brakuje takiego popu w Polsce. Jak jeden mąż skrupulatnie sprawdzają, czy Ania spełniła swoje obietnice sprzed lat, że W spodniach czy w sukience to jej ostatni album w klimatach retro (a rozliczają z każdej nuty). Różne wypowiedzi ponadto podsumowują tekstowe dokonania piosenkarki. Czy to najlepsza płyta w karierze? A może pytanie jest bezzasadne, bo jednak zabawa jest najważniejsza?

th

WOŚP zagranicznie

W niedzielę 13 stycznia 2013 roku odbędzie się 21. finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy - coroczna rozrywkowa impreza charytatywnej fundacji Jerzego Owsiaka. Wszystkie zebrane w tym dniu środki przeznaczone zostaną na ratowanie życia dzieci i godną opiekę medyczną seniorów (wsparcie terapii noworodków i niemowląt, wyposażenie dla szpitali geriatrycznych oraz zakładów opiekuńczo - leczniczych).

th

Witold Szalonek - muzyczny Kolumb z Czechowic-Dziedzic

XX wiek to okres charakteryzujący się różnorodnymi poszukiwaniami, także na gruncie muzyki. Niemal wszyscy kompozytorzy tego czasu szukali innego niż dotąd spojrzenia na muzykę, na sposoby kształtowania melodii, harmonii, etc. Każdy twórca obierał własną drogę poszukiwania. 

th

Foxtrot, tango i przedwojenne ... girlsy

Jak się Bach nie podoba, dajcie zamiast niego Gershwina, powiedział jeden z najwybitniejszych polskich krytyków muzycznych Stefan Kisielewski, tym samym przyznając dwóm odrębnym odmianom muzyki - artystycznej i rozrywkowej - równe prawa, wybór repertuaru uzależniając (słusznie) od preferencji odbiorcy i wywołując zdziwienie polskiego środowiska muzykologicznego.

th

Prawykonanie E-motions Hanny Kulenty

19 stycznia 2013 roku orkiestra Leopoldinum zaprezentowała w Filharmonii Wrocławskiej  ciekawy, zróżnicowany stylistycznie program. Wśród wykonywanych kompozycji znalazły się dwa neoromantyczne dzieła rosyjskich kompozytorów, minimalistyczny utwór Shaker Loops  Johna Adamsa, a także najnowsza – najbardziej wyczekiwana przez publiczność, bo mająca na koncercie swoje prawykonanie światowe – kompozycja E-motions Hanny Kulenty.

th

Grammy dla Antoniego Wita i Orkiestry Filharmonii Warszawskiej

Wydawnictwo "Penderecki: Fonogrammi; Horn Concerto; Partita; The Awakening Of Jacob; Anaklasis", będące kompilacją sześciu orkiestrowych dzieł Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu orkiestry Filharmonii Warszawskiej pod batutą Antoniego Wita otrzymała wczoraj nagrodę Grammy w kategorii "Best Classical Compendium"!

th

Muzyka i bunt. Pieśni buntu i niedoli w interpretacji zespołu R.U.T.A.

"Aby istnieć, człowiek musi się buntować!" (Albert Camus, Człowiek zbuntowany, 1951). Bunt był i jest siłą napędową naszej cywilizacji, a szczególną rolę w jej historii odgrywała i odgrywa muzyka.

th

Mistrzowie skrzypiec w Warszawie

Z okazji tegorocznych obchodów Roku Lutosławskiego Filharmonia Narodowa w Warszawie przygotowała dla swoich słuchaczy abonamentowych sytą muzyczną ucztę.

th

Gorczycki po wrocławsku

Ta płyta ukazuje inny wymiar polskiego baroku – Andrzej Kosendiak nie próbuje gonić za wcześniejszymi wykonaniami muzyki Gorczyckiego. Ta płyta nie jest ani lepsza, ani gorsza od innych. Gorczycki prezentuje inną jakość, nieporównywalną do innych nagrań utworów tego polskiego kompozytora.

th

Alfred Schreyer - ocalały z Drohobycza

Alfred Schreyer jest artystą niezłomnym. Kto by pomyślał, widząc dziś na estradzie niezwykle pogodnego starszego pana, który w wieku 90 lat ma więcej wigoru niż niejeden młody piosenkarz...

th

Muzyka i bunt: „Któż tam będzie wisiał?” – Bunt chłopski w miejskiej wyobraźni. O płycie "Gore" zespołu R.U.T.A. i o jej recepcji*

Jeśli spojrzeć na folklor przez pryzmat sformułowanej ponad sto sześćdziesiąt lat temu wizji historii, ujmującej dzieje „wszelkiego społeczeństwa dotychczasowego” jako historię walk klasowych, winniśmy wdzięczność twórcom tego muzycznego przedsięwzięcia już za samo przybliżenie nas do pewnej prawdy o kulturze ludowej, prawdy dotąd istniejącej raczej na marginesach potocznej wyobraźni.

th

Łańcuch X – podwójny jubileusz

Dożyliśmy tych czasów. Nazwisko Witolda Lutosławskiego masowo pojawia się na plakatach obwieszczających występy solistów, dyrygentów i kompozytorów w ramach filharmonicznych koncertów abonamentowych. Z jednej strony to z pewnością powód do radości i dumy. Ale czy tylko?

th

Verbum nobile najlepszą operową płytą roku!

Nagranie Verbum nobile Stanisława Moniuszki zespołu szczecińskiej Opery na Zamku uhonorowane zostało tytułem Najlepszej Operowej Płyty Roku w plebiscycie International Classical Music Awards - konkursie uznawanym za najbardziej prestiżowy w świecie fonografii klasycznej.

th

Polacy w Hyperionie, czyli Penderecki & Lutosławski: String Quartets

W marcu tego roku, nakładem niezależnej brytyjskiej firmy fonograficznej Hyperion ukazało się nagranie trzech kwartetów Krzysztofa Pendereckiego oraz jedynego kwartetu smyczkowego Witolda Lutosławskiego w wykonaniu Royal String Quartet.

th

"Polska muzyka, a zwłaszcza kompozycja, ma się doskonale". Wywiad z Martą Ptaszyńską

O praktyce kompozytorskiej i fascynacją kolorystyką dźwiękową, stanie polskiej polityki kulturalnej oraz o różnicach pomiędzy polskim i amerykańskim środowiskiem muzycznym opowiada polska kompozytorka, perkusistka i pedagog, profesor kompozycji w University of Chicago.

th

Romantic Piano Concertos - Zapomniane utwory

Poza dwoma dziełami Chopina z lat 1829-1830, repertuar XIX wiecznych polskich koncertów fortepianowych jest na świecie stosunkowo nieznany. Obraz ten zmienia niedawno wydana płyta, na której szkocka orkiestra symfoniczna BBC, z pianistą Jonathanem Plowrightem, pod kierownictwem Łukasza Borowicza.

th

Opera polska drugiej połowy XX wieku. Hybrydy gatunkowe

Opera stanowi konglomerat różnych sztuk: muzyki, baletu, teatru, a tym samym różnych środków przekazu: śpiewu, ruchu, słowa. Dlatego problem hybrydyzacji tego gatunku zaistniał w chwili jego powstania. Lecz w żadnym momencie historycznym proces syntezy gatunkowej nie dokonywał się z tak wzmożoną intensywnością jak w drugiej połowie XX wieku.

th

Szymanowski meets LSO

Niska popularność kompozytorów polskich poza granicami naszego kraju od wielu lat jest bolączką naszych muzyków i muzykologów. Ostatnie działania takich ludzi jak Łukasz Borowicz, dyrygent działający w brytyjskich wytwórniach Hyperion i Chandos, czy ostatni, potężny zbiór nagrań BBC Symphony Orchestra dzieł Lutosławskiego, wskazują na to, że ten niekorzystny obraz może ulec zmianie.

th

„Kozmic przekaz” Natalii Natu Przybysz

Podobno ich nauka jest trudniejsza niż poród, a każde wykonanie przypomina wyprawę w Himalaje – tymi porównaniami Natalia Przybysz określa trudność piosenek wykonywanych przez Janis Joplin. Próba nagrania jej coverów świadczy o dużej odwadze wokalistki, w efekcie jej „kozmic przekazu” spłynęła na nią lawina pochlebnych komentarzy. Ale czy Przybysz zdobyła Himalaje swoich możliwości?

th

Domowe Melodie bez konserwantów

"Domowe melodie to projekt kilkunastu własnoręcznie nabazgranych i skomponowanych piosenek. W domu. Razem z płaczem, spalonym garnkiem, gorączką i dziurawą skarpetą. Nagrywam. Rejestruję ulotny fragment mojego życia. Po drodze pojawili się moi muzykanci najlepsi – Staszek i Kuba. I tak sobie klepiemy domowe bity" - „wyklepała” o projekcie Justyna "Jucho" Chowaniak, gospodyni domowa melodii.

 

th

The National Element in Grażyna Bacewicz's Music

Grażyna Bacewicz was a Polish composer, violinist, pianist and a writer. She was born in 1909 in Łódź, and died in 1969 in Warsaw. The national element is characteristic for her works.

th

Wypiłem i żyję. Cuba de Zoo, Trucizna

„Grajcie rocka! - K...., tego akurat nie umiemy – zakląłem cicho. - Co tam mamroczesz pod nosem – sapał głos. - Nie, nic. Mówię tylko, że to akurat wychodzi nam najlepiej. Wprost uwielbiamy rocka i już nie możemy się doczekać aby coś zagrać.” – czyli cała przewrotna prawda o najnowszym wydawnictwie polskiego, rockowego zespołu Cuba De Zoo. 

th

Blechacz a sprawa polska

Polskość, masywny heroizm i nienaganna technika, czyli o Polonezach - najnowszej płycie Rafała Blechacza.

th

Wizytówka Wojciecha Ziemowita Zycha

Tekst Barbary Boguni poświęcony twórczości Wojciecha Ziemowita Zycha otwiera cykl wizytówek młodych polskich kompozytorów, który w całości opublikujemy na łamach MEAKULTURY. Jest to dla nas projekt szczególnie ważny, będący owocem otrzymania Stypendium Twórczego Ministra Bogdana Zdrojewskiego dla naszej Redaktor Naczelnej, dr Marleny Wieczorek.

th

Wizytówka Agaty Zubel

Tekst Aleksandry Masłowskiej poświęcony twórczości Agaty Zubel należy do cyklu wizytówek młodych polskich kompozytorów, który w całości publikujemy na łamach MEAKULTURY. Jest to dla nas projekt szczególnie ważny, będący owocem otrzymania Stypendium Twórczego Ministra Bogdana Zdrojewskiego dla naszej Redaktor Naczelnej, dr Marleny Wieczorek.

th

Wizytówka Artura Kroschela

Tekst Ewy Fabiańskiej poświęcony twórczości Artura Kroschela należy do cyklu wizytówek młodych polskich kompozytorów, który w całości publikujemy na łamach MEAKULTURY. Jest to dla nas projekt szczególnie ważny, będący owocem otrzymania Stypendium Twórczego Ministra Bogdana Zdrojewskiego dla naszej Redaktor Naczelnej, dr Marleny Wieczorek.

th

Wizytówka Marcina Stańczyka

Tekst Anny Domańskiej poświęcony twórczości Marcina Stańczyka należy do cyklu wizytówek młodych polskich kompozytorów, który w całości publikujemy na łamach MEAKULTURY. Jest to dla nas projekt szczególnie ważny, będący owocem otrzymania Stypendium Twórczego Ministra Bogdana Zdrojewskiego dla naszej Redaktor Naczelnej, dr Marleny Wieczorek.

th

Plamy na słońcu

Im bardziej Lutosławski chciał się schować za swym pseudonimem, tym bardziej przychodziła do niego niepożądana sława. Marginesowa, zarobkowo traktowana działalność przysparzała mu popularności, przed którą uciekał w swoje muzyki żałobne i weneckie gry.

th

Wizytówka Wojtka Blecharza

Tekst Grzegorza Dąbrowskiego poświęcony twórczości Wojtka Blecharza należy do cyklu wizytówek młodych polskich kompozytorów, który w całości publikujemy na łamach MEAKULTURY. Jest to dla nas projekt szczególnie ważny, będący owocem otrzymania Stypendium Twórczego Ministra Bogdana Zdrojewskiego dla naszej Redaktor Naczelnej, dr Marleny Wieczorek.

th

Wizytówka Tomasza Jakuba Opałki

Tekst Grzegorza Dąbrowskiego i Marleny Wieczorek poświęcony twórczości Tomasza Jakuba Opałki należy do cyklu wizytówek młodych polskich kompozytorów, który w całości publikujemy na łamach MEAKULTURY. Jest to dla nas projekt szczególnie ważny, będący owocem otrzymania Stypendium Twórczego Ministra Bogdana Zdrojewskiego dla naszej Redaktor Naczelnej, dr Marleny Wieczorek.

 

th

Wizytówka Aleksandra Nowaka

Tekst Agnieszki Nowok poświęcony twórczości Aleksandra Nowaka należy do cyklu wizytówek młodych polskich kompozytorów, który w całości publikujemy na łamach MEAKULTURY. Jest to dla nas projekt szczególnie ważny, będący owocem otrzymania Stypendium Twórczego Ministra Bogdana Zdrojewskiego dla naszej Redaktor Naczelnej, dr Marleny Wieczorek.

th

W kręgu chorału sarmackiego

Wyjątkowej urody koncert odbył się 22 września b.r. w murach chełmińskiej  fary pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Zabrzmiała na nim bowiem muzyczna kwintesencja XVII-wiecznej Rzeczypospolitej szlacheckiej, pełniącej w ówczesnej Europie rolę przedmurza chrześcijaństwa.

th

Jerzy Milian Tapes: jazzowe szkice

Wraz z końcem roku do sklepów muzycznych trafił trzeci album z cyklu "Jerzy Milian Tapes" - wielopłytowego zbioru niepublikowanych wcześniej, archiwalnych nagrań katowickiego kompozytora i dyrygenta, będących owocem współpracy polskiego muzyka z renomowanymi europejskimi instytucjami i orkiestrami muzycznymi. "Stratus Nimbus" to kompilacja większych form, skomponowanych na potrzeby belgijskiej BRT Jazzorkestr i zarejestrowanych w Brukseli w latach 1982-87.

th

Wizytówka Dariusza Przybylskiego

Tekst Marii Peryt poświęcony twórczości Dariusza Przybylskiego należy do cyklu wizytówek młodych polskich kompozytorów, który w całości publikujemy na łamach MEAKULTURY. Jest to dla nas projekt szczególnie ważny, będący owocem otrzymania Stypendium Twórczego Ministra Bogdana Zdrojewskiego dla naszej Redaktor Naczelnej, dr Marleny Wieczorek.

th

Wizytówka Sławomira Kupczaka

Od Redakcji: Tekst Krzysztofa Stefańskiego i Marleny Wieczorek poświęcony twórczości Sławomira Kupczaka należy do cyklu wizytówek młodych polskich kompozytorów, który w całości publikujemy na łamach MEAKULTURY. Jest to dla nas projekt szczególnie ważny, będący owocem otrzymania Stypendium Twórczego Ministra Bogdana Zdrojewskiego dla naszej Redaktor Naczelnej, dr Marleny Wieczorek.

th

Płyta jak z bajki

Płytę "Dawne piosenki, bajki i baśnie dla dzieci w wykonaniu artystów XX wieku" poleca Agnieszka Nowok

th

"Ludzie pragną oderwać się w końcu od świata pop artu i poznać coś piękniejszego". Rozmowa z Krzysztofem Tymendorfem i Michałem Mogiłą

Muzyka na najwyższym poziomie nie powinna być zarezerwowana wyłącznie dla wielkich ośrodków - na możliwość uczestnictwa w kulturze artystycznej zasługuje zarówno polska publiczność, jak i artyści. O pracy nad organizacją cyklicznych przedsięwzięć kulturalnych, popularyzacji muzyki poważnej oraz przyszłych projektach opowiedzieli MEAKULTURZE Krzysztof Tymendorf i Michał Mogiła ze Stowarzyszenia Artystów "Zdolni do wszystkiego".

th

Wizytówka Jagody Szmytki

Tekst Barbary Boguni poświęcony twórczości Jagody Szmytki należy do cyklu wizytówek młodych polskich kompozytorów, który w całości publikujemy na łamach MEAKULTURY. Jest to dla nas projekt szczególnie ważny, będący owocem otrzymania Stypendium Twórczego Ministra Bogdana Zdrojewskiego dla naszej Redaktor Naczelnej, dr Marleny Wieczorek.

th

Wizytówka Cezarego Duchnowskiego

Tekst Krzysztofa Stefańskiego poświęcony twórczości Cezarego Duchnowskiego należy do cyklu wizytówek młodych polskich kompozytorów, który w całości publikujemy na łamach MEAKULTURY. Jest to dla nas projekt szczególnie ważny, będący owocem otrzymania Stypendium Twórczego Ministra Bogdana Zdrojewskiego dla naszej Redaktor Naczelnej, dr Marleny Wieczorek.

th

Wizytówka Pawła Mykietyna

Od Redakcji: Tekst Agaty Kwiecińskiej poświęcony twórczości Pawła Mykietyna należy do cyklu wizytówek młodych polskich kompozytorów, który w całości publikujemy na łamach MEAKULTURY. Jest to dla nas projekt szczególnie ważny, będący owocem otrzymania Stypendium Twórczego Ministra Bogdana Zdrojewskiego dla naszej Redaktor Naczelnej, dr Marleny Wieczorek.

th

Wizytówka Dobromiły Jaskot

Od Redakcji: Tekst Ewy Schreiber poświęcony twórczości Dobromiły Jaskot należy do cyklu wizytówek młodych polskich kompozytorów, który w całości publikujemy na łamach MEAKULTURY.

th

Chopin u Jagodzińskiego

W historii muzyki polskiej wyróżnić można zjawisko o charakterze artystycznego fenomenu, określanego mianem polskiej szkoły jazzu. Począwszy od rozkwitu gatunku w Polsce, będącego swoistego rodzaju odpowiedzią artystów na twarde realia komunistyczne, kompozycje nadwiślańskich jazzmanów były projekcją słowiańskiego ducha (zjawiska trudnego, swoją drogą, do zdefiniowania słowami, lecz wyraźnie, instynktownie wyczuwalnego).

th

Fryderyki 2014: najlepszy album polski za granicą

"Fryderyki", czyli nagrody polskiej Akademii Fonograficznej, przyznawane są od 1999 roku. Wyróżnienia typowane są przez Radę Akademii w trzech sekcjach: muzyki poważnej, jazzowej oraz rozrywkowej. Jedną z szesnastu kategorii jest "Najlepszy polski album za granicą", podsumowującą fonograficzne dokonania artystów polskich na arenie międzynarodowej.

th

Muzyczne obchody 600-lecia polsko-tureckiej dyplomacji

600 lat kontaktów dyplomatycznych między Polską a Turcją uświetnią specjalnie przygotowane na tę okazję przedsięwzięcia muzyczne. 

th

Antologia polskiej muzyki współczesnej 1939-1945

Antologia polskiej muzyki współczesnej 1939-1945 to bardzo ważny w polskiej fonografii album. Zachęcam Państwa do zapoznania się z nim i wiedząc, że to nie będzie łatwe powiem, że wysiłek dotarcia do tych nagrań z pewnością nie będzie płonny.

th

Prawykonanie ostatniej symfonii Góreckiego

London Philharmonic Orchestra 12 kwietnia b.r. w Royal Festival Hall wykona dotychczas nieznaną symfonię Henryka Mikołaja Góreckiego. Dyrygować będzie Andrzej Borejko.

th

Lutosławski. Skrywany wulkan

Lutosławski. Skrywany wulkan to zapis rozmów Aleksandra Laskowskiego z czterema dyrygentami - Simonem Rattle, Esa-Pekka Salonenem, Edwardem Gardnerem i Antonim Witem. Bohaterem książki, kryjącym się pomiędzy przesiąkniętymi mieszanką fascynacji, podziwu i wzruszenia wersami jest Witold Lutosławski - dla zwierzających się na kartach książki wybitnych muzyków przyjaciel i autorytet. 

th

Czajkowski wskrzeszony

Jednym z celów przyświecających wydawnictwu Toccata Classics jest promowanie twórczości mniej znanych lub zapomnianych kompozytorów. Postulat ten realizuje wydana nakładem wydawnictwa pierwsza część dzieł fortepianowych polskiego kompozytora emigracyjnego Andrzeja Czajkowskiego. 

th

Metropolia jest Okey

Na świecie jest 1037 naprawdę szczęśliwych osób. Tylko tyle, bo taki nakład osiągnął dwupłytowy album prezentujący to, co trójmiejska scena muzyczna ma najlepsze. Właśnie ukazała się składanka Metropolia jest OKey będąca zapisałem wybranych występów trójmiejskich grup muzycznych, które wzięły udział w serii koncertów pod tą samą nazwą.

th

Postępowiec czy konserwatysta? Ludomir Michał Rogowski

Był on twórcą wszechstronnym – kompozytorem, pedagogiem, publicystą, dyrygentem chóralnym i symfonicznym, zbieraczem folkloru, krytykiem muzycznym, twórcą muzyki do teatru i kabaretu. Dziś jest kompozytorem prawie całkowicie zapomnianym. Kim był - postępowcem czy konserwatystą?

th

Powtórka z rozgrywki. Finał 7 edycji „Must Be The Music”

Finał okazał się nadzwyczaj dobry. Ogromna różnorodność gatunków, emocje, ciekawe aranżacje – było czego posłuchać, mimo iż uczestnicy tego wieczoru prezentowali swoje utwory powtórnie.

th

Stashka wygrywa Baltic Song Festival w Szwecji!

Stashka wygrała Baltic Song Festival w Szwecji. Ponadto otrzymała Nagrodę Publiczności. Artystka na festiwalu zaprezentowała swój debiutancki singiel „Chcę Kochać”.

th

Czy eksperyment może się udać - recenzja koncertu „Już się zmierzcha"

1 października, w 24 rocznicę śmierci Andrzeja Krzanowskiego, w ramach XXII edycji Jesiennego Festiwalu „Alkagran” odbył się koncert muzyki elektroakustycznej Już się zmierzcha... Zarówno dla tej edycji „Alkagranu”, jak i względem poprzednich - muzyka prezentowana na tym koncercie nie była typowa. Czy taki eksperyment może się udać?

th

Magia dźwięków. Magia rytmów. Magia słów.

Wreszcie - po pięciu latach - doczekaliśmy się kolejnej autorskiej płyty Renaty Przemyk zatytułowanej Rzeźba dnia, na której znalazło się jedenaście kompozycji. Płyty niebanalnej, świeżej, odkrywczej, ale jednocześnie charakterystycznej dla tej artystki.

th

"Andrzej toczył swoją walkę za pomocą nut i słów poetów". Rozmowa z Grażyną Krzanowską.

O twórczości Andrzeja Krzanowskiego, o XXII edycji festiwalu „Alkagran” i o polskich akordeonistach z Grażyną Krzanowską rozmawiała Aleksandra Bliźniuk.

th

Jakub Nox Ambroziak

Po wodospadach kiczu, jakimi zalewa nas na co dzień tak zwana muzyka popularna, przyjemnie jest raz na jakiś czas trafić na wypływającego twórcę, nastawionego na mniej masowego odbiorcę. Jest nim z pewnością Jakub Nox Ambroziak.

th

Nurty i techniki w twórczości Tadeusza Bairda

"To co zawsze przekonuje mnie do muzyki Bairda, polega na umiejętności godzenia przez tego twórcę współczesnego warsztatu kompozytorskiego z jednoczesnym nierezygnowaniem z nasycenia swojej muzyki głębokim nastrojem, wrażliwie przekazywanym słuchaczowi" - o najważniejszych nurtach w twórczości Tadeusza Bairda.

th

W stronę wyzwolenia. O muzyce Dobromiły Jaskot

"Moja muzyka podążała w niepożądanym, ascetycznym kierunku. Chciałam wyzwalać dźwięk, a jednak go ograniczałam do samej struktury.[...] Teraz będę prezentować więcej dźwięków w szerszym kontekście. Chcę się odciąć od wszystkiego, co skomponowałam przed 2013 rokiem..."

th

Folkowe TOP TEN 2014 [Hyde Park]

Subiektywny przegląd polskich płyt folkowych wydanych w 2014 roku. Jest kilka debiutów fonograficznych, ale także sporo krążków będących kontynuacją wieloletniej działalności koncertowo-wydawniczej. Kolejność prezentowanych płyt jest przypadkowa.

th

Music from Poland - portal Fundacji MEAKULTURA już w Internecie!

Z radością informujemy, że Fundacja MEAKULTURA uruchomiła nowy portal musicfrompoland.eu. Jego celem jest promocja najlepszych polskich twórców oraz rozpowszechnianie wiedzy na ich temat w kraju i za granicą.

th

"Emigracja-awangarda-polityka". Video rozmowa - część I

Kiedy kompozytor staje się emigrantem? Z jakich powodów twórcy XX wieku wyjeżdżali z kraju? Jak przebiegała ich kariera po wyjeździe? Co tracili i co zyskiwali? O losach Andrzeja Panufnika, Romana Palestra, Dymitra Szostakowicza, Mieczysława Wajnberga, Witolda Lutosławskiego rozmawiają Danuta Gwizdalanka, Krzysztof Meyer i Krzysztof Moraczewski.

th

Top Music Wembley

Fani polskiej muzyki popularnej z pewnością nie powinni przegapić w swoim kalendarzu koncertowym daty 19 kwietnia – na słynnej londyńskiej Wembley Arena wystąpią wtedy najbardziej rozpoznawalne obecnie twarze polskiej fonografii.

th

Weekend nowej muzyki - 6. Festiwal Prawykonań. Patronat MEAKULTURY

W trzeci weekend kwietnia Katowice zamienią się w stolicę muzyki nowej. W dniach 17-19 kwietnia Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zaprasza na wyjątkowe wydarzenie – Festiwal Prawykonań Polska Muzyka Najnowsza. MEAKULTURA została patronem medialny festiwalu. 

th

"Emigracja-awangarda-polityka". Video rozmowa - część II

Kiedy kompozytor staje się emigrantem? Z jakich powodów twórcy XX wieku wyjeżdżali z kraju? Jak przebiegała ich kariera po wyjeździe? Gdzie szukali schronienia i co zmieniało się w ich twórczości? O losach Andrzeja Panufnika, Mauricio Kagela i Györgya Ligetiego oraz o związkach awangardy z polityką rozmawiają Danuta Gwizdalanka, Krzysztof Meyer i Krzysztof Moraczewski.

th

Disco Polo Not Dead

Od dłuższego czasu na łamach prasy, w telewizji, w radiu i w Internecie rozbrzmiewa gorąca dyskusja na temat wielkiego powrotu disco polo. W mediach mówi się nawet o swoistym renesansie tego gatunku muzycznego – nie zauważa zaś, że tak naprawdę disco polo nie ma skąd wracać… ono cały czas było obecne.

th

Na pierwszy rzut ucha

Nie ma dla krytyka muzycznego trudniejszego wyzwania, niż ocena nowego utworu po zaledwie jednokrotnym jego wysłuchaniu. Z takim wymagającym zadaniem (a właściwie aż 28 zadaniami, gdyż tylu kompozycji wysłuchaliśmy) przyszło zmierzyć się recenzentom podczas 6. Festiwalu Prawykonań w Katowicach w dniach 17-19 kwietnia. W przypadku wielu kompozycji można było odnieść jednak wrażenie, że już kiedyś je słyszeliśmy.

th

Tekla Bądarzewska: artystka wskrzeszona (cz.1)

Chociaż Tekla Bądarzewska nie była znaczącą kompozytorką w dziejach kultury „wysokiej”, warto przyjrzeć się jej twórczości, gdyż swego czasu stanowiła niemal symbol amatorskiej pianistyki. Ogromna wyrwa w historii muzyki polskiej spowodowana zaborami a później I i II wojną światową będzie zapełniana jeszcze przez długi czas i każda przypomniana po latach sylwetka artystyczna jest niezwykle cenna.

th

Tekla Bądarzewska: artystka wskrzeszona (cz.2)

Chociaż Tekla Bądarzewska nie była znaczącą kompozytorką w dziejach kultury „wysokiej”, warto przyjrzeć się jej twórczości, gdyż swego czasu stanowiła niemal symbol amatorskiej pianistyki. Ogromna wyrwa w historii muzyki polskiej spowodowana zaborami a później I i II wojną światową będzie zapełniana jeszcze przez długi czas i każda przypomniana po latach sylwetka artystyczna jest niezwykle cenna.

th

Pani od Czajkowskiego (ale tego innego). Wywiad z Anastasią Beliną-Johnson

Dr Anastasia Belina-Johnson to muzykolożka i pianistka urodzona w Omsku. W wieku kilkunastu lat przeprowadziła się do Nowej Zelandii. Obecnie wykłada w Royal College of Music w Londynie i Uniwersytecie w Leeds. Jej zainteresowania badawcze są niezwykle szerokie. Sięgają od Wagnera i rosyjskich romantyków przez niemiecką operetkę i Chopina aż po muzykę Andrzeja Czajkowskiego. O tym ostatnim napisała książkę, a teraz tworzy film dokumentalny. Prywatnie miłośniczka Warszawy i fantazyjnych kapeluszy.

th

Kategorie syntetyzujące w symfoniach Henryka Mikołaja Góreckiego

W twórczości kompozytorów polskich drugiej połowy XX i początku XXI wieku szczególnej wagi nabrała symfonia. Zdaniem Mieczysława Tomaszewskiego – „zyskała ona rangę gatunku reprezentatywnego”. Pośród przyczyn, dla których kompozytorzy sięgali po ten mocno zakorzeniony w tradycji gatunek, wymienia się jego archetypiczność, a także „powagę i ciężar właściwe muzyce symfonicznej.

th

"Suita na tematy polskie". Krzysztof Herdzin, Academy of St. Martin in the Fields

Krzysztof Herdzin jest wybitnym polskim atystą, Academy of St. Martin in the Fields to jedna z najświetniejszych współczesnych orkiestr. Połączywszy siły muzycy wspólnie nagrali niebanalny krążek, przecierając wiele nowych szlaków oraz odciskając ślad w historii muzyki. Ponadto już najbliższej jesieni możliwe będzie premierowe usłyszenie ich dzieł na żywo w Filharmonii Narodowej.

th

Tyle słońca. Anna Jantar. Biografia

Anna Jantar (10 czerwca 1950 – 14 marca 1980)  to niezapomniana piosenkarka, której życie i kariera zakończyły się nagle katastrofą lotniczą 14 marca 1980 roku, na warszawskim Okęciu. Była gwiazdą wielkiego formatu, której legenda jest nadal obecna, a jej przeboje cały czas są grane na antenach stacji radiowych. Od niedawna czytelnicy mogą przeczytać najnowszą biografię tej niezwykłej artystki – Tyle słońca. Anna Jantar. Biografia  – autorstwa Marcina Wilka.

th

Placówka '44

Obchody zbliżającej się 71 rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego rozpoczęły się 24 lipca niezwykłym koncertem w Parku Wolności na terenie Muzeum Powstania Warszawskiego. Zespół Voo Voo i zaproszeni goście ­– Barbara Derlak (Chłopcy Kontra Basia), Tomek Makowiecki, Organek, Justyna Święs (The Dumplings) oraz Barbara Wrońska (Pustki) wykonali premierowo utwory z najnowszej płyty zespołu – Placówka’44.

th

Ku doskonałości, ale z nutą melancholii – płyta "Lutosławski: Zimerman, Rattle"

Po dwudziestu pięciu latach od pierwszego nagrania Koncertu fortepianowego Witolda Lutosławskiego z BBC Symphony Orchestra pod dyrekcją kompozytora Krystian Zimerman zdecydował się po raz drugi zarejestrować tę kompozycję dla wytwórni Deutsche Grammophon. To nie pierwszy raz, gdy polski pianista ponownie nagrywa ten sam utwór, uaktualniając swoją wcześniejszą interpretację (było tak np. z I Koncertem Johannesa Brahmsa). W tym przypadku jednak nie jest to jedynie efekt legendarnego już perfekcjonizmu artysty, ale również podróż sentymentalna oraz hołd złożony wielkiemu kompozytorowi i przyjacielowi w roku jego jubileuszu.

th

Kilka pytań... "Przed Wielkim Konkursem"

Choć jesień zbliża się dużymi krokami, warto na chwilę powrócić do ostatnich dni sierpnia. Dlaczego? Przede wszystkim dla goszczących na Śląsku polskich uczestników XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, którym zadaliśmy kilka pytań... 

th

La Musique guidant le peuple - otwarcie wystawy w Brukseli

Już jutro w Brukseli rozpocznie się miesięczna wystawa zatytułowana La Musique guidant le peuple, na której prezentowane bedą plakaty znanego poznańskiego artysty-grafika, Maxa Skorwidera. Wydarzenie organizowane jest przez główną belgijską Mediatekę PointCulture oraz Fundację MEAKULTURA, a pismo meakultura.pl sprawuje patronat medialny nad tym wydarzeniem.

th

Sebastian Krajewski - "Works for Orchestra"

Po zarejestrowaną w ubiegłym roku przez DUX płytę z utworami Sebastiana Krajewskiego z pewnością chętnie sięgną sympatycy muzyki filmowej i współczesnych kompozycyjnych nawiązań do muzyki epok minionych. Works for orchestra to bowiem mariaż stylistyki srebrnego ekranu i elementów konstrukcyjnych muzyki dawnej, daleki jednak od muzycznego eklektyzmu, a tworzący u Krajewskiego spójny koncepcyjnie rysunek.

th

"Muzyczne Przestrzenie" w relacjach młodych krytyków

Oddajemy głos uczestniczkom warsztatów krytyki muzycznej w ramach festiwalu "Muzyczne Przestrzenie" (6.09-11.10.2015), odbywającego się w pięknych przestrzeniach architektonicznych Wielkopolski pod patronatem medialnym MEAKULTURY. Magdalena Mateja i Emilia Stefańska, dzień po dniu, opisują swoje wrażenia koncertowe.

th

Marlena Wieczorek w Kolegium Elektorów piątej edycji nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej

Redaktor Naczelna MEAKULTURY, Marlena Wieczorek, już po raz piąty bierze udział w wyborach Koryfeuszy Muzyki Polskiej. Laureaci nagrody wybrani przez środowisko muzyczne odbiorą statuetki w trzech kategoriach: Osobowość Roku, Wydarzenie Roku oraz Nagroda Honorowa. 11 listopada, podczas uroczystej Gali w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, poznamy ich nazwiska.

th

Wywiad z Pawłem Mykietynem

Od redakcji: Prezentujemy video rozmowę z Pawłem Mykietynem zrealizowaną we współpracy z Festiwalem NeoArte odbywającym się w tym roku pod honorowym patronatem kompozytora.

th

„Są takie momenty, które się zapamiętuje. A ja mam jeszcze tę manię, żeby się nimi podzielić”. Rozmowa z Jerzym Kisielewskim, cz. I

Z Jerzym Kisielewskim, dziennikarzem i tłumaczem, a prywatnie synem słynnego Stefana Kisielewskiego – „Kisiela” i bratem Wacława, słynnego pianisty i członka duetu Marek i Wacek, spotykam się w kawiarni „Rozdroże”, niedaleko Łazienek Królewskich. Nie jest to miejsce przypadkowe, ponieważ często przychodził tutaj sam Kisiel. Co jakiś czas do pana Jerzego podchodzą goście kawiarni, wspominają jego ojca oraz brata.  

th

Zygmunt Stojowski - pianista i kompozytor, którego nie znacie [Sylwetki]

W latach czterdziestych w Polsce zapewne niewiele osób wiedziało o tym, że oprócz słynnego dyrygenta w Stanach Zjednoczonych w tym samym czasie mieszkał niewiele mniej w tamtejszych kręgach znany pianista, pedagog i kompozytor Zygmunt Stojowski. Pamięć o Stojowskim nie zachowała się w takim stopniu, w jakim powinna. W dalszym ciągu niestety jest to kompozytor nieznany większości Polaków. Od 2000 roku widać jednak coraz większe zainteresowanie jego twórczością.

th

Cykl pieśni "Oczy powietrza" Kazimierza Serockiego. Próba interpretacji

„Pieśń solowa, jako gatunek liryczny, niełatwo poddaje się rygorom techniki seryjnej”. Kazimierz Serocki w Oczach powietrza podjął wyzwanie stworzenia cyklu lirycznych pieśni solowych właśnie w oparciu o technikę dodekafoniczną. Podjęta tu próba interpretacji tego utworu wyniknęła z chęci odkrycia nadrzędnych zasad nim rządzących poprzez zrozumienie jego dramaturgii i relacji słowno-muzycznych.

th

„Urodziłem się, więc muszę żyć, a żeby żyć, trzeba dużo wytrzymać” – wywiad ze Zbigniewem Preisnerem

Zbigniew Preisner – kompozytor muzyki filmowej i teatralnej, współpracował m.in. z  Krzysztofem Kieślowskim, Agnieszką Holland, Antonim Krauze, Edoardo Pontim, Jean Beckerem czy Krisztiną Deák. Otrzymał wiele prestiżowych nagród, m.in. Los Angeles Critics Award, złotą płytę w Paryżu za nagranie muzyki do filmu Podwójne życie Weroniki (reż. Krzysztof Kieślowski), dwukrotnie Cesara Francuskiej Akademii Filmowej, a także Srebrnego Niedźwiedzia za Wyspę przy ulicy Ptasiej (reż. Søren Kragh-Jacobsen) na Berlińskim Festiwalu Filmowym. Właśnie ukazała się jego najnowsza płyta W poszukiwaniu dróg – nowe i stare kolędy.

th

Dwór mniej czy bardziej straszny? Relacja z premiery

Już na początku lipca byłam zaciekawiona nową reżyserią Strasznego dworu. Inna wersja polskiej opery narodowej o światowej sławie poparta radiową reklamą może zagwarantować pełną widownię. Rzeczywiście – 15 listopada 2015 roku rozglądając się po sali, nie zobaczyłam na niej wolnego miejsca.

th

Buchowska i Tchorzewski. Polska muzyka na wiolonczelę i fortepian

W mijającym roku nakładem wydawnictwa DUX ukazała się bardzo ciekawa pozycja fonograficzna – płyta Izabeli Buchowskiej i Jakuba Tchorzewskiego prezentująca rodzimą muzykę współczesną z XX i XXI wieku. Uwagę przyciąga zróżnicowany repertuar, jak i pełne wyrazu wykonanie.

th

"Muzyka to sfera wolności, dlatego gram kolędy na fortepianie w mojej autorskiej wersji i niekoniecznie muszę śpiewać". Wywiad z Włodkiem Pawlikiem.

Włodek Pawlik – pianista jazzowy, kompozytor i pedagog. Autor muzyki teatralnej i filmowej. Zwycięzca nagrody GRAMMY 2014 za album „Night in Calisia” (najlepszy album dużego zespołu jazzowego), będąc tym samym pierwszym zwycięzcą tej nagrody w historii polskiego jazzu. O kolędach, ich aranżacjach i o pomysłach na wspieranie kultury muzycznej w Polsce z Włodkiem Pawlikiem rozmawia Anna Kruszyńska.

th

Wędrująca muzyka dusz. Polskie pieśni w interpretacji Bernadety Sonnleitner i Jakuba Tchorzewskiego

Któż nie zna Piosnki litewskiej albo Jestem i płaczę? Czy warto te pozycje, należące do kanonu polskiej literatury wokalnej, jeszcze przypominać? Okazuje się, że tak. Sięgając po znane tytuły, można dodatkowo usłyszeć te rzadziej wykonywane: Jak się najlepiej opędzać od szerszenia oraz Dreamscape.

th

Górecki: "On Reflection" [blogosfera]

Tym razem prezentujemy anglojęzyczny blog poświęcony wyłącznie muzyce polskiej. Jego autor jest zasłużonym badaczem polskiej twórczości XX wieku, a w swoim dorobku ma m.in. monografię Henryka Mikołaja Góreckiego. To właśnie temu kompozytorowi poświęcony jest esej "On Reflection", który znalazł się w książeczce do siedmiu płyt CD z muzyką Góreckiego wydanych przez Nonesuch Records na początku 2016 roku.

th

Bajki zasłyszane wieczorową porą. Inauguracja VIII edycji cyklu "Jeszcze polska muzyka..."

We wtorek 23 lutego 2016 roku w Filharmonii Krakowskiej odbył się koncert inaugurujący VII edycję cyklu koncertów "Jeszcze polska muzyka..." organizowanych przez Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej. Jego celem jest przedstawienie niejednokrotnie zapomnianych utworów polskiej muzyki symfonicznej na tle światowego repertuaru.

th

Zmartwychwstałe miniatury polskości. Pieśni Apolinarego Szeluty

Obok dobrze znanych i często wykonywanych pieśni Fryderyka Chopina czy Stanisława Moniuszki istnieją pewnie dziesiątki zapomnianych polskich miniatur wokalnych. Z mroków niepamięci wydobywa je wytwórnia Acte Préalable. Tym razem przedstawia światową premierę pieśni Apolinarego Szeluty w wykonaniu Aleksandry Kamińskiej (mezzosopran) z towarzyszeniem Laury Sobolewskiej (fortepian).

th

Muzyczny romantyzm z historią w tle. Międzynarodowy Festiwal Braci Wieniawskich w Lublinie

Lublin jest największym ośrodkiem kulturalnym wschodniej Polski – to zdanie znaleźć można w wielu przewodnikach i encyklopediach choć zupełnie nie oddaje ono charakteru życia muzycznego tego skądinąd inspirującego miasta. W kulturze bowiem nie chodzi o ilość, a o jakość. Na sytuację kulturalną Lublina trzeba więc spojrzeć z perspektywy czasu.

th

Muzyka mikrotonowa Pawła Mykietyna

Od około 2004 roku mikrotony stały się elementem emblematycznym w twórczości Pawła Mykietyna. Wówczas kompozytor zaczął budować własny system dźwiękowy w ramach skali ćwierćtonowej 24-stopniowej. W okresie tym, zapoczątkowanym Ładnieniem, można wykazać systemowe użycie mikrotonów, determinujące kształt formalny i przebieg dramaturgiczny utworów. W kontekście drogi twórczej Mykietyna i inspiracji mających na nią wpływ, stosowana przez niego technika mikrotonowa zdecydowanie zachęca do głębszej refleksji oraz szczegółowej analizy.

th

"On tam być musi". Relacje tekstowo-muzyczne według Rafała Augustyna

Z jakich źródeł kompozytor czerpie teksty do swoich utworów? Na czym polega jego praca ze słowami? O rozmaitych, często instrygujących przypadkach relacji tekstowo-muzycznych w swoich kompozycjach opowiada Rafał Augustyn.

th

Estetyka liryki wokalnej w twórczości kompozytorów „Młodej Polski”

W drugiej połowie XIX wieku, w Europie zachodniej, w kręgu tak zwanej szkoły weimarskiej powstał nowy kierunek określany bądź jako późna faza romantyzmu – bądź jako neoromantyzm. Istotą kierunku był silny związek muzyki z literaturą oraz wyrażanie przez nią metafizycznych uczuć, nastrojów i idei filozoficznych. Tekst ukazuje różnice i podobieństwa w twórczości pieśniarskiej młodopolskich kompozytorów oraz ich stosunek do narodowego aspektu neoromantyzmu pierwszej połowy XX wieku.

th

Nagroda GEMA dla Jagody Szmytki

Polska kompozytorka, Jagoda Szmytka została laureatką prestiżowej nagrody niemieckiego Stowarzyszenia GEMA  w kategorii "młodych autorów".

th

Wymagający majstersztyk. Sonaty Mieczysława Wajnberga w wykonaniu Linusa Rotha.

Letnia pora, zmienna pogoda i wysokie temperatury być może nie zachęcają, aby zmierzyć się z wymagającą muzyką. Dla ambitnych, wytrwałych słuchaczy Linus Roth przygotował jednak niespodziankę. Artysta prezentuje  trzy Sonaty na skrzypce solo Mieczysława Wajnberga, po raz pierwszy nagrane na jednej płycie. Między utwory wplecione zostały Trzy tańce fantastyczne Dymitra Szostakowicza, w których Linusowi towarzyszy świetny pianista José Gallardo.

th

Liryka wokalna Apolinarego Szeluty a estetyka muzyczna „Młodej Polski”

W muzyce przełomu wieków najdoskonalszym przykładem na przenikanie się sztuk jest pieśń artystyczna. Rozmaitość powstającej wówczas poezji inspirowała kompozytorów do wyrażania się właśnie w tym gatunku. W epoce Młodej Polski drugim pod względem liczebności napisanych pieśni kompozytorem, po Karolu Szymanowskim, był Apolinary Szeluto. Liryka wokalna to gatunek, który odnajdujemy w każdym z jego okresów twórczych.

th

Twórczość muzyczna Apolinarego Szeluty - rekonesans

O ile Szymanowski, Różycki czy Karłowicz to twórcy, których nazwiska są powszechnie znane, o tyle Apolinary Szeluto, mimo iż to jeden z najważniejszych przedstawicieli młodopolskiej muzyki, pozostaje postacią praktycznie nieznaną. Taki stan rzeczy jest zastanawiający, biorąc pod uwagę artystyczny dorobek kompozytora – liczebnością przewyższający nawet dorobek Karola Szymanowskiego.

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.1. Konteksty

Artykuł otwiera cykl tekstów poświęconych zjawisku okolicznościowej i historycznej pieśni polifonicznej w Rzeczypospolitej okresu zygmuntowskiego. Celem, jaki postawił sobie autor, było zbadanie kontekstu utworów ze względu na ich przeznaczenie okolicznościowe lub treści historyczne. Repertuar ten nie był do tej pory pod tym kątem badany. Ponadto wzięte pod uwagę pieśni zostaną zestawione razem bez względu na ich wartość artystyczną.

th

Muzyczne arboretum. Utwory religijne Krzysztofa Pendereckiego

Pomimo braku wojny giną niewinni ludzie. Kolejna tragedia w cywilizowanej zachodniej Europie. Muzyka od wieków przynosiła oczyszczenie, ukojenie, skłaniała do refleksji. Może utwory religijne Krzysztofa Pendereckiego okażą się chwilowym panaceum.

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.2. Początki

18 grudnia 1529 roku miała na sejmie w Piotrkowie miejsce elekcja dziewięcioletniego zaledwie Zygmunta Augusta na króla Polski. Z tym właśnie wydarzeniem związana jest pierwsza kompozycja omawiana w niniejszym cyklu poświęconym okolicznościowej i historycznej pieśni polifonicznej w Rzeczypospolitej okresu zygmuntowskiego.

th

Krótka refleksja nad żałością [Hyde Park]

Byłam niedawno na Festiwalu Muzyki Polskiej, podczas którego wykonano III Symfonię „Pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego. Dziś moim celem nie jest jednak recenzja koncertu, ale parę swobodnych myśli, jakie nasunęły mi się po kolejnym wysłuchaniu tego utworu.

th

Polska Filharmonia Bałtycka wystąpi w Sztokholmie

29 sierpnia podczas "Baltic Sea Festival" w gmachu koncertowym Berwaldhallen wystąpi Polska Filharmonia Bałtycka. W programie znajdzie się m.in. IV Symfonia Henryka Mikołaja Góreckiego, a cały koncert promowany jest pod hasłem Wielkość polskiej muzyki.

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.3. Żałoba Węgier

Pieśń o posiędzieniu ziemie węgierskiej jest pieśnią historyczną, ale z bardzo silnym nacechowaniem kaznodziejsko-parenetycznym. Wiersz zaliczamy do poezji antytureckiej powstającej w Rzeczypospolitej już od końca XV wieku, a szczególnie licznej w burzliwym dla południowych sąsiadów Polski wieku XVI. Utwory należące do tej literatury określa się często – ze względu na tematykę turecką – jako turcyki

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.4. Dyplomata i awanturnik

Hieronim Łaski, bohater Pieśni na śmierć Łaskiego, nie jest postacią znaną z pierwszego planu dziejów XVI wieku, choć życiorys jego okazuje się niezwykle barwny i równie niejednoznaczny. Burzliwy to życiorys: człowieka niezwykle energicznego, ale też z dużym prawdopodobieństwem powierzchownego, ceniącego zbytki, zmieniającego kursy. Trudno wypowiadać się o jego dobrej woli, niewątpliwie jednak był Hieronim Łaski postacią wyjątkowo jaskrawą, podziwianą nie tylko w Polsce. 

th

Wojciech Błażejczyk - "Sam staram się tworzyć instrumenty, na których gram”. Portrety warszawskich kompozytorów (cz. 1)

Jak brzmi współczesna Warszawa? Czy pojęcie „muzyka stolicy” jest tożsame z pojęciem „muzyka Warszawskiej Jesieni”? Czy istnieje wspólny język, którym posługują się kompozytorzy warszawscy? Odpowiedzi na te pytania postanowiłam poszukać w cyklu wywiadów „Portrety warszawskich kompozytorów”. Bohaterem pierwszego wywiadu jest Wojciech Błażejczyk: jeden z najciekawszych i najbardziej wszechstronnych kompozytorów młodego pokolenia, a ponadto reżyser dźwięku, gitarzysta, improwizator i – w pewnym sensie – wynalazca.

th

Rzecz o wywijaniu marynarkami. Konformizm i kontestacja w polskim big beacie

Kiedy myślimy o polskiej muzyce popularnej w PRL, do głowy przychodzą nam Jarocin, drugi i trzeci obieg, próby omijania komunistycznej cenzury czy wręcz otwarty sprzeciw wobec władzy. A jak wyglądał stosunek muzyków i słuchaczy do PRL-owskiej rzeczywistości na samym początku obecności muzyki rockowej w naszym kraju? Czy zaszczepiony nad Wisłą rock and roll, nazwany u nas big beatem, niósł ze sobą bunt? Czy lata 60. w Polsce były, podobnie jak na Zachodzie, dekadą młodzieńczej kontestacji? Rzućmy okiem na dokumenty oraz wspomnienia z tamtych lat i zobaczmy, co krzyczała młodzież na ówczesnych koncertach.

th

Jak analizować muzykę rockową? "Boskie Buenos" zespołu Maanam

Muzyka popularna, pomimo tego, że istnieje już ponad 50 lat, traktowana jest przez muzykologów marginalnie. Być może ze względu na jej prostotę czy amatorski charakter uważana jest za niewartą głębszych badań, chociaż wciąż nie ma jednej „recepty” na to, jak taką muzykę należy analizować.

th

Rock w Krakowie. Wywiad z Antkiem Krupą.

O tym jak rock’n’roll stawiał pierwsze kroki w Krakowie z polskim muzykiem, kompozytorem, publicystą i dziennikarzem Radia Kraków - Antkiem Krupą -  rozmawia Anna Wyżga.

th

O początkach i znaczeniu muzyki rockowej w PRL-u. Numer specjalny

Paradoksalnie najlepszym czasem dla muzyki rockowej w Polsce był PRL. Chociaż na półkach sklepowych nie było praktycznie niczego, nie mówiąc już o dostępności do muzyki zachodniej, to właśnie wtedy rock rozwijał się najlepiej.

th

Ucieczka w blues - Breakout za granicą

Breakout nie jest najdłużej działającym polskim zespołem rockowym. Nie jest też pewnie pierwszym, który przychodzi na myśl. Ale bez wahania może stawać do rywalizacji o tytuł najważniejszego. Przede wszystkim ma na swoim koncie rewolucyjne dla polskiej muzyki rozrywkowej przejście od brzmienia big beatowego do blues rockowego, tym samym otwierając drogę dla zakochanych w nowszych brzmieniach muzyki zachodniej.

th

Zróbmy to razem

Marek Grechuta śpiewał o ocaleniu od zapomnienia. Mikesz nie śpiewa Grechuty, ale ocala. W założonym przez siebie projekcie Szmata przypomina twórczość pierwszej fali polskiego punka oraz nadaje jej nowe życie. Wspierany przez liderów pierwszych polskich zespołów punk rockowych oraz muzyków spotkanych na swojej drodze, remasteruje i nagrywa na nowo stare kawałki z energią, której pozazdrościć może mu niejeden młody zespół.

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.5. Śmierć króla

Kolejnym omawianym w ramach cyklu utworem jest Pieśń o śmierci Krola Jego Miłości Starego, Sigmunda pierwszego. Zygmunt I Stary umarł w 1548 roku. Wydaje się, że rok ten jest najbardziej prawdopodobną datą powstania pieśni, tym bardziej, że od śmierci króla do uroczystości pogrzebowych minęły prawie cztery miesiące, co dawało nieznanemu nam autorowi pewien czas na napisanie stosownej pieśni okolicznościowej.

th

Od Japonii przez Polskę do Austrii. 15. dzień Festiwalu Muzyka w Starym Krakowie

Akira Matsudaira – Psalm 150, Witold Lutosławski – Koncert podwójny na obój, harfę i orkiestrę kameralną i Franz Schubert – Msza G-dur to utwory, które zabrzmiały w kościele oo. Dominikanów w ramach jednego z ostatnich  koncertów 41. Festiwalu Muzyka w Starym Krakowie.  Można by się zastanawiać, co było kluczem takiego doboru repertuaru.

th

"Grażyna Bacewicz. Complete String Quartets" nowa płyta Kwartetu Śląskiego

 W czerwcu tego roku nakładem brytyjskiego wydawnictwa Chandos ukazała się nowa płyta Kwartetu Śląskiego, zawierająca kompletny zbiór siedmiu kwartetów smyczkowych Grażyny Bacewicz. Wydawnictwo natychmiast  odniosło ogromny sukces, spotykając się z gorącym przyjęciem ze strony międzynarodowego środowiska muzycznego i otrzymując tytuł Najlepszej Płyty Miesiąca Magazynu Gramophone. Sukces śląskich kameralistów cieszy tym bardziej, że świadczy o dużym zainteresowaniu twórczością polskich artystów na arenie międzynarodowej.

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.6. Barbara

Napis nad grobem zacnej krolowej jest epitafium dość tradycyjnym, zawierającym charakterystyczne dlań elementy. Po pierwsze zachowuje częstą formę mowy zmarłego do żywych, po drugie zaś wygłaszane jest „od grobu” do przechodnia. Dwie pierwsze strofy pieśni stanowią zatem typowy dla tej formy wstęp wzywający do zatrzymania się nad grobem i krótko przedstawiający postać zmarłej, która zwraca się do przechodzącego. Dalsze strofy do piątej włącznie to ogólne dzieje życia Barbary.

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.7. Królewskie wesele

Pieśń o weselu jest jednym z dwóch epitalamiów XVI-wiecznych omawianych w tym cyklu. Katarzyna Habsburżanka to kolejna, trzecia już żona Zygmunta Augusta. Król, mimo młodego wieku, do 1553 roku owdowiał dwukrotnie – pierwszy raz po śmierci Elżbiety Habsburżanki w 1545, następnie zaś po śmierci ukochanej Barbary Radziwiłłówny w 1551. Żadna z nich nie dała Augustowi potomka, tak potrzebnego wymierającej już wtedy dynastii.

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.8. Nauki małżeńskie

O ile poprzednia część cyklu tekstów poświęconych polifonicznej pieśni okolicznościowej dotyczyła utworu przeznaczonego na wesele samego króla, o tyle tym razem przyjrzymy się epitalamium powstałym na użytek szlachecki: Pieśni na wesele Wielmożnego Pana Jana Kostki ze Sztymbarku, o małżeństwie świętym.

th

Bartosz Kowalski - „Kompozytor strefy środka”. Portrety warszawskich kompozytorów (cz. 2)

Jak brzmi współczesna Warszawa? Czy pojęcie „muzyka stolicy” jest tożsame z pojęciem „muzyka Warszawskiej Jesieni”? Czy istnieje wspólny język, którym posługują się kompozytorzy warszawscy, czy przeciwnie: jest to konglomerat twórczych indywidualności? Odpowiedzi na te pytania postanowiłam poszukać w cyklu wywiadów „Portrety warszawskich kompozytorów”. Bartosz Kowalski, nie identyfikując się ani z trendami promowanymi przez festiwale muzyki współczesnej, ani z lekkostrawną muzyką rozrywkową, określa siebie jako kompozytora „strefy środka”.

th

Sacrum Profanum - refleksje festiwalowe

Sacrum Profanum powraca do korzeni. W programie tegorocznej edycji festiwalu oprócz kompozycji z nurtu muzyki alternatywnej czy utworów najnowszych, autorstwa kompozytorów „akademickich”, znów znalazło się miejsce dla dzieł ojców awangardy. Ważnym gatunkiem była także opera w jej nowych, czasem dyskusyjnych, odsłonach.

th

Festiwal Nostalgia. Wokół Góreckiego

Festiwalowi Nostalgia już po raz trzeci towarzyszyły Warsztaty krytyki muzycznej z Fundacją MEAKULTURA. Ich uczestnicy dzielą się na łamach naszego pisma swoimi doświadczeniami i przemyśleniami.

th

Krzysztof Napiórkowski – 10 x Twardowski

Bardzo ciekawej propozycji muzycznej na czas jesieni, ale nie tylko, dostarczył Krzysztof Napiórkowski. W swojej najnowszej, czwartej już, płycie  – „10 x Twardowski” – postanowił zaaranżować muzycznie wiersze księdza Jana Twardowskiego. 

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.9. Ojcowska żałoba

Lament Jeronima Szafrańca starosty chęcińskiego o śmierci Syna jego stanowi wśród omawianego repertuaru ewenement – zachował się aż w trzech źródłach i to w dodatku kompletnych. Można zresztą powiedzieć – antycypując – że współgra ta stosunkowo liczna źródłowa reprezentacja z wartością artystyczną tego utworu, która wśród omawianych w tym cyklu pieśni jest niewątpliwie największa.

th

Krzysztof Knittel - „Piękna współczesność”. Portrety warszawskich kompozytorów” (cz. 3)

Piękno rozumiane jako jak najdoskonalsze odzwierciedlenie rzeczywistości było domeną sztuki starożytnej. Czy mimo upływu przeszło dwóch tysięcy lat koncepcja ta jest wciąż żywa? Kompozytor Krzysztof Knittel jest zdania, że piękno tkwi we współczesnej rzeczywistości – w jej galopującym rozwoju, w błyskawicznym przepływie informacji i w mnogości otrzymywanych przez człowieka bodźców. Zapraszamy na kolejny wywiad w cyklu „Portrety warszawskich kompozytorów”.

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.10. Lament królewny Anny

Dziewiątą, ostatnią pieśnią, której przyjrzymy się w tym cyklu jest Królewny polskiej Anny lament. Przyjmuje on formę żałobnej wypowiedzi samej – wtedy jeszcze – księżniczki. W większości strofy te są poetyckim opisem smutku i spotykających ją tragedii, ale nie bez elementów, które można rozwinąć z uwzględnieniem kontekstu historycznego.

th

„Quo vadis” Feliksa Nowowiejskiego w Filharmonii Narodowej

W niedzielny wieczór, 20 listopada, w Filharmonii Narodowej odbył się nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego i Roku Henryka Sienkiewicza.  

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.11. zakończenie

Na zakończenie cyklu tekstów o polifonicznej pieśni okolicznościowej w okresie zygmuntowskim wypada zastanowić się krótko nad charakterem, znaczeniem omówionego repertuaru. Pewna trudność polega na tym, że jakiekolwiek śmiałe wnioski czy generalizacje wyciągnięte w oparciu o analizę grupy zaledwie dziewięciu muzycznie nieobszernych kompozycji słusznie naraziłyby autora na śmieszność. Pytań jednak nasuwa się wiele: o specyfikę zachowanego okazjonalnego repertuaru, o druk, który powinien podlegać prawom handlowym, o miejsce muzyki w życiu ówczesnych, także możnych, a idąc tym tropem – nawet pytanie o problematykę mecenatu.

th

Płyta "Penderecki conducts Penderecki 1" nominowana do Nagrody Grammy

Album "Penderecki conducts Penderecki 1" otrzymał nominację do prestiżowej Nagrody Grammy. Kompozytor po raz pierwszy dyrygował podczas nagrań Orkiestrą i Chórem Filharmonii Narodowej, a Dies Illa ma na płycie swoją światową premierę fonograficzną. Album otwiera serię płyt w kolekcji Warner Classics.

th

"Emerge" Tomasza Jakuba Opałki. Patronat MEAKULTURY

9 grudnia miała swoją premierę pierwsza monograficzna płyta Tomasza Jakuba Opałki pt. Emerge. Młody twórca słynie przede wszystkim ze swoich dzieł orkiestrowych, dlatego w albumie znajdziemy cztery kompozycje przeznaczone na duże składy instrumentalne. Każda z nich ma swoją niepowtarzalną historię i każdy stanowił dla kompozytora swoisty przełom w myśleniu zarówno o harmonice, strukturze, jak i oprowadzeniu muzycznej narracji.

th

Prywatny ranking polskich albumów 2016

Wybrałem 10 płyt, choć mógłbym więcej, ale 10 to ładna okrągła liczba. Kolejność nie ma tu żadnego znaczenia, bo nie ma tu płyt lepszych, czy gorszych. Wszystkie te płyty są dobre. Przynajmniej dla mnie. Szukam w nich prawdy. Szukam autentyczności. I nieważne, kto do mnie mówi i w jaki sposób to robi. Ważne, żeby mówił do mnie i żeby to, co chce mi przekazać, do mnie dotarło.

th

Polityka uczuć. Wywiad z Markiem Dyjakiem

O tekstach piosenek, najnowszej płycie „Pierwszy śnieg” oraz o życiowym wyciszeniu z Markiem Dyjakiem rozmawia Piotr Jakubowski.

th

Projekt Piano

28 października 2016 roku ukazała się płyta Doroty Miśkiewicz PIANO.PL będąca zapisem audio/video wyjątkowego koncertu, który odbył się 16 maja 2016 roku w Teatrze Muzycznym Roma. PIANO.PL jest hołdem złożonym polskiej pianistyce. Jak zauważa Dorota Miśkiewicz, fortepian to polska specjalność, a spośród wielu doskonałych muzyków, to właśnie pianiści wiodą w naszym kraju prym.

th

"Na świecie jest za dużo przeciętnych kompozycji. Pozostaną tylko te najlepsze". Wywiad z Krzysztofem Pendereckim

O domu i pracy zawodowej, o młodości i bieżących wyzwaniach, o wielkim ogrodzie i wielkich formach muzycznych, a także o najnowszej płycie nagrodzonej Grammy, z Krzysztofem Pendereckim rozmawiają Maria Majewska i Ewa Schreiber.

th

Awangarda polskiej muzyki elektronicznej w opiniach dzieci i młodzieży

Polska muzyka awangardowa zajmuje w świecie znaczącą pozycję. Szczególnym jej gatunkiem jest muzyka elektroniczna i elektroakustyczna. Atrakcyjność tej twórczości pod względem silnego oddziaływania na wyobraźnię odbiorcy sprawia, że stanowi ona idealny materiał do prezentacji w gronie dzieci i młodzieży. Początkowo może wywoływać zdziwienie i uśmiech, lecz przy odpowiednim doborze utworów ma szansę zainteresować młodego odbiorcę.

th

Video wykład. Wpływ zimnej wojny na polską szkołę kompozytorską

Jak wyglądała polityka kulturalna po obu stronach „żelaznej kurtyny”? Czy Festiwal „Warszawska Jesień” pokazał wyższość kultury socjalistycznej nad kapitalistyczną? Co miała wspólnego awangarda i CIA? Na te i inne pytania odpowiada w swoim video wykładzie Profesor Krzysztof Meyer.

th

Na przekór eksperymentom. „Emerge” Tomasza Jakuba Opałki

Choć Emerge jest pierwszą płytą monograficzną Opałki, to po wysłuchaniu jej chyba mało kto poczuje „atmosferę debiutu”. Początkowo zastanawiałam się, jaki efekt da zestawienie obok siebie kompozycji nagranych przez różne zespoły, stworzonych na przestrzeni siedmiu lat. Po wielokrotnym odsłuchaniu utworów okazało się jednak, że tworzą one spójny, świetnie nagrany materiał, który powinien dać dużo przyjemności wszystkim miłośnikom współczesnej muzyki symfonicznej.

th

Waglokracja – Piotr Metz o muzycznym świecie VooVoo

Trzeba było czekać aż trzy dekady, by ukazały się – za to od razu aż dwa – solidne książkowe opracowania poświęcone jednej z najbardziej twórczych i bezkompromisowych postaci na polskiej scenie muzycznej – Wojciechowi Waglewskiemu, członkowi legendarnego już zespołu Osjan, znanemu jednak przede wszystkim z formacji VooVoo, której jest założycielem i spiritus movens, a także wielu indywidualnych projektów i muzycznej współpracy ze swoimi synami: Bartkiem „Fiszem” oraz Piotrem „Emade”.

th

Nagroda Specjalna III edycji Konkursu Kropka

Nagrodę Specjalną III edycji Konkursu KROPKA za tekst o muzyce polskiej opublikowany poza granicami Polski otrzymał David Pountney za artykuł "André Tchaikowsky: from Warsaw to Belmont via a wardrobe"Recenzja opery Andrzeja Czajkowskiego "Kupiec wenecki" ukazała się w "The Guardian"

logowanie i rejestracja
Wydanie 257