th

Głos ludzki - prezentacja

Kolejna prezentacja, tym razem poświęcona głosowi ludzkiemu.

th

Nagród ciąg dalszy czyli Katarzyna Syguła laureatką Olsztyńskiego Konkursu Musicalowego

Nasza redakcyjna koleżanka zdobyła I nagrodę na II Olsztyńskim Konkursie Musicalowym, który odbył się 14 kwietnia.

th

140. rocznica śmierci Stanisława Moniuszki

140 lat temu zmarł Stanisław Moniuszko. Na koncerty z tej okazji zapraszamy dziś do Warszawy i Białegostoku.

th

140 lat temu zmarł Stanisław Moniuszko - wspomnienie

4 czerwca 1872 r. Stanisław Moniuszko wstał, jak zwykle, bardzo wcześnie. Poszedł prawdopodobnie na mszę do Wizytek, a potem być może do cukierni Kocha, gdzie zwykł był pijać herbatę...

th

Operowy wieczór w Cafe' Alegoria w Gdańsku

Czerwcowy wieczór, w powietrzu czuć jeszcze deszcz. Dokoła tłumy szaleją, gwar na ulicach, gwizdy, piski, nagle wszyscy stali się miłośnikami piłki nożnej (sic!). W tym  zgiełku mała, przytulna kawiarnia. Wchodzę, siadam przy stoliku, zamawiam zieloną herbatę. Wyciszam się, za chwilę zabrzmi już tylko muzyka. Przy fortepianie - Anna Mikolon, do wiolonczeli zasiada - Anna Sawicka, a na podwyższeniu staje Ewelina Wojciechowska (sopran dramatyczny). Tych nazwisk na Pomorzu (i nie tylko) nie trzeba nikomu przedstawiać. Każda z wykonawczyń posiada ogromne doświadczenie, wrażliwość muzyczną, a jako trio stanowią kwintesencję niezwykle udanego wieczoru.

th

Chopin na novo, czyli jak Novi Singers zrewolucjonizowali polski jazz

Chopin i jazz to połączenie nieobce słuchaczom. Nie dziwią nas już nowatorskie interpretacje dzieł fortepianowych kompozytora w wykonaniu Leszka Możdżera, Barbry Streisand, której preludia Chopina posłużyły za akompaniament, czy  elektroniczno-fortepianowe aranżace stworzone przez belgijskiego Kreng. Jednak przykład polskiego zespołu Novi Singers, mającego w repertuarze mazurki, ballady, preludia i walce wybitnego romantyka, wydaje się być krzywdząco pomijany. Można byłoby wręcz wykrzyczeć: czy naprawdę nikt o tym nie pamięta?

th

Joanna Klisowska - z ziemi polskiej do włoskiej

Płyta "Close Thine Eyes" jest najnowszym projektem artystycznym z udziałem Joanny Klisowskiej – wokalistki urodzonej i wykształconej we Wrocławiu. Artystka od wielu lat wiąże swoje życie z Włochami, jednak bardzo chętnie koncertuje także w Polsce.

th

III Letni Festiwal Muzyczny Kutno 2012

W 2010 roku w Kutnie zorganizowano pierwszą edycję festiwalu, podczas którego zabrzmiały kompozycje klasyczne w wykonaniu polskich artystów śpiewaków i instrumentalistów. Od tego czasu zainteresowanie wydarzeniem z każdym rokiem rośnie. Dyrektor festiwalu, Anna Jeremus-Lewandowska, stara się mu godnie sprostać, proponując różne rodzaje koncertów (barok, muzyka sakralna, koncert dla dzieci).

th

Chór w kościele według ks. Michała Szulika

Jeśli podczas wizyty w kościele doświadczyliśmy kiedykolwiek niemiłej niespodzianki muzycznej w postaci źle brzmiącego chóru, jeśli są wśród nas osoby żywo zainteresowane śpiewem chóralnym, chórmistrzowie, wokaliści, którzy pragną zmienić oblicze polskiej chóralistyki, to uwadze tych wszystkich warto polecić postać ks. Michała Szulika, wspaniałego chórmistrza i pedagoga oraz jego nowo wydaną publikację Chór w kościele.

th

W poszukiwaniu własnego głosu - wywiad z Agnieszką Budzińską-Bennett

Agnieszka Budzińska-Bennett, interpretatorka i badaczka muzyki średniowiecznej, absolwentka szwajcarskiej Scholi Cantorum Basiliensis i doktor muzykologii, założycielka zespołu Peregrina, który właśnie wydał nową płytę i niestrudzona popularyzatorka muzyki zapomnianej, ostatnio po raz drugi nominowana do Paszportu Polityki w dziedzinie „muzyka poważna”.

th

Źródła literackie pieśni Antonína Dworzaka

Tekst ukazuje twórczość pieśniarską Antonína Dvořáka w kontekście problemu braku jednoznacznie zarysowanego czeskiego romantyzmu literackiego. Sytuacja narodu czeskiego u progu romantyzmu była szczególna. Admiracja rodzimej literatury i języka była romantycznym postulatem niezwykle trudnym do zrealizowania przez ten naród – na początku XIX wieku czeska twórczość literacka dopiero się budziła, a język był w trakcie rekonstrukcji... 

th

"Sami jeszcze nie wiemy, jaką ewolucję przejdzie nasza muzyka". Rozmowa z zespołem Me Myself & I

Me Myself and I to polski duet wokalny, reprezentujący muzykę kontrolowaną głosem. W świadomości polskich słuchaczy zaistnieli dzięki trzeciej edycji popularnego programu "Mam talent", w której zajęli czwarte miejsce. O istocie muzyki wokalnej i jej miejscu w polskim showbiznesie, edukacji muzycznej oraz planach na przyszłość MEAKULTURZE opowiadają Magdalena Pasierska i Michał Majeran.

th

48. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans a sprawa włoska

Zapraszamy do przeczytania recenzji z 48. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, którego patronem medialnym była Fundacja MEAKULTURA.

th

Gdy "Umiera piękno"

Choć album "Umiera piękno" Agi Zaryan pojawił się na rynku ponad sześć lat temu, zasługuje na przypomnienie. Jest to bowiem wydawnictwo niezwykłe - poświęcone poetyckiemu obliczu powstania warszawskiego. Ale na nim się nie kończy.

th

49. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans - PATRONAT MEAKULTURY

Od 5 do 14 września 2014 roku po raz 49. uwaga muzycznego świata skupi się na Międzynarodowym Festiwalu Wratislavia Cantans, który przyciągnie do Wrocławia i kilkunastu miast Dolnego Śląska artystów największego formatu. Już drugi raz autorem koncepcji festiwalu jest wybitny włoski dyrygent i instrumentalista, Giovanni Antonini, który poprowadzi nas muzyczną drogą „Z ciemności w światło”.

th

O stworzeniu „Stworzenia świata” – recenzja płyty z koncertu finałowego „Universitas Cantat 2013”

Organizowanie festiwali i uczestnictwo w nich to dzisiaj najpopularniejsza forma międzynarodowej wymiany muzycznych doświadczeń. Festiwale chóralne mają to do siebie, że angażują naprawdę ogromną liczbę osób. Miło jest powspominać później taki festiwal, słuchając płyty z koncertu finałowego.

th

„I stała się światłość!”

Światło i ciemność można namalować, można też o nich pisać, czy możliwe jest jednak przekazanie tych przeciwieństw za pomocą dźwięków? Mówi o tym subiektywna relacja z 49. Międzynarodowego Festiwalu Oratoryjno-Kantatowego "Wratislavia Cantans".

th

Irlandzka, czyli jaka? O wyspiarskiej muzyce

Istnieje wiele powodów, dzięki którym tradycyjna muzyka irlandzka jest dobrze znana i popularna także poza samą wyspą. Jednym z nich jest na pewno pamiętny dubliński finał Eurowizji z roku 1994, podczas którego jako przerywnik pokazano zalążek tego, co później stało się spektaklem Riverdance, a co zainspirowało rozliczne przedstawienia oparte na tańcu irlandzkim, takie jak Lord of the DanceDancing on dangerous ground czy Ragús. Stały się one doskonałym sposobem na promocję i sprzedaż muzyki irlandzkiej, będąc jednocześnie reklamą i surogatem Szmaragdowej Wyspy.

th

W tym jest słuszna moc! - wywiad z Natalią Sikorą

Rozmawiam z Natalią Sikorą – poetką, piosenkarką, czy raczej młodym bardem w spódnicy (częściej spodniach). Laureatką IV edycji programu „The Voice of Poland”. Przede wszystkim jednak genialną interpretatorką starych, zdawałoby się, i dawno przebrzmiałych ważnych polskich piosenek. O tekście i muzyce, rock’n’rollu i poezji, decyzjach w karierze i ich wpływie (lub jego braku) na dalszy rozwój artystyczny.

th

Zapach ciała i instrumentu

Powietrze niesie w sobie wiele i przyjmuje na siebie wiele. Jednocześnie. Powietrze drga i powietrze pachnie. Słuchając drgań, czuć zapach. Czując zapach, słuchać drgań. Wspólne: powietrze w niemieckim mieście Darmstadt, 49°52’N 8°39’E, na prawach powiatu, w kraju związkowym Hesja, średnie dzienne temperatury w sierpniu 22° C. Wspólne: tuberculum olfactorium uczestników 47. Międzynarodowych Letnich Kursów Nowej Muzyki – część węchomózgowia zbudowana z neuronów zwanych wyspami Calleji, sterująca procesami multisensorycznymi, odpowiedzialna za działanie ośrodka przyjemności i przyjmująca włókna węchowe z receptorów odorantów.

th

441 powodów do dumy. „Modern Choral Masterpieces” Chóru Kameralnego „441 Hz”

Chór Kameralny „441 Hz” pod dyrekcją Anny Wilczewskiej zarejestrował niedawno dwanaście ważnych kompozycji a cappella. To płyta ukazująca interesujące oblicze chóralistyki. Mądrze selektywna, rozsądnie współczesna. Odzwierciedlająca kompromis między tym, co kontemplacyjne, a tym, co intrygująco energetyczne.

th

Jak Boże Narodzenie, to tylko z King's Singers!

„Jak oni to robią?!”, „Nigdy nie słyszałam tak czystych kwint!”, „Czy to aby na pewno ludzie?” – to tylko kilka pytań z wielu, jakie przewijały mi się przez głowę podczas koncertu zespołu King’s Singers w Filharmonii Krakowskiej 18 grudnia.

th

Intonacja. Pojęcie, historia, uwarunkowania.

Problem w osiąganiu poprawności intonacyjnej jest powszechnym zjawiskiem podczas trwania każdego z etapów edukacji. Zarówno uczniowie podstawowych szkół ogólnokształcących, jak i studenci akademii muzycznych borykają się z trudnością wydobywania czystych dźwięków. Wpływ czynników zewnętrznych wpływających na tę kwestię jest znaczący, a zarazem trudny do zdefiniowania. Nie znaleziono bowiem jednej słusznej metody, która by pozwoliła zniwelować problem od początku do końca.

th

Wędrująca muzyka dusz. Polskie pieśni w interpretacji Bernadety Sonnleitner i Jakuba Tchorzewskiego

Któż nie zna Piosnki litewskiej albo Jestem i płaczę? Czy warto te pozycje, należące do kanonu polskiej literatury wokalnej, jeszcze przypominać? Okazuje się, że tak. Sięgając po znane tytuły, można dodatkowo usłyszeć te rzadziej wykonywane: Jak się najlepiej opędzać od szerszenia oraz Dreamscape.

th

"Mój słuch jest na tyle tolerancyjny, że nie przeszkadza mi szczególnie, kiedy ktoś fałszuje". Wywiad z Dorotą Miśkiewicz

Dorota Miśkiewicz - wokalistka jazzowa, skrzypaczka, kompozytorka, a także autorka tekstów. Nagrała wiele płyt, zarówno tych solowych, jak i występując gościnnie, a liczba projektów, współpracy, koncertów, czy sesji, w jakie się angażowała jest niezliczona. Regularnie nagrywa solowe albumy - "Dorota Goes to Heaven" (nominacja to "Fryderyka" w kategorii jazz), "Pod rzęsami", "Caminho" ("Złota Płyta" w kategorii pop oraz dwie nominacje do "Fryderyka"), "ALE".

th

Wybrane metody kształtowania prawidłowej intonacji

Tekst jest przeglądem najważniejszych metod kształtowania słuchu ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego intonowania. Obejmują one: metodę strojenia w dwugłosie, metodę dźwięków prowadzących, metodę interwałową w muzyce tonalnej oraz metodę interwałów izolowanych.

th

Śpiew ponad wszystko

Autobiografia Renée Fleming to lektura, w której każdy czytelnik znajdzie coś dla siebie. Dla adeptów sztuki będzie wartościowa ze względu na obszerne fragmenty dotyczące techniki pracy z głosem. Wielbiciele opery znajdą w niej opis znanych przedstawień i portrety wielkich artystów. Miłośnicy literatury autobiograficznej – historię dziewczyny z niewielkiego miasteczka, która spełniła swoje marzenia.

th

Zmartwychwstałe miniatury polskości. Pieśni Apolinarego Szeluty

Obok dobrze znanych i często wykonywanych pieśni Fryderyka Chopina czy Stanisława Moniuszki istnieją pewnie dziesiątki zapomnianych polskich miniatur wokalnych. Z mroków niepamięci wydobywa je wytwórnia Acte Préalable. Tym razem przedstawia światową premierę pieśni Apolinarego Szeluty w wykonaniu Aleksandry Kamińskiej (mezzosopran) z towarzyszeniem Laury Sobolewskiej (fortepian).

th

Estetyka liryki wokalnej w twórczości kompozytorów „Młodej Polski”

W drugiej połowie XIX wieku, w Europie zachodniej, w kręgu tak zwanej szkoły weimarskiej powstał nowy kierunek określany bądź jako późna faza romantyzmu – bądź jako neoromantyzm. Istotą kierunku był silny związek muzyki z literaturą oraz wyrażanie przez nią metafizycznych uczuć, nastrojów i idei filozoficznych. Tekst ukazuje różnice i podobieństwa w twórczości pieśniarskiej młodopolskich kompozytorów oraz ich stosunek do narodowego aspektu neoromantyzmu pierwszej połowy XX wieku.

th

Wyjątkowy koncert w wyjątkowym miejscu - Aleksandra Kurzak i Roberto Alagna w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie

Po czterdziestu latach wyjątkowi arystyści zainaugorowali otwarcie miejsca, które można bez wątpienia nazwać wyjątkowym. Dlaczego warto użyć akurat tego przymiotnika? Po pierwsze w Lublinie wystąpili artyści szczególnie cenieni, prezentujący crème de la crème światowych scen operowych. Po drugie, wydarzenie było chrztem operowej sali Centrum Spotkania Kultur, miejsca, w którym na co dzień określenia czasu  - historia i przyszłość - identyfikują się z teraźniejszością.

th

Festiwal KODY 2016. Spotkanie dwóch biegunów: tradycji i awangardy

Po raz ósmy w Lublinie odbył się Festiwal Tradycji i Awangardy KODY. Edycja trudna do zrealizowania, zawiła merytorycznie i logistycznie, stawiająca wyzwania także odbiorcom – tak wypada pokrótce podsumować tegoroczną odsłonę Festiwalu. Obierając sobie za temat przewodni zależność mowy i muzyki, organizator postawił poprzeczkę wysoko – jak się bowiem okazuje, kultura muzyczna nadal, pomimo wielu historycznych prób, dąży do zdefiniowania tej korelacji. Jakie są refleksje wynikające z Kodów?

th

"Teatr to nie jest tylko budynek, a muzyka to nie zestaw następujących po sobie dźwięków." Wywiad z Marcinem Przybylskim

O teatrze i muzyce, a także o pracy i wyzwaniach aktorskich z Marcinem Przybylskim rozmawia Anna Kruszyńska.

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.1. Konteksty

Artykuł otwiera cykl tekstów poświęconych zjawisku okolicznościowej i historycznej pieśni polifonicznej w Rzeczypospolitej okresu zygmuntowskiego. Celem, jaki postawił sobie autor, było zbadanie kontekstu utworów ze względu na ich przeznaczenie okolicznościowe lub treści historyczne. Repertuar ten nie był do tej pory pod tym kątem badany. Ponadto wzięte pod uwagę pieśni zostaną zestawione razem bez względu na ich wartość artystyczną.

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.2. Początki

18 grudnia 1529 roku miała na sejmie w Piotrkowie miejsce elekcja dziewięcioletniego zaledwie Zygmunta Augusta na króla Polski. Z tym właśnie wydarzeniem związana jest pierwsza kompozycja omawiana w niniejszym cyklu poświęconym okolicznościowej i historycznej pieśni polifonicznej w Rzeczypospolitej okresu zygmuntowskiego.

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.3. Żałoba Węgier

Pieśń o posiędzieniu ziemie węgierskiej jest pieśnią historyczną, ale z bardzo silnym nacechowaniem kaznodziejsko-parenetycznym. Wiersz zaliczamy do poezji antytureckiej powstającej w Rzeczypospolitej już od końca XV wieku, a szczególnie licznej w burzliwym dla południowych sąsiadów Polski wieku XVI. Utwory należące do tej literatury określa się często – ze względu na tematykę turecką – jako turcyki

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.4. Dyplomata i awanturnik

Hieronim Łaski, bohater Pieśni na śmierć Łaskiego, nie jest postacią znaną z pierwszego planu dziejów XVI wieku, choć życiorys jego okazuje się niezwykle barwny i równie niejednoznaczny. Burzliwy to życiorys: człowieka niezwykle energicznego, ale też z dużym prawdopodobieństwem powierzchownego, ceniącego zbytki, zmieniającego kursy. Trudno wypowiadać się o jego dobrej woli, niewątpliwie jednak był Hieronim Łaski postacią wyjątkowo jaskrawą, podziwianą nie tylko w Polsce. 

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.5. Śmierć króla

Kolejnym omawianym w ramach cyklu utworem jest Pieśń o śmierci Krola Jego Miłości Starego, Sigmunda pierwszego. Zygmunt I Stary umarł w 1548 roku. Wydaje się, że rok ten jest najbardziej prawdopodobną datą powstania pieśni, tym bardziej, że od śmierci króla do uroczystości pogrzebowych minęły prawie cztery miesiące, co dawało nieznanemu nam autorowi pewien czas na napisanie stosownej pieśni okolicznościowej.

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.6. Barbara

Napis nad grobem zacnej krolowej jest epitafium dość tradycyjnym, zawierającym charakterystyczne dlań elementy. Po pierwsze zachowuje częstą formę mowy zmarłego do żywych, po drugie zaś wygłaszane jest „od grobu” do przechodnia. Dwie pierwsze strofy pieśni stanowią zatem typowy dla tej formy wstęp wzywający do zatrzymania się nad grobem i krótko przedstawiający postać zmarłej, która zwraca się do przechodzącego. Dalsze strofy do piątej włącznie to ogólne dzieje życia Barbary.

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.7. Królewskie wesele

Pieśń o weselu jest jednym z dwóch epitalamiów XVI-wiecznych omawianych w tym cyklu. Katarzyna Habsburżanka to kolejna, trzecia już żona Zygmunta Augusta. Król, mimo młodego wieku, do 1553 roku owdowiał dwukrotnie – pierwszy raz po śmierci Elżbiety Habsburżanki w 1545, następnie zaś po śmierci ukochanej Barbary Radziwiłłówny w 1551. Żadna z nich nie dała Augustowi potomka, tak potrzebnego wymierającej już wtedy dynastii.

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.8. Nauki małżeńskie

O ile poprzednia część cyklu tekstów poświęconych polifonicznej pieśni okolicznościowej dotyczyła utworu przeznaczonego na wesele samego króla, o tyle tym razem przyjrzymy się epitalamium powstałym na użytek szlachecki: Pieśni na wesele Wielmożnego Pana Jana Kostki ze Sztymbarku, o małżeństwie świętym.

th

Krzysztof Napiórkowski – 10 x Twardowski

Bardzo ciekawej propozycji muzycznej na czas jesieni, ale nie tylko, dostarczył Krzysztof Napiórkowski. W swojej najnowszej, czwartej już, płycie  – „10 x Twardowski” – postanowił zaaranżować muzycznie wiersze księdza Jana Twardowskiego. 

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.9. Ojcowska żałoba

Lament Jeronima Szafrańca starosty chęcińskiego o śmierci Syna jego stanowi wśród omawianego repertuaru ewenement – zachował się aż w trzech źródłach i to w dodatku kompletnych. Można zresztą powiedzieć – antycypując – że współgra ta stosunkowo liczna źródłowa reprezentacja z wartością artystyczną tego utworu, która wśród omawianych w tym cyklu pieśni jest niewątpliwie największa.

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.10. Lament królewny Anny

Dziewiątą, ostatnią pieśnią, której przyjrzymy się w tym cyklu jest Królewny polskiej Anny lament. Przyjmuje on formę żałobnej wypowiedzi samej – wtedy jeszcze – księżniczki. W większości strofy te są poetyckim opisem smutku i spotykających ją tragedii, ale nie bez elementów, które można rozwinąć z uwzględnieniem kontekstu historycznego.

th

„Quo vadis” Feliksa Nowowiejskiego w Filharmonii Narodowej

W niedzielny wieczór, 20 listopada, w Filharmonii Narodowej odbył się nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego i Roku Henryka Sienkiewicza.  

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.11. zakończenie

Na zakończenie cyklu tekstów o polifonicznej pieśni okolicznościowej w okresie zygmuntowskim wypada zastanowić się krótko nad charakterem, znaczeniem omówionego repertuaru. Pewna trudność polega na tym, że jakiekolwiek śmiałe wnioski czy generalizacje wyciągnięte w oparciu o analizę grupy zaledwie dziewięciu muzycznie nieobszernych kompozycji słusznie naraziłyby autora na śmieszność. Pytań jednak nasuwa się wiele: o specyfikę zachowanego okazjonalnego repertuaru, o druk, który powinien podlegać prawom handlowym, o miejsce muzyki w życiu ówczesnych, także możnych, a idąc tym tropem – nawet pytanie o problematykę mecenatu.

th

"Polacy kochają śpiewać, nie tylko od święta". Wywiad z Anną Bajak i Anną Mazurek.

O muzyce gospel, śpiewaniu kolęd, nawet od maja, o radości płynącej ze wspólnego śpiewania w chórze oraz o tym, czy Polacy lubią śpiewać (nie tylko kolędy!) w świątecznym wywiadzie z Anną Bajak i Anną Mazurek rozmawia Anna Kruszyńska. 

th

Polityka uczuć. Wywiad z Markiem Dyjakiem

O tekstach piosenek, najnowszej płycie „Pierwszy śnieg” oraz o życiowym wyciszeniu z Markiem Dyjakiem rozmawia Piotr Jakubowski.

th

"Jestem człowiekiem zespołu" – rozmowa z Krystyną Stańko

Krystyna Stańko – jedna z najwybitniejszych polskich wokalistek jazzowych. Absolwentka Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach, także kompozytorka, autorka tekstów i gitarzystka. Laureatka nagrody im. A. Jantar na Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu w 1991 roku. Współtworzyła formacje Dekiel, For Dee, 0-58. Jako solistka wydała sześć albumów, doskonale przyjętych przez słuchaczy i krytykę; płyta „Kropla słowa” wygrała w prestiżowej ankiecie miesięcznika „Jazz Forum” w kategorii jazzowy album roku 2012. Krystyna Stańko jest również pedagogiem – prowadzi klasę śpiewu jazzowego na Akademii Muzycznej w Gdańsku.

logowanie i rejestracja
Wydanie 263