th

Miłość i zdrada w operach kompozytorów słowiańskich

Miłość i zdrada jako zjawiska uniwersalne znalazły swoje odzwierciedlenie we wszystkich dziedzinach sztuki. Muzyka, a w szczególności muzyka sceniczna, czyli balet i opera, nie stanowią tu wyjątku. Opera słowiańska może poszczycić się wieloma wybitnymi i cennymi dla kultury dziełami podejmującymi oba wymienione w tytule tematy.

th

Diabelskie sztuczki i sztuki wszelakie. Między Pendereckim a Iwaszkiewiczem. Konteksty

Powodowana różnymi, mniej lub bardziej pobocznymi motywami, z których jednym, nie najmniej istotnym jest stosunkowo niedawna, a głośna premiera „Diabłów z Loudun” w nowej Operze Krakowskiej, jak też nieco późniejsze, a równie głośne, pierwsze polskie wydanie przekładu powieści pod tym samym tytułem pióra Aldousa Huxleya, postanowiłam wtrącić kilka słów do dyskusji nad historią, która od bardzo już długiego czasu gra na wyobraźni przeróżnych twórców.

th

Chopin and George Sand at Valldemosa in Marta Ptaszynska's Opera

The life of Chopin has attracted many film-makers, but not many opera composers. Perhaps it is due to the musicality of this creative genius, the difficulty of composing "music about music," and the narrow confines of Chopin's personal life, which posed a challenge for a dramatic form. Marta Ptaszynska's inspired by the play by Janusz Krasny-Krasinski (The Lovers of the Valldemosa Monastery) wrote her own libretto for an opera, celebrating the Chopin Year in style.

th

Zabiłem zgagę… (byka), cóż to dla mnie!

To w końcu co zabiłem?! Komiczna parafraza słynnej arii toreadora Escamilla "Votre toast, je peux vous le rendre" z opery Georgesa Bizeta "Carmen" pokazuje niegasnąco modny od ponad dekady zabieg wykorzystywania fragmentów oper w reklamach.

th

Opera nad Brdą - XIX Bydgoski Festiwal Operowy

Opera Nova zaprasza na XIX Bydgoski Festiwal Operowy. W dniach od 28 kwietnia do 13 maja 2012 roku w Bydgoszczy rozpocznie się prawdziwa muzyczna wiosna.

th

Mozart22 czyli cykl realizacji telewizyjnych oper Wolfganga Amadeusza Mozarta

Od 7 września ubiegłego roku co dwa tygodnie TVP Kultura oferuje spotkanie z jednym z klasyków wiedeńskich. Dwadzieścia dwie inscenizacje dzieł operowych Mozarta znalazły się w programie festiwalu salzburskiego w 2006 roku, podczas którego świętowano 250. rocznicę urodzin kompozytora. Przez sześć tygodni na deskach teatrów salzburskich wystawiono wszystkie jego dzieła.

th

Wagneryzm po polsku czyli Manru Paderewskiego

111 lat od powstania opery "Manru" ukazała się pierwsza w historii światowej fonografii płyta DVD z tym tyłułem, nagrana przez Operę Nova w Bydgoszczy.

th

Tokio w Szczecinie - premiera Madame Butterfly w Operze na Zamku

Reżyserka Pia Partum, kierownik artystyczny Wojciech Semerau-Siemanowski oraz zespół artystyczny szczecińskiej Opery na Zamku zapraszają na ostatnią premierę w tym sezonie artystycznym - Madame Butterfly Giacomo Pucciniego. 

th

Artyści Warszawskiej Opery Kameralnej ratują Teatr

"Zapraszam na przedstawienia i koncerty, gdy bardzo prawdopodobna jest sytuacja, że więcej (…) Warszawskiej Opery Kameralnej, jaką znaliście od pięćdziesięciu lat - nie będzie. Piszę te słowa ze smutkiem, bowiem osiągnięcia tego zespołu - to wieloletnia wytrwała praca znakomitych artystów, w sprzyjającej atmosferze, co zapewniło najwyższy poziom wykonawstwa", czytamy w internetowym apelu Stefana Sutkowskiego, dyrektora WOK. 

th

Nowe spojrzenie na operę - Leksykon Postaci Operowych

W ciągu ponad czterech stuleci, jakie upłynęły od chwili, gdy narodziła się opera, powstało dzieł operowych kilkadziesiąt tysięcy; niniejszy leksykon, pierwszy tego rodzaju w polskiej literaturze, uwzględnia spośród nich niemal pół tysiąca, opisując z górą tysiąc operowych postaci.

th

Maria Callas. Boski potwór i anioł sceny operowej

Maria Callas to osobna epoka w dziejach opery. Choć od śmierci śpiewaczki minęło przeszło dwadzieścia lat, jako artystka i jako kobieta – zarówno za obfitującego w skandale życia, tak i dziś - pozostaje postacią kontrowersyjną. Autor znał artystkę, znał też bardzo wielu ludzi, którzy w jej życiu odegrali znaczące role. Dzięki temu otrzymaliśmy książkę arcyciekawą, która pozwala odkryć wyjątkowy związek życia i sztuki w biografii tej najbardziej fascynującej artystki operowej drugiej połowy XX wieku. Dowiemy się, jak uzasadnia ona swoje absolutne poświęcenie się sztuce? I jaką cenę przyszło jej za to zapłacić?

th

140 lat temu zmarł Stanisław Moniuszko - wspomnienie

4 czerwca 1872 r. Stanisław Moniuszko wstał, jak zwykle, bardzo wcześnie. Poszedł prawdopodobnie na mszę do Wizytek, a potem być może do cukierni Kocha, gdzie zwykł był pijać herbatę...

th

Rusałki, zdrada i Puccini

Słowiańskie ondyny pogrążone w ekstatycznym tańcu, bogata orkiestracja, imponujące partie wokalne – to najlepsze streszczenie dwóch ostatnich dni w Operze Bałtyckiej. Za sprawą studentów, absolwentów oraz przyjaciół Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku po ponad stu latach światło dzienne ujrzała pierwsza opera w twórczości Giacomo Pucciniego pt. Le Villi (1884).

th

Operowy wieczór w Cafe' Alegoria w Gdańsku

Czerwcowy wieczór, w powietrzu czuć jeszcze deszcz. Dokoła tłumy szaleją, gwar na ulicach, gwizdy, piski, nagle wszyscy stali się miłośnikami piłki nożnej (sic!). W tym  zgiełku mała, przytulna kawiarnia. Wchodzę, siadam przy stoliku, zamawiam zieloną herbatę. Wyciszam się, za chwilę zabrzmi już tylko muzyka. Przy fortepianie - Anna Mikolon, do wiolonczeli zasiada - Anna Sawicka, a na podwyższeniu staje Ewelina Wojciechowska (sopran dramatyczny). Tych nazwisk na Pomorzu (i nie tylko) nie trzeba nikomu przedstawiać. Każda z wykonawczyń posiada ogromne doświadczenie, wrażliwość muzyczną, a jako trio stanowią kwintesencję niezwykle udanego wieczoru.

th

Slow Man - opera na Malcie

Podczas Festiwalu Malta 5 lipca w Poznaniu można będzie obejrzeć przedstawienie operowe wyreżyserowane przez Maję KleczewskąAutorem libretta jest noblista, John Maxwell Coetzee.

th

Joanna Klisowska - z ziemi polskiej do włoskiej

Płyta "Close Thine Eyes" jest najnowszym projektem artystycznym z udziałem Joanny Klisowskiej – wokalistki urodzonej i wykształconej we Wrocławiu. Artystka od wielu lat wiąże swoje życie z Włochami, jednak bardzo chętnie koncertuje także w Polsce.

th

Gra o czas Warszawskiej Opery Kameralnej

26. lipca zakończył się XXII Festiwal Mozartowski w Warszawskiej Operze Kameralnej. Prawdopodobnie był to ostatni Festiwal w tej postaci. Losy WOK stoją bowiem pod ogromnym znakiem zapytania. Po 50 latach dowodzenia Operę opuszcza głowa rodziny – dyrektor i założyciel instytucji - Stefan Sutkowski.

th

III Letni Festiwal Muzyczny Kutno 2012

W 2010 roku w Kutnie zorganizowano pierwszą edycję festiwalu, podczas którego zabrzmiały kompozycje klasyczne w wykonaniu polskich artystów śpiewaków i instrumentalistów. Od tego czasu zainteresowanie wydarzeniem z każdym rokiem rośnie. Dyrektor festiwalu, Anna Jeremus-Lewandowska, stara się mu godnie sprostać, proponując różne rodzaje koncertów (barok, muzyka sakralna, koncert dla dzieci).

th

Król Roger w Ameryce

Od 21 lipca w malowniczo położonym gmachu Opery Santa Fe (pomiędzy górami Sangre de Christo i Jemez) podziwiać można dzieło stworzone przez Karola Szymanowskiego, w reżyserii Stephena Wadswortha. Libretto opery, wspólnie z młodopolskim kompozytorem, napisał Jarosław Iwaszkiewicz. Sztuka, która zapiera dech w piersiach publiczności z całego świata, nosi tytuł "Król Roger".

th

Piraci z Karaibów na scenie operowej?

Ignacy Feliks Dobrzyński (1807-1867) nie miał szczęścia do swojej jedynej opery. A to przeznaczył ją na zbyt dużą obsadę w stosunku do warunków, jakimi dysponował w połowie XIX wieku warszawski teatr operowy, a to na premierę dzieła czekać musiał niemal do końca życia.

th

VI Festiwal Jadwigensis

Od sześciu lat w Krośnie Odrzańskim odbywa się festiwal ku czci ważnej dla historii miasta osoby, św. Jadwigi Śląskiej. Ona to w Krośnie postawiła kościół, nieopodal zamku, w którym mieszkała wraz ze swoim mężem, księciem Henrykiem Brodatym. Festiwal Jadwigensis trwał 7-9 września i po raz kolejny przyniósł słuchaczom sporo emocji.

th

Po co śpiewać piosenki?

Strefa Kiczu rośnie w siłę, choć wolelibyśmy, żeby nie istniała. Wciąż jednak okazuje się, że mamy co robić. Rynek pop obfituje w kontrowersyjnych artystów, ale z tym zdążyliśmy się już oswoić. Większy problem mamy wtedy, gdy do show biznesu aspirują śpiewacy operowi… Jak doktor sztuki wokalnej, pedagog, poeta - Mariusz Klimek.

th

Pan Karol w Warszawie (rok Verdiowski otwarty!)

Początek roku Verdiowskiego warszawski Teatr Wielki uczcił wystawieniem opery Don Carlo. Pierwsze przedstawienie po premierze zwykle bywa najlepsze.

th

"Sprawa Makropulos" po raz pierwszy w Polsce

Co zaskakuje najbardziej w najnowszej inscenizacji Teatru Wielkiego – Opery Narodowej? Brak szoku! Sprawa Makropulos Leoša Janáčka w reżyserii Christopha Marthalera pozwala wreszcie odetchnąć od spektakli ociekających nagością, bombardujących widza nierzadko sztucznymi nawiązaniami do spraw bieżących i rażących nieprzystawalnością scenografii do muzyki.

th

Nadczłowiek, dramat i katharsis. O filozoficzno–estetycznych aspektach reformy opery Ryszarda Wagnera

Genialny kompozytor? Wszechstronny artysta-wizjoner? Czy też zwykły rzemieślnik-gigantoman o wybujałych ambicjach, uzurpujący sobie prawo do bycia teatralnym profetą?

th

Koncert Ewy Podleś w Operze Narodowej

22 lutego 2013 roku Opera Narodowa w Warszawie miała okazję gościć na koncercie galowym Ewę Podleś. To wielkie święto operowe, gdyż artystka nie zaszczyca swoim głosem nazbyt często polskiej publiczności.

th

Elżbieta Nowicka, „Zapisane w operze. Studia z historii i estetyki opery”

Książka Elżbiety Nowickiej to powiew świeżego powietrza wśród interdyscyplinarnych studiów nad operą. Zwłaszcza w Polsce.

th

Kopalnie złota, diamenty i trzęsienie ziemi – historia opery w XVIII-wiecznej Portugalii

Rozwój życia operowego Portugalii był związany z zamiłowaniami artystycznymi rodziny panującej oraz bogaceniem się tego kraju po odkryciu złóż złota i diamentów w Brazylii. Włoski styl operowy przenieśli do Portugalii najbardziej utalentowani kompozytorzy, którzy byli wysyłani na studia do Rzymu, by poznawać najnowsze style panujące w muzyce... sakralnej. Bujny rozkwit opery przerwało tragiczne w skutkach trzęsienie ziemi, które nawiedziło Portugalię w roku 1755... 

th

Verbum nobile najlepszą operową płytą roku!

Nagranie Verbum nobile Stanisława Moniuszki zespołu szczecińskiej Opery na Zamku uhonorowane zostało tytułem Najlepszej Operowej Płyty Roku w plebiscycie International Classical Music Awards - konkursie uznawanym za najbardziej prestiżowy w świecie fonografii klasycznej.

th

“As I Crossed the Bridge of Dreams…” czyli Lady Sarashina

Peter Eötvös, współczesny kompozytor węgierski, ma w tym roku aż dwie premiery w Polsce – za miesiąc Radamesa wystawi Opera Nova w Bydgoszczy, a póki co na warszawskiej scenie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej od niedzieli króluje Lady Sarashina.

th

Warszawa: kompozytor pogryzł dyrektora (i nie tylko)

Projekt P w Teatrze Wielkim w Warszawie to wydarzenie, na które wielu czekało przynajmniej od zeszłorocznej Warszawskiej Jesieni, kiedy Jagoda Szmytka i Wojtek Blecharz przedstawili utwory będące zwiastunami ich oper.

th

Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery Sobieskiej w Rzymie (1699-1714)

Cóż za uczta dla muzykologa, kulturoznawcy, historyka i osoby zainteresowanej życiem muzycznym Włoch i Rzymu w XVIII wieku! Książka Anety Markuszewskiej  „Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery Sobieskiej w Rzymie (1699-1714)” sprawia wrażenie tak perfekcyjnej, że aż ma się ochotę na siłę szukać uchybień, błędów czy nieprzemyślanych sformułowań. I cóż to za piękne wydanie!

th

Nagroda „Złotego Orfeusza” dla Opery Nova w Bydgoszczy

25 czerwca 2013 roku w czasie uroczystości w Théâtre du Chatelet w Paryżu  Opera Nova w Bydgoszczy otrzyma nagrodę "Złotego Orfeusza" ("Orphée d'Or" de l'Academie du Disque Lyrique) w kategorii „Najlepsza inicjatywa audiowizualna” za nagranie DVD opery Ignacego Jana Paderewskiego „Manru”. Nagrodę odbierze osobiście dyrektor Opery Nova Maciej Figas.

th

Światowa prapremiera "Kupca Weneckiego" Andrzeja Czajkowskiego

18 lipca w Bregencji nad jeziorem Bodeńskim podczas "Bregenzer Festspiele" odbędzie się światowe prawykonanie opery "Kupiec Wenecki" Andrzeja Czajkowskiego. Opera wyprodukowana została we współpracy z Teatrem Wielkim - Operą Narodową w Warszawie oraz Instytutem Adama Mickiewicza w Londynie.

th

As Time Goes By... czyli Uprowadzenie z Seraju

Tym razem prezentujemy tekst, który na łamach tego działu rozpoczyna nowy typ publikacji, będących zapisem wystąpień konferencyjnych, wykładów, itp. Pierwszy autor - okiem kulturoznawcy - przygląda się perypetiom i postawom bohaterów jednej z najsłynniejszych oper Mozarta...

th

Najpierw nic, a potem jeszcze mniej. Rozmowa z Przemysławem Zychem

Poiesis, opera kameralna Przemysława Zycha miała swą premierę podczas XX Bydgoskiego Festiwalu Operowego. O zadaniach artysty, pięknej polszczyźnie i tym, co to są "ważne sprawy" opowiada kompozytor.

th

Numer specjalny. Forum Krytyki Operowej - garść wspomnień

Pomysł realizacji Forum Krytyki Operowej jako wydarzenia podejmującego wyzwanie spotkania ze sobą różnych środowiska zajmujących się operą – naukowców, dziennikarzy, dyrygentów, dyrektorów oper, studentów i melomanów – jest cenną próbą. A co z tego może wyniknąć? 

th

Chowańszczyzna

Prezentujemy recenzję Hanny Winiszewskiej, która powstała podczas tegorocznego Forum Krytyki Operowej. Gorąco zapraszamy do lektury i do udziału w konkursie na najlepszy tekst! Na autora najlepszej recenzji oraz na głosujących czytelników czekają nagrody książkowe i płytowe.

th

Czy słuchowisko może stać się operą?

Prezentujemy recenzję Hanny Winiszewskiej, która powstała podczas tegorocznego Forum Krytyki Operowej. Gorąco zapraszamy do lektury i do udziału w konkursie na najlepszy tekst! Na autora najlepszej recenzji oraz na głosujących czytelników czekają nagrody książkowe i płytowe.

th

Cierpienia ślepego Homera

Prezentujemy recenzję Karoliny Kolinek, która powstała podczas tegorocznego Forum Krytyki Operowej. Gorąco zapraszamy do lektury i do udziału w konkursie na najlepszy tekst! Na autora najlepszej recenzji oraz na głosujących czytelników czekają nagrody książkowe i płytowe.

th

Kulturowy impas

Prezentujemy recenzję Karoliny Kolinek, która powstała podczas tegorocznego Forum Krytyki Operowej. Gorąco zapraszamy do lektury i do udziału w konkursie na najlepszy tekst! Na autora najlepszej recenzji oraz na głosujących czytelników czekają nagrody książkowe i płytowe.

th

Kryzys opery, kryzys poezji

Prezentujemy recenzję Krzysztofa Stefańskiego, która powstała podczas tegorocznego Forum Krytyki Operowej. Gorąco zapraszamy do lektury i do udziału w konkursie na najlepszy tekst! Na autora najlepszej recenzji oraz na głosujących czytelników czekają nagrody książkowe i płytowe.

th

Problematyczna Chowańszczyzna

Prezentujemy recenzję Krzysztofa Stefańskiego, która powstała podczas tegorocznego Forum Krytyki Operowej. Gorąco zapraszamy do lektury i do udziału w konkursie na najlepszy tekst! Na autora najlepszej recenzji oraz na głosujących czytelników czekają nagrody książkowe i płytowe.

th

Skansen w operze?

Prezentujemy recenzję Marcina Boguckiego, która powstała podczas tegorocznego Forum Krytyki Operowej. Gorąco zapraszamy do lektury i do udziału w konkursie na najlepszy tekst! Na autora najlepszej recenzji oraz na głosujących czytelników czekają nagrody książkowe i płytowe.

th

Szkolna rekonstrukcja poety

Prezentujemy recenzję Marcina Boguckiego, która powstała podczas tegorocznego Forum Krytyki Operowej. Gorąco zapraszamy do lektury i do udziału w konkursie na najlepszy tekst! Na autora najlepszej recenzji oraz na głosujących czytelników czekają nagrody książkowe i płytowe.

th

Chowańszczyzna zza żelaznej kurtyny

Prezentujemy recenzję Pawła Krzaczkowskiego, która powstała podczas tegorocznego Forum Krytyki Operowej. Gorąco zapraszamy do lektury i do udziału w konkursie na najlepszy tekst! Na autora najlepszej recenzji oraz na głosujących czytelników czekają nagrody książkowe i płytowe.

th

Nieudana rekonstrukcja poety

Prezentujemy recenzję Pawła Krzaczkowskiego, która powstała podczas tegorocznego Forum Krytyki Operowej. Gorąco zapraszamy do lektury i do udziału w konkursie na najlepszy tekst! Na autora najlepszej recenzji oraz na głosujących czytelników czekają nagrody książkowe i płytowe.

th

Aleksandra Kurzak

Ostatnim sukcesem polskiej divy operowej o światowej sławie, Aleksandry Kurzak, okazał się „Napój miłosny” Gaetano Donizettiego wystawiony w Royal Opera House w Londynie. 

th

Hervé Niquet - "Król Artur" Purcella. Praktyka wykonawcza muzyki dawnej

Jak współcześnie wykonywać muzykę dawną zgodnie z ówczesną praktyką wykonawczą? Odpowiedź brzmi „Niquet”, który swoją interpretacją Króla Artura do muzyki Purcella zawarł trzy najważniejsze założenia wykonania „autentycznego” Taruskina. Są to: rekonstrukcja intencji kompozytora, zachowanie historycznego prawdopodobieństwa oraz użycie oryginalnych instrumentów. 

th

Opera polska drugiej połowy XX wieku. Hybrydy gatunkowe

Opera stanowi konglomerat różnych sztuk: muzyki, baletu, teatru, a tym samym różnych środków przekazu: śpiewu, ruchu, słowa. Dlatego problem hybrydyzacji tego gatunku zaistniał w chwili jego powstania. Lecz w żadnym momencie historycznym proces syntezy gatunkowej nie dokonywał się z tak wzmożoną intensywnością jak w drugiej połowie XX wieku.

th

Uciekaj, Pinkerton! – czyli kilka uwag o bohaterach opery Madama Butterfly

Prawykonanie Madamy Butterfly w Teatro alla Scala bez wątpienia należało do widowiskowych klap. A przecież Puccini, ten pieszczoch publiczności i ulubieniec większości krytyków, miał wszelkie powody by liczyć na kolejne sceniczne zwycięstwo. Był u szczytu sławy...

th

Pavarotti - Patronat Fundacji MEAKULTURA

50 najwybitniejszych nagrań Luciano Pavarottiego - tenora wszechczasów - rekomenduje Fundacja MEAKULTURA.

th

"Ubu Rex" w Operze Bałtyckiej

Recenzja Grzegorza Piotrowskiego na temat premierowego przedstawienia z 27. września 2013 roku.

th

A jednak diabeł straszny - Diabły z Loudun w Teatrze Wielkim

Diabły z Loudun Krzysztofa Pendereckiego znów zagościły na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Spektakl w reżyserii Keitha Warnera i zmienionej przez kompozytora wersji muzycznej był doskonałym rozpoczęciem sezonu, oby tak dalej!

th

Mozartowskie „Wesele Figara” według Petera Sellarsa czyli empire state busting

Ty Mozarcie chciałeś zerwać pęta feudalizmu, rozsadzić mury absolutyzmu. Sellars zdaje się wybiegać o krok naprzód. Nie tylko akcentuje, że ostatnie słowo niekoniecznie należeć musi do tego, kto jest postawiony wyżej, lecz także sugeruje, że wieża ponowoczesnej demokracji musi kiedyś runąć.

th

Opera (2)

Bohdan Pociej (1933-2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany - ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część - "Opera".

th

Sztuka zniewolona. "Portret" Mieczysława Wajnberga w poznańskim Teatrze Wielkim

Portret za sprawą Mieczysława Wajnberga i Davida Pountney’a stał się manifestem pokoleń. Pierwszy walczył o wolność indywidualności w sztuce, drugi odrzucił znaczenie makabrycznych oczu lichwiarza i ukazał sztukę współczesną jako ślepą wobec komercji.

th

On był operą - Pavarotti - The 50 Greatest Tracks

Pavarotti - The 50 Greatest Tracks. Dzięki temu albumowi możemy prześledzić rozwój zawrotnej kariery Pavarottiego. Od debiutu w roli Rudolfa w Reggio nell'Emilia, przez sukcesy w nowojorskiej MET, aż po stadionowe występy z Carerasem, Domingo i Stevie Wonderem.

 

th

(Nie)klasyczna Co-Opera

Zestawienie dźwięków klasyki i nowoczesności prezentowane jest w bardzo bogatym wachlarzu aranżacji muzycznych. Fuzja stylów, którą proponują nam artyści w projekcie Co-Opera ma jednak na celu popularyzację sztuki wyższej w formie przystępnej dla szerokiego grona słuchaczy. 

th

Polak, który potrafi

O tym, że nie każdy amerykański sen musi stać się polskim koszmarem (jak w przypadku Patrici Kazadi) udowadnia Stefan Wesołowski wraz ze swoim najnowszym albumem Liebestod.

th

Opera (1)

Bohdan Pociej (1933-2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany - ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część - "Opera".

th

Wagner?! Koniecznie!

"Problem z Wagnerem leży w tym, że nie można go, tak jak to można na przykład zrobić z Rossinim, wykonać kiepsko" - z Tomaszem Koniecznym (nie tylko o Wagnerze) rozmawia Agnieszka Nowok


th

Wajnberg i Szostakowicz zakodowani w „księżycowym kraju”, czyli o tym, że słuchać, to też czytać. (Tekst inspirowany przedstawieniem. Uwagi różne).

Sztuka rosyjska okresu totalitarnego to nieustanna gra z widzem, ze słuchaczem. Jak to zrobić, żeby władza nabrała się na „praworządność”, a jednocześnie odbiorca, który jest dobrze wykształcony, nie poczuł się obrażony? Jak to zrobić, żeby władza otrzymywała jeden przekaz w tym samym czasie, w którym odbiorca otrzymuje zupełnie odmienny?

th

Don Giovanni w Royal Opera House

Po dwunastu latach od premiery przedstawienia w reżyserii Franceski Zambello, Royal Opera House w Londynie zaproponował nową inscenizację Don Giovanniego Wolfganga Amadeusza Mozarta. Przygotował ją dyrektor opery w Covent Garden – Kasper Holten.

th

Blady Don Giovanni

Kilka miesięcy temu Teatr Wielki w Poznaniu zaproponował publiczności zapomnianą nieco operę Mieczysława Wajnberga. Po tym udanym „wyskoku” poza żelazny repertuar kolejną premierą na scenie pod pegazem stał się evergreen duetu da Ponte-Mozart – Don Giovanni.

th

Wyścig z czasem Don Giovanniego

Atelier Lyrique, wchodzące w skład Opéra national de Paris, jest międzynarodową akademią kształcącą śpiewaków i korepetytorów operowych. Po styczniowej premierze Gwałtu na Lukrecji Brittena ze wspaniałą Agatą Schmidt w roli głównej, również w nowym Don Giovannim powierzono rolę tytułową Polakowi – Michałowi Partyce.

th

"Britten w Lyonie: trzy razy sztuka". Korespondenci

Obchodzone w zeszłym roku setne urodziny Benjamina Brittena przeszły bez większego echa nie tylko na polskich scenach operowych, ale również we Francji. Owo „przeoczenie” nadrobiła w imieniu Francuzów Opéra de Lyon.

th

Żołnierze Zimmermanna w Monachium – połączenie doskonałe

Na początku sezonu wiele się mówiło o Bayerische Staatsoper za sprawą nowej realizacji Kobiety bez cienia Straussa, w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego. Kilka miesięcy później opera w Monachium zaproponowała własną inscenizację Żołnierzy Bernda Aloisa Zimmermanna, wpisując się przez to do listy niedawnych realizacji tego dzieła.

th

"Thebans". Premiera światowa w Londynie

Losy mitycznego rodu Labdakidów, opisane w tragediach Sofoklesa, stoją u źródła licznych dzieł operowych, by tylko wspomnieć dwóch „Edypów”, Enescu i Strawińskiego, „Antygonę” Honeggera, „Cycki Tejrezjasza” Poulenca czy mniej znaną „Ismenę”  Aperghisa. Angielski kompozytor, Julian Anderson, postanowił dopisać swoje dzieło do tej długiej listy.

th

"W istocie jestem aktorką". Wywiad z Ewą Podleś

O języku, dykcji, artykulacji słów i oczywiście o muzyce (nie tylko śpiewanej) z Ewą Podleś rozmawia Eliza Moraczewska.

th

Eurydyka w szpitalnym pokoju. Korespondencja z Brukseli

„Orfeusz i Eurydyka” Glucka to opera wyjątkowa nie tylko ze względu na jej niezaprzeczalnie wysokie walory muzyczne  w historii muzyki utwór ten zapisał się także jako pierwszy, w którym Gluck zastosował pryncypia swojej reformy. Równie ciekawym jest fakt, że opera ta „żyła po życiu” i doczekała się kilku kolejnych wcieleń.

th

Anita Rywalska "Grunge"

Połączenie kompozycji takich zespołów jak Nirvana, Soundgarden, Pearl Jam z klasycznymi, operowymi aranżacjami jest frapującym pomysłem z ogromnym potencjałem. Jak poradziła sobie z tym Anita Rywalska?

th

Opera (3)

Bohdan Pociej (1933‐2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany – ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część – „Opera”.

th

Trzy dni z Luigim Nono w Amsterdamie. Korespondenci

W 1970 roku Luigi Nono został uhonorowany serią trzech koncertów monograficznych, przedstawionych w ramach Holland Festival. Na jednym z nich odbyła się nawet światowa premiera specjalnie zamówionego na tę okazję „Voci destroying muros” – utwór ten Nono wycofał później z katalogu swoich dzieł.

th

Opera (4)

Bohdan Pociej (1933‐2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany – ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część – „Opera”.

th

Opera-oratorio „Oedipus Rex” by Igor Stravinsky

This work will describe one of Igor Stravinsky’s piece which is not the most famous one but surely interesting in a few aspects. From the form, instrumentation and libretto till the meaning in his neo-classical period works; including anti-romantic distance, ironic, return to ancient Greece (Sophocles’s tragedy).

th

Per aspera ad astra - Krystian Adam Krzeszowiak

Droga Krystiana Adama do tego punktu przypomina nieco amerykański film. Pokonał wszelkie trudności, by dopiąć swego. Z małej miejscowości, w której grał na organach i fortepianie wyjechał do Wrocławia, by tu pod kierunkiem prof. Bogdana Makala studiować wokalistykę.

th

"Recenzja powinna być merytoryczna". Rozmowa z Robertem Szczepańskim z Teatru Wielkiego w Poznaniu

Menedżer opery i filharmonii powinien być muzykiem czy ekonomistą? Co z budżetem takich instytucji? Czy krytyka „Parsifala” była słuszna? O zarządzaniu Teatrem Wielkim w Poznaniu opowiada Robert Szczepański – Zastępca Dyrektora ds. ekonomicznych i administracyjnych.

th

"Solaris" w Kolonii [Korespondenci]

Solaris inspirowało i nadal inspiruje. Tym razem Detlev Glanert postanowił przenieść powieść Lema na scenę operową. Czy sprostał tak trudnemu zadaniu?

th

"Gwałt na Lukrecji". Część I

Gwałt na Lukrecji” jest drugą z kolei operą Brittena. Powstała po Peterze Grimesie”. Pomysł na temat dzieła został kompozytorowi dostarczony przez Erika Croziera, który w latach 30 uczestniczył w produkcji Le viol de Lucrece Andre Obey’a.

th

"Gwałt na Lukrecji". Część II

Gwałt na Lukrecji” jest drugą z kolei operą Brittena. Powstała po Peterze Grimesie”. Pomysł na temat dzieła został kompozytorowi dostarczony przez Erika Croziera, który w latach 30 uczestniczył w produkcji Le viol de Lucrece Andre Obey’a.

th

Don Giovanni w La Monnaie [Korespondenci]

Kiedy na początku roku dowiedziałem się o planowanej na grudzień premierze „Don Giovanniego” w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego w brukselskiej operze pomyślałem, że jest to jeden z „pewniaków” sezonu. Mając w pamięci wystawione niedawno w La Monnaie „Medeę” i „Lulu” w reżyserii Warlikowskiego, oraz genialne kreacje Barbary Hannigan (choćby w brukselskiej „Lulu” czy w „Die Soldaten” z Monachium), szykowałem się na prawdziwą ucztę.

th

Beethoven w okowach wyobraźni

Tym razem prezentujemy wpis Doroty Kozińskiej, autorki bloga "Upiór w operze. Strona dla słuchających inaczej". Zapraszamy do lektury!

th

„Pamięć i rozrachunek” [„Memory and reckoning”] / Lyric Opera of Chicago

Lyric Opera z Chicago we współpracy z The Polish Institute New York oraz innymi polskimi i zagranicznymi organizacjami kulturalnymi zaplanowała na luty i marzec tego roku bogaty program wydarzeń związanych z postacią Mieczysława Wajnberga i jego operą pt. Pasażerka.

th

Międzynarodowa konferencja operologiczna w Poznaniu - patronat medialny

Prapremiera współczesnej opery "Space Opera, czyli mężczyzna, kobieta i…", skomponowanej przez Aleksandra Nowaka na zamówienie Teatru Wielkiego w Poznaniu, jest doskonałym pretekstem do zorganizowania Międzynarodowej Konferencji Operologicznej – "Opera współczesna i teatr muzyczny wobec przemian technologicznych, kulturowych i gospodarczych".

th

Opera i procenty

Opera to używka. Upaja. Jest ekscesem. W tym sensie jej powinowactwo z alkoholem, a dokładniej rzecz biorąc ze stanem, w jakim znajduje się poddany alkoholowej intoksykacji organizm, jest aż nazbyt oczywiste.

th

W windzie podświadomości

Czwarte, trzecie, drugie... Ile można czekać? Z drugiej strony, dobrze, że winda działa – noszenie po schodach kilkukilogramowych siatek na piąte piętro nie należy do przyjemnych. A ten śpiewak z parteru znowu ćwiczy. Ciekawe, co? Może partię Orfeusza?

th

O duchu, materii i tym wszystkim, co pomiędzy

W hipererudycyjnym eseju muzycznym De Materie Louisa Andriessena i w perfekcyjnie dopracowanej w każdym szczególe inscenizacji Heinera Goebbelsa wszystko do siebie idealnie pasuje, wynika z siebie, równoważy się, odbija się w sobie nawzajem – poza owcami. Owce do niczego nie pasują, z niczego nie wynikają, nic nie znaczą. Wydają się parodiować sztukę, wyśmiewać racjonalizm, kwestionować harmonię. Są czystą anarchią, dadaistycznym objet trouvé umieszczonym w samym środku operowego widowiska.

th

"Między nimi a wiecznością nie było więcej niż minuta i pół" – multimedialna opera Dominika Karskiego

Dominik Karski to kompozytor, którego utwory od wielu lat są stale obecne na scenie muzyki nowej w Europie, USA i Australii. Muzyka Karskiego skupia się na poszukiwaniu nowych struktur brzmieniowych i muzycznych doznań poprzez eksploracje fizyczności wydobywania dźwięku. Już 30 maja w Toruniu zabrzmi multimedialna opera tego kompozytora zatytułowana Między nimi a wiecznością nie było więcej niż minuta i pół, skomponowana do libretta Pawła Krzaczkowskiego.

th

Trzy oblicza Dalekiego Wschodu [Korespondencja]

Na muzyczny program tegorocznego Holland Festival złożyły się spektakle i wydarzenia łączące się w różnorodne bloki tematyczne. Trzy dzieła muzyczno-teatralne związane z Dalekim Wschodem – The End, As Big as the Sky Si Fan – recenzuje Stanisław Suchora.

th

W brzuchu anakondy albo „szara-naga-jama”

Takiego stopniowania napięcia, jakie miało miejsce przed premierą Czarodziejskiej góry, mogliby uczyć się od organizatorów Malta Festival twórcy filmowych dreszczowców. Od dawna bowiem mówiło się, że powstaje dzieło wyjątkowe; na podstawie powieści, której właściwie nie można streścić; z muzyką, jakiej wcześniej w operze nie słyszano i dodatkowo w wyjątkowej obsadzie. Nic dziwnego, że darmowe wejściówki na trzy poznańskie spektakle (26-28 czerwca) rozeszły się błyskawicznie i do ostatniej chwili trwały ich licytacje, aby jednak się na to wydarzenie dostać.

th

Recepcja opery "Porgy and Bess" George'a Gershwina w świetle amerykańskiej krytyki muzycznej w latach 1935-1936 (część I)

O krytyce muzycznej mówi się różnie. Kocha się ją, lubi, szanuje. Czasem gani lub - o zgrozo - bagatelizuje. Jej znaczenie powinno być bezsprzecznie niepodważalne. Jakże inaczej mielibyśmy dowiedzieć się, jak dane dzieło zostało przyjęte, jak odnalazło się w różnorakich kontekstach i jakie były dalej jego losy? Odpowiadając na te i wiele innych pytań, sięgnęłam po cenne wypowiedzi amerykańskich krytyków, dzięki którym możliwe było stworzenie obrazu recepcji opery Porgy and Bess.

 

th

Recepcja opery "Porgy and Bess" George'a Gershwina w świetle amerykańskiej krytyki muzycznej w latach 1935-1936 (część II)

O krytyce muzycznej mówi się różnie. Kocha się ją, lubi, szanuje. Czasem gani lub - o zgrozo - bagatelizuje. Jej znaczenie powinno być bezsprzecznie niepodważalne. Jakże inaczej mielibyśmy dowiedzieć się, jak dane dzieło zostało przyjęte, jak odnalazło się w różnorakich kontekstach i jakie były dalej jego losy? Odpowiadając na te i wiele innych pytań, sięgnęłam po cenne wypowiedzi amerykańskich krytyków, dzięki którym możliwe było stworzenie obrazu recepcji opery Porgy and Bess.

th

Niczym w The Metropolitan Opera…Od Donizettiego do Terencjusza

Nawet w dużych miastach kina starają się przyciągnąć publiczność, oferując tańsze bilety, organizując Nocne Maratony Filmowe, Poranki rodzinne lub… prezentując kolekcje malarstwa muzealnego. Sympatykom opery polecam cykl „The Metropolitan Opera: Live in HD”, przypominający najciekawsze przedstawienia nowojorskiego teatru, nierzadko z udziałem Polaków.

 

th

Seminarium "Jak badać operę?". Patronat MEAKULTURY

W sobotę, 10 października w Instytucie Teatralnym odbędzie się jednodniowe, interdyscyplinarne seminarium Jak badać operę? przeznaczone dla praktyków i badaczy różnych dziedzin. Do udziału w seminarium zaproszeni zostali operolodzy, teatrolodzy, muzykolodzy i reżyserzy, którzy dyskutować będą o złożonej problematyce badań nad operą jako gatunkiem sztuki.

th

Kreacja kobiety w "Zamku Sinobrodego"

Jednoaktowa opera pt. Zamek Sinobrodego ma dwóch równoważnych autorów. Bela Balázs napisał bogatą symbolicznie sztukę, którą następnie Bela Bartók, na prośbę samego pisarza, dopełnił równie gęstą treściowo muzyką. Opera powstawała w czasach fascynacji mroczną stroną człowieka. Na początku XX wieku rozkwit przeżywa freudowska psychoanaliza, której hasła przedstawiające człowieka jako niewolnika swoich popędów okazują się bardzo inspirujące dla artystów, szczególnie tych działających w nurcie ekspresjonistycznym. Baśń o tajemniczym mordercy, Sinobrodym, doskonale wpisywała się w tę estetykę.

th

„Jej głos jest pełen blasku…”. Si, Amore. Aleksandra Kurzak w rozmowie z Aleksandrem Laskowskim.

Kiedy pierwszy raz wzięłam do ręki książkę Si, Amore, czyli rozmowę Aleksandry Kurzak z Aleksandrem Laskowskim, w oczy od razu rzuciła mi się jej okładka. Błysk, pozłacana twarz artystki, to wszystko przyciągało wyrazistością i swoistą dostojnością na równi z dość osobliwym tytułem. Mogłoby się wydawać, że jest to dzieło przypadku, jednak już po przeczytaniu początkowych fragmentów doskonale wiemy, dlaczego książka przybrała właśnie taką formę.

th

Dwór mniej czy bardziej straszny? Relacja z premiery

Już na początku lipca byłam zaciekawiona nową reżyserią Strasznego dworu. Inna wersja polskiej opery narodowej o światowej sławie poparta radiową reklamą może zagwarantować pełną widownię. Rzeczywiście – 15 listopada 2015 roku rozglądając się po sali, nie zobaczyłam na niej wolnego miejsca.

th

Sztuka kontrapunktu

Mówi się, że książki nie należy oceniać po okładce. Jednak w tym przypadku właśnie ona stanie się punktem wyjścia dla charakterystyki wydawnictwa Operowy kontrapunkt. Libretto w Europie Środkowej i Wschodniej. Kremowe tło i zielona, prosta czcionka z tytułem, a pośrodku dwie zapisane pięciolinie, zwiastujące operowy kontrapunkt, ukryty pośród haftu mieniących się różnorodnością kwiatów, niekiedy przeglądających się we własnym odbiciu. Czytelna prostota.

th

Śpiew ponad wszystko

Autobiografia Renée Fleming to lektura, w której każdy czytelnik znajdzie coś dla siebie. Dla adeptów sztuki będzie wartościowa ze względu na obszerne fragmenty dotyczące techniki pracy z głosem. Wielbiciele opery znajdą w niej opis znanych przedstawień i portrety wielkich artystów. Miłośnicy literatury autobiograficznej – historię dziewczyny z niewielkiego miasteczka, która spełniła swoje marzenia.

th

Polska inauguracja nowego sezonu w Metropolitan Opera

Pierwszą premierą, która otworzy sezon artystyczny Metropolitan Opera w roku 2016/17 będzie spektakl operowy "Tristan i Izolda" w reżyserii Mariusza Trelińskiego, Dyrektora Artystycznego Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.

th

Opera w rozmiarze XS czyli "La serva padrona" na Scenie Marionetek Warszawskiej Opery Kameralnej

Zawsze w jakiś nieopisany sposób pociągało mnie to, co miniaturowe, kruche, delikatne. Kunsztowność, z jaką są wykonane rzeczy małe, nabiera dla mnie nowego znaczenia, gdy pomyślę, jak niewiele potrzeba, by je zniszczyć. Powiem więcej: urok tego, co drobne, przyćmiewa dla mnie nachalne piękno dzieł wielkich, często przeładowanych treścią, a już rzadziej olśniewających swoją gracją i błyskotliwością. Dlatego nie mogłam się oprzeć pokusie wybrania się na premierę intermezza La serva padrona [Służąca panią] Giovanniego Battisty Pergolesiego, która miała miejsce 26 lutego na Scenie Marionetek Warszawskiej Opery Kameralnej w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii.

th

Namiętny blask purpury

Namiętność można czytać różnie, przeżywać zawsze inaczej. Uderza zmysły, powołuje do świętości, wynosi emocje na piedestał. Wyrywa z marazmu, odrzuca kartezjański rozsądek, rozpala, budzi i upaja. Ale przede wszystkim powala bezpośredniością, absolutną i skończoną pełnią.

th

Na bogato. "Poławiacze pereł" w Operze Wrocławskiej

Opera Poławiacze pereł stanowi w karierze Bizeta zapowiedź tego, kompozytor objawi w pełni w Carmen. Choć zbudowana na niewyszukanej historii, wciąż zachwyca bogactwem instrumentacji, ciekawymi rozwiązaniami harmonicznymi i wyjątkową melodyjnością.

th

Wyjątkowy koncert w wyjątkowym miejscu - Aleksandra Kurzak i Roberto Alagna w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie

Po czterdziestu latach wyjątkowi arystyści zainaugorowali otwarcie miejsca, które można bez wątpienia nazwać wyjątkowym. Dlaczego warto użyć akurat tego przymiotnika? Po pierwsze w Lublinie wystąpili artyści szczególnie cenieni, prezentujący crème de la crème światowych scen operowych. Po drugie, wydarzenie było chrztem operowej sali Centrum Spotkania Kultur, miejsca, w którym na co dzień określenia czasu  - historia i przyszłość - identyfikują się z teraźniejszością.

th

Pięćdziesiąt pięć przymiarek do śmierci

Historia Aninki i Pepíčka, osieroconego przez ojca rodzeństwa, które musi zdobyć świeże mleko dla chorej matki, ale nie ma pieniędzy, idzie więc w ślady ulicznego kataryniarza Brundibára i próbuje zarobić na zakupy śpiewaniem – to w gruncie rzeczy dość prosta i w założeniu uniwersalna opowieść o zwycięstwie dobra nad złem. W Theresienstadt nabrała całkiem nowych znaczeń i urosła do rangi symbolu żydowskich losów.

th

Festiwal KODY 2016. Spotkanie dwóch biegunów: tradycji i awangardy

Po raz ósmy w Lublinie odbył się Festiwal Tradycji i Awangardy KODY. Edycja trudna do zrealizowania, zawiła merytorycznie i logistycznie, stawiająca wyzwania także odbiorcom – tak wypada pokrótce podsumować tegoroczną odsłonę Festiwalu. Obierając sobie za temat przewodni zależność mowy i muzyki, organizator postawił poprzeczkę wysoko – jak się bowiem okazuje, kultura muzyczna nadal, pomimo wielu historycznych prób, dąży do zdefiniowania tej korelacji. Jakie są refleksje wynikające z Kodów?

th

Moses muss singen - opera dziecięca Prasquala

Niewiele dzieł napisanych przez polskich twórców z myślą o dzieciach odniosło międzynarodowy sukces i było wystawianych poza granicami Polski. Tym bardziej należy zwrócić uwagę na operę dla dzieci Prasquala Moses muss singen, której premiera odbyła się w 2010 roku w Städtischen Bühnen Münster. O sukcesie tego dzieła może świadczyć również fakt, że w kolejnych sezonach przedstawienie to było z powodzeniem regularnie wznawiane.

th

"Czarodziejski flet" w Pałacu Czartoryskich

Po dwustu latach w Pałacu Czartoryskich znów zagości opera! – to chyba najważniejsze zdanie, jakie padło podczas prelekcji przed premierowym spektaklem Czarodziejskiego fletu, który odbył się 5 czerwca w Puławach. Przedsięwzięcie, będące finałem I Festiwalu im. Wincentego i Franciszka Lesslów, faktycznie potraktować trzeba jako moment wręcz historyczny – czy jednak historia zatoczyła koło?

th

Stockhausen sprowadzany na ziemię [Korespondenci]

Donnerstag aus Licht Karlheinza Stockhausena, pierwsze z siedmiu ogniw trwającego prawie 30 godzin cyklu operowego Licht, można było usłyszeć i zobaczyć ponownie 35 lat po prawykonaniu w La Scali i 31 lat po wznowieniu w Covent Garden. Wystawienia trwającej sześć godzin (cztery godziny bez przerw) całości podjął się Teatr w Bazylei 25 i 26 czerwca, inaugurując mocnym akcentem planowaną serię prezentacji najważniejszych dzieł teatru muzycznego ostatnich dziesięcioleci.

th

Meandry adaptacji. Rzecz o "Carmen" i "Habanerze"

Biorąc pod uwagę specyfikę języków - zarówno dramatycznego, jak i muzycznego; ówczesne zasady panujące na scenie teatralnej oraz konwenanse społeczne, można śmiało stwierdzić, że nowela Mériméego to nie tylko inspiracja, na kanwie której powstała opera. Bizet i libreciści Carmen dokonali bowiem możliwie najwierniejszego przeniesienie tekstu literackiego w inną materię artystyczną, przy założeniu, że dzieło muzyczne również ma nosić cechy arcydzielności odpowiednie dla swego gatunku.

th

„Passion and Resurrection” Jonathana Harveya, czyli jak dźwiękami oddać świętość, grzeszność, ciemność i światło

Od lat 60. XX wieku pasja Jezusa stała się wyjątkowo popularna wśród kompozytorów. U Jonathana Harveya, z naturalną kontynuacją w postaci zmartwychwstania, przyjęła formę „opery kościelnej” Passion and Resurrection. Jak mistrzowi syntezy udało się połączyć chorał gregoriański i myślenie spektralne? Jak brzmi aura świętego, a jak grzesznika? Dlaczego tylko w jednym momencie pojawia się klaster? Czy możemy usłyszeć aureolę? Warto przyjrzeć się, jak i dlaczego akurat w taki sposób, Harvey skomponował swój utwór.

th

W oparach opery – relacja z Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień

W tym roku Warszawska Jesień zapewniła słuchaczom prawdziwy kalejdoskop operowych wrażeń. W programie pojawiła się między innymi warszawska premiera Czarodziejskiej góry Pawła Mykietyna i Zagubionej autostrady Olgi Neuwirth, klasyczne dzieła operowe Salvatore Scriarinna, prawykonanie Memoopery Marty Śniady i Aarona S Sławomira Wojciechowskiego, a także koncerty prezentujące kompozycje parateatralne z tekstem lub śpiewem. Tak szeroki zakres stylistyczny prezentowanych utworów pozwalał przyjrzeć się bliżej operze współczesnej, która, jak się okazało, posiada wiele nieoczywistych twarzy.

th

„W operze współczesnej zachwycająca jest jej różnorodność”. Rozmowa z Agatą Zubel

O operze współczesnej, roli tekstu w muzyce, śpiewie klasycznym i eksperymentalnym oraz Czarodziejskiej górze Pawła Mykietyna z Agatą Zubel rozmawiała Magdalena Nowicka.

th

Piąte urodziny "Madame Curie" Elżbiety Sikory

W Operze Bałtyckiej wkrótce rozpoczną się przygotowania do wystawienia Sądu ostatecznego Krzysztofa Knittla i Mirosława Bujko, którego premiera planowana jest na inaugurację sezonu artystycznego 2017/2018. Dzieło stanowić będzie trzecią odsłonę cyklu „Opera Gedanensis” promującego współczesnych polskich twórców operowych. Warto więc przyjrzeć się bliżej  kompozycji, która niespełna pięć lat temu zapoczątkowała cały projekt, a była nią Madame Curie Elżbiety Sikory w reżyserii Marka Weissa. 

th

Język operowy Mariusza Trelińskiego

Mariusz Treliński jest obecnie jednym z najbardziej cenionych polskich reżyserów operowych. Ze świata filmu przeszedł do opery i z ogromnym powodzeniem realizuje dzieła należące do kanonu, jak i opery współczesne. Niniejszy tekst w ogólnym zarysie przedstawia najważniejsze cechy jego reżyserskiego stylu. 

th

Opera współczesna – numer specjalny

Istnieje pogląd, że opera to gatunek przeszłości,  a śpiewanie zamiast mówienia to rzecz nienaturalna. Tak twierdził sam Witold Lutosławski, wyrzekając się komponowania dzieł operowych. W niniejszym numerze MEKULTURY pragniemy pokazać, że to tylko bezrefleksyjnie powtarzany stereotyp. Opera współcześnie istnieje i ma się całkiem dobrze!

th

Macbeth w Poznaniu

„Macbeth” Oliviera Fredja w poznańskim Teatrze Wielkim jest spektaklem słabym. Przede wszystkim brakuje w nim koncepcji. Nie wiem nawet, o czym jest ten spektakl. Na pewno nie o metafizycznym złu, którego w pozbawionych charyzmy protagonistach – Makbecie i jego żonie – nie ma. Ale nie jest to także opowieść o konsekwencjach bezsenności, psychoanalityczne studium mrocznego pogranicza jawy i snu, bo wątek ten, wbrew zapowiedziom reżysera, zupełnie – poza prologiem i finałem, dość mechanicznie sklejonymi z resztą scenicznej akcji – nie wybrzmiewa.

th

O radości z „Fidelia” [Korespondenci]

Historia czasem puszcza oko i takie mrugnięcie dostrzegłam, jadąc na moje pierwsze spotkanie z Fideliem Beethovena na żywo – do Paryża. Tak się bowiem składa, że pierwszymi słuchaczami pierwotnej wersji tego przedziwnego utworu byli głównie francuscy żołnierze, którzy podczas oblężenia Wiednia nie mieli nic lepszego do roboty, niż pójść na operę.

th

Noworoczny debiut "Króla Rogera" w Australii

Już 20 stycznia 2017 roku w Sydney odbędzie się australijska premiera "Króla Rogera" Karola Szymanowskiego w reżyserii Kaspera Holtena. Przedstawienie zostanie wykonane w Joan Sutherland Theatre, w słynnym budynku Sydney Opera House.

th

"Na świecie jest za dużo przeciętnych kompozycji. Pozostaną tylko te najlepsze". Wywiad z Krzysztofem Pendereckim

O domu i pracy zawodowej, o młodości i bieżących wyzwaniach, o wielkim ogrodzie i wielkich formach muzycznych, a także o najnowszej płycie nagrodzonej Grammy, z Krzysztofem Pendereckim rozmawiają Maria Majewska i Ewa Schreiber.

th

Opery w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej

Starożytność inspirowała twórców oper, choć dzisiaj często w inscenizacjach operowych można znaleźć uwspółcześnione wersje antycznych pierwowzorów. Może warto zatem prześledzić repertuary i wybrać coś dla siebie? 

th

Nie tylko „Aida”, czyli starożytny Egipt i opera

Kolumb chciał popłynąć do Indii, a odkrył Amerykę. Twórcy Cameraty florenckiej chcieli wskrzesić antyczny dramat, a wyszła im opera. Starożytna inspiracja rzutowała jednak przez blisko dwa stulecia na warstwę literacką nowego artystycznego gatunku. 

th

Każdy z nas jest salą koncertową, czyli „Body-Opera”

Sala do ćwiczeń? Miejsce spotkań sekty? A może tymczasowa prowizoryczna noclegownia? Wchodząc do pomieszczenia, gdzie rozgrywał się spektakl „Body-Opery”, można było zwątpić, czy faktycznie przybyło się do teatru. Sto mat do jogi, tyleż białych koców, poduszek i tajemniczych czarnych pudełek czekało na widzów, którzy 16 lipca wybrali się do Nowego Teatru w Warszawie na premierę dzieła Wojtka Blecharza.

th

"Na co dzień zajmuję się tym, żeby uwrażliwiać odbiorcę" – wywiad z Wojtkiem Blecharzem

Wojtek Blecharz – kompozytor, doktor Uniwersytetu w San Diego, kurator festiwalu Instalakcje w Nowym Teatrze w Warszawie. Jest laureatem licznych nagród, m.in. nagrody-stypendium podczas 46. Letnich Kursów Muzyki Nowej w Darmstadt, konkursu kompozytorskiego IMPULS w Austrii w 2013 roku. Komponuje dla najważniejszych zespołów muzyki nowej, takich jak: Klangforum Wien, International Contemporary Ensemble, Forbidden City Chamber Orchestra, Musiques Nouvelles. Ważne miejsce w jego twórczości zajmuje sztuka instalacji i performance'u, w tym opery-instalacje, które kompozytor sam reżyseruje – Transcryptum, Park-Opera, Body-Opera.

th

Sikorski vs. Wagner, czyli o tym, jak po raz pierwszy polska krytyka muzyczna zderzyła się ze sztuką i filozofią mistrza z Bayreuth

Rozpatrując konteksty, w jakich postać Ryszarda Wagnera pojawiała się w polskim piśmiennictwie muzycznym, można natknąć się na wiele kontrowersyjnych, jak sam bohater i jego sztuka, opinii, czy refleksji. W Polsce temat "Wagner" zagościł na dobre stosunkowo późno. O ile o perspektywach oglądu Wagnera przez autorów XX-wiecznych, mówi się wiele, o tyle zupełnie niewiele słyszy się o recepcji jego dzieła w XIX wieku. Niniejszy artykuł przedstawia czytelnikowi pierwszą polską wzmiankę o niemieckim kompozytorze, który z początkiem drugiej połowy XIX wieku był już jednym z najbardziej nośnych autorów, a który niemal nie istniał jeszcze dla Polaków. Autorem tej pierwszej próby przybliżenia Wagnera polskim czytelnikom jest jedna z najbardziej postępowych postaci ówczesnego życia muzycznego, która w swoim czasie uchodziła niemal za ikonę, a o której dziś mało kto pamięta. Był nią Józef Sikorski.

logowanie i rejestracja
Wydanie 260