th

I wanna be free, czyli dlaczego Iggy Pop pragnie wolności

Jak to możliwe, że ikona wolności nadal czuje jej głód i od pierwszych momentów na płycie się o nią dopomina? I dlaczego ojciec chrzestny punka zarówno muzycznie, jak i tekstowo oddaje głos innym?

th

Esencja Australii

Muzyka z przesłaniem, poruszająca ważne problemy współczesnego świata, lokalne bogactwo dźwięków plus dobry głos, będący jednocześnie głosem rozsądku. Czy trzynaście utworów, oprowadzających nas po Krainie Kangura w towarzystwie Aborygenów, mocno nasyconych pięknem natury, może przynieść pecha?

th

Australia. Przez morze ognia

Australijskie pożary zostały opanowane, jednak problem nie przestał istnieć. W marcu miały premierę dwa wydawnictwa, z których dochód ma zwiększyć środki na naprawę szkód wywołanych przez żywioł.

th

10. Enter Enea Festiwal

Już po raz dziesiąty miłośnicy jazzu spotkali się w Poznaniu na Enter Enea Festiwal, którego dyrektorem artystycznym jest niezmiennie Leszek Możdżer. Tegoroczna edycja, z pewnością przejdzie do historii festiwalu jako jedna z najbardziej udanych, nie tylko pod względem muzycznym, ale także pod względem pokonywania trudności organizacyjnych. 

th

O muzyce słowami innych

To, czego Gwizdalanka podjęła się dokonać w tej pracy, to zestawienie wyboru niebagatelnej ilości cytatów odnoszących się do muzyki.

th

Nie oceniamy po okładce. Moniuszkowska premiera PWM

Podróż przez dźwięki to kolejna pozycja w serii PWM zaprojektowanej graficznie przez Witolda Siemaszkiewicza. 

th

Wersety pełne Pieśni

„Pieśń polska. Chopin, Moniuszko, Karłowicz, Szymanowski. Studia i interpretacje” została wydana w roku ubiegłym w ramach projektu Dziedzictwo Muzyki Polskiej, którego celem jest upowszechnienie dorobku muzycznego polskich kompozytorów tworzących w okresie zaborów (1795–1918). 

th

Festiwale 2020 roku - utęsknione i rewolucyjne?

Początek pandemii był dla koneserów muzyki niewątpliwie trudny. Festiwale muzyczne też musiały dostosować się do panujących zasad i sprawić, byśmy o nich nie zapomnieli

th

Dotykając nieba i ziemi. Obraz sztuki baletowej w książce „Mój balet. Opowieść o tańcu: od szkoły do sceny”

Skojarzeń związanych z baletem jest wiele: obcisłe stroje, krótkie, zwiewne sukienki, ciasno upięte włosy, elegancja, lekkość, gracja, elitarność, rygor. Jak jednak wygląda to od wewnątrz? Czy od tancerza baletowego wymaga się wyłącznie umiejętności tanecznych? Jak scharakteryzować można balet? Jaki to rodzaj sztuki?

th

Wewnątrz siebie – „Bo Burnham: Inside”

Lockdown, zepsuty świat, problemy psychiczne... komedia. Jakie wnioski płyną z seansu „Bo Burnham: Inside”?

th

Jak zaopiekować się słuchaczem? „Acousmatic Music” Marcina Stańczyka

Autor zadbał o słuchacza, o możliwość czerpania treści zawartych w utworach, przy równoczesnym pozostawieniu przestrzeni na własne „ja” – na indywidualną interpretację. Recenzja płyty „Acousmatic Music”.


th

Odkrywając altówkę i wraz z altówką. „Quantum of Silence” Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa

W solowym brzmieniu altówki jest coś niezwykłego – w końcu często słyszymy ją w przybraniu orkiestrowym czy kameralnym. Odkrycie jej solo to intymność, bliskość i… miejsce na ciszę. Recenzja płyty „Quantum of Silence” Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa. 

 

th

Czy potrzebujemy „Diuny”?

W recenzji Diuny (reż. Denis Villeneuve) Kinga Wyskiel zwraca uwagę na obecność i sposób zobrazowania wciąż aktualnych problemów z powieści Franka Herberta w tegorocznej ekranizacji, a Paulina Podżus przygląda się odzwierciedleniu futurystycznych cech w ścieżce dźwiękowej Hansa Zimmera.

th

Karol Rathaus Ensemble – „Piano Trios”

Piano Trios to pierwsza z dwóch płyt Karol Rathaus Ensemble, przybliżających słuchaczom twórczość jednego z zapomnianych polskich kompozytorów XX wieku. Utwory urodzonego w 1895 roku w Tarnopolu Karola Rathausa, wykonane zostały w oparciu o nigdy niepublikowane manuskrypty kompozytora.

th

Ukrainian Piano Quintets – Latoszyński, Silvestrov, Poleva

„Niniejszy album jest o tyle ciekawy i niebanalny, że zawiera trzy kompozycje przeznaczone na tę samą obsadę (fortepian, dwoje skrzypiec, altówka, wiolonczela) przez kompozytorów ukraińskich należących do trzech pokoleń. Mamy tu więc dzieło autorstwa artysty uważanego za ojca muzyki ukraińskiej, mamy utwór obecnego nestora, a także kompozycję artystki, która w tym roku obchodzić będzie 60. urodziny.” - Oskar Łapeta recenzuje przekrojowy album „Ukrainian Piano Quintets”, wydany przez Naxos w zeszłym roku.

th

Harmonijny chaos. Recenzja albumu „Alambari" zespołu DakhaBrakha

O tym, że udane mariaże muzyki ludowej ze współczesnymi gatunkami nie są na ukraińskiej scenie rzadkością, masowa publiczność mogła przekonać się kilkukrotnie, choćby podczas Konkursu Piosenki Eurowizji. Efektowne występy zespołów takich jak ONUKA, Go_A czy Kalush Orchestra – tegorocznych zwycięzców z Turynu – pokazują, że takie śmiałe, nawet komercyjne połączenia, nie muszą oznaczać etnokiczu, do którego jesteśmy przyzwyczajeni za sprawą podejmujących podobne wyzwania artystów polskich.

th

12. Enter Enea Festival

W wielu miejscach można przeczytać, że Enter Enea Festival to festiwal muzyki jazzowej… i niewątpliwie, właśnie jazz jest główną osią tego wydarzenia. Jednak z każdą kolejną edycją organizatorzy starają się odchodzić od takiej jednoznacznej etykiety i udowadniają, jak łatwo można zacierać granice stawiane pomiędzy gatunkami muzycznymi.

th

Cukrowa posypka i gorzki krem

Zapowiadane albumy, które rodzą się nienaturalnie długo, zwykle nie wynagradzają fanom cierpliwości i nie spełniają ich oczekiwań. Tymczasem brytyjski duet Tears For Fears dokonał czegoś wyjątkowego.

th

Krakowski rollercoaster, czyli dziewiąte Elementi i nie tylko

Nieodłączną częścią Elementi są Koncerty Muzyki Nowej, na których wybrzmiewają utwory kompozytorów współczesnych, w tym studentów krakowskiej Akademii Muzycznej. Jak na jednym z nich wypadły kompozycje Ricardo Eizirika i Rafała Ryterskiego? Jak zaprezentowała się najmłodsza generacja krakowskich kompozytorów? Swoimi wrażeniami z koncertu dzieli się Kacper Staniak.

logowanie i rejestracja