th

Polak laureatem Międzynarodowej Nagrody im. Królowej Zofii

Wielki sukces o. prof. dr hab. Piotra Nawrota z Wydziału Teologicznego UAM w Poznaniu.

th

Kobieca strona muzyki. Część III - Renesans

Czy historia muzyki to w głównej mierze świat mężczyzn? Jeśli tak to dlaczego? A może kobiety były zwyczajnie niedoceniane? Kim były i co wniosły do świata dźwięków? Na te i inne pytania odpowiemy w fascynującym cyklu "Kobieca strona muzyki". Dzisiaj część III - Renesans.

th

Forum Musicum 2012 - uniwersum sztuk wszelakich

W niedzielę zakończył się międzynarodowy festiwal "Forum Musicum", nad którym MEAKULTURA objęła patronat medialny. "Forum" zabrzmiało we Wrocławiu już po raz czwarty i - jak obiecali organizatorzy - nie ostatni. Festiwal ten jest jednym z niewielu tego rodzaju w Polsce. Od innych odróżnia go przede wszystkim tematyka, związana niemal wyłącznie z muzyką dawną, z uwzględnieniem eksponowania ówczesnego instrumentarium. Uczestnictwo w festiwalu stwarza więc niezwykłą okazję nie tylko do zobaczenia często zapomnianych już instrumentów, ale także ich usłyszenia.

th

VI Festiwal Jadwigensis

Od sześciu lat w Krośnie Odrzańskim odbywa się festiwal ku czci ważnej dla historii miasta osoby, św. Jadwigi Śląskiej. Ona to w Krośnie postawiła kościół, nieopodal zamku, w którym mieszkała wraz ze swoim mężem, księciem Henrykiem Brodatym. Festiwal Jadwigensis trwał 7-9 września i po raz kolejny przyniósł słuchaczom sporo emocji.

th

W poszukiwaniu własnego głosu - wywiad z Agnieszką Budzińską-Bennett

Agnieszka Budzińska-Bennett, interpretatorka i badaczka muzyki średniowiecznej, absolwentka szwajcarskiej Scholi Cantorum Basiliensis i doktor muzykologii, założycielka zespołu Peregrina, który właśnie wydał nową płytę i niestrudzona popularyzatorka muzyki zapomnianej, ostatnio po raz drugi nominowana do Paszportu Polityki w dziedzinie „muzyka poważna”.

th

Ballada

Bohdan Pociej (1933-2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany - ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część - "Ballada":

th

Madrygał (3)

Bohdan Pociej (1933-2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany - ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część - "Madrygał":

th

Madrygał (1)

Bohdan Pociej (1933-2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany - ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część - "Madrygał":

th

Msza (1)

Bohdan Pociej (1933-2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany - ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część - "Msza".

th

Msza (2)

Bohdan Pociej (1933-2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany - ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część - "Msza".

th

Preludium, toccata i fantazja na instrumenty klawiszowe

Bohdan Pociej (1933-2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany - ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część - "Preludium, toccata i fantazja na instrumenty klawiszowe":

th

Nowa płyta w polskiej serii zespołu The Sixteen. "Helper and Protector"

Helper and Protector to już czwarta płyta z tzw. polskiej serii brytyjskiego zespołu The Sixteen. Płyta ukazuje utwory stworzone przez włoskich mistrzów z przełomu renesansu i baroku w kręgu kapeli królewskiej Zygmunta III Wazy.

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.1. Konteksty

Artykuł otwiera cykl tekstów poświęconych zjawisku okolicznościowej i historycznej pieśni polifonicznej w Rzeczypospolitej okresu zygmuntowskiego. Celem, jaki postawił sobie autor, było zbadanie kontekstu utworów ze względu na ich przeznaczenie okolicznościowe lub treści historyczne. Repertuar ten nie był do tej pory pod tym kątem badany. Ponadto wzięte pod uwagę pieśni zostaną zestawione razem bez względu na ich wartość artystyczną.

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.2. Początki

18 grudnia 1529 roku miała na sejmie w Piotrkowie miejsce elekcja dziewięcioletniego zaledwie Zygmunta Augusta na króla Polski. Z tym właśnie wydarzeniem związana jest pierwsza kompozycja omawiana w niniejszym cyklu poświęconym okolicznościowej i historycznej pieśni polifonicznej w Rzeczypospolitej okresu zygmuntowskiego.

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.3. Żałoba Węgier

Pieśń o posiędzieniu ziemie węgierskiej jest pieśnią historyczną, ale z bardzo silnym nacechowaniem kaznodziejsko-parenetycznym. Wiersz zaliczamy do poezji antytureckiej powstającej w Rzeczypospolitej już od końca XV wieku, a szczególnie licznej w burzliwym dla południowych sąsiadów Polski wieku XVI. Utwory należące do tej literatury określa się często – ze względu na tematykę turecką – jako turcyki

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.4. Dyplomata i awanturnik

Hieronim Łaski, bohater Pieśni na śmierć Łaskiego, nie jest postacią znaną z pierwszego planu dziejów XVI wieku, choć życiorys jego okazuje się niezwykle barwny i równie niejednoznaczny. Burzliwy to życiorys: człowieka niezwykle energicznego, ale też z dużym prawdopodobieństwem powierzchownego, ceniącego zbytki, zmieniającego kursy. Trudno wypowiadać się o jego dobrej woli, niewątpliwie jednak był Hieronim Łaski postacią wyjątkowo jaskrawą, podziwianą nie tylko w Polsce. 

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.5. Śmierć króla

Kolejnym omawianym w ramach cyklu utworem jest Pieśń o śmierci Krola Jego Miłości Starego, Sigmunda pierwszego. Zygmunt I Stary umarł w 1548 roku. Wydaje się, że rok ten jest najbardziej prawdopodobną datą powstania pieśni, tym bardziej, że od śmierci króla do uroczystości pogrzebowych minęły prawie cztery miesiące, co dawało nieznanemu nam autorowi pewien czas na napisanie stosownej pieśni okolicznościowej.

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.6. Barbara

Napis nad grobem zacnej krolowej jest epitafium dość tradycyjnym, zawierającym charakterystyczne dlań elementy. Po pierwsze zachowuje częstą formę mowy zmarłego do żywych, po drugie zaś wygłaszane jest „od grobu” do przechodnia. Dwie pierwsze strofy pieśni stanowią zatem typowy dla tej formy wstęp wzywający do zatrzymania się nad grobem i krótko przedstawiający postać zmarłej, która zwraca się do przechodzącego. Dalsze strofy do piątej włącznie to ogólne dzieje życia Barbary.

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.7. Królewskie wesele

Pieśń o weselu jest jednym z dwóch epitalamiów XVI-wiecznych omawianych w tym cyklu. Katarzyna Habsburżanka to kolejna, trzecia już żona Zygmunta Augusta. Król, mimo młodego wieku, do 1553 roku owdowiał dwukrotnie – pierwszy raz po śmierci Elżbiety Habsburżanki w 1545, następnie zaś po śmierci ukochanej Barbary Radziwiłłówny w 1551. Żadna z nich nie dała Augustowi potomka, tak potrzebnego wymierającej już wtedy dynastii.

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.8. Nauki małżeńskie

O ile poprzednia część cyklu tekstów poświęconych polifonicznej pieśni okolicznościowej dotyczyła utworu przeznaczonego na wesele samego króla, o tyle tym razem przyjrzymy się epitalamium powstałym na użytek szlachecki: Pieśni na wesele Wielmożnego Pana Jana Kostki ze Sztymbarku, o małżeństwie świętym.

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.9. Ojcowska żałoba

Lament Jeronima Szafrańca starosty chęcińskiego o śmierci Syna jego stanowi wśród omawianego repertuaru ewenement – zachował się aż w trzech źródłach i to w dodatku kompletnych. Można zresztą powiedzieć – antycypując – że współgra ta stosunkowo liczna źródłowa reprezentacja z wartością artystyczną tego utworu, która wśród omawianych w tym cyklu pieśni jest niewątpliwie największa.

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.10. Lament królewny Anny

Dziewiątą, ostatnią pieśnią, której przyjrzymy się w tym cyklu jest Królewny polskiej Anny lament. Przyjmuje on formę żałobnej wypowiedzi samej – wtedy jeszcze – księżniczki. W większości strofy te są poetyckim opisem smutku i spotykających ją tragedii, ale nie bez elementów, które można rozwinąć z uwzględnieniem kontekstu historycznego.

th

Polifoniczna pieśń okolicznościowa w okresie zygmuntowskim - cz.11. zakończenie

Na zakończenie cyklu tekstów o polifonicznej pieśni okolicznościowej w okresie zygmuntowskim wypada zastanowić się krótko nad charakterem, znaczeniem omówionego repertuaru. Pewna trudność polega na tym, że jakiekolwiek śmiałe wnioski czy generalizacje wyciągnięte w oparciu o analizę grupy zaledwie dziewięciu muzycznie nieobszernych kompozycji słusznie naraziłyby autora na śmieszność. Pytań jednak nasuwa się wiele: o specyfikę zachowanego okazjonalnego repertuaru, o druk, który powinien podlegać prawom handlowym, o miejsce muzyki w życiu ówczesnych, także możnych, a idąc tym tropem – nawet pytanie o problematykę mecenatu.

th

Actus Humanus Resurrectio 2017. Święto muzyki dawnej w Gdańsku

Dobiegła końca kolejna odsłona Actus Humanus, czyli największego polskiego festiwalu muzyki dawnej. Obok recitali polskich artystów, mieliśmy okazje usłyszeć dzieła Bacha, Händla czy Monteverdiego w wykonaniu wybitnych artystów zagranicznych. Festiwal odbywał się w Gdańsku w trakcie Wielkiego Tygodnia, z czym wiązała się pasyjna tematyka stanowiąca klamrę dla licznych koncertów.

th

Muzyczne skarby polskiego renesansu. Corina Marti i tabulatura Jana z Lublina

Z tabulaturą Jana z Lublina zetknęłam się po raz pierwszy ponad 15 lat temu, na próbach orkiestry w szkole muzycznej. Nie rozumiałam jeszcze wtedy ani tego czym jest w ogóle tabulatura, ani kim był sam Jan z Lublina. Corina Marti i jej wydane niedawno przez „Brilliant Classics” klawesynowe interpretacje utworów z tabulatury Jana z Lublina przywróciły dawne wspomnienia i pozwoliły znów zachwycić się zapomnianymi przez chwilę melodiami.

logowanie i rejestracja
Wydanie 287